Köpa Taurus eller ihopplockad med montering?

Permalänk
Avstängd

Köpa Taurus eller ihopplockad med montering?

Tjena!

Jag har funderat på mellan en färdigbyggd Taurus:
https://www.inet.se/produkt/1517104/taurus-overkill-gtx-980-t...

eller en ihopplockad som sedan byggs ihop av Inet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9389523/

Priserna blir i princip desamma så därför jag funderar över dessa två... Som det syns så kmr jag oxå att välja att köra på med Win7 tills att uppdateringsstödet utgår om några år.

Troligen kmr jag vänta och se om utbudet utökas med kommande GTX1080, men jag undrar ändå samma fråga; finns det större risk för komplikationer om jag väljer att köra med min ihopplockade som sedan montering lagts till i? Jag läser flera, dock sällsynta i antalet, recensioner om ofullständiga byggen med små missar här å var eller någon som fick bluescreen vid uppstart (vilket är konstigt om de enligt beskrivningen "hårt funktionstestar datorn").

Vilket eller vilka företag bygger ihop Taurus-datorerna som det sedan erbjuds 3 års garanti på? Dessutom, i Taurus, kan man stoppa in en Win7-skiva istället för Win10-skivan och installera det och behålla Win10-skivan tills att man känner för att uppgradera OS:et? Det framgår inte heller på beskrivningen för Taurus om kvarstående kablar inkluderas så man t.ex. kan installera fler hårddiskar i den.

Tack för svar på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Win10 erbjudandet utgår väl nästa månad?

Permalänk
Medlem

Ta den monterade men vänta tills 1080 släpps den 27 maj, byt sedan ut det mot 980ti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seglaarn:

Ta den monterade men vänta tills 1080 släpps den 27 maj, byt sedan ut det mot 980ti.

Aha, äré bättre? vet du btw om själva vattenkylningen monteras? den jag har valt ska vara sluten så då bör den monteras?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

ja vänta på de kommande grafikkort, kommer vara en rätt stor prestanda skjuts och priset kommer inte skilja så mycket.

Skulle valt den datorn som inet monterar åt dig.

Permalänk
Medlem

Vänta tills 27:e maj som sagt.

Skulle även rekommendera att lägga lite mindre på nätagget och köra på 500gb SSD istället, 250 tar slut snabbare än man kan tro!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dcxs:

Vänta tills 27:e maj som sagt.

Skulle även rekommendera att lägga lite mindre på nätagget och köra på 500gb SSD istället, 250 tar slut snabbare än man kan tro!

haha så sant det! har en 256 gb nu. det e jag som oroar mig över mängden watt som behövs för grafikkort, processor, moderkort å minnena. jag funderar på att lägga till ytterligare 16 gb i framtiden för diverse redigeringsprojekt. räcker kanske 500-700W som sagt var? hur bra blir den om dess 80+ certifiering är brons eller silver bara och inte guld som den jag valt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera detta PSU:
https://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w/#s...

Den är lite billigare, men inte mycket

Sedan kan du ta en noctua kylare med för att få ner kostnaden lite till, samt byta ut WB Black disken.
Mot en vanlig Green disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

haha så sant det! har en 256 gb nu. det e jag som oroar mig över mängden watt som behövs för grafikkort, processor, moderkort å minnena. jag funderar på att lägga till ytterligare 16 gb i framtiden för diverse redigeringsprojekt. räcker kanske 500-700W som sagt var? hur bra blir den om dess 80+ certifiering är brons eller silver bara och inte guld som den jag valt?

Du behöver inte vara orolig, nästa generations grafik kommer dra mindre Watt. Denna räcker gott och väl:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563421

Här (http://outervision.com/power-supply-calculator) kan du räkna ut hur mycket W som behövs, tänk då på att 1080, om du väljer att vänta, drar mindre än dagens grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Du behöver inte vara orolig, nästa generations grafik kommer dra mindre Watt. Denna räcker gott och väl:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563421

Här (http://outervision.com/power-supply-calculator) kan du räkna ut hur mycket W som behövs, tänk då på att 1080, om du väljer att vänta, drar mindre än dagens grafikkort.

