Köpråd speldator 20k (980ti || 1080) !?

Permalänk

Köpråd speldator 20k (980ti || 1080) !?

Hej!

Behöver tips och råd från er som kan. Skall köpa mig en speldator som klarar "allt".
Har satt ihop en kundkorg på inet med de delar jag tänkt mig:

Mina frågor till er:
- Ser det bra ut? Några justeringar?
- Skall jag vänta på 1080 ? Och isf:
* Kommer jag märka stor skillnad?
* Kommer det vara stabilt till en början?
* Kommer det finnas en hybrid modell?
* När kommer det släppas? Kan inte vänta för länge..

Tack på förhand!

Övrigt
==================================================
- Jag vill inte bygga egen vattenkylning men ändå ha det, därav kraken och hybrid.
- Jag vill ha ett enkelt chassi och har inget behov av cd-läsare, därav s340.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen absolut väntat till 1080.

Permalänk
Medlem

@theaddams:

Jag skulle nog vänta på 1080, och sen välja 2x8GB ram istället, för dual channel, 32GB är totalt bortkastade pengar för spelande.

Annars ser det bra ut, 980Ti kommer maxa alla spel i 1080p utan problem i 80-100 fps om de är lite nyare, men nya 1080 kommer ge dig lite mer FPS ändå kanske runt 100-120 istället.

Jag är lite dåligt insatt i just 1080 korten än, men om de INTE kommer med 3:e parts kylare från början, så skulle jag ta ett 980Ti, nVidias referenskylare är bland det sämsta och mest högljudda skiten jag har provat, gör aldrig om det.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

@theaddams: Inte expert på datorer men matte kan jag.
Det är oftast dyrare med RAM i 4 pack köper du två paket med 16 kommer du undan liiite billigare. Inte så mycket i det stora hela men du kan köpa dig en meny på donken eller två för pengarna Förutsatt om du nu ska ha 16GB RAM, för en speldator låter det mycket, men du skrev "allt" så du kanske ska rendera film eller har speciella program för skola eller jobb?

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

@theaddams:

Att köpta 980 TI idag är katastrof, med tanke på vad korten kostar och hur dom presterar i DX12 så är det absolut inte värt att köpa nytt.

Sen att korten kommer prisdumpas då dom slutar tillverkas och uppföljaren är både billigare (troligen) och bättre gör ännu mera att korten inte kommer vara mycket populära. Vänta är mitt tips, finns 970/390 för runt 2500kr (begagnat) som du kan ha tills Pascal trillar in.

Skrivet av DeFeCT79:

@theaddams:

Jag skulle nog vänta på 1080, och sen välja 2x8GB ram istället, för dual channel, 32GB är totalt bortkastade pengar för spelande.

Annars ser det bra ut, 980Ti kommer maxa alla spel i 1080p utan problem i 80-100 fps om de är lite nyare, men nya 1080 kommer ge dig lite mer FPS ändå kanske runt 100-120 istället.

Jag är lite dåligt insatt i just 1080 korten än, men om de INTE kommer med 3:e parts kylare från början, så skulle jag ta ett 980Ti, nVidias referenskylare är bland det sämsta och mest högljudda skiten jag har provat, gör aldrig om det.

Redan idag når inte 980 TI: 80-100fps (maxat) som du påstår, stämmer inte alls det du säger.
https://www.youtube.com/results?search_query=980+ti+fps

Sen var ju lyftet i DX12 på Maxwell ytterst minimalt, Pascal alla dagar i veckan.

EDIT: Sen hur du kan uppskatta hur dom nya korten presterar är teoretiskt omöjligt, alltså en ren chansning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Kan dessa va intressanta för dig https://www.inet.se/produkt/5310294/kingston-hyperx-32gb-2x16...

Köpte själv dom förra veckan till min nya rig

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@theaddams:

Att köpta 980 TI idag är katastrof, med tanke på vad korten kostar och hur dom presterar i DX12 så är det absolut inte värt att köpa nytt.

Sen att korten kommer prisdumpas då dom slutar tillverkas och uppföljaren är både billigare (troligen) och bättre gör ännu mera att korten inte kommer vara mycket populära. Vänta är mitt tips, finns 970/390 för runt 2500kr (begagnat) som du kan ha tills Pascal trillar in.

Redan idag når inte 980 TI: 80-100fps (maxat) som du påstår, stämmer inte alls det du säger.
https://www.youtube.com/results?search_query=980+ti+fps

Sen var ju lyftet i DX12 på Maxwell ytterst minimalt, Pascal alla dagar i veckan.

