SweClockers vinterdator 2015

Permalänk
Avstängd

@Rajat:

Ja dom ljög, det ska stå 3.5GB+0.5GB och inte 4GB. Den sista 0.5GB'n är segmenterad.. när du kommer över 3.5 och software ber om mer ram så minskar inte fps så mkt... men du får sjuk stutter-lag, dvs OSPELBART!

Jag pratar fortfarande inte om prestanda eller hur bra det säljer... Du ser inte längre än näsan alltså.

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldphag:

@Rajat:

Ja dom ljög, det ska stå 3.5GB+0.5GB och inte 4GB. Den sista 0.5GB'n är segmenterad.. när du kommer över 3.5 och software ber om mer ram så minskar inte fps så mkt... men du får sjuk stutter-lag, dvs OSPELBART!

Jag pratar fortfarande inte om prestanda eller hur bra det säljer... Du ser inte längre än näsan alltså.

Säger den som hakar upp sig på något som inte ens är ett problem...

Vad är det du försöker säga då som motbevisar att 970 presterade bättre än R9 390? För bevisligen så spelar det ingen roll hur mycket minne AMD klämmer på så blir det inte bättre än (för att bemöta dig) 3.5GB.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Men ljög nVIDIA egentligen? Kortet har fortfarande 4GB VRAM och få spel använder alla 4GB samt är 970 ett av de populäraste korten, alltså inget fel att ha det som testkort.

http://www.pcgamer.com/why-nvidias-gtx-970-slows-down-using-m...

Kontrollera specifikationerna och jämför sedan dessa mot verkligheten. Sanning skulle inte jag kalla det iallafall.

Huruvida detta är ett faktiskt problem eller ej i praktiken saknar betydelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Angus_Flair:

Kontrollera specifikationerna och jämför sedan dessa mot verkligheten. Sanning skulle inte jag kalla det iallafall.

Huruvida detta är ett faktiskt problem eller ej i praktiken saknar betydelse.

Det är hur det är och fungerar i praktiken som är väsentligt, allt annat är bara teoretiska siffror och dessa saknar betydelse.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Sitter det inget ljudkort i datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petegem:

Sitter det inget ljudkort i datorn?

Jo, sitter SupremeFX på moderkortet.

Står även i artikeln om du läser om Asus Z170 Pro Gaming:

"Till årets vinterdator faller redaktionens val av moderkort på Asus Z170 Pro Gaming. Modellen bjuder på en hel uppsjö av önskvärda finesser, däribland en integrerad ljudlösning med hörlursförstärkare"

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Missade det helt 😊

Skrivet av Rajat:

Jo, sitter SupremeFX på moderkortet.

Står även i artikeln om du läser om Asus Z170 Pro Gaming:

"Till årets vinterdator faller redaktionens val av moderkort på Asus Z170 Pro Gaming. Modellen bjuder på en hel uppsjö av önskvärda finesser, däribland en integrerad ljudlösning med hörlursförstärkare"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt träffar målgruppen då grafik och spel ej men det vore iaf kul att se paket med betydligt mindre formfaktor och billigare pris. Den där rh-asus rog grejen i rött och svart för 7-10k verkar fet men går säkert att få bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I rent spel syfte, fortfarande bara lönt med i5 utan hyperthreading? Vad är förlusten mot en i7 egentligen? Har aldrig fått något bra svar när jag kollat runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

I rent spel syfte, fortfarande bara lönt med i5 utan hyperthreading? Vad är förlusten mot en i7 egentligen? Har aldrig fått något bra svar när jag kollat runt.

Beror på ifall spelet Ian nyttja hyperthreading eller inte, kan det de så kan det skilja rätt mycket, 10-30% skulle jag vilja påstå

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Beror på ifall spelet Ian nyttja hyperthreading eller inte, kan det de så kan det skilja rätt mycket, 10-30% skulle jag vilja påstå

Nja, det stämmer ju bara om man spelar i så låga inställningar att grafikkortet inte flaskar.
Så i praktiken är skillnaden försumbar så länge man inte vill spela med MAX fps på bekostnad av grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, det stämmer ju bara om man spelar i så låga inställningar att grafikkortet inte flaskar.
Så i praktiken är skillnaden försumbar så länge man inte vill spela med MAX fps på bekostnad av grafik.

Riktigt så enkelt är det inte nej!

http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Kolla igenom den bland de olika spelen på max inställningar så ska du se.

Sen är det ju också så att vissa spel är väldigt CPU krävande och om spelet då kan nyttja hyperthreading så gör ju det under för fpsen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Riktigt så enkelt är det inte nej!

http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Kolla igenom den bland de olika spelen på max inställningar så ska du se.

Sen är det ju också så att vissa spel är väldigt CPU krävande och om spelet då kan nyttja hyperthreading så gör ju det under för fpsen.

Nja, alltså, dom testerna du länkar till bekräftar ju precis vad jag pratar om.
Det är inga max-inställningar där utan det är relativt låga grafikinställningar i 1920x1080 med ett 980 Ti för att just jämföra processorerna.
När man recenserar och testar processorer i spel så är det så alla trovärdiga recensenter gör just för att man vill se en skillnad mellan processorerna.
Så precis som jag sade, om du siktar på höga FPS mer än höga grafikinställningar så ser man en skillnad.
Om du istället siktar på lite lägre FPS men med mer ögongodis och högre upplösningar så försvinner skillnaden i princip helt.
Och om man har ett sämre grafikkort än 980 Ti så blir den trenden allt starkare.

Så det beror ju på vad man föredrar, högre upplösning och mer ögongodis eller maxade FPS.
Sen beror det ju på ens budget överlag, och hur man tänkt uppgradera. Till exempel om man har tänkt att behålla sin processor ett längre tag men byta grafikkort under datorns livslängd kan det vara värt att köpa en i7a.