CX600M är ett budgetnätagg med budgetkvalité och budgetkomponenter. Dumt att spara in ett par hundralappar på budgetnätagg till en dator för 20k tycker jag.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur tight budget man har. Vad är den stora skillnaden menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Beror ju på hur tight budget man har. Vad är den stora skillnaden menar du?

Som att ha sportstolar, trimmad V8 och nytt avgassystem men slänger på cykeldäck på bilen. Lite så är det.

Det är själva hjärtat i modermodemet. Lägg hellre lite större del av budgeten på ett bättre nätagg. Det är som sagt den enhet som ska driva all strömförsörjning.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att det blir skillnad i prestandan med ett sämre nätagg? Som sagt, med en tight budget skulle jag lägga pengarna på en större SSD istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Du menar alltså att det blir skillnad i prestandan med ett sämre nätagg? Som sagt, med en tight budget skulle jag lägga pengarna på en större SSD istället.

Fast budgeten är inte tight, den är på 20000kr.
Moderkort, minne & CPU kommer sannolikt fungera mkt bra för nya spel i 5+ år framöver (jfr i5 2600K som är fem år gammal, och utvecklingen går ännu långsammare nu).
Så därför tycker jag att man definitivt ska ha ett kvalitetsagg som håller i längden. Ett trasigt nätagg kan förstöra komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Du menar alltså att det blir skillnad i prestandan med ett sämre nätagg? Som sagt, med en tight budget skulle jag lägga pengarna på en större SSD istället.

Nej. Inte prestanda. Livslängd...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Beror ju på hur tight budget man har. Vad är den stora skillnaden menar du?

Skrivet av dcxs:

Du menar alltså att det blir skillnad i prestandan med ett sämre nätagg? Som sagt, med en tight budget skulle jag lägga pengarna på en större SSD istället.

Kan du ingenting om nätagg kanske du inte ska ge råd om nätagg just.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Kan du ingenting om nätagg kanske du inte ska ge råd om nätagg just.

Jag bara frågar för att förstå era motivationer, och får inte så övertygande svar. Skulle en av marknadsledarna (Corsair) på nätagg sälja komponenter som går sönder efter några år? Det är inget jag kan tyda på de multum av recensioner som finns ute på just CX600M.

Och jaa, budgeten är 20k då tycker jag det är värt med 500gb SSD. Som sagt man får prioritera själv.

Permalänk
Medlem

EVGA Supernova G2 (eller motsvarande Corsair/annan tillverkare) med 7 år garanti alla gånger framför Corsairs budgetagg.

Det är inte många hundralappar som skiljer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Jag bara frågar för att förstå era motivationer, och får inte så övertygande svar. Skulle en av marknadsledarna (Corsair) på nätagg sälja komponenter som går sönder efter några år? Det är inget jag kan tyda på de multum av recensioner som finns ute på just CX600M.

Och jaa, budgeten är 20k då tycker jag det är värt med 500gb SSD. Som sagt man får prioritera själv.

Visst kan man behöva prioritera även med en budget på 20k. Nätagget är bland de sista sakerna jag hade valt att spara in några hundralappar på. För att få råd med en 500GB SSD så hade jag hellre I kundvagnen som länkades sparat genom att:
- ta en luftkylare istället för den dyra AIO vattenkylaren
- tagit en billigare HDD än WD Black om man ändå kör med en 500GB SSD.
- tagit windows home istället för professional
- Valt en billigare variant av samma grafikkort

...Än att driva datorn med ett nätagg ur Corsairs budgetserie. Det hör helt enkelt inte hemma i en så dyr dator.

Corsair precis som många andra stora tillverkare gör både bra och mindre bra saker. CX serien är deras budgetserie där de av prisskäl sparat in på det mesta. Det finns massor av dålig kritik om just CX serien om man googlar lite också.

