Uppgradering efter många år i dvala

Permalänk

Uppgradering efter många år i dvala

Har insett att det är dags att färska upp datorn nu, den består mest av gamla delar som överlevt överklockning.
Något i stil med:
i5 750 + TRUE 120
4x4gb DDR3 1600mhz
2x470gtx
intel G2 SSD (var väl typ den andra intel SSDn har jag för mig)
Zalman 1000w (närmar sig 10 år)

Det datorn kommer användas för är en del olika simuleringsprogram, mer grundläggande CAD samt nöta lite Fallout 4.
Det kommer spelas på 1080p ett tag till.

En gång i tiden hade jag ganska bra koll på komponenter men har tyvärr tappat en del, förhoppningsvis kan någon hjälpsam fylla i mina kunskapsluckor. Min plan är att i stort sett bara köpa begagnat då budgeten är knaper, jag hade tänkt byta ut moderkort och processor först och sedan komplettera med grafikkort till sommaren.

Min första tanke är 6700k eller 4790k, är det vettigt att hålla kvar i DDR3 även med en tight budget?

Är det kanske dags att skicka iväg nätaggregatet och i så fall vad är det som gäller nuförtiden?

SSD, kommer disken flaska om man nu uppgraderar resten?

Så det jag undrar mest är väl helt enkelt, vad har hänt som jag missat och borde tänka på när jag börjar köpa grejer?

Hoppas det finns någon som kan ta lite tid och reda ut detta, tack på förhand!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Låter som att du borde byta det mesta. Det du ev kan spara är väl minnena om du väljer att gå på en z97-plattform. Nyttjar simuleringsprogrammen flera trådar? Isf är det vettigt med i7 annars tycker jag att du kan köra på en i5.

z170+6600k+8/16gb ddr4 m. rimligt luftkylare ex noctua u14s eller thermalright ts140 power (jag är sjukt nöjd med min haha)
Ett beggat 970/390 eller Pascal/polaris 1070/490
Evga G2/Corsair Rmx 650-850w
En nyare SSD, typ samsung 850 med rapid osv.

Något i den stilen hade jag kört.

Alternativet är väl att försöka fynda en begagnad dator/uppgraderingspaket med i5/i7 2500k/2600k och ett beggat 970, rimligt nätagg osv och sen överklocka om du vill hålla nere budgeten.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Har insett att det är dags att färska upp datorn nu, den består mest av gamla delar som överlevt överklockning.
Något i stil med:
i5 750 + TRUE 120
4x4gb DDR3 1600mhz
2x470gtx
intel G2 SSD (var väl typ den andra intel SSDn har jag för mig)
Zalman 1000w (närmar sig 10 år)

Det datorn kommer användas för är en del olika simuleringsprogram, mer grundläggande CAD samt nöta lite Fallout 4.
Det kommer spelas på 1080p ett tag till.

En gång i tiden hade jag ganska bra koll på komponenter men har tyvärr tappat en del, förhoppningsvis kan någon hjälpsam fylla i mina kunskapsluckor. Min plan är att i stort sett bara köpa begagnat då budgeten är knaper, jag hade tänkt byta ut moderkort och processor först och sedan komplettera med grafikkort till sommaren.

Min första tanke är 6700k eller 4790k, är det vettigt att hålla kvar i DDR3 även med en tight budget?

Är det kanske dags att skicka iväg nätaggregatet och i så fall vad är det som gäller nuförtiden?

SSD, kommer disken flaska om man nu uppgraderar resten?

Så det jag undrar mest är väl helt enkelt, vad har hänt som jag missat och borde tänka på när jag börjar köpa grejer?

Hoppas det finns någon som kan ta lite tid och reda ut detta, tack på förhand!

2009 kom din CPU så 7 år gammal, vilket ju motsvarar 700 människoår
Mycket har hänt !
Framförallt så är alla komponenter numera (utöver den ökade prestandan) betydligt strömsnålare under belastning men framförallt när datorn inte jobbar för fullt.
Det betyder att du idag kan bygga en väldigt tyst dator utan att spendera mycket pengar.
Tyvärr så betyder det även att ditt nätagg måste väck om du vill gå den tysta vägen.
"Trenden" numera är halvpassiva komponenter, d.v.s. under en viss temperatur eller last så stannar fläktarna helt.
Det finns gott om nätagg med denna funktion och även många grafikkort har det.

Så mitt tips är att köpa så nytt du kan då du verkar gilla att få full valuta för din investering.
Så inhandla först:
Skylake CPU, gärna en i7'a då program och spel numera gillar flertrådat.
Motsvarande moderkort (z-170 chipset), gillar själv ASUS då deras fläktstyrning är helt suvverän = tyst dator.
Redigt med minne, i med 32Gb även om det för närvarande är overkill så är minne -extremt- billigt just nu, passa på innan priserna stiger !.

I övrigt så kan du använda dina nuvarande komponenter till ovan system.
Visst din SSD är liten och långsam, men den är fortfarande fullt användbar.
Och ditt nätagg verkar ju fungera fint, men på sikt bör du byta det då just nätagg helt klart har begränsad livslängd och kan ge väldigt struliga system när dom håller på att dö.

470 SLI känns ju väldigt tråkigt att använda idag, men lyckligtvis så står vi inför ett generationsskifte och marknaden börjar redan nu att fyllas med GTX970/980/980TI till fina priser.
Även AMD har en hel del bra kort du kan lägga vantarna på för en spottstyver begagnat, leta efter 380/390.
Så håll koll på dina begagnat-siter (swc marknad ftw !).

Så uppgraderings stegen enligt mig:
1. MB+CPU och minne.
2. Nätdel och ev. chassi (lite beroende på vad för chassi du har)
3. Grafikkort.
4. En stor SSD minst 512Gb, 80 GB är inget kul.

Och den alternativa "jag vill ha en prestandaboost NU" stegen:
1. Grafikkort.
2. CPU, MB etc.
3. Stor och ny SSD.
4. Resten