Vill jobba med webbutvecklng, hur mycket behöver jag kunna för jobb?

Permalänk

Vill jobba med webbutvecklng, hur mycket behöver jag kunna för jobb?

Tjena,
jag håller på att självstudera hemma html, därefter är det tänkt css och javascript.

Min fråga är bara hur mycket behöver jag kunna för att jobba för ett företag? räcker html för att få jobb tills man lär sig CSS osv? Villa bara samla in erfarenheter och utvecklas, lön är inte en så stor deal atm.

Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga därifrån. Tacksam för svar!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Vilken typ av webbutveckling hade du tänkt dig?

Permalänk
Skrivet av maximm:

Vilken typ av webbutveckling hade du tänkt dig?

Kan tänka mig allt förutom grafik/design delen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du vill jobba med och på vilken nivå. Personligen föredrar jag front-end utveckling, vilket man behöver mest kunskap inom HTML, CSS och Javascript. Samt photoshop osv.

Permalänk
Skrivet av Anton341:

Beror helt på vad du vill jobba med och på vilken nivå. Personligen föredrar jag front-end utveckling, vilket man behöver mest kunskap inom HTML, CSS och Javascript. Samt photoshop osv.

Vad är "mycket kunskap" menar du ex kunna alla tags/attributes i huvudet? Hur ska man veta att man är redo för jobb ansökningar?

så det räcker alltså inte med html till och börja med för att få jobb?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

@OldSchoolGamer: Läs jobbannonser och sök tjänster, så får du se om du är kvalificerad

Jag har ex jobbat med webbutveckling i 6 år nu, men kan varken CSS, HTML eller JS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

räcker html för att få jobb tills man lär sig CSS osv? Villa bara samla in erfarenheter och utvecklas, lön är inte en så stor deal atm.

nej, det kommer du inte, för html är ingenting idag. alla som håller på med webbutveckling kan det. är det frontend som gäller så ska du nog kunna html flytande, css/framework tex bootstrap och javascript.
sen om du fokucerar på något speciellt blir de ännu bättre. tex node.js.
gäller backend så fokucera på php, gärna ett framework där med. tex codeigniter eller laravel. lägg även kraft på mysql databaser

för erfarenheter får du nog hosta en eller fler sidor så folk kan se vad du kan om dom ska anställa dig. för att just nu gå fram och säga "hej, jag kan html" kommer bara skrattas åt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det beror såklart på vad det är för typ av företag du vill jobba för, men jag skulle gissa på någon slags webbyrå?

Tyvärr är webbutveckling lite utav ett träsk när det gäller praktiska färdigheter. Inom JavaScript finns det en uppsjö av olika ramverk som används flitigt idag. Olika lösningar nyttjar olika ramverk, och ofta skiljer de olika ramverken sig ganska markant från varandra.

Med det sagt skulle jag nog fortsätta så som du gör, lär dig grunderna inom CSS och JavaScript. När du känner att du självmant kan bygga upp en snygg hemsida så kan du börja kolla mer på saker som jQuery (JS), SASS (CSS) etc.

Som mitt första JavaScript-ramverk började jag med AngularJS. Man kan relativt enkelt bygga en simpel s.k. "single-page" webb-applikation inom en vecka. Själv jobbar jag just som full-stack-utvecklare (frontend och backend) inom MEAN-stacken som bl.a. använder sig av just AngularJS.

Jag tvivlar på att du kommer vara ett eftertraktat byte med endast kunskaper inom HTML, men jag skulle nog försöka ändå samtidigt som du lär dig nytt.

Kan också tipsa om Derek Banas på YouTube, han är pedagogisk och går igenom många populära språk och ramverk inom det mesta som gäller programmering.

Annars hjälper jag gärna till om du har några frågor!

Lycka till!

Permalänk

@maximm: Vad kan du då :P? någon tpy av språk borde man väl kunna?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Vad är "mycket kunskap" menar du ex kunna alla tags/attributes i huvudet? Hur ska man veta att man är redo för jobb ansökningar?

så det räcker alltså inte med html till och börja med för att få jobb?

Som "mycket kunskap" anser jag inte att man memorerat alla taggar eller attribut. Dock är det givetvis fördelaktigt om du har sett taggar och har ett hum om vilka attribut de använder sig av. Jag menar, du är alltid några klick ifrån W3Schools för att kunna dubbelkolla attribut och vad de gör.

Det viktigaste är enligt mig att du ständigt kan arbeta fram en taktik för att nå ditt mål, t.ex du har ett problem i stil med:

"Jag vill ha en lista med senaste inköp till höger på sidan och en innehållsvy som kan lista flera produkter i mitten"

Här är det helt upp till dig hur du skall lägga upp din HTML. Det blir givetvis enklare om du har god förståelse i de olika taggarna och dess attribut. Du kanske anser att du bör använda dig utav ett flertal <div>-taggar eller kanske bestämmer dig för ett <table>.

"Mycket kunskap" anser jag här visas genom att du kan lösa ovanstående problem självmant.

