Permalänk
Medlem

14k dator, Skylake eller Haswell?

Brorsan ska köpa en ny dator och planerar att lägga 14 000kr (endast lådan).

Är det värt att satsa på nyaste generationens moderkort, DDR4 och Skylake-processor?
Snubben i datoraffären sa att DDR4 är overkill om han inte ska redigera filmer med effekter etc.

Enligt den här jämförelsen verkar 4790k vara överlägsen 6700K när det kommer till benchmarks (vad det nu ska betyda).
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-6700K-vs-Intel-Core-i7-...

Vilka är de största fördelarna och nackdelarna med att välja nya generationens teknik? Priset verkar bli ungefär detsamma, men processorn för samma pris verkar nästan sämre.

Här är några komponenter han siktat in sig på:
PSU: https://www.komplett.se/product/858086/datorutrustning/natagg...
Borde han inte välja högre watt? 650 låter som för lite.

RAM: https://www.komplett.se/product/794946/datorutrustning/minne/...
Jag tror inte dessa passar i moderkortet han valt Någon som har lust att dubbelkolla?

MOBO: https://www.msi.com/Motherboard/H97-GAMING-3.html#hero-overvi...

GPU: https://www.komplett.se/product/845663/datorutrustning/grafik...
(Han verkar inte vilja vänta till 1080)

Vill gärna ha era tankar om valet av komponenter
Mvh

Permalänk

@Sputnik: Måste erkänna att det vore väldigt dumt om han inte väntade tills 1080 nu när det bara är 19 dagar kvar tills dom släppts..

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

@Sputnik: Och han har chassi,processorkylare, och allt annat redan?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Absolut satsa på Skylake. Nyare arkitektur nyare/bättre funktioner och anslutningar. Dessutom är DDR4 "framtiden" så vid framtida uppgraderingar kommer det troligen gå att återanvända RAM. Finns ju anledningar till varför det kommer nyare saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

@Sputnik: Måste erkänna att det vore väldigt dumt om han inte väntade tills 1080 nu när det bara är 19 dagar kvar tills dom släppts..

Då kan jag nog övertala honom ^_^ Kommer 1080 bli dyrare än ett 980ti? Och kommer det skilja mycket i prestanda?

Permalänk
Medlem

@gustavwester: Nej han ska köpa, men det valet av GPU, CPU och moderkort får komma i första hand!
Han har valt detta chassi:
https://www.komplett.se/product/841415/datorutrustning/chassi...

han har redan en ny SSD och ska köpa en HDD
https://www.komplett.se/product/653071/datorutrustning/haardd...

Processorkylare måste han dock kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Då kan jag nog övertala honom ^_^ Kommer 1080 bli dyrare än ett 980ti? Och kommer det skilja mycket i prestanda?

Finns en artikel på första sidan. Men 1080 beräknas ligga strax under dagens nypris för ett 980ti och dessutom vara betydligt snabbare än både Titan X och 980ti. Med andra ord .. Be han vänta!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

why not broadwell-e?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Är det värt att satsa på nyaste generationens moderkort, DDR4 och Skylake-processor?

Ja

Skrivet av Sputnik:

Snubben i datoraffären sa att DDR4 är overkill om han inte ska redigera filmer med effekter etc.

Dumheter. Nu när den nya plattformen kostar i stort sett lika mycket finns nästan ingen anledning att inte ta den. Endast om man har gott om DDR3 ram redan som man vill återanvända för att spara lite pengar an det vara en idé.

Skrivet av Sputnik:

Enligt den här jämförelsen verkar 4790k vara överlägsen 6700K när det kommer till benchmarks (vad det nu ska betyda).
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-6700K-vs-Intel-Core-i7-...

Cpuboss är skit. Det skiljer inte supermycket men 6700k är bättre än 4790k.

Skrivet av Sputnik:

Vilka är de största fördelarna och nackdelarna med att välja nya generationens teknik? Priset verkar bli ungefär detsamma, men processorn för samma pris verkar nästan sämre.

Har redan sagts av tidigare svar av @streamdog - "Nyare arkitektur nyare/bättre funktioner och anslutningar. Dessutom är DDR4 "framtiden" så vid framtida uppgraderingar kommer det troligen gå att återanvända RAM"

Plus något bättre prestanda.

Skrivet av Sputnik:

Här är några komponenter han siktat in sig på:
PSU: https://www.komplett.se/product/858086/datorutrustning/natagg...
Borde han inte välja högre watt? 650 låter som för lite.

Ett 1080 drar ca 180W enligt Nvidias presentation. 650W räcker gott och väl till delarna du funderat på. Corsair RMx är ett mycket bra val av nätagg.

Vill du köra 1080 i SLI i framtiden och ladda telefonen/plattan/laptop med USB 3.1 typ C (drar upp till 100W) såsmåningom så kan du gå upp till 750-850W, kostar inte så mycket mer.

