Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Asedo, Inet och Alina är knappast att betraktas som "ej seriösa" och alla tre är billigare än CDon. Också amazon.co.uk är billigare.

Vad jag kan see så är inga av dina 3 (svenska) exempel billigare, och amazon tangerar priset (exlusive frakt).

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

Vad jag kan see så är inga av dina 3 (svenska) exempel billigare, och amazon tangerar priset (exlusive frakt).

http://i.imgur.com/2JtrGao.png

Tangerar betyder "uppnå och få lika värde som". Amazon.co.uk:s pris är lägre, det tangerar det inte. Om du läser mitt tidigare inlägg (eller det första inlägget i fynd-tråden) så ser du att frakt inte skall räknas in i priset. Alltså: CDon är femte billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Tangerar betyder "uppnå och få lika värde som". Amazon.co.uk:s pris är lägre, det tangerar det inte. Om du läser mitt tidigare inlägg (eller det första inlägget i fynd-tråden) så ser du att frakt inte skall räknas in i priset. Alltså: CDon är femte billigast.

Fynd-länken är till netonet, vilket är billigast, vad har cdon med saken att göra?
75 GBP är i skrivandets stund 881 SEK vilket jag personligen är tillräckligt nära 899 SEK för att "tangera".
EDIT, eller problemet som du ser det är att cdon (ej) skulle vara närmaste seriösa pris och att rabateringen därmed ej är tillrräckligt stor för att klassas som fynd?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seraj5:

Bra matx mobo! Edit: Asus Z97M-Plus 799 :- // MOD
http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:7377080

Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2636016

Passade perfekt nu när jag skulle bygga matx!

Jag har försökt köpa 2 saker från Liontech när dom har haft bra priser, båda gångerna har jag inte fått nått men jag har iaf fått pengarna tillbaka.
Jag skulle hellre laggt en hundring till och köpt från Misco.

Liontech är oseriös enligt mig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

Fynd-länken är till netonet, vilket är billigast, vad har cdon med saken att göra?
75 GBP är i skrivandets stund 881 SEK vilket jag personligen är tillräckligt nära 899 SEK för att "tangera".
EDIT, eller problemet som du ser det är att cdon (ej) skulle vara närmaste seriösa pris och att rabateringen därmed ej är tillrräckligt stor för att klassas som fynd?

Ungefär så. Asedo, Inet och Alina kan inte räknas som "oseriösa" företag. Dessutom ska frakt inte räknas in i priset på fynd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Voltaire63:

Ungefär så. Asedo, Inet och Alina kan inte räknas som "oseriösa" företag. Dessutom ska frakt inte räknas in i priset på fynd.

Det är väl klart att man måste räkna med frakten, hur ska man annars få hem varan? simma till England?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det är väl klart att man måste räkna med frakten, hur ska man annars få hem varan? simma till England?

Läs inlägget från idag 00:29.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Ungefär så. Asedo, Inet och Alina kan inte räknas som "oseriösa" företag. Dessutom ska frakt inte räknas in i priset på fynd.

Jag håller med dig i sak om att Cdon inte borde betraktas som närmast billiga (utöver det är mina personliga preferenser att räkna inet som fri frakt iom att alla gissningsvis använder det, samt att använda ÅF som inte har varan i lager (Alina i detta fallet) är olämpligt, första inlägget säger inget om det), men det är inget annat än en petitess.

Däremot tror jag du är väl medveten om att praxis är att vi allt som oftast inkluderar frakt i priset oavsett vad första inlägget säger om det. Utländska företag brukar heller inte inkluderas i prisjämförelser utan endast när de är själva fyndet.

Jag gissar på att du är fullt medveten om ovan men bara ville spela paragrafryttare och då kan det vara bra att själv ha rätt i sak:

Skrivet av Voltaire63:

Asedo, Inet och Alina är knappast att betraktas som "ej seriösa" och alla tre är billigare än CDon. Också amazon.co.uk är billigare.

Skrivet av Voltaire63:

Priser ska anges utan frakt enligt instruktionerna i första inlägget i tråden. Sweclockers betalar ingen frakt hos Inet. Inte heller om man köper direkt i butik blir det någon frakt. Så CDon är femte billigast.

Det finns inget i reglerna för tråden som säger att utländska butiker ska räknas bort. Utländska websiter finns ofta med bland tipsen.

Skrivet av Voltaire63:

Tangerar betyder "uppnå och få lika värde som". Amazon.co.uk:s pris är lägre, det tangerar det inte. Om du läser mitt tidigare inlägg (eller det första inlägget i fynd-tråden) så ser du att frakt inte skall räknas in i priset. Alltså: CDon är femte billigast.

Nej, Amazon är inte billigare.

