Kommer pascal-korten ryka från hyllorna direkt när de blir till salu?

Permalänk

Kommer pascal-korten ryka från hyllorna direkt när de blir till salu?

Jag har aldrig väntat på en GPU-release tidigare, därför är jag lite osäker på hur det ligger till. Kan man räkna med att alla butiker kommer sälja slut på sina lager av 10XX-kort direkt och i så fall, hur lång tid kan det ta innan nästa leverans kommer in?

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl hända att det kan bli slutsålt. Åtminstone när det gäller de mest populära modellerna med tredjepartskylare. Brukar kunna ta ett par tre veckor innan nästa leverans.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är yields och tillgången på GDDR5x nu i början, kan mycket väl vara så att 1080 blir extremt begränsad tillgång medans 1070 finns i stor mängd till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Den stora frågan är yields och tillgången på GDDR5x nu i början, kan mycket väl vara så att 1080 blir extremt begränsad tillgång medans 1070 finns i stor mängd till att börja med.

Även om det finns rätt bra tillgång kan de mest populära modellerna nog bli slutsålda i början. Så som det var med 980/970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen:

Frågan är dock hur stor efterfrågan blir på 1070 i början, du har ett kort som rimligen ligger på samma nivå/några % snabbare än 980 ti och förmodligen kommer kosta därefter. 1080 däremot kommer sälja slut av den enda anledningen att det finns en stor skara som är ute efter det bästa singel-kortet på marknaden, kosta vad det kosta vill.

Så fort man rör sig under "det bästa" kortet så blir det extremt mycket mer viktigt med pris/prestanda och frågan är om Nvidia är motiverade att erbjuda en bra deal med 1070 så länge det finns maxwell kort kvar på marknaden och tillgången på pascal är begränsad. Personligen tror jag Nvidia kommer lägga priset för första rundan kort extremt högt, sen om polaris 10 ligger på samma prestandanivå som 1070 med betydligt lägre pris så kommer nvidia dumpa priset rejält senare under sommaren/hösten.

Permalänk
Medlem

@KalBumling: Jo men man kan ju hoppas på bra priser redan från början. När det gäller 1080 så tror jag att många entusiaster skippar det och väntar på 1080 Ti/Titan med den stora kretsen GP100.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@fantomsmurfen:

Frågan är dock hur stor efterfrågan blir på 1070 i början, du har ett kort som rimligen ligger på samma nivå/några % snabbare än 980 ti och förmodligen kommer kosta därefter. 1080 däremot kommer sälja slut av den enda anledningen att det finns en stor skara som är ute efter det bästa singel-kortet på marknaden, kosta vad det kosta vill.

Så fort man rör sig under "det bästa" kortet så blir det extremt mycket mer viktigt med pris/prestanda och frågan är om Nvidia är motiverade att erbjuda en bra deal med 1070 så länge det finns maxwell kort kvar på marknaden och tillgången på pascal är begränsad. Personligen tror jag Nvidia kommer lägga priset för första rundan kort extremt högt, sen om polaris 10 ligger på samma prestandanivå som 1070 med betydligt lägre pris så kommer nvidia dumpa priset rejält senare under sommaren/hösten.

1070 e ju i princip trasiga 1080 kretsar parade med billiga minnen. kommer nog kosta under 4k å som du själv säger kanske prestera som ett 980ti. kanske.

Om 1080 kommer ta slut blir det nog för att det nog inte kommer finnas så många hela kretsar antar jag å lär kosta 6k.

sen får vi ju tänka att polaris 10 oxå kommer med två kretsar, precis som pascal nu. en hel å en med trasiga kluster.

sen tror jag att när eller kanske om pascal 100 släpps som grafikkort så kommer den va dyyyr, dyrare än titan X . säkert med 2k eller så.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_lurker:

Jag har aldrig väntat på en GPU-release tidigare, därför är jag lite osäker på hur det ligger till. Kan man räkna med att alla butiker kommer sälja slut på sina lager av 10XX-kort direkt och i så fall, hur lång tid kan det ta innan nästa leverans kommer in?

från hyllorna kanske ( där du bor

men ej från nätet.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@fantomsmurfen:

Frågan är dock hur stor efterfrågan blir på 1070 i början, du har ett kort som rimligen ligger på samma nivå/några % snabbare än 980 ti och förmodligen kommer kosta därefter. 1080 däremot kommer sälja slut av den enda anledningen att det finns en stor skara som är ute efter det bästa singel-kortet på marknaden, kosta vad det kosta vill.