EDIT: Sen hur du kan uppskatta hur dom nya korten presterar är teoretiskt omöjligt, alltså en ren chansning.

Vad vill du ha sagt med videolänkarna? 1 år gamla videos, med dåliga drivrutiner, eller 4K?
Vet inte om du ser vad jag har i min signatur, men jag spelar själv med ett 980Ti kort, så jag borde veta hur det presterar?
Kör själv med 1440p och har i snitt 65-80 FPS med lite nerskruvade Shadows bara.

Låg på tex runt 90 FPS i Far Cry Primal på maxade inställningar i 1080p

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Tack alla för svar!

Skrivet av Tino:

Jag hade personligen absolut väntat till 1080.

Kommer nog troligtvis göra det

Skrivet av DeFeCT79:

@theaddams:

Jag skulle nog vänta på 1080, och sen välja 2x8GB ram istället, för dual channel, 32GB är totalt bortkastade pengar för spelande.

Annars ser det bra ut, 980Ti kommer maxa alla spel i 1080p utan problem i 80-100 fps om de är lite nyare, men nya 1080 kommer ge dig lite mer FPS ändå kanske runt 100-120 istället.

Jag är lite dåligt insatt i just 1080 korten än, men om de INTE kommer med 3:e parts kylare från början, så skulle jag ta ett 980Ti, nVidias referenskylare är bland det sämsta och mest högljudda skiten jag har provat, gör aldrig om det.

Blir nog till att vänta som du säger. Tog 32gb ram då det ofta blir mycket multitasking och en del video/bild-rendering också

Skrivet av Herp Derp:

@theaddams: Inte expert på datorer men matte kan jag.
Det är oftast dyrare med RAM i 4 pack köper du två paket med 16 kommer du undan liiite billigare. Inte så mycket i det stora hela men du kan köpa dig en meny på donken eller två för pengarna Förutsatt om du nu ska ha 16GB RAM, för en speldator låter det mycket, men du skrev "allt" så du kanske ska rendera film eller har speciella program för skola eller jobb?

Ja precis, det blir en del rendering också, och sen har jag ju 22gb i jobbdatorn så jag kan ju inte gå lägre än så ^^ Hungrig jag blev nu

Skrivet av hakd:

@theaddams:

Att köpta 980 TI idag är katastrof, med tanke på vad korten kostar och hur dom presterar i DX12 så är det absolut inte värt att köpa nytt.

Sen att korten kommer prisdumpas då dom slutar tillverkas och uppföljaren är både billigare (troligen) och bättre gör ännu mera att korten inte kommer vara mycket populära. Vänta är mitt tips, finns 970/390 för runt 2500kr (begagnat) som du kan ha tills Pascal trillar in.

Redan idag når inte 980 TI: 80-100fps (maxat) som du påstår, stämmer inte alls det du säger.
https://www.youtube.com/results?search_query=980+ti+fps

Sen var ju lyftet i DX12 på Maxwell ytterst minimalt, Pascal alla dagar i veckan.

EDIT: Sen hur du kan uppskatta hur dom nya korten presterar är teoretiskt omöjligt, alltså en ren chansning.

Blir till att vänta, helt klart

Skrivet av Meller127:

Kan dessa va intressanta för dig https://www.inet.se/produkt/5310294/kingston-hyperx-32gb-2x16...

Köpte själv dom förra veckan till min nya rig

Hörde någonstans att 2666Mhz var sweetspot, därav valet jag gjorde. Men annars skulle jag absolut kunna köra på dessa om det inte är någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Vad vill du ha sagt med videolänkarna? 1 år gamla videos, med dåliga drivrutiner, eller 4K?
Vet inte om du ser vad jag har i min signatur, men jag spelar själv med ett 980Ti kort, så jag borde veta hur det presterar?
Kör själv med 1440p och har i snitt 65-80 FPS med lite nerskruvade Shadows bara.

Låg på tex runt 90 FPS i Far Cry Primal på maxade inställningar i 1080p

Vad jag vill ha sagt är att det inte stämmer som du säger, att du ligger nära 80 är mera sant än att du ligger mellan 80 - 100fps. Har själv ett EVGA 980 TI i min jobbdator och nyaste titlarna ligger oftast inte som du säger 80 - 100fps.

Länken kanske inte var den bästa, länkade bara en "980 TI FPS" sökning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället