Behöver råd för införskaffning av nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Behöver råd för införskaffning av nytt grafikkort

funderar på att uppgradera till ett bättre grafikkort efter 2 år, har ni några råd på vilket som passar till resten av datorn (helst AMD)? Budgeten är på ungefär 5000 kr. Jag kan även uppgradera andra delar om det behövs, här är mina specs: (Kunde inte infoga filen från speccy, detta får duga)

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz 34 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-SLI-CF (SOCKET 0) 28 °C
Graphics
BenQ G2420HDB (1920x1080@60Hz)
2048MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner) 40 °C
Storage
111GB INTEL SSDSC2BW120A4 (SSD) 31 °C
1397GB Western Digital WDC WD15EARX-22PASB0 (SATA) 32 °C
Optical Drives
ATAPI iHAS120 X
Audio
AMD High Definition Audio Device

Tacksam för svar och tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BestBaggerino:

funderar på att uppgradera till ett bättre grafikkort efter 2 år, har ni några råd på vilket som passar till resten av datorn (helst AMD)? Jag kan även uppgradera andra delar om det behövs, här är mina specs: (Kunde inte infoga filen från speccy, detta får duga)

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz 34 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-SLI-CF (SOCKET 0) 28 °C
Graphics
BenQ G2420HDB (1920x1080@60Hz)
2048MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner) 40 °C
Storage
111GB INTEL SSDSC2BW120A4 (SSD) 31 °C
1397GB Western Digital WDC WD15EARX-22PASB0 (SATA) 32 °C
Optical Drives
ATAPI iHAS120 X
Audio
AMD High Definition Audio Device

Tacksam för svar och tack på förhand!

Svårt att säga när du inte säger vad du har för förväntningar eller krav. Eller vad du har för budget.

Generellt lär du få klart mest för pengarna om du väntar nån månad eller två och köper antingen de nyligen annonserade GTX 1070 och 1080, eller AMDs nya Polaris 10/11 kort som lär släppas snart också. Inte riktigt läge att köpa något av de nuvarande korten om du inte måste ha det direkt.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Svårt att säga när du inte säger vad du har för förväntningar eller krav. Eller vad du har för budget.

Generellt lär du få klart mest för pengarna om du väntar nån månad eller två och köper antingen de nyligen annonserade GTX 1070 och 1080, eller AMDs nya Polaris 10/11 kort som lär släppas snart också. Inte riktigt läge att köpa något av de nuvarande korten om du inte måste ha det direkt.

Förlåt, tänkte inte ens så långt. Jag kan inte jättemycket om datorer eller vad som anses vara bra just nu, men jag har redigerat inlägget. Men kommer dessa funka till mina nuvarande delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BestBaggerino:

Förlåt, tänkte inte ens så långt. Jag kan inte jättemycket om datorer eller vad som anses vara bra just nu, men jag har redigerat inlägget. Men kommer dessa funka till mina nuvarande delar?

Ja de nya korten kommer fungera utmärkt med dina nuvarande delar.

Vill du kan du även köpa mer ram. 8 GB är väl lite gränsfall om du har något annat igång i bakgrunden när du spelar.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Ja de nya korten kommer fungera utmärkt med dina nuvarande delar.

Vill du kan du även köpa mer ram. 8 GB är väl lite gränsfall om du har något annat igång i bakgrunden när du spelar.

Tack så mycket! Men du föreslog ett nvidia kort, det kommer väl inte bli några komplikationer om jag byter från AMD till nvidia? För isåfall blir det nog det, eftersom det faller inom min budget. Jag ska överväga det extra ramet, men då jag basa brukar ha spelen uppe är inte det någon prioritet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BestBaggerino:

Tack så mycket! Men du föreslog ett nvidia kort, det kommer väl inte bli några komplikationer om jag byter från AMD till nvidia? För isåfall blir det nog det, eftersom det faller inom min budget.

Nej, det är inga problem att byta tillverkare på grafikkortet. Det kan dock vara bra att köra t.ex. DDU för att se till att AMDs drivrutiner verkligen avinstalleras ordentligt innan man installerar NVIDIAs drivrutiner, för att undvika problem.

Men Jägers rekommendation var inte ett NVIDIA-kort, utan något av NVIDIAs eller AMDs nya grafikkort. NVIDIA är dock de enda som lanserat sina kort än så länge (se Sweclockers artikel), men AMDs kommer nog när som helst också. Ett annat alternativ är att försöka få tag på ett begagnat GTX 970/980/980 Ti, priserna bör gå ner en del på dem när de nya korten kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det är inga problem att byta tillverkare på grafikkortet. Det kan dock vara bra att köra t.ex. DDU för att se till att AMDs drivrutiner verkligen avinstalleras ordentligt innan man installerar NVIDIAs drivrutiner, för att undvika problem.

Men Jägers rekommendation var inte ett NVIDIA-kort, utan något av NVIDIAs eller AMDs nya grafikkort. NVIDIA är dock de enda som lanserat sina kort än så länge (se Sweclockers artikel), men AMDs kommer nog när som helst också. Ett annat alternativ är att försöka få tag på ett begagnat GTX 970/980/980 Ti, priserna bör gå ner en del på dem när de nya korten kommer.

Det var det jag menade, nvidias nya kort alltså. Jag har nog bestämt mig för det också.
tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jäger: kanske lite sen fråga, men jag har tillräckligt med kräm i power supply-en (850 watt) för ett 1070 va? tänker så resten av delarna har tillräckligt också, och kan inte för mitt liv hitta vad de behöver i watt.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BestBaggerino:

@Jäger: kanske lite sen fråga, men jag har tillräckligt med kräm i power supply-en (850 watt) för ett 1070 va? tänker så resten av delarna har tillräckligt också, och kan inte för mitt liv hitta vad de behöver i watt.
Tack!

kommer att fungera fin fint om det ä'r ett bra nät agg``

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

@itkoll: det är en thermaltake smartm85ow

Permalänk
Medlem
Skrivet av BestBaggerino:

@Jäger: kanske lite sen fråga, men jag har tillräckligt med kräm i power supply-en (850 watt) för ett 1070 va? tänker så resten av delarna har tillräckligt också, och kan inte för mitt liv hitta vad de behöver i watt.
Tack!

Din dator kommer dra ~250W som mest med ett GTX 1070, om ens det. Se Sweclockers recension av GTX 1070, där de använder en mycket strömtörstigare CPU än du har.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för hjälpen!