Permalänk
Medlem

Bra överclockning 4690k?

Cha

Sitter här på min första överclockning på min 4690k.

Körde den på 4.4Ghz på 1.2 V och testade den i cirka 15 min på Aida64 stabilitetstest och allt funkade som det ska (inge BSOD eller liknande). Tempsen låg på cirka 55-60 grader på min EVO 212.

Så frågan är om det är en bra överclokning, bra med konstruktiv kritik då det är min första gång.

Edit: Glömde att säga att jag körde firestrike och fick en ökning på cirka 1.2 k på CPU delen av testet.

Permalänk

ä väl ungefär prestandamässigt som jag kör min 4970k ev kan du kanske sänka lite till på spänningen till kärnorna men 1.2V är inte speciellt högt så funkar det bra låt det vara och isf testa med 4.5Ghz istället och se om det är stabilt med 1.2V

jag kör 4.7Ghz på min 4790K men med 1.23V

1.3V är väl vad folk rekomenderar att stanna under med dessa cpuer men vet inte om ja vill över 1.25 äns iaf inte med min kylare då jag redan ligger mellan 70-80°c vid load nu när värmen börjar sätta in.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Själv kommer jag inte över 4.3GHz på min 4670K oavsett spänning verkar det som. Kör just nu Vcore på 1.28V och är ändå hyfsat nöjd.

Jämfört med min 4670K är det ju rätt bra resultat. Mycket högre än så brukar man inte få på luft.

Permalänk
Medlem

Ska testa senare om jag kan ta och köra 4.5Ghz på 1.2 V och se hur det går. Men räcker det att köra 10 min på Aida64 för att se om det håller?

Permalänk
Medlem

Well testade 4.5Ghz på 1.2 som gick bissart, fick Bsod direkt när datorn skulle starta upp. Höjde upp spänningen till 1.25 och allt verkar gått bra efter 15 mins Aida 64. Tempsen ligger 65-67 på core 1,3 och 4 det är endast core 2 som går uppt ill 74 men det är ok antar jag.

Permalänk

@Teicaus:
På 10 minuter får du bara en grov uppskattning om det är stabil eller inte. Själv brukar jag öka hastigheten tills den kraschar under ett 15-20 min stresstest och sedan antingen öka spänningen eller sänka hastigheten tills den klarar av ett 2 timmars test. Därefter ökar jag spänningen lite till för att vara extra säker på att det är stabilt. Alternativt sänker jag hastigheten ytterligare.

Vill du vara HELT säker på att klocksen är stabila ska du nog köra ett stresstest på både GPU och CPU samtidigt i minst 12 timmar.

Permalänk
Avstängd

1.2 är bra för 4400mhz och är jävla lotto hur bra dom är då vissa vägrar gå över 4300mhz men dom som klarar 4400 på 1.2 brukar oftast kunna nå 4600 på 1.25-1.275 och själv tycker jag det är ganska lagom oc för över det blir det mest varmt men har man bra kylning så är 1.300 ok att köra men brukar oftast inte göra så stor skillnad att gå över och blir lätt ohälsosamt varmt då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

gränsen för din kylning lär vara 1,3v, eventuellt lite lägre. olika stresstest är olika varma och även olika svåra att passera, så vad "stabil" betyder får du bestämma själv. nöjer du dig med att passera lite lättare test så kan du troligen få ut ytterligare 100mhz mot de svåraste. det beror också på hur viktigt det är för dig att undvika krascher, som om du håller på med något viktigt som kan förloras om den kraschar vid fel tidpunkt.

här kan du läsa lite.
http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide...

Permalänk
Medlem

Har nog nästan 1.38v i load för 4.8 GHz. Det är nog kylningen som sätter stopp innan eventuella spänningshinder. Gäller ju inte om man har vattenkylning förstås

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Har nog nästan 1.38v i load för 4.8 GHz. Det är nog kylningen som sätter stopp innan eventuella spänningshinder. Gäller ju inte om man har vattenkylning förstås

vid 1,38v antar jag att den är deliddad och väldigt välkyld. den 4770k jag hade tidigare hade aldrig samarbetat vid 1,38v innan den deliddades, blev redan lite väl varmt så fort man passerade 1,3v tyckte jag och intel burn test blev oerhört varmt redan innan det trots att den var vattenkyld. efter delid var den dock kall hela tiden och det var som sagt spänningen som tog emot, ville inte passera 1,35v för faktiskt användande och den klarade ändå inte 100mhz till vid 1,45v som var det högsta jag testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vid 1,38v antar jag att den är deliddad och väldigt välkyld. den 4770k jag hade tidigare hade aldrig samarbetat vid 1,38v innan den deliddades, blev redan lite väl varmt så fort man passerade 1,3v tyckte jag och intel burn test blev oerhört varmt redan innan det trots att den var vattenkyld. efter delid var den dock kall hela tiden och det var som sagt spänningen som tog emot, ville inte passera 1,35v för faktiskt användande och den klarade ändå inte 100mhz till vid 1,45v som var det högsta jag testade.

