När blir i7 3770K systemets flaskhals?

Permalänk
Medlem

När blir i7 3770K systemets flaskhals?

Hej!

Jag har ett system med:
MSI H77MA-G43 moderkort (https://www.msi.com/Motherboard/H77MA-G43.html#hero-overview)
Intel Core i7 3770K
16GB DDR3
GTX 670 med referenskylare.

Nu funderar jag på att köpa ett nytt grafikkort. Hur långt tror ni jag kan gå innan min processor och moderkort kommer skapa en flaskhals så stor att det är rimligare att börja med ett helt nytt system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Hej!

Jag har ett system med:
MSI H77MA-G43 moderkort (https://www.msi.com/Motherboard/H77MA-G43.html#hero-overview)
Intel Core i7 3770K
16GB DDR3
GTX 670 med referenskylare.

Nu funderar jag på att köpa ett nytt grafikkort. Hur långt tror ni jag kan gå innan min processor och moderkort kommer skapa en flaskhals så stor att det är rimligare att börja med ett helt nytt system?

Den kommer förstås att arbeta lite sämre än nyare processorer i hastighet, men jag skulle inte säga att den blir flaskhals i något scenario alls om vi pratar spel. Går vi längre fram så kommer du även att ha nytta av fler kärnor, så den ska kunna hålla sig riktigt bra med en ny GPU skulle jag verkligen tro.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
99:e percentilen

Vad spelar du och i vilken upplösning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Poccis: Jag är också nyfiken! Har också ett i7 3770k system med z77 mobo. Skulle det bli flaskhals ifall jag införskaffar mig ett GTX 1070 eller 1080 i framtiden? Spelar i 1080p, väldigt krävande spel; open world, dvs witcher 3, skyrim sådant etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxelF89:

@Poccis: Jag är också nyfiken! Har också ett i7 3770k system med z77 mobo. Skulle det bli flaskhals ifall jag införskaffar mig ett GTX 1070 eller 1080 i framtiden? Spelar i 1080p, väldigt krävande spel; open world, dvs witcher 3, skyrim sådant etc.

Nej.

En 3770k och z77 går för övrigt att klocka.

Känns som om applikationer ska behöva dra nytta av sex fyfsiska kärnor eller fler för att 3770k ska vara en flaskhals. Men då kommer ju även senaste 6700k också att flaska.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Nu funderar jag på att köpa ett nytt grafikkort. Hur långt tror ni jag kan gå innan min processor och moderkort kommer skapa en flaskhals så stor att det är rimligare att börja med ett helt nytt system?

I dagsläget får du kanske ut mellan 10-20 fps mer, med en Skylake i7 6700k. Men beror helt på vad du spelar egentligen, vissa action scener i spel så kanske det blir en dipp skillnad upp till 40fps, men du borde kunna hålla 70+ fps i de flesta spel idag.

Så du klarar dig nog ganska så bra en tid framöver när det gäller spelande.

Permalänk
Medlem

Inte för å hijacka tråden eller så men gått i lite samma tankar ang min 2500k, när är det läge å byta?
Är det bättre å bara byta ut mitt 760 mot ett 1070 så ser man stor skillnad?

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Inte för å hijacka tråden eller så men gått i lite samma tankar ang min 2500k, när är det läge å byta?
Är det bättre å bara byta ut mitt 760 mot ett 1070 så ser man stor skillnad?

Mvh
Marcus

Du märker enorm skillnad på ett GTX 760 -> 1070, betydligt mindre om du byter ut cpu.
Du kan också klocka cpun enkelt för att få gratis boost så.

Jag vill också byta ut min 3570k mot skylake 6700k. Men jag vet att jag tjänar extremt lite för vad det kostar. Mobo+cpu+minne för några få fps. Jag hade gärna tagit fler Intel SATA platser dock!, mitt har bara 4 ;/

Men min 3570k @ 4.5ghz får tuffa på tills nästa generation iaf. Inte värt pengarna.
Kanske lägger det på byta ut mitt 970 till 1080 istället.

Permalänk
Medlem

@Alling: Jag spelar ingenting nu, men jag tänker att det kan bli krångligt att komma upp i 60+ fps i 1440 i spelen som kommer Q4 2016. Om jag splashar på ett 980 gissar jag att jag kommer få hålla mig till 1080p.

Permalänk
Medlem

@Poccis: Skaffa ett z77 moderkort och överklocka din cpu.
Annars vänta till nästa generation kommer iår.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Poccis:

@Alling: Jag spelar ingenting nu, men jag tänker att det kan bli krångligt att komma upp i 60+ fps i 1440 i spelen som kommer Q4 2016. Om jag splashar på ett 980 gissar jag att jag kommer få hålla mig till 1080p.

Det är väldigt viktigt att vara medveten om att upplösningen inte har någon inverkan på CPU:ns förmåga att hålla frameraten uppe. Om den klarar 60+ fps i 800x600 klarar den 60+ fps i 3840x2160 precis lika bra.

Men, som jag ser att du har koll på, ett 980 kanske inte är snabbt nog för alla tunga spel i 1440p. Men jag skulle nog ändå säga att det är helt OK om man inte absolut måste ha alla inställningar på högsta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är väldigt viktigt att vara medveten om att upplösningen inte har någon inverkan på CPU:ns förmåga att hålla frameraten uppe. Om den klarar 60+ fps i 800x600 klarar den 60+ fps i 3840x2160 precis lika bra.

Men, som jag ser att du har koll på, ett 980 kanske inte är snabbt nog för alla tunga spel i 1440p. Men jag skulle nog ändå säga att det är helt OK om man inte absolut måste ha alla inställningar på högsta.

Känns det som att pusha det att vänta på 1000-serien om man tänkte kör det på ett Ivy Bridge kort?
Kan man tänka sig att det kan bli lite price drops på 980-korten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poccis:

Hej!

Jag har ett system med:
MSI H77MA-G43 moderkort (https://www.msi.com/Motherboard/H77MA-G43.html#hero-overview)
Intel Core i7 3770K
16GB DDR3
GTX 670 med referenskylare.

Nu funderar jag på att köpa ett nytt grafikkort. Hur långt tror ni jag kan gå innan min processor och moderkort kommer skapa en flaskhals så stor att det är rimligare att börja med ett helt nytt system?

Beror på... men överklocka den så blir det bra. (PS: köp ett begagnat Z77 MB)
Här en video som visar i5 2500K i olika spel med OC...

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

MVH