Permalänk
Medlem

Sök en utbildning inom webbprogrammering? Det ger dig grunderna och ett kvitto att du lärt dig webbprogrammering

Permalänk

Tack tack för era svar uppskattas mycket :D<3

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att lösa en lite mer avancerad uppgift, tex något enklare spel eller liknande, dvs något som innehåller både ett UI och logik. Vill du göra det ännu svårare så bygg en enkel server i Node.JS eller liknande som gör att du kan spela mot en kompis som sitter på en annan dator.

Fixar du detta och du tycker att du lyckades reda ut de utmaningar du ställdes inför så tycker jag att du är redo.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har jobbat inom olika delar av webbutveckling i över 10 år nu så här kommer mina "50 cent".

Att du kan HTML är en bra början men tror tyvärr inte det är tillräckligt när det gäller heltidsyrke under förutsättning att arbetsuppgifterna inte är formulerade så som "Kunskap inom HTML är meriterande".

Om du lär dig objekt-orienterad programmering inom PHP och .NET så har du säkrat dig lite inför att hitta ett jobb i framtiden då de flesta jobbannonser inom just webbprogrammering och webbutveckling brukar kräva ett av dessa språk. Står du och måste välja så rekommenderar jag att du väljer .NET då större företag / internetbutiker använder detta i sina system.

Min rekommendation är att helt enkelt testa dig fram i början tills du hittar det du tycker om och sedan går utbildning inom detta för att på så sätt ha betyg och bevis på att du kan.

Lycka till!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

.NET jobbar jag uteslutande med, har lärt mig lite runt om kring frontend också. Finns mycket jobb, och man kan lätta jobba inom annat än webbutveckling också. Har varit del av flera stora projekt för hemsidor ni säkert använt

Permalänk
Medlem

Att ha en universitetsutbildning gör att du blir kvalitetsstämplad, du har visat att du klarar en utbildning vilket gör företag mindre nervösa, med anställningsskydd osv så ser många företag en anställning som en risk och kan jag välja mellan en person med tex en ingenjörsutbildning vs x så är valet klart.

Html, Javascript, css, så kan du göra grafiska sidor mer eller mindre men troligen vill du lära dig c# mvc .net eller node.js. Dra en sökning på monster eller andra sidor och undersök själv vad som är mest efterfrågat.

För lite mer seriösa jobb så är en riktig utbildning viktigt. Att kunna olika mönster som OOP, SOLID, etc är också viktigt inom programmering men inte så viktigt för att göra websidor utan någon egentlig logik.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Nu jobbar jag inom automationsbranchen, men där är det ofta ett krav att man kan grundläggande MVC, då det är så ofta man ska slänga upp en intranät sida på IIS som ska visa diverse information och användare ska kunna ändra. Där det ska finnas olika användare och deras ändringar ska lagas.
Nu jobbar vi ca 2% med webbutveckling och resten av tiden med helt andra saker...

Om man då istället tänker jobba 100% med webbutveckling istället för 2%, så tror jag att man kommer få extremt svårt om man kan mindre.

Så mitt råd är utbilda er, speciellt i ett land där nästan alla utbildningar är gratis. Ska man jobba med webbutveckling, så 2år KY känns som ett minimum. Fördelen med att läsa på KY/högskola är att man i lugn och ro med likasinnade får lära sig grunderna och vad som behövs, man har dessutom ett betyg att visa upp som intygar att man kan grunderna.
Så att man inte sitter där på arbetsintervjun för webbutvecklare och inte ens har hört talas om ett språk som kallas för html, kanske svarar nej men jag kan basic och det ska typ vara samma språk har jag hört..

Permalänk
Medlem

Varför nämner så många .NET? Var används det till webbutveckling? Kanske finns någon statlig myndighet som kör sharepoint eller liknande. De jag stött på som fokuserar på nyutveckling av webblösningar har nästan alltid kört Java spring mvc/play, nodejs eller t om elixir. Sedan finns de som är lite mindre moderna och sitter fast med rails, django eller spagetti-php.

De flesta deployar mot någon molntjänst nu av flera skäl och då är det nästan uteslutande linux man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHOEW:

Varför nämner så många .NET? Var används det till webbutveckling? Kanske finns någon statlig myndighet som kör sharepoint eller liknande. De jag stött på som fokuserar på nyutveckling av webblösningar har nästan alltid kört Java spring mvc/play, nodejs eller t om elixir. Sedan finns de som är lite mindre moderna och sitter fast med rails, django eller spagetti-php.

De flesta deployar mot någon molntjänst nu av flera skäl och då är det nästan uteslutande linux man kör.

Senast jag stötte på någon som körde Java i webblösningar var 5 år sedan.

Java och uteslutande Linux? Låter som att du nyligen vaknade ur någon form av koma.
Och det låter även som att du troligtvis nångång har sett en gammal Sharepoint-lösning och inte alls förstod dig på .NET.

Läs på
http://www.asp.net
https://azure.microsoft.com/en-us/
http://trends.builtwith.com/framework
http://w3techs.com/technologies/overview/programming_language...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Senast jag stötte på någon som körde Java i webblösningar var 5 år sedan.