Skrivet av Sputnik:

RAM: https://www.komplett.se/product/794946/datorutrustning/minne/...
Jag tror inte dessa passar i moderkortet han valt Någon som har lust att dubbelkolla?

Välj DDR4 istället och kör på skylake.

Välj ett moderkort med sockel 1151 och z170 chipset med stöd för DDR4 ram. Välj sedan modell efter budget och behov av portar.

Skrivet av Sputnik:

Den 27e är det sagt att 1080 ska släppas. Det är verkligen inte långt kvar. Ser ut att prestera klart bättre än 980ti till ett pris på dryga 6000kr.
[/quote]

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Finns en artikel på första sidan. Men 1080 beräknas ligga strax under dagens nypris för ett 980ti och dessutom vara betydligt snabbare än både Titan X och 980ti. Med andra ord .. Be han vänta!

Oh, jag ska läsa!

Skrivet av Jäger:

Nu när den nya plattformen kostar i stort sett lika mycket finns nästan ingen anledning att inte ta den.

Makes sense :v

Skrivet av Jäger:

Cpuboss är skit. Det skiljer inte supermycket men 6700k är bättre än 4790k.

Ok, ska inte kolla på den sidan mer då xD

Skrivet av Jäger:

Den 27e är det sagt att 1080 ska släppas. Det är verkligen inte långt kvar. Ser ut att prestera klart bättre än 980ti till ett pris på dryga 6000kr.

Ok! Finns det några (bra) artiklar man kan läsa om 1080?

tack för svar alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

why not broadwell-e?

Skickades från m.sweclockers.com

Seems a bit overkill och kräver konstig socket ._. lättare att hitta moderkort till vanligare delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Ok! Finns det några (bra) artiklar man kan läsa om 1080?

Det tillkännagavs ju så sent som natten till igår så den info som finns står i Sweclockers artikel på förstasidan.

Finns väl säkert något ytterligare att lära sig bland de 300+ kommentarerna till artikeln också.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Brorsan ska köpa en ny dator och planerar att lägga 14 000kr (endast lådan).

Är det värt att satsa på nyaste generationens moderkort, DDR4 och Skylake-processor?
Snubben i datoraffären sa att DDR4 är overkill om han inte ska redigera filmer med effekter etc.

Enligt den här jämförelsen verkar 4790k vara överlägsen 6700K när det kommer till benchmarks (vad det nu ska betyda).
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-6700K-vs-Intel-Core-i7-...

Vilka är de största fördelarna och nackdelarna med att välja nya generationens teknik? Priset verkar bli ungefär detsamma, men processorn för samma pris verkar nästan sämre.

Du har hittat den absolut sämsta jämförelsesidan. En 6700K är inte sämre, även om den inte spektakulärt mycket bättre. Det som talar för den är betydligt högre klockning, vilket kommer göra märkbar skillnad. Det finns ingen anledning att välja den äldre för att få "bättre" dator, framförallt inte när man tittar på allt fördelar som den nya Z170-plattformen ger i form av mycket högre I/O-prestanda på moderkortet.

Skrivet av Sputnik:

Här är några komponenter han siktat in sig på:
PSU: https://www.komplett.se/product/858086/datorutrustning/natagg...
Borde han inte välja högre watt? 650 låter som för lite.

Oh nej. Det finns ingen dator med ett grafikkort som behöver mer än 500W nätagg. Däremot råder en hype bland många tillverkare att sälja överdimensionerade nätdelar eftersom det finns billiga kinagrejer som inte håller måttet, vilka redovisar 600W maxeffekt men som ger max 300W i verkligheten. Jag skulle skippa Corsair och ta något annat märke, EVGA t.ex., då Corsairs grejer har blivit allt sämre med tiden. De lever på gamla meriter, helt enkelt.

Skrivet av Sputnik:

RAM: https://www.komplett.se/product/794946/datorutrustning/minne/...
Jag tror inte dessa passar i moderkortet han valt Någon som har lust att dubbelkolla?

MOBO: https://www.msi.com/Motherboard/H97-GAMING-3.html#hero-overvi...

Det blir nog svårt att köra en Skylake på det moderkortet, och det har du kanske redan tänkt på, men minnena lär passa. Kan vara värt att tänka på att "gaming"-minnen inte ger något som helst mervärde i form av ökad prestanda.

Skrivet av Sputnik:

Vi snackar några veckor till, vad är det att INTE vänta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

why not broadwell-e?

För att X99 redan är föråldrad skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vi snackar några veckor till, vad är det att INTE vänta på?

För att han ville ha datorn till DH och är rädd att inte hinna få grafikkortet i tid ^_^Kommer det ut i SVERIGE den 27 maj eller USA? När kommer det ut i butikerna?

