Permalänk
Medlem

Är Dell 3252 värt att köpa?

Jag tänker köpa en liten budget stationär dator, så jag kollade runt liten. När jag kollade på Dell upptäckte jag den här: http://www.dell.com/se/p/inspiron-3252-small-desktop/pd
För några år sen (09) köpte jag en Dell inspiron 545 med för knappt 4000kr och den hade funkat bra tills den gick sönder för 2 år sen. Nu 7år senare hittar jag denna som är på samma prisnivå, men när jag kollade upp processor, så har den en sämre processor? Kan det stämma?
Inspiron 545:Intel Pentium Dual Core E5300(2.6GHz,800FSB,2MB cache)
Inspiron 3252:Intel® Pentium® N3700 processor (2 MB cacheminne, upp till 2,40 GHz)

Just nu använder jag asus T100TA(enligt deras hemsidan: Intel® Bay Trail-T Quad Core Z3740/Z3775 1.46 GHz ~ 2.39 GHz Processor), och det har funkat bra. Skulle Inspiron 3252 vara någonting för mig? Eller är den sämre än min lilla T100?

Permalänk

@qwer12g: Som jag fattat det är din nuvarande CPU (E5300) en "vanlig" processor , medan N3700 är en s.k. System on Chip (SoC) där flera delar av systemet (CPU, RAM, etc.) är ihop-bakat på ett och samma chip. Dessa SoC:s används ofta i mindre enheter, så som notebooks och mobiltelefoner. Jag är dåligt insatt idetta så någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Ang. prestandan av processorerna så har den nyare N3700 visseligen en lägre klock-hastighet, men förmodligen högre IPC, samt 2 fler kärnor vilket gör den bättre/snabbare.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwer12g:

Jag tänker köpa en liten budget stationär dator, så jag kollade runt liten. När jag kollade på Dell upptäckte jag den här: http://www.dell.com/se/p/inspiron-3252-small-desktop/pd
För några år sen (09) köpte jag en Dell inspiron 545 med för knappt 4000kr och den hade funkat bra tills den gick sönder för 2 år sen. Nu 7år senare hittar jag denna som är på samma prisnivå, men när jag kollade upp processor, så har den en sämre processor? Kan det stämma?
Inspiron 545:Intel Pentium Dual Core E5300(2.6GHz,800FSB,2MB cache)
Inspiron 3252:Intel® Pentium® N3700 processor (2 MB cacheminne, upp till 2,40 GHz)

Just nu använder jag asus T100TA(enligt deras hemsidan: Intel® Bay Trail-T Quad Core Z3740/Z3775 1.46 GHz ~ 2.39 GHz Processor), och det har funkat bra. Skulle Inspiron 3252 vara någonting för mig? Eller är den sämre än min lilla T100?

Skrivet av Guybrush82:

@qwer12g: Som jag fattat det är din nuvarande CPU (E5300) en "vanlig" processor , medan N3700 är en s.k. System on Chip (SoC) där flera delar av systemet (CPU, RAM, etc.) är ihop-bakat på ett och samma chip. Dessa SoC:s används ofta i mindre enheter, så som notebooks och mobiltelefoner. Jag är dåligt insatt idetta så någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Ang. prestandan av processorerna så har den nyare N3700 visseligen en lägre klock-hastighet, men förmodligen högre IPC, samt 2 fler kärnor vilket gör den bättre/snabbare.

N3700 är aningen bättre än Z3740/Z3775.

N3700 har betydligt sämre IPC än E5300. Den är kanske lite bättre på multitrådat dock.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

N3700 är aningen bättre än Z3740/Z3775.

N3700 har betydligt sämre IPC än E5300. Den är kanske lite bättre på multitrådat dock.

Then i stand corrected!

Baserade mitt antagande på att N3700 erhållit högre poäng än E5300 i Passamark.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror T100TA kommer kännas snabbare att arbeta med när den inte har någon mekanisk disk i sig...Typ av hårddisk är viktigare idag än processor när det kommer till hur "rapp" datorn känns att använda till just vanligt kontorsarbete.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwer12g:

Jag tänker köpa en liten budget stationär dator, så jag kollade runt liten. När jag kollade på Dell upptäckte jag den här: http://www.dell.com/se/p/inspiron-3252-small-desktop/pd
För några år sen (09) köpte jag en Dell inspiron 545 med för knappt 4000kr och den hade funkat bra tills den gick sönder för 2 år sen. Nu 7år senare hittar jag denna som är på samma prisnivå, men när jag kollade upp processor, så har den en sämre processor? Kan det stämma?
Inspiron 545:Intel Pentium Dual Core E5300(2.6GHz,800FSB,2MB cache)
Inspiron 3252:Intel® Pentium® N3700 processor (2 MB cacheminne, upp till 2,40 GHz)

Just nu använder jag asus T100TA(enligt deras hemsidan: Intel® Bay Trail-T Quad Core Z3740/Z3775 1.46 GHz ~ 2.39 GHz Processor), och det har funkat bra. Skulle Inspiron 3252 vara någonting för mig? Eller är den sämre än min lilla T100?

Jag skulle verkligen rekommendera en big-core Intelprocessor (d.v.s. Haswell/Broadwell/Skylake o.s.v.).

En sån här har jag testat, och den fungerade bra. https://www.dustinhome.se/product/5010892912/vostro-3900-mt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

N3700 har betydligt sämre IPC än E5300. Den är kanske lite bättre på multitrådat dock.

Hur vet du detta förresten? Jag betvivlar dig inte, utan är intresserad och vill lära mig.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Hur vet du detta förresten? Jag betvivlar dig inte, utan är intresserad och vill lära mig.

Passmark kanske inte är det bästa att kolla på, men E5300 har dubbla singeltrådsprestandan mot N3700. Vilket sannolikt tyder på att den har rätt mycket bättre IPC.
Dessutom detta:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-N3700-vs-I...
N3700 är aningen bättre på fyr- och multikärniga tester, men förlorar stort på singeltrådiga tester.

Förklaringen borde vara att E5300 är big-core, medan N3700 är small-core. Big-core finns i stationära och dyrare bärbara, medan small-core finns i ultrabudget. Jag är ändå förvånad över att en 7 år äldre processor vinner så stort över N3700 i singeltrådat. Celeron och Pentium som är small-core är sämre än jag trodde.

Svårt att hitta info, men det här ger något åtminstone:
A tale of two cores
Intel, like its smaller rival AMD, develops two separate lines of cores. First, the "small" core, which goes by the brand Atom. It is optimized for cost and performance per watt for very low-power scenarios. Then there's the "big" core, which is still optimized for performance per watt, but it is larger, offers more performance, and operates in a higher-power envelope at peak performance.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

@ArcticFire: Aha, där ser man. Tack för svar.

Visa signatur

Citera för svar.