Subjektivt, om vi använder utländska butiker finns det ytterligare några tyska/uk butiker listade som utan problem kan putta ner Cdon.

Nej, Amazon's pris är inte billigare, börjar bli lite repetitivt nu.

Igen, det är en subjektiv bedömning, sluta ange det som om det vore fakta.

Faktum är att du måste räkna in svensk moms i Amazon priset, och då lander vi plötsligt på £78.13, enligt xe.com 916.441 SEK i skrivande stund. 916.441 > 899, så Amazon är inte billigast, det är fakta. Men du kanske använder dig av en månad gamla växelkurser då pundet kortvarigt dippade ner till nivåer som skulle ha gjort det en dryg femkrona billigare än netonnet's nuvarande pris? Det förutsätter fortfarande såklart att du har ett 0% valutaväxlingspåslag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Mycket bra pris! Skulle RPi 2 vara en värdig uppgradering från RPi Model B+ eller är det endast en smärre uppgradering och jag bör satsa på RPi 3 istället?

Användningsområden: Blandat - HTPC, surf, olika typer av projekt som involverar kameror, olika typer av sensorer m.m.

Jag skulle säga Pi2 är mycket bättre än första generationen. Däremot från Pi2 till 3 är inte skillnaden lika stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Faktum är att du måste räkna in svensk moms i Amazon priset, och då lander vi plötsligt på £78.13, enligt xe.com 916.441 SEK i skrivande stund. 916.441 > 899, så Amazon är inte billigast, det är fakta. Men du kanske använder dig av en månad gamla växelkurser då pundet kortvarigt dippade ner till nivåer som skulle ha gjort det en dryg femkrona billigare än netonnet's nuvarande pris? Det förutsätter fortfarande såklart att du har ett 0% valutaväxlingspåslag.

Har inte läst hela fallet från början men om de skickar varan från UK(så länge de är kvar i EU) och den är förtullad där behöver man inte betala moms på den. Det går oftast att ta reda på vilket lager de skickar från, USA eller UK för att veta om man behöver betala moms eller inte. Inte för att diskutera men bara för att klargöra felaktigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Har inte läst hela fallet från början men om de skickar varan från UK(så länge de är kvar i EU) och den är förtullad där behöver man inte betala moms på den. Det går oftast att ta reda på vilket lager de skickar från, USA eller UK för att veta om man behöver betala moms eller inte. Inte för att diskutera men bara för att klargöra felaktigheter.

Har heller inte läst men det du missar är att Amazon ökar momsen automatiskt när du checkar ut med leverans till Sverige vilket är nog vad föregående åsyftar. Detta då stora företag är skyldiga att betala moms dit i EU vart de skickar varorna.

Han menar asså inte ett helt momspåslag utan differens mellan UK och Swe.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

@Icte: Håller med den andra svararen, Pi 1 till 2 är betydligt större skillnad än Pi 2 till 3.

Beror dock lite på om du ska återanvända ev. låda och minneskort till din nästa.
Tänk på att ström adaptern rekommenderas 2A output till Pi 2 & 3.

Ska du inte återanvända någonting och behålla din gamla så räkna 300 kr för låda, adapter
och minneskort. Då är du en 100kr från en startpaket för en pi 3.
https://www.netonnet.se/Search?query=Raspberry+Pi+3+Model+B++...

Kan rekommendera den officiella lådan, riktigt snygg och smidig tycker jag.
Minneskort rekommenderar jag sandisk, vet två polare som hade problem med samsung.

Permalänk
Medlem

Kanske redan nämnts men rabattkoden för Kjell & Co fungerar lika bra i butik lokalt om man vill in och handla. Bara att nämna koden i kassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goozie:

.... cmore..... - OBS: Telefon för uppsägning av abonnemanget.

Modernt!
Såna fasoner borde medföra bojkott. Men erbjudandet är bra, så..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Modernt!
Såna fasoner borde medföra bojkott. Men erbjudandet är bra, så..

Använder alltid Swebanks ekort när det gäller sånt där. Bra tjänst, kanske är fler banker som har liknande?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Modernt!
Såna fasoner borde medföra bojkott. Men erbjudandet är bra, så..

Det går även att säga upp via e-post. Det gjorde jag för ca en månad sedan. Inga bekymmer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Han menar asså inte ett helt momspåslag utan differens mellan UK och Swe.

Jag gick på prisjakts uppgifter om amazon.co.uk, och litade på att prisjakt skrivit ut rätt pris. Vilket de inte verkar göra. Det blir krångligt om man måste lägga varje vara i korgen för att se vad den egentligen kostar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nidala:

Kanske redan nämnts men rabattkoden för Kjell & Co fungerar lika bra i butik lokalt om man vill in och handla. Bara att nämna koden i kassan.

Synd att det inte fungerade för Chrome Cromecast. Dåligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Synd att det inte fungerade för Chrome Cromecast. Dåligt!

Typ alla de stora ligger på samma pris, så endera ligger de väldigt nära marginalen eller så är det en världsomfattande konspiration.

Komplett har något som skall föreställa en rea.

@Voltaire *Suck*

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Komplett hade nyligen rea (~1.5 vecka sedan)på Chromecast audio för 290kr.... Blev några till
Grymt bra produkt!

Permalänk
Medlem

Blev sugen på att köpa den här 43'' Philips TV:n på CDON, just nu 33% rea. http://cdon.se/hemelektronik/43-led-tv-philips-43put4900-12-u...

Eller finns det något bättre för under 4000kr?
Är 43'' Philipsen det självklara valet? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3111104,3335622,3083074,...

Permalänk
Medlem

@Dud3: 4K, local dimming. Låter värd ett test köp. Märket och prislappen är inte allt.

Köpte en sony 4k för 14.000. Clouding så jag mådde illa. Packa och skicka tillbaka.
Blev en Panasonic för 10.000. Nästan perfekt bild, betydligt bättre än Sony:n.

Permalänk
Medlem

Fråga är Sony Tvn som Mediamarkt kör som annonsvara samma som testas här? http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850d

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fromis:

Sjukt billig 500GB SSD från Intel hos netonnet just nu för 999:-, billigaste jag sett på länge!
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Stort tack för tipset, det där var svårt att stå emot.

Blir nog en ny spel-SSD för min del, lite väl trångt med mina fyra 240-256GB SSD'er hehe.

Permalänk
Medlem

Vart det inte något lurt med Intels 535 serie?
Typ att den degraderade fortare än motiverat? eller kanske de har fixat det nu.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Stort tack för tipset, det där var svårt att stå emot.

Blir nog en ny spel-SSD för min del, lite väl trångt med mina fyra 240-256GB SSD'er hehe.

Skrivet av Bogey:

Vart det inte något lurt med Intels 535 serie?
Typ att den degraderade fortare än motiverat? eller kanske de har fixat det nu.

Mycket fin disk, köpte själv en för en bit över 1300 för någon månad sedan om jag inte misstar mig och är helnöjd.
Angående degraderingen så kan jag tyvärr inte yttra mig, jag vet bara att jag själv sökte runt som en tok efter åsikter och "reviews" på disken innan jag köpte den, och bestämde mig för att den var värd priset. Det var att välja mellan MLC eller TLC diskar, vilket för mig i min personliga åsikt, drog åt MLC som var 535an.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bogey:

Vart det inte något lurt med Intels 535 serie?
Typ att den degraderade fortare än motiverat? eller kanske de har fixat det nu.

Skrivet av Jonssown:

Mycket fin disk, köpte själv en för en bit över 1300 för någon månad sedan om jag inte misstar mig och är helnöjd.
Angående degraderingen så kan jag tyvärr inte yttra mig, jag vet bara att jag själv sökte runt som en tok efter åsikter och "reviews" på disken innan jag köpte den, och bestämde mig för att den var värd priset. Det var att välja mellan MLC eller TLC diskar, vilket för mig i min personliga åsikt, drog åt MLC som var 535an.

Jag gjorde bara en koll efter minnestyp (MLC, inte TLC lyckligtvis) men efter @Bogey inlägg så letade jag lite mer. Finns förvånansvärt lite info om den där SSDn. Vilket känns lite underligt. Men för min del, och då att köra spel från så borde den nog duga bra. Så min order ligger kvar... om jag nu inte hinner ändra mig förstås.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Jag gjorde bara en koll efter minnestyp (MLC, inte TLC lyckligtvis) men efter @Bogey inlägg så letade jag lite mer. Finns förvånansvärt lite info om den där SSDn. Vilket känns lite underligt. Men för min del, och då att köra spel från så borde den nog duga bra. Så min order ligger kvar... om jag nu inte hinner ändra mig förstås.

Sök på 530 istället, skillnaden är endast att 535 använder 16nm NAND, istället för 20nm som 530 kör på.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Sjukt billig 480GB* SSD från Intel hos netonnet just nu för 999:-, billigaste jag sett på länge!
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Humm.. Ska man lämna tillbaka sin Samsung 850 EVO 500 GB som man köpte för 1190 kr och skaffa denna disk istället? Eller är 850 EVO ett bättre val? Det är ju ändå 2.08 kr/GB (Intel) vs. 2.38 kr/GB (Samsung), d.v.s. hela 0.3 kr/GB billigare vilket är ordentlig skillnad för en fattiglapp student som mig

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII