Permalänk
Medlem

Köpråd åt den totalt okunniga

Jag är intresserad av att köpa en ny speldator som ska klara spel som senaste Tomb Raider spelen och Witcher 3 men även spel som Heroes of the storm och liknande. Jag vill också kunna spela gamla spel som Black & White 2, äldre The Settlers spel och Heroes of might and Magic.
Jag kommer även använda den till enklare kontors och pluggrejer.

Jag behöver köpa till en vettig skärm och tangentbord.

Jag är helt okunnig vad gäller datorer så jag vill inte behöva plocka och bygga ihop den själv utan få den färdig som bara är att slänga igång.

Inklusive skärm och tangentbord vill jag ge 10.000 men kan tänka mig att sträcka mig ett par hundringar över det ifall det gör stor skillnad för vad jag får. Ligger hemskt gärna under det för en bra dator.

Jag har ingen brådska med att köpa utan kan vänta till efter sommaren om det ger bättre/billigare utbud.

Permalänk
Medlem

Vänta tills Polaris 10/11 (googla om du inte vet vad det är) släpps isf. Oavsett om du köper AMDs kommande kort eller Nvidias så börjar prispressningen när båda har fått ut sina kort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort ett försök och gjort mitt bästa för att pressa ner priset så mycket som möjligt, men det kommer med kompromisser så som ett grafikkort som duger i dag men framtiden är osäkrare, en processor från förra generationen och ingen SSD. Hur länge hade du tänkt att ha datorn?
Låt mig göra klart ett par saker, för det första så får du inte in skärm och tangentbord i priset, det är inget jag i alla fall kan klara av. För det andra så funderar jag på vad du klassificerar som en "bra" dator? Detta bygge kommer klara det du har efterfrågat men inte mycket mer.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9389305/

Lägg till att det tillkommer 199 kronor i frakt.

Även om det nu skulle bli att de nya grafikkorten leder till prispress så tvivlar jag starkt på att du kommer kunna få in skärm och tangentbord för de pengar du "sparar" på nedsatt grafikkort.
Självklart har du också alternativet att du köper en begagnad dator.

Permalänk
Medlem

Jag vill ju ändå kunna använda datorn ett par år framöver så för att inte behöva uppgradera delar för tätt inpå så kanske det kan vara värt att punga upp några hundralappar eller tusenlapp mer? Hur mycket extra tror du att jag skulle behöva lägga för att få en bra speldator som håller måttet ett tag framöver?
Alright, skärm och tangentbord kan jag köpa begagnat för att få ner priset.

Med bra menar jag, kom nu ihåg att jag inte kan datorspråket, att jag ska kunna spela på hög grafik och att allt ska "rulla på". Jag ska kunna ha flera krävande spel installerade på samma gång utan att det påverkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänta tills 10:e juni då Nvidia släpper nya kort

Permalänk
Medlem

1. https://www.komplett.se/komplett-gamer-xtreme-gtx-980ti/11049 hittade denna på blocket för 10.000, en månad gammal. Mus och tangentbord medföljer. http://www.blocket.se/vi/66839900.htm

2. http://www.blocket.se/vi/66382023.htm

3. http://www.blocket.se/vi/66806793.htm

4. http://www.blocket.se/vi/65612486.htm

Vad säger ni om dessa? Letade lite på blocket i närområdet och hittade dessa. En annan tycker väl att alla ser bra ut men vad säger ni som är kunniga? Som sagt så sparar jag gärna på slantarna ifall det inte är några större skillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Slonnie:

1. https://www.komplett.se/komplett-gamer-xtreme-gtx-980ti/11049 hittade denna på blocket för 10.000, en månad gammal. Mus och tangentbord medföljer. http://www.blocket.se/vi/66839900.htm.

Om du kan köpa den för 10k så är det en jävligt bra deal! Du kommer kunna spela ALLT .

Felstavning
Permalänk
Medlem

@Slonnie: Tips: Om du vill kunna spela gamla spel du har hemma är det en bra idé att köpa med en DVD-läsare. Finns både interna och externa via USB. så du kan ju köpa till senare om du stöter på något som inte finns att ladda ner.

Har inget konkret förslag på dator idag, men om du vill kunna spela moderna spel någorlunda okej så kolla efter minst ett Nvidia GTX960 eller AMD R370. Bästa grafikkorten för pengarna idag är väl snäppet dyrare GTX970 och AMD R390/390X, med dem klarar du dig några år.

Och köp en SSD hårddisk först och främst

Skärmar och tangentbord är så subjektiva områden, försök att tänka ut vad du gillar med andra skärmar, är du kräsen med att saker ska se rätt ut, och hur det ser ut hemma hos dig på skrivbordet? Använd linjal eller måttband för att se vad som blir bra storlek.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

@Slonnie: Tips: Om du vill kunna spela gamla spel du har hemma är det en bra idé att köpa med en DVD-läsare. Finns både interna och externa via USB. så du kan ju köpa till senare om du stöter på något som inte finns att ladda ner.

Det här är ju något för mig att investera i då jag verkligen älskar äldre spel men många inte har gått att spela upp på min nuvarande laptop.

I helgen kommer jag köpa den första datorn som jag länkade till. Jag har då två frågor angående detta

1. Kan jag köpa en DVD-läsare till den eller finns det redan?

2. Jag behöver införskaffa en skärm, gärna billig/begagnad. Vad bör jag tänka på där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Slonnie: Ser inte ut att finnas någon installerad, men det går att köpa till. Det enklaste är att köpa en extern dvd-läsare, så slipper man öppnna datorn ens. Asus har en USB-ansluten som är bra, kommer inte ihåg vad den heter.

Som sagt är det väldigt personligt med skärm. Den datorn är monster-stark så du kan gå två vägar: Hög upplösning eller hög Hz. Finns 24 tums 1080p och 120Hz för en billig peng, eller 27 tum, 4K och 60Hz för ungefär samma.

Frågan är vad du mest tycker om, finns många bra skärmar just nu.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta ifall någon skulle kunna länka till en bra skärm, jag har ingen aning om vad jag gillar då jag bara suttit på laptop de senaste åren. Det kanske finns någon bra deal?

Samma med dvd-läsare usb..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skärm så finns det fyra saker att ta hänsyn till. Här får du en förklaring på lite grovt vad de fyra är och innebär.

Storlek: Rätt lättförklarat, betecknas i tum och normalt sett brukar man använda sig av skärmar i 24-27'' för vanlig skrivbordsmiljö. Större än så kan trötta ut ögonen lite, men vissa gillar det - jag t.ex.

Upplösning: Det här är detaljrikedomen en skärm visar, antalet bildpunkter eller pixlar som syns på den. Normala mått är 1920x1080 (full HD), 2560x1440 (QHD) och 3840x2160 (4K eller UHD) och här är det egentligen nischat mer beroende på vad man vill göra men i spelvärlden också lite åt hållet hur mycket vill du lägga på resten. Att spela på de bästa 4k-skärmarna är ett riktigt skämt hur dyrt det är med datorkraft, och det man brukar säga är normen för nästan allt spelande är 1920x1080.

Uppdateringsfrekvens: Betecknas i hertz/hz och betyder bildrutor skärmen visar per sekund. 60Hz är normen, medans finsmakare i snabba skjutspel föredrar högre antal som 120Hz eller 144Hz. Att din skärm kan visa flera bilder per sekund innebär inte att din dator kan mata ut dem, så här är det lite balansgång med hur mycket kraft man har i datorn. Skulle påstå att alla som själva inte är insatta i ämnet klarar sig alldeles galant på 60Hz oavsett vad de ska göra, då nörderiet går ganska djupt före 120/144 börjar bli aktuellt.

Paneltyp: Alla skärmar har olika sorts teknik som får dem att visa färg, och olika tekniktyper har olika fördelar. De vanligaste är TN, VA och IPS. IPS har finast färgåtergivning och bäst betraktningsvinkel, alltså att det ser likadant ut även om man ser skärmen från sidan eller typ långt underifrån. Inte superrelevant för de flesta om de ändå bara sitter framför en skärm vid ett skrivbord. IPS är lite långsammare att uppdatera, med betoning på lite. Det är fråga om ett par millisekunder och ingenting du kommer drabbas av. Normen är VA för de flesta som bara spelar och vill spara lite pengar på skärm, även om det finns billiga IPS-rutor också.

Så det du bör kika på primärt, tycker jag iaf som nybörjare och oinsatt, är:

24-27''
1920x1080 ELLER 2560x1440 beroende på vad för dator du skaffar
60Hz
IPS eller VA beroende på lite pris, finare färg är värt ett par hundralappar tycker jag

...men skaffar du en dator som är såpass krallig som den du länkade innan med 980Ti-grafikkortet så kan du också kika på skärmar som är 27'' (de är det, främst) som har 2560x1440-upplösningen istället. Då får du lite högre kvalitet på bilden, på bekostnad av att datorn behöver fightas lite mer i spel. Men med ett sånt kort så är det tvärlugnt.

Det är typ skärmar, i ett nötskal. Finns massa annat också men det där är de grundläggande tekniska aspekterna iaf.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Snacka om att få info när man ber om det, tackar som fasen! Det var mycket lärorikt

Jag har lagt order på den här att hämta i butik
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197797-s...
Och undrar vad ni tycker om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Slonnie: Sjysst för priset, PLS är Samsungs svar på IPS-tekniken så det kommer bli sjysst att titta på iaf.

Display surface: Gloss

...det här hade jag fått lite psykbryt på själv men det beror mer på miljön skärmen står i än något annat. Lite fara för reflektioner på blanka ytor. Sen är det lite toftligt att de inte skickar med en HDMI-kabel men det kostar inte många slantar så det är väl ok.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du har slagit till på dator nummer ett på blocket för det var verkligen bra pris, om du inte är snabb kanske jag tar den;)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

@Slonnie: Sjysst för priset, PLS är Samsungs svar på IPS-tekniken så det kommer bli sjysst att titta på iaf.

Display surface: Gloss

...det här hade jag fått lite psykbryt på själv men det beror mer på miljön skärmen står i än något annat. Lite fara för reflektioner på blanka ytor. Sen är det lite toftligt att de inte skickar med en HDMI-kabel men det kostar inte många slantar så det är väl ok.

Det finns ju visserligen risk för reflektioner från ett fönster men tror inte att det kommer vara något större irritationsmoment.
Verkar skärmen "passa" ihop med datorn då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag hoppas du har slagit till på dator nummer ett på blocket för det var verkligen bra pris, om du inte är snabb kanske jag tar den;)

Haha jodå, jag har slagit till trots klagomål från pojkvännen så den får du inte! man kanske ska passa sig för vad man delar på denna sidan 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slonnie:

Det finns ju visserligen risk för reflektioner från ett fönster men tror inte att det kommer vara något större irritationsmoment.
Verkar skärmen "passa" ihop med datorn då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, förstod aldrig att du faktiskt köpt den datorn. Läste inte tillräckligt.

Passa och passa, du har ju rätt mycket mer kraft i datorn än vad som krävs för en 60hz 1080-skärm i spel - nog kommer det gå fantastiskt bra, och det hade gått lika bra om skärmen varit lite mer krävande med 2560x1440 upplösning istället. Men med den datorn och den skärmen du beställt så kommer du kunna spela vad som helst på ultra/max och ha lite kvar att ge.

Edit; Skit i pojkvännens klagomål, vissa saker är viktigare än tillfällig husfrid.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slonnie:

Haha jodå, jag har slagit till trots klagomål från pojkvännen så den får du inte! man kanske ska passa sig för vad man delar på denna sidan 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Var noga att kolla så allt fungerar bara och att det verkligen är rätt delar i datorn, samma som i länken. (Chassit såg inte likadant ut t ex) Väldigt bra priser på begagnade delar kan ju ibland vara för bra för att allt ska stå rätt till.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Ah, förstod aldrig att du faktiskt köpt den datorn. Läste inte tillräckligt.