Ja det var inte mycket spelrum vattenkylning till trots utan delid. Men när det var gjort så blev det vad jag och Alladin kallar "en helt ny värld"

Men sen satte nog chippet stopp. 4.9 kan jag nog glömma för en vardags/spel-överklock.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd

Min tuggar på i 4.5GHz med 1.240V och det är nog en lagom OC med lagom mycket spänning. Blir inte för varm och den presterar bra.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Testade nu igen att köra med Inteburn test och den klarade Very high på 10 rundor. Temperaturerna blev lite för höga (cirka 92 grader) men jag tror inte jag kommer komma så högt på spel och andra saker.

Permalänk
Skrivet av Woods:

Har nog nästan 1.38v i load för 4.8 GHz. Det är nog kylningen som sätter stopp innan eventuella spänningshinder. Gäller ju inte om man har vattenkylning förstås

Även med vattenkylning är det inte värt att gå mycket högre än så imo. Du skapar bara en massa värme som ökar ljudnivån för ett par ynka procent högre prestanda. Visst kan det vara kul att testa hur högt man kan gå ibland men för 24/7 användning föredrar nog de flesta låga varvtal på fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Även med vattenkylning är det inte värt att gå mycket högre än så imo. Du skapar bara en massa värme som ökar ljudnivån för ett par ynka procent högre prestanda. Visst kan det vara kul att testa hur högt man kan gå ibland men för 24/7 användning föredrar nog de flesta låga varvtal på fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

har man vattenkylning så gör det inte så stor skillnad egentligen. en 1150- eller 1151-processor drar inte så farligt mycket och skillnaden när man överklockar har ingen större betydelse jämfört med grafikkortet (eller grafikkorten).

här har du 6600k och 6700k vid 1,328v. inte så hög spänning för skylake men obetydlig skillnad i strömförbrukning.

4790k vid 1,325v som är aggressivare, större skillnad än ovan men fortfarande bara 50w mot stock.

testade strömförbrukning för ett tag sedan. då hade jag en 4770k och testade i furmark med 1,4v på processorn och +200mv på grafikkortet. i stock hamnade jag på 368w och med den överklockningen blev det 624w. säg att processorn stod för 100w av de 256w som strömförbrukningen gick upp, då blir det 156w på grafikkortet och det är med ett kort, många kör två eller fler när de vattenkyler. säg sedan att du jämför den höga spänningen på processorn med en lite lägre som 1,35v så snackar vi om kanske 40w högre förbrukning. nu gissar jag naturligtvis men det är så jag tänker i alla fall.

Permalänk

Konstruktiv kritik uppskattas!

Jag körde precis min första riktiga överklockning genom att följa guiden som fanns tillgänglig här på forumet. Många val fanns inte och jag hade lite svårt att förstå hur bios jag skulle kunna ändra de manuella inställningarna, men till slut gick det.

I nuläget har jag ett stresstest i P95 igång sedan 2h. Min 4690k med z97-p ligger just nu på 4.6 ghz vid 1.25volt. Jag kunde ha 4.5 ghz på 1.175 utan märkbara problem. Men vid 4.6 @ 1.2 blev det instant blåskärm och 1.225 bootade datorn upp till windows innan den crashade. Därefter ökade jag med 0.25v till 1.25. Möjligt att detta är alldeles för stor ökning (speciellt efter vad som står i guiden) men eftersom temperaturen inte är överdrivet hög ser jag inga större problem med detta.

Det är möjligt att jag borde försöka gå ner i volt för att minska slitage på CPU och minska temperaturen?! Kör med en Cooler Master 212 EVO luftkylare.

Temperaturer och klockhastighet

Under de 2 timmarna jag suttit och surfat samtidigt som P95 har körts har temperaturen gått upp till nästan 90C under en kort period. Därefter skulle jag uppskatta att temperaturen legat på ungefär 68 grader i snitt +-5C.

Vad tror ni som är mer kunniga på området? Är det lagom att ligga kvar på 4.6ghz med nuvarande temperatur och volt eller bör jag förändra någotlunda?

Extrafråga: Har 8 gb ddr3minnen som kör 1.5V och ~1600mhz. Hur ser ni på att överklocka dessa?

Tack på förhand!