En fråga:
Kan man köra gtx970 i ett moderkort av z170-modell?
I så fall kan han ha det grafikkortet tills 1080 kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Oh nej. Det finns ingen dator med ett grafikkort som behöver mer än 500W nätagg. Däremot råder en hype bland många tillverkare att sälja överdimensionerade nätdelar eftersom det finns billiga kinagrejer som inte håller måttet, vilka redovisar 600W maxeffekt men som ger max 300W i verkligheten. Jag skulle skippa Corsair och ta något annat märke, EVGA t.ex., då Corsairs grejer har blivit allt sämre med tiden. De lever på gamla meriter, helt enkelt.

En dator med klockad processor t ex haswell-e som sweclockers använder i sina grafikkortstester samt ett R9 390x kan dra 500W. Man ska alltid ha lite marginal med nätagg. Så visst finns det datorer med ett grafikkort som ska ha mer än 500W nätagg.

Sen är det absolut inget fel på Corsairs nätagg. De har både billiga modeller som kanske inte är de bästa (CX serien t ex), och dyrare som är riktigt bra. Corsair RMx är riktigt bra, minst lika bra om inte bättre än ett EVGA G2.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Sen är det absolut inget fel på Corsairs nätagg. De har både billiga modeller som kanske inte är de bästa (CX serien t ex), och dyrare som är riktigt bra. Corsair RMx är riktigt bra, minst lika bra om inte bättre än ett EVGA G2.

Jag talar bara av egen erfarenhet. Jag slängde ut mitt andra AX 750-agg för ett halvår sedan p.g.a. att de monterat en kinafläkt för 1,70 kr i ett nätagg för 1700 kr. Före dem hade jag ett flertal andra Corsair-agg som alla kostade över 1000 kr, varav det bara var enstaka som var så bra man kan förvänta sig för priset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Kan man köra gtx970 i ett moderkort av z170-modell?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För att X99 redan är föråldrad skit?

X99 är ett bra val för dem med större budget, sex kärnor eller fler kommer fungera väldigt bra kommande åren med DX12.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

EVGA G2 har funnits ute ett tag och är erkänt bra.
RMx är troligtvis av hög kvalitet, men det får tiden utvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag talar bara av egen erfarenhet. Jag slängde ut mitt andra AX 750-agg för ett halvår sedan p.g.a. att de monterat en kinafläkt för 1,70 kr i ett nätagg för 1700 kr. Före dem hade jag ett flertal andra Corsair-agg som alla kostade över 1000 kr, varav det bara var enstaka som var så bra man kan förvänta sig för priset...

Man kan ha otur med alla nätagg i alla serier av alla tillverkare. Egen erfarenhet av ett par enheter säger tyvärr inte mycket. RMx är en bra serie nätagg.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

X99 är ett bra val för dem med större budget, sex kärnor eller fler kommer fungera väldigt bra kommande åren med DX12.

Nåja, ska man köra fler än två grafikkort så har X99 fortfarande en roll, annars finner jag det mycket märkligt att köpa X99.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:

X99 har, tack vare större antal PCie banor precis som du är inne på fler expansionsmöjligheter. Det behöver inte endast vara till nytta för grafikkort, utan ex m.2, NVMe, ljudkort osv.

Personligen har jag två hårddiskar och fyra SSD, varav två nyttjar 8 PCie banor.

Framförallt anser jag nyttan vara framtidskompatibilitet, DX12 kommer nyttja fler trådar, och redan idag är fyra kärnor minimum för att starta flera nya titlar, därför rekommenderar jag minst sex kärnor när budgeten är högre.

TS budget lämpar sig bättre för Z170.

Av ren nyfikenhet, på vilket sätt anser du att Intels entusiastplattform är föråldrad och skit? Den har stöd för NVMe, konsument processorer upp till tio kärnor och Xeon, åtta minnesplatser för DDR4, 28-40 PCie banor osv, mao modern och rejält tilltagen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag talar bara av egen erfarenhet. Jag slängde ut mitt andra AX 750-agg för ett halvår sedan p.g.a. att de monterat en kinafläkt för 1,70 kr i ett nätagg för 1700 kr. Före dem hade jag ett flertal andra Corsair-agg som alla kostade över 1000 kr, varav det bara var enstaka som var så bra man kan förvänta sig för priset...

AX750 har tidigare använt Sanyo Denki San Ace fläktar, dom är utmärkta och hållet hög kvalité, vilken fläkt fann du i ditt nätaggregat?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Sveklockarn:

X99 har, tack vare större antal PCie banor precis som du är inne på fler expansionsmöjligheter. Det behöver inte endast vara till nytta för grafikkort, utan ex m.2, NVMe, ljudkort osv.

Personligen har jag två hårddiskar och fyra SSD, varav två nyttjar 8 PCie banor.

Framförallt anser jag nyttan vara framtidskompatibilitet, DX12 kommer nyttja fler trådar, och redan idag är fyra kärnor minimum för att starta flera nya titlar, därför rekommenderar jag minst sex kärnor när budgeten är högre.

TS budget lämpar sig bättre för Z170.

Av ren nyfikenhet, på vilket sätt anser du att Intels entusiastplattform är föråldrad och skit? Den har stöd för NVMe, konsument processorer upp till tio kärnor och Xeon, åtta minnesplatser för DDR4, 28-40 PCie banor osv, mao modern och rejält tilltagen.

Mvh

SSDs klarar sig minst lika bra på ett Z170 eftersom enheter bakom PCH har 20x PCIe 3.0-banor för att kommunicera med varandra, sålänge vi inte ska ha några exotiska konfigurationer med RAID där överföringshastigheten är viktig. Det är ju inte längre så att all data behöver passera fram och tillbaka via CPUn när man exempelvis kopierar filer, och ingen enskild SSD ligger när att begränsas av motsvarande 4x PCIe 3.0 (bandbredden på DMI 3).

Kraven kommer säkert att öka, men det är dumt att låsa in sig på X99 som närmar sig end of life med stormsteg. X99 är föråldrad för att den är gammal och har kvar utdaterade standarder. Massor med kärnor är liten nytta för vanliga konsumenter p.g.a. utebliven parallellism i deras användningsområden. Massor med minnesplatser och högre minnesbandbredd är inte heller till någon nytta för spel. Nästan alla PCIe-banor kräver att datorn fylls med expansionskort vilket bl.a. innebär ökade krav på kylning, I/O-prestandan för enheter anslutna till moderkortet (SATA, M.2, USB 3 osv.) är mycket sämre än på Z170.

Skrivet av Aeig:

AX750 har tidigare använt Sanyo Denki San Ace fläktar, dom är utmärkta och hållet hög kvalité, vilken fläkt fann du i ditt nätaggregat?

Jag har ingen aning, jag bara gjorde mig av med andra generationens AX 750 efter att det drabbats av samma problem med fläktgnissel inom ett år som det första generationen jag fick utbytt på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

SSDs klarar sig minst lika bra på ett Z170 eftersom enheter bakom PCH har 20x PCIe 3.0-banor för att kommunicera med varandra, sålänge vi inte ska ha några exotiska konfigurationer med RAID där överföringshastigheten är viktig. Det är ju inte längre så att all data behöver passera fram och tillbaka via CPUn när man exempelvis kopierar filer, och ingen enskild SSD ligger när att begränsas av motsvarande 4x PCIe 3.0 (bandbredden på DMI 3).

Kraven kommer säkert att öka, men det är dumt att låsa in sig på X99 som närmar sig end of life med stormsteg. X99 är föråldrad för att den är gammal och har kvar utdaterade standarder. Massor med kärnor är liten nytta för vanliga konsumenter p.g.a. utebliven parallellism i deras användningsområden. Massor med minnesplatser och högre minnesbandbredd är inte heller till någon nytta för spel. Nästan alla PCIe-banor kräver att datorn fylls med expansionskort vilket bl.a. innebär ökade krav på kylning, I/O-prestandan för enheter anslutna till moderkortet (SATA, M.2, USB 3 osv.) är mycket sämre än på Z170.
Jag har ingen aning, jag bara gjorde mig av med andra generationens AX 750 efter att det drabbats av samma problem med fläktgnissel inom ett år som det första generationen jag fick utbytt på garanti.

Ändå vet du att det var en fläkt för 1,70 i nätdelen?

Permalänk
Medlem

Är de här moderkorten något bra? :v
Funderar på MSI Z170 KRAIT GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Är de här moderkorten något bra? :v
Funderar på MSI Z170 KRAIT GAMING

Helt ok. Beror på vad du tänkt koppla till datorn.
Kort artikel om moderkortet: http://www.sweclockers.com/nyhet/20810-msi-visar-z170-krait-g...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik:

Är de här moderkorten något bra? :v
Funderar på MSI Z170 KRAIT GAMING

wtf länk kom inte med.
https://www.inet.se/produkt/1902848/gigabyte-z170-hd3p/#specs
https://www.inet.se/produkt/1902857/msi-z170-krait-gaming/#sp...
https://www.inet.se/produkt/1902960/msi-z170-a-pro/#specs

Är RAM-frekvensen som stöds låg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ändå vet du att det var en fläkt för 1,70 i nätdelen?

Två olika revisioner av nätdelen och fläkten går sönder inom ett år, är oacceptabelt dåligt, och tecken på att det inte bara är ett exemplar jag hade otur med utan ett medvetet val av den billigaste skiten.

Nämnde jag att jag fick betala frakt till Nederländerna ena gången?