Permalänk
Medlem

Köpråd serverdator

Jag håller på att kollar upp lite för att köpa en dator samt Windows server 2012 (tror jag????)

Snål som jag är så tänkte jag buda på en Server 2012 från tradera (eller borde man vänta på 2016????) och vill helst hitta så billig dator som möjligt att använda den med.

Jag har kollat kraven men vet ändå inte vad som blir bäst, vill ju ha så smidigt men så billigt som möjligt. Skall man köpa från Ebay/Amazon?

Ni som själva har byggt ihop / köpt färdiga, hur ser era ut komponentmässigt?

Tack på förhand.

Permalänk

Vad ska servern göra?
Även budget

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Vad ska servern göra?
Även budget

Jag vill kunna komma åt flera enheter och dess filer i hemmet, ha en central backupstation men största användningsområdet där blir väl Plex.

Budgeten - helst under 5000kr.

Glömde skriva med budget.
Permalänk

Skulle definitivt gå på begagnat iaf.
Backupstation, tänker du synca bilder från mobiler och filer från andra datorer i ditt nätverk?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Skulle definitivt gå på begagnat iaf.
Backupstation, tänker du synca bilder från mobiler och filer från andra datorer i ditt nätverk?

Ja, det kommer jag göra

Permalänk

Det första jag kommer att tänka på då är owncloud eller btsync.
Har du några dela alls eller kommer allt att behöva köpas?

Kommer filerna som Plex ska använda sig av ligga på samma server eller på tex NAS?
Och vad är det för typ av material, upplösning och codec, kommer det streams till enheter utanför det lokala nätverket ?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Det första jag kommer att tänka på då är owncloud eller btsync.
Har du några dela alls eller kommer allt att behöva köpas?

Kommer filerna som Plex ska använda sig av ligga på samma server eller på tex NAS?
Och vad är det för typ av material, upplösning och codec, kommer det streams till enheter utanför det lokala nätverket ?

Jag har inga delar alls
Har ingen NAS så det blir på samma server.
Mycket .mkv 720p x264 som jag vill kunna komma åt utanför med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurkzeee:

Jag vill kunna komma åt flera enheter och dess filer i hemmet, ha en central backupstation men största användningsområdet där blir väl Plex.

Budgeten - helst under 5000kr.

Jag kör ju en setup med lagring, plex och en desktop allt enligt detta inlägg Jag minns inte riktigt priset, men bör inte bli allt för dyrt. Särskilt inte med tanke på att det är lite äldre grjer och mycket av det säkert går att finna bättre begagnat om man vill gå den vägen.

Permalänk

NAS med Plex och Owncloud appar, vet synologyn jag har fixar det. Dock lite osäker på hur bra flex fungerar då det kräver lite av hårdvaran.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Orkar inte gå in på teknik. Delar bara mina erfarenheter, ville så klart bygga egen server så jag hade full koll på allt. Funka ju, men mycket strul hit och dit med morsan och dess moster (metaforer). Köpte en (inte så billig) Synology, startade det jag ville köra sen har jag inte tänkt så mycket på den.

Pumpat på i ca 3 år och med ett minumim av handpåläggning, så vill jag ha det.

Mina 2 cent.