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Avstängd

Låter som en bra överklockning. Snäppet bättre chip än mitt. Jag har 1.240V @ 4.5GHz och den blir max ca. 70C vid stresstest och tung användning.

Du vinner inte så mycket på att överklocka RAM men det är rätt så roligt. Köpte själv ett par 1866MHz cl10 stickor i vintras som jag överklockade till 2133MHz cl9.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Låter som en bra överklockning. Snäppet bättre chip än mitt. Jag har 1.240V @ 4.5GHz och den blir max ca. 70C vid stresstest och tung användning.

Du vinner inte så mycket på att överklocka RAM men det är rätt så roligt. Köpte själv ett par 1866MHz cl10 stickor i vintras som jag överklockade till 2133MHz cl9.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att det är mer "thrillen" att se stora nummer som är fördelen när det kommer till minnesklockning?!

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

Låter som bra clock, jag får hålla mig till 1.25Vcore på 4.5GHz, ska försöka ta mig höra, men måste se över min kylning först.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Ja och nej @CaelumMan. Visst är det skoj med höga siffror men det riktigt roliga är nog att maximera sin hårdvaras prestanda.

2133MHz RAM verkar vara någon typ av sweetspot för prestanda men egentligen märker man nog ingen större skillnad. Någon FPS hit eller dit. Låg latens och hög klock är ju alltid trevligt oavsett.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Har överklockat 5 olika 4690k's. 1.2V för 4.4Ghz är en bra överklock. Om det funkar så stannar du där.

Mitt värsta fall är 1.33V för 4.4Ghz. Det var en dålig utdelning på silikonet. Resten behövde c:a 1.2-1.28V för 4.4Ghz.

1.30V-1.33V verkar fungera för de flesta i 4.5Ghz. Efter det sticker temperaturerna iväg.

Ska lägga till att jag också använt 212 Hyper Evo på 4 av dessa 5. Därav jakten på 4.5Ghz-sweetspoten.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

@chipw00t:

när jag skulle överklocka så hade jag dessa krav:
1:alla fläktar vid vanlig windows-användning: 600rpm
2:100% stabilt då ja jobbar på datorn.

vad jag fick i början?

4500 vid 1.225...det funkade bra i ett par månader...då fick jag mitt första BSOD
skruvade ner till 4400 och 1.21 och efter det så har min 4670k funkat perfekt!

Permalänk

med det jag har sett hittills har jag flyt med cpun. 4.6ghz @ 1.25vcore verkar nästan vara ett mirakel såvitt jag kan se. Kul att ha lite flyt.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Avstängd

Precis @Dual-Tjur. Lagom överklockning med bra temperaturer var vad jag var ute efter samt att knuffa upp den till 4790k nivåer.

Hade min på 1.235V först men det gav random BSOD så jag knuffade upp den till 1.240V och har inte haft en BSOD sedan dess.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Har kört min i (minst) 4.7 ghz på 1.27 V sedan jag köpte den, den gör 4.9 utan trassel men jag har verkligen legat av mig sedan jag köpte min 2500k och orkar inte ta mig högre. Verkar ha fått ett riktigt bra ex.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Min 4690k är klockad till 4.2 GHZ, även cachen ligger på 4.2 GHZ (meningslöst men roligt med 1:1 ratio) och där ligger jag på 1.13 vcore för core och 1.16 för cache och där är jag stabil, behöver inte mer för att klara spela dem spelen jag kör, så kör lägre overclock för att kunna behålla en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4.6Ghz @ 1.275V .. känns som en ganska normal OC. Har kört den i 4.7 ... steppade ner till 4.6 för den extra känslan av stabilitet

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Ja och nej @CaelumMan. Visst är det skoj med höga siffror men det riktigt roliga är nog att maximera sin hårdvaras prestanda.

2133MHz RAM verkar vara någon typ av sweetspot för prestanda men egentligen märker man nog ingen större skillnad. Någon FPS hit eller dit. Låg latens och hög klock är ju alltid trevligt oavsett.

Ja det ger mig faktiskt en hel del tillfredsställelse att ha klockat CPUn. Får kika på det här med minnen. Blir nog en GPU-uppgradering. Känns som att mitt hd4850 är lite föråldrat

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaelumMan:

Ja det ger mig faktiskt en hel del tillfredsställelse att ha klockat CPUn. Får kika på det här med minnen. Blir nog en GPU-uppgradering. Känns som att mitt hd4850 är lite föråldrat

jo, "lite".

Permalänk
Avstängd

Satt själv på 4850 rätt så länge @CaelumMan. Det var ett bra grafikkort.

Är riktigt nyfiken på vad AMD har att komma med i $300-klassen. Borde ju komma någonting större efter RX480 som dyker upp nu i Juni.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek