Permalänk
Medlem

Hjälp med upggradering

CPU Intel Core i5 3570K
Graphics card NVIDIA GeForce GTX 660
Motherboard Gigabyte GA-Z77X-D3H
Memory 2 x 2GB DDR3-1333

Min brorson vill ha bättre grafikkort, men han behöver nog även minst 8gb ram och kanske ny processor, tips?

Permalänk

@luc_val: CPUn klarar han sig på ett tag till så framförallt nytt grafikkort och mer ram som gäller.

Permalänk
Medlem

Om bara några veckor lanseras nya grafikkort från både AMD och Nvidia, och jag rekommenderar starkt att ni inväntar det. Det kommer bli det största hoppet inom grafikkort på 5 år. Antingen köper ni ett av de nya, eller så gör ni ett klipp på ett av de nuvarande, i synnerhet begagnat.

Jag är en stark förespråkare för 16GB RAM. Minne har aldrig varit så billigt, och i synnerhet DDR3-minne kommer aldrig vara så billigt som nu. Om ett år har DDR4 tagit över, och då kommer DDR3 gå upp i pris. Tänk på att få rätt minne, då de flesta säljer DDR3L numera, och jag är inte säker på att de är bakåtkompatibla.

Processorn hänger med än. Det finns utrymme för att uppgradera processor också utan att köpa nytt moderkort med en bättre begagnat Ivy bridge-CPU.

Tillägg: ett alternativ om ni vill snåla på minnet är att behålla de 2x2GB:en ni har nu, och köpta till ett paket med 2x4GB. Jag antar att det är ett ATX-moderkort av något slag, och de har ju nästan alltid 4 stycken minnesfack. I så fall får ni 12GB RAM i burken, vilket är en bra kompromiss tycker jag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Somsagt, ett av de nya grafikkorten, 8gb ram till.

Har han SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Om bara några veckor lanseras nya grafikkort från både AMD och Nvidia, och jag rekommenderar starkt att ni inväntar det. Det kommer bli det största hoppet inom grafikkort på 5 år. Antingen köper ni ett av de nya, eller så gör ni ett klipp på ett av de nuvarande, i synnerhet begagnat.

Jag är en stark förespråkare för 16GB RAM. Minne har aldrig varit så billigt, och i synnerhet DDR3-minne kommer aldrig vara så billigt som nu. Om ett år har DDR4 tagit över, och då kommer DDR3 gå upp i pris. Tänk på att få rätt minne, då de flesta säljer DDR3L numera, och jag är inte säker på att de är bakåtkompatibla.

Processorn hänger med än. Det finns utrymme för att uppgradera processor också utan att köpa nytt moderkort med en bättre begagnat Ivy bridge-CPU.

Tillägg: ett alternativ om ni vill snåla på minnet är att behålla de 2x2GB:en ni har nu, och köpta till ett paket med 2x4GB. Jag antar att det är ett ATX-moderkort av något slag, och de har ju nästan alltid 4 stycken minnesfack. I så fall får ni 12GB RAM i burken, vilket är en bra kompromiss tycker jag.

Senaste grafikkorten har han nog inte råd med, det får bli nåt mellanting. Ska ta reda på vad för powersupply han har också. Ja det finns fyra fack för minnet, det blir antagligen 2x4gb där samma där med budgeten. Men tips på grafikkort som är en bra uppgradering men ändå inte nyaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Somsagt, ett av de nya grafikkorten, 8gb ram till.

Har han SSD?

Ja han har SSD, hur är det relevant dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av luc_val:

Senaste grafikkorten har han nog inte råd med, det får bli nåt mellanting. Ska ta reda på vad för powersupply han har också. Ja det finns fyra fack för minnet, det blir antagligen 2x4gb där samma där med budgeten. Men tips på grafikkort som är en bra uppgradering men ändå inte nyaste?

Det är lättare att ge bra förslag om du säger vilka spel som spelas, vilka krav man har på prestanda och vilken budget det handlar om.

Skrivet av luc_val:

Ja han har SSD, hur är det relevant dock?

Ja, hur ska man veta om det är relevant när du bara frågar om en uppgradering men inte varför det ska uppgraderas eller till vad datorn används? SSD hade varit en bra uppgradering om han inte redan haft.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av luc_val:

Senaste grafikkorten har han nog inte råd med, det får bli nåt mellanting. Ska ta reda på vad för powersupply han har också. Men tips på grafikkort som är en bra uppgradering men ändå inte nyaste?

Senaste generationerna tenderar att vara prisvärdast om man ska köpa nytt, dem släpper ju även mellanklass kort. Pratar vi begagnat är det en helt annan historia. Innan vi får veta vad det är för PSU kan vi inte hjälpa mer än att säga, är det nytt som gäller så vänta tills Polaris, AMD's nya kort, har släppts. (Pascal har redan släppts då ivf.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Det är lättare att ge bra förslag om du säger vilka spel som spelas, vilka krav man har på prestanda och vilken budget det handlar om.

Ja, hur ska man veta om det är relevant när du bara frågar om en uppgradering men inte varför det ska uppgraderas eller till vad datorn används? SSD hade varit en bra uppgradering om han inte redan haft.

Jo, jag tog för givet att folk skulle läsa som för att spela de senaste spelen t.ex. Fallout 4, men så är det ju inte alltid det har du rätt i! Jag letar främst bättre grafikkort som lagom uppgradering från nuvarande som skulle funka med övriga delarna av datorn.

Permalänk
Medlem

@luc_val:

Nytt ram (2x4GB) och ett gtx 960 blir nog bra.

Permalänk

Vad är budgeten?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luc_val:

Jo, jag tog för givet att folk skulle läsa som för att spela de senaste spelen t.ex. Fallout 4, men så är det ju inte alltid det har du rätt i! Jag letar främst bättre grafikkort som lagom uppgradering från nuvarande som skulle funka med övriga delarna av datorn.

Ju mer info du ger (om krav, budget, övriga komponenter) desto bättre råd får du.

För att spela de senaste spelen i 1080p med höga inställningar skulle jag säga minst GTX 970 eller R9 390. De kostar idag ca 3000 kr.
Kan man kompromissa med inställningarna så kan man köpa GTX 960 eller R9 380 för ca 1800-2000kr
Ska man spela i 1440p eller högre upplösning är det minst R9 390 som gäller.

Inget av dessa kort är speciellt bra köp nu när nya kort kommer så snart. Har man råd med R9 390 eller GTX 970 har man i princip råd med Polaris 11 eller t.o.m Polaris 10 och GTX 1070 också.

AMDs nya Polaris 10 ser enligt ryktena ut att prestera mycket bättre än R9 390 för 300 dollar (3000-4000 kr). Polaris 11 borde kosta mindre om det är för dyrt och säkert prestera mycket bättre än R9 380. Lite spekulation än så länge dock, om några veckor lär vi veta mycket mer om Polaris.

Nvidias nya GTX 1070 kommer prestera mycket bättre än ett 970 och kosta ca 4000kr.

Du måste också veta vilket chassi han har (så man vet om grafikkortet får plats) och vilket nätagg han har.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4