Så fort man rör sig under "det bästa" kortet så blir det extremt mycket mer viktigt med pris/prestanda och frågan är om Nvidia är motiverade att erbjuda en bra deal med 1070 så länge det finns maxwell kort kvar på marknaden och tillgången på pascal är begränsad. Personligen tror jag Nvidia kommer lägga priset för första rundan kort extremt högt, sen om polaris 10 ligger på samma prestandanivå som 1070 med betydligt lägre pris så kommer nvidia dumpa priset rejält senare under sommaren/hösten.

Ja officiell info säger 450$ för 1070 vilket innebär c.a 5500kr för ett tredjepartskylarutrustat kort och 5000kr för ett referenskort. 1060Ti är det nya 3000kr kortet 1070 är det nya 980 och 1080 är det nya 980ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@KalBumling: Jo men man kan ju hoppas på bra priser redan från början. När det gäller 1080 så tror jag att många entusiaster skippar det och väntar på 1080 Ti/Titan med den stora kretsen GP100.

Rätta mig gärna om jag har fel, men givet hur nVidia har prissatt sina senaste generationer så blir frågan vilka priser som skulle anses "bra?" Antingen anses 650$ för GX104 vara bra pris, eller så hoppas vi att nVidia skall frångå den prissättning man har haft de senaste 5-8 åren?

Permalänk
Medlem

är som ALLA nya "prylar" (GPU, mobiler, datorer, etc, etc, etc), 1a 5-7mån ligger dom på max pris, sen dippar dom i pris.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Med bra priser menar jag förstås låga/bra priser för konsumenterna. Hoppas på ett pris runt 4000 kr för ett 1070 och en 5500 kr för ett 1080. Titan/1080 Ti ska väl komma ännu också. Visst priset för det kommer förmodligen att vara högt men då kommer prestandan också förmodligen att vara betydligt högre än för 1080 om man jämför storleken på GP100 och GP104.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Rätta mig gärna om jag har fel, men givet hur nVidia har prissatt sina senaste generationer så blir frågan vilka priser som skulle anses "bra?" Antingen anses 650$ för GX104 vara bra pris, eller så hoppas vi att nVidia skall frångå den prissättning man har haft de senaste 5-8 åren?

Ett vettigt kort från Nvidia är mycket dyrare idag, än för fem-sex år sedan, i alla fall.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Det tror jag, jag kommer köpa ett första dagen de släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Ja officiell info säger 450$ för 1070 vilket innebär c.a 5500kr för ett tredjepartskylarutrustat kort och 5000kr för ett referenskort. 1060Ti är det nya 3000kr kortet 1070 är det nya 980 och 1080 är det nya 980ti.

?

Permalänk
Medlem

@Dreijer:

Värt att tänka på är också att kostnaden att tillverka GPUer har gått upp senaste 2 krympningarna, en gång i tiden så sjönk kostnaden per transistor nästan lika fort som den ökade densiteten man fick ut av krympningen. För 28nm och nu 16/14nm så går dock densiteten upp fortare än priset sjunket per transistor vilket innebär att vi visserligen får ut liknande prestandaökningar vid samma die area men prestanda/$ ökar inte lika fort som tidigare.

Det är fullt möjligt att i dagsläget kostar det Nvidia mer att få fram en fullt fungerande 1080 die än en 980 ti die när man tar skillnaden i kostnad/wafer och yields med i beräkningarna. 1080 har dock tiden på sin sida med förbättrade yields och att kostnaderna för noder alltid sjunker desto längre de varit ute.

En annan sak är att engångskostnaderna för att ta fram en design och få den tillverkad till att börja med har skjutit i höjden, de har nästan dubblats mellan varje krympning sedan 40nm. Jag börjar nästan bli orolig att GPU marknaden kommer börja stagnera ännu mer i framtiden då kostnaderna börja bli astronomiska. Det pratas t.ex att det kommer kosta 250M usd för att ta fram en design på 7nm, vilket är 10x för vad det kostade på 28nm.

Permalänk
Medlem

@KalBumling: Det har du självfallet rätt i. Ett bra inlägg.

Visa signatur

It’s more fun to compute.