Passa och passa, du har ju rätt mycket mer kraft i datorn än vad som krävs för en 60hz 1080-skärm i spel - nog kommer det gå fantastiskt bra, och det hade gått lika bra om skärmen varit lite mer krävande med 2560x1440 upplösning istället. Men med den datorn och den skärmen du beställt så kommer du kunna spela vad som helst på ultra/max och ha lite kvar att ge.

Edit; Skit i pojkvännens klagomål, vissa saker är viktigare än tillfällig husfrid.

Jag har tjingat datorn och hämtar den i helgen skärmen har jag bokat i en av webhallens butiker och ska också hämtas i helgen.

Det som styr just nu är pengarna. Jag kommer få leva snålt resten av månaden så har helt enkelt inte råd att lägga mer i dagsläget. Så skulle inget av bättre kvalité dyka upp för samma peng så får det bli den här ville bara dubbelkolla så att det inte blir något knas av att köra dessa två ihop. Som sagt, noll koll på sånt här 😁

Haha ja, jag intalar mig det också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Var noga att kolla så allt fungerar bara och att det verkligen är rätt delar i datorn, samma som i länken. (Chassit såg inte likadant ut t ex) Väldigt bra priser på begagnade delar kan ju ibland vara för bra för att allt ska stå rätt till.

Det är ju faktiskt väldigt sant.. Dock vet jag ju inte hur jag ska kunna kolla det, okunnig som jag är.. Vore ju fruktansvärt tråkigt att bli lurad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slonnie:

Det är ju faktiskt väldigt sant.. Dock vet jag ju inte hur jag ska kunna kolla det, okunnig som jag är.. Vore ju fruktansvärt tråkigt att bli lurad

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar inte handla begagnade datordelar så jag vet inte riktigt hur de flesta gör. Köpa på blocket av en säljare man inte vet något om är riskabelt så man borde testa datorn ordentligt innan köp egentligen. Om man inte vill chansa med 10kkr.

Du bör åtminstone kolla länken på komplett och jämföra med kvittot som säljaren har och be säljaren visa enhetshanteraren eller något program som specar upp alla komponenter, så det är samma delar. Och är väl ett minikrav att han startar upp datorn för att visa att den fungerar åtminstone. Egentligen ska man nog köra igenom diverse testprogram också som testar funktion och prestanda, men kanske blir avancerat om man inte är så kunnig?

Men jag är som sagt inte rätt person att ge råd om detta egentligen, finns många på forumet här som köper begagnat som borde kunna tala om vad du minst bör göra för kontroller.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slonnie:

ville bara dubbelkolla så att det inte blir något knas av att köra dessa två ihop

Nej fan, blir inga konstigheter. Men det kommer som sagt att behöva skaffas en HDMI-kabel, 980Ti har inga VGA-uttag på något av sina utföranden (tror jag, inget jag har sett iaf?). HDMI-kabel kostar typ 100kr på webhallen, så det är inget superproblem.

Angående kontroller så är det svårt om datorn inte är monterad och igång, naturligtvis kan man stoppa in huvudet och kika men det framgår inte alltid astydligt vad det är som sitter i, särskilt inte för ett otränat öga. Är den igång på plats när du hämtar den är det bara dra upp startmenyn och skriva dxdiag.exe i sökrutan så kommer ett program för hårdvaru-check upp som listar allting. Då kan du enkelt checka av att det står rätt siffror på saker, typ 6700k och 980ti.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Tack för era heads up, en annan är väl blåögd som fan och hade inte alls tänkt på det, mer än att kolla så den går igång.

Smsade killen och sa att jag förutsätter att den är ihopkopplad när jag kommer så jag kan kolla allt och det var inga som helst problem. So far so good.

Skickades från m.sweclockers.com