Java och uteslutande Linux? Låter som att du nyligen vaknade ur någon form av koma.
Och det låter även som att du troligtvis nångång har sett en gammal Sharepoint-lösning och inte alls förstod dig på .NET.

Läs på
http://www.asp.net
https://azure.microsoft.com/en-us/
http://trends.builtwith.com/framework
http://w3techs.com/technologies/overview/programming_language...

Skickades från m.sweclockers.com

Ok! Jag har kanske helt fel, pratar bara utifrån egen erfarenhet. Jag har inte jobbat på så många statliga myndigheter eller banker där enterprise lösningar värderas högt. Dina länkar var inte mycket att hänga i julgranen. asp.net/azure? Läs även w3techs disclaimer om hur de scrapar fram sin data. De skriver samtidigt i en länkad artikel att java är det snabbast växande server-side språket samt att nginx/apache hostar mer än 81% av alla hemsidor (detta gör att tidigare data blir svår att tolka).

https://en.wikipedia.org/wiki/Programming_languages_used_in_m...
Bara microsoft i den listan som kör .NET, bra att de stöttar plattformen.

Bygger inte sharepoint på .NET? Du får gärna beskriva vad det är jag inte förstår.

Permalänk
Medlem

Jobbade tidigare med .NET. Rätt modern stack på den tiden; MVC 4.5, Elasticsearch, MongoDB. Bytte jobb och arbetar nu med en JVM-stack, docker, Linux. Så mycket roligare! Att vara instängd i Microsofts lösningar känns alldeles för begränsande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHOEW:

Ok! Jag har kanske helt fel, pratar bara utifrån egen erfarenhet. Jag har inte jobbat på så många statliga myndigheter eller banker där enterprise lösningar värderas högt. Dina länkar var inte mycket att hänga i julgranen. asp.net/azure? Läs även w3techs disclaimer om hur de scrapar fram sin data. De skriver samtidigt i en länkad artikel att java är det snabbast växande server-side språket samt att nginx/apache hostar mer än 81% av alla hemsidor (detta gör att tidigare data blir svår att tolka).

https://en.wikipedia.org/wiki/Programming_languages_used_in_m...
Bara microsoft i den listan som kör .NET, bra att de stöttar plattformen.

Bygger inte sharepoint på .NET? Du får gärna beskriva vad det är jag inte förstår.

Om inte w3 duger så finns den andra länken =).

Stora gamla amerikanska sidor där är inte precis relevanta till TS. Men Stackoverflow, myspace? Och med Unity och Xamarin så växer .NET (C#) extremt i Sverige.

Att du nämner sidor som använder .NET? Så finns det en hel del i Sverige, eftersom majoriteten bygger på .NET och PHP.
De flesta kör: EPI server, Sitecore, Umbraco, Wordpress, Drupal, Joomla, Sitevision, SharePoint eller egen byggda i PHP, Node, Python och .NET.

Det var du som kom med påståendet "Varför nämner så många .NET? Var används det till webbutveckling?"

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Om inte w3 duger så finns den andra länken =).

Stora gamla amerikanska sidor där är inte precis relevanta till TS. Men Stackoverflow, myspace? Och med Unity och Xamarin så växer .NET (C#) extremt i Sverige.

Att du nämner sidor som använder .NET? Så finns det en hel del i Sverige, eftersom majoriteten bygger på .NET och PHP.
De flesta kör: EPI server, Sitecore, Umbraco, Wordpress, Drupal, Joomla, Sitevision, SharePoint eller egen byggda i PHP, Node, Python och .NET.

Det var du som kom med påståendet "Varför nämner så många .NET? Var används det till webbutveckling?"

Njae ett påstående är det ju inte, det är en ganska tydlig fråga. Jag får leta vidare efter svar.

Permalänk

Praktik

Tjena alla igen. Hur är det med praktik/gratis jobba, tar företagen emot oerfarna ? Tar de emot sånna som jag som bara kan grundläggande html?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Tjena alla igen. Hur är det med praktik/gratis jobba, tar företagen emot oerfarna ? Tar de emot sånna som jag som bara kan grundläggande html?

Jag skulle säga nej, men allt beror så klart på vad företaget sysslar med och vad man behöver. Jag ser praktik som ett sätt att visa att man är tillräckligt bra för ett jobb mer än ett sätt att lära sig, dvs man kan redan merparten av det man behöver men saknar tidigare jobb, referenser, bevis för detta. Glöm inte att även oavlönad praktik är en kostnad för ett företag i och med att man måste handleda den som har praktik. Det arbetet kan vara ganska omfattande.

Jag återupprepar mitt tips från tidigare. Skaffa dig ett lämpligt hobbyprojekt med ett problem som du löser med hjälp av html, javascript osv. Du kommer både att lära dig en massa, lära dig att själv lösa problem med hjälp av Google och diverse forum samt du får något att visa när du söker jobb.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av maximm:

"Lär dig", det är sant men inget man bara gör så där ^^

Själv gillar jag LESS med Auto prefixer för flexbox etc + gulp.js

@OldSchoolGamer Du borde lära dig flexbox också, jag skrev ihop en guide här som du kan ta del av www.nordfoto.se/flexbox

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?