Recensioner av respekterade JonnyGURU ger dig en bild av skillnaden. Jämför T ex denna recensionen av ett Corsair CXm och denna av ett Corsair RMx.

Tala sedan gärna om varför det är en mer värd besparing än ovan nämnda besparingar.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Lol budget nätagg för en 20k datorn. Precis som killen sa ovan, man vill aldrig skippa på nättag. Jonnyguru.com har de bästa nätagg recensionerna.

Permalänk
Medlem

Nåja, fortfarande inga riktiga argument för varför CXm skulle vara så dåligt. Tror det skulle fungera utmärkt i många år, och hålla låg ljudnivå med ett GTX 1080. En dator med GTX 980 & 6700K drar runt 360W tex.

Men jaa håller med om billigare HDD etc, men trodde det var ett krav från OP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Nåja, fortfarande inga riktiga argument för varför CXm skulle vara så dåligt. Tror det skulle fungera utmärkt i många år, och hålla låg ljudnivå med ett GTX 1080. En dator med GTX 980 & 6700K drar runt 360W tex.

Men jaa håller med om billigare HDD etc, men trodde det var ett krav från OP.

Sluta ge tips, snälla.

What makes a quality power supply?

- Line regulation
- Ripple supression
- safety
- craftsmanship (skilled soldering, heat shrinking)
- endurance
- component quality
- warranty (usually a good indicator of all of the above)

A poor PSU may not even output the advertised spec. Poor ripple suppression causes CPUs to miss cycles and resulting system freeze, and causes graphics cards to run like crap, artifact, driver crash, ect

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Tack så mkt för svaren! Nu när jag tänker till så äré nog smartast att lägga extra krut på bra nätagg.

Jag har av egen erfarenhet fått följande nätagg: https://www.inet.se/produkt/6909760/be-quiet-dark-power-pro10... kortslutet, men som tur var så tog inga komponenter några signifikanta skador så var bara att byta ut. Jag köpte det 2013-08 så hade det nästan i 3 år.

Så i nuvarande burk har jag: https://www.inet.se/produkt/6911373/corsair-ax860-860w/#recen... vilket såklart är overkill då jag bara har gtx780 men jag har haft dålig koll på wattberäkningen. Jag kmr ha kvar denna burk så blir inge plocka ur nätagg ur den.

Så man kanske ska köra på https://www.inet.se/produkt/6911688/corsair-rm750-750w/#specs som tycktes få bra betyg av JonnyGURU?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så man kanske ska köra på https://www.inet.se/produkt/6911688/corsair-rm750-750w/#specs som tycktes få bra betyg av JonnyGURU?

RM750 är gammal och ersatt av RM750x. Bättre och billigare att köra på https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w/#spec...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Som jag skrev innan rekommenderar jag detta starkt: https://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w

Det har fått toppbetyg nästan överallt och har 10års garanti om du registrerar dig hos EVGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Sluta ge tips, snälla.

What makes a quality power supply?

- Line regulation
- Ripple supression
- safety
- craftsmanship (skilled soldering, heat shrinking)
- endurance
- component quality
- warranty (usually a good indicator of all of the above)

A poor PSU may not even output the advertised spec. Poor ripple suppression causes CPUs to miss cycles and resulting system freeze, and causes graphics cards to run like crap, artifact, driver crash, ect

CXm är inte ett en "poor PSU". Så känns inte så relevant. Läs recensioner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

CXm är inte ett en "poor PSU". Så känns inte så relevant. Läs recensioner..

Då kan ju du köra med ett CX agg i din dator och sitta och undra varför datorn kraschar en varm sommardag när agget blir för varmt och stänger av sig (för att det är byggt med budgetkomponenter som inte klarar värme särskilt bra). Eller varför fläktlagret gav sig efter 3 år precis lagom till garantin gick ut...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Tror att TS har fått tillräckligt med information när det gäller köp av nätdel. Nu -> åter till topic (så att vi slipper urspårning).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...