Permalänk

Behöver hjälp med kodning

╚(ಠ_ಠ)=┐
Hejsan, jag har precis lärt mig att koda Batch, cmd eller var du nu vill kalla det. men hursomhelst lyckas jag inte med följande kodprincip som ska gör så att man kan skriva in "användarnamn och lösenord" if you know what i mean. vet inte om det gör någon skillnad men jag kodar i notepad++.

@echo off title password save TEST :username cls echo hello, what is your username? set /p uinput0=Enter: echo Good! so your username is: %uinput0%? echo 1 for yes, 2 for no set /p uniput1=Enter: if %uinput1% equ 1 goto password if %uinput1% equ 2 goto username :password cls echo oki, what is your password? set /p pinput0=Enter: echo Good! so your password is: %pinput0% set /p pinput1=Enter: if %pinput1% equ yes pause >nul if %pinput1% equ no goto password

Permalänk
Medlem

Ser iaf ut att vara stavfel här:

set /p uniput1=Enter:
if %uinput1% equ 1 goto password
if %uinput1% equ 2 goto username

"uniput" resp. "uinput"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är detta ditt första språk rekommenderar jag starkt att du byter språk direkt. Började själv där så talar från erfarenhet. Användbart däremot om man ska skriva automatiserade uppgifter, speciellt för tillfälligt bruk. Powershells ISE ska vara väldigt mycket bättre, men har ingen erfarenhet utav det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_The_Hutt:

@echo off title password save TEST :username cls echo hello, what is your username? set /p uinput0=Enter: echo Good! so your username is: %uinput0%? echo 1 for yes, 2 for no set /p uniput1=Enter: if %uinput1% equ 1 goto password if %uinput1% equ 2 goto username

Som #1 skriver är det felstavningen som är problemet.

Även jag rekommenderar dig att byta språk från Batch och istället gå till Powershell(ISE), finns så mycket mer att göra.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk

@FobbanN: Tack jättemycket! (:

Permalänk

@Snacker: Tack väldigt!