Men i praktiken med dom flesta grafikkort så ser man inte 10-30% prestandaövertag för i7 över i5 utan betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

@Kilroy:

Om du kollar igenom speltesterna så ser du att de jämför medium inställningar samt maxade inställningar vilket jag påpekade i min förra post.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

@Kilroy:

Om du kollar igenom speltesterna så ser du att de jämför medium inställningar samt maxade inställningar vilket jag påpekade i min förra post.

Nja, det är inte maxade inställningar.
Det är höga inställningar, men inte maxade och upplösningen är som sagt bara 1080P och det är med ett 980 Ti.

Permalänk
Medlem

Om jag tar och trycker in 16gb ram, ett 980 TI, en i7, 500gb SSD istället och köper en skärm som Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS. Är Vinterdatorn en bra grund för något sådant. Något annat jag bör byta i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skridsko:

Om jag tar och trycker in 16gb ram, ett 980 TI, en i7, 500gb SSD istället och köper en skärm som Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS. Är Vinterdatorn en bra grund för något sådant. Något annat jag bör byta i så fall?

Ja, det skulle fortfarande vara en bra grund.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

när man beställer denna datorn är den färdigbyggd eller kommer den i delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasalexander:

när man beställer denna datorn är den färdigbyggd eller kommer den i delar?

Paketen på Webhallen? De ligger i kategorin "Hem » Datorkomponenter » Dator i delar", så jag förutsätter att de kommer i delar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Sitter på samma CPU, kylare och moderkort.
Var i bios hittar jag att CPUn alltid ska gå i turbo?

Permalänk

Jag har ett CORSAIR TX 650W V2 nättagg som jag köpte 2013. Skulle det funka eller är det fört klen för Vinterdatorn? Skulle va skönt om man kunde spara en tusenlapp.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2937149
9 st. Summa: 12 483:-, enligt prisjakt just nu.

@Webhallen måste updatera sina priser på vinterdatorn!

Visa signatur

i7 3770k @ 4.5ghz, 680gtx, 16gb Corsair Dominator 1600mhz, OCZ Vertex 3 128gb, 2x Samsung s23a700d

Permalänk
Medlem

2560x1440, Tack!

Om någon funderar på detta paket och har planer på att multiboxa så skulle jag personligen STARKT rekommendera Radeon R9 390 just p.g.a 8GB minne. Minnet i sig ökar inte prestandan men om du multiboxar ett spel tänk då på att texturerna från samtliga applikationer ska in i grafikkortets minne.

Med ett GTX 580 och 1.5GB minne fick jag stora problem när jag började multiboxa med voxel spelet Trove. Att multiboxa x3 gick bra men x4 blev lite segt och med x5 och fullt minne på grafikkortet började spelen krasha. Ett scenario jag även upplevt senare med andra spel.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Jag har ett CORSAIR TX 650W V2 nättagg som jag köpte 2013. Skulle det funka eller är det fört klen för Vinterdatorn? Skulle va skönt om man kunde spara en tusenlapp.

Det bör inte vara några som helst problem att återanvända det nätagget.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

hej har detta paket, men står att jag inte har drivrutiner för nätverkskort installerat, så kan endast köra med wi-fi adapter.....

Hur löser jag det?

vilket kort är det i burken liksom? det är väll bara moderkortet?

tacksam för svar... är rätt grön på datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoddas1994:

hej har detta paket, men står att jag inte har drivrutiner för nätverkskort installerat, så kan endast köra med wi-fi adapter.....

Hur löser jag det?

vilket kort är det i burken liksom? det är väll bara moderkortet?

tacksam för svar... är rätt grön på datorer

https://www.asus.com/se/supportonly/Z170%20PRO%20GAMING/HelpD...

Är LAN drivers du ska ha om du nu saknar drivrutiner för trådat nätverk.

Permalänk
Medlem

Jag har inte byggt någon dator sen gymnasiet och det var både en annan tidsålder (~14 år sedan) och allt fanns tillgängligt i skolsalen Behöver man tänka på något mer om man köper delarna i listan samt windows? Kylpasta? Skruvar? SATA-Kablar?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z370-A Pro | Intel i7 8700K | Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced | 16GB Corsair Vengeance LPX Black 3000MHz | Samsung 960 EVO 256GB | Be-Quiet Pure Rock | Corsair RM750X 750W

Permalänk
Avstängd

Har för mig att man brukar få med två SATA-kablar i moderkortslådan @lilja85.

Kan du vänta med att köpa grafikkort så ska du definitivt göra det. Både polaris och pascal är på intågande i sommar.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har för mig att man brukar få med två SATA-kablar i moderkortslådan @lilja85.

Kan du vänta med att köpa grafikkort så ska du definitivt göra det. Både polaris och pascal är på intågande i sommar.

Vågade äntligen ta steget och köpte allt förutom grafikkortet idag. Tack för tipset!

Lite reflektioner är att det hängde med 4 sata-kablar. Två med vinklade kontakter i ena ändan och två vanliga med raka kontakter i båda ändarna. Blev osäker på om det behövdes kylpasta också så köpte det, men det var ju redan applicerat på kylaren. Det fanns t.om. buntband så det behövde man inte heller köpa.

Eftersom det var mitt första datorbygge hade jag stor hjälp av att en av de större butikerna i Sverige satt ihop en video som beskrev installation av alla komponenter i vinterdatorn väldigt tydligt. https://youtu.be/16f0Jg7zwZs

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z370-A Pro | Intel i7 8700K | Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced | 16GB Corsair Vengeance LPX Black 3000MHz | Samsung 960 EVO 256GB | Be-Quiet Pure Rock | Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

När kommer vinterdatorn för 2016 ut?