Permalänk
Medlem

Ny mITX Dator.

Tjenare.
Har lite funderingar på mitt nya bygge som tänkt att ske i sommar.
Vill ha en lite mindre dator, så mITX-bygge klart. Måste ha den uppe på skrivbordet, då jag har en liten ettårig skit som ska pilla på allt.

Datorn - Kundvagn på Inet.se

Fractal Design Define Nano S

Corsair SF450 450W

ASUS Z170I PRO GAMING eller
ASUS B150I PRO GAMING/AURA

Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB

be quiet! Shadow Rock LP eller
be quiet! Pure Rock

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart eller
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX Svart

OCZ Trion 150 480GB

Nvidia 1070

Mina funderingar är mest på om prestandavinster är värda pengarna.
Är 3000 MHz på minnena värt ett moderkort för 1600(1700) istället för 1150?
Vad är det för skillnad på B150 och Z170 eller kan jag t o m köra en H110 för runt 900?
Kommer Nätagget att klara mina "värsting"-val? Eller kanske byta ut till något billigare?
Har ni rekommendationer på vad som kan bytas ut och till vad?

Tack för all hjälp

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hayner:

Fractal Design Define Nano S

Ett mATX-chassi som bara klarar ITX? Nja, välj ett mindre chassi.

Citat:

Corsair SF450 450W

Vansinnigt bra nätagg.

Citat:

ASUS Z170I PRO GAMING eller
ASUS B150I PRO GAMING/AURA

Z170 så att möjlighet till överklockning finns. Annars kan du välja B150 och en CPU med 65 W TDP istället.

Citat:

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart eller
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX Svart

Finns ju mellanlägen. Men 3000 MHz behöver du inte.

Citat:

Är 3000 MHz på minnena värt ett moderkort för 1600(1700) istället för 1150?

3000 MHz RAM är inte value. Välj 2400 eller 2666 MHz.

Citat:

Vad är det för skillnad på B150 och Z170 eller kan jag t o m köra en H110 för runt 900?

Z170 möjliggör överklockning.

Citat:

Kommer Nätagget att klara mina "värsting"-val? Eller kanske byta ut till något billigare?

Jadå, inga problem. Det är ett fantastiskt nätagg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Inet har för övrigt ett uppgraderingspaket med föreslaget moderkort och processor. Om du inte redan spanat in det så finns några hundralappar att spara där!

https://www.inet.se/produkt/v100630/uppgraderingspaket-z170i-...

Permalänk
Medlem

Just det chassit kommer det att bli, finns inget annat som lockar. Har du en länk till något som du rekommenderar så skicka det till mig, tack. Fast det ska vara lika stilrent på utsidan som Define Nano S.

Datorn något sådant här?

Känner att jag börjar bli nöjd hur det ser ut. Nu ska man bara invänta partnertillverkare på 1070 korten och se vad de kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

3000 MHz RAM är inte value. Välj 2400 eller 2666 MHz.

Vi snackar någon sparad hundring vilket är relativt dumsnålt när skylake faktiskt skalar med "bättre" ram så länge man prioriterar latenser över bandbredd. Mer eller mindre så ger lägre accesstider alltid bättre cpu prestanda medans ökad bandbredd endast är i vissa fall.

Men då måste man tänka på att CL15 vid 3000MHz ger lägre accesstider än CL13 vid 2133MHz så det går inte bara att ta långsammare minnen och tro att dom ska prestera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vi snackar någon sparad hundring vilket är relativt dumsnålt när skylake faktiskt skalar med "bättre" ram så länge man prioriterar latenser över bandbredd. Mer eller mindre så ger lägre accesstider alltid bättre cpu prestanda medans ökad bandbredd endast är i vissa fall.

Men då måste man tänka på att CL15 vid 3000MHz ger lägre accesstider än CL13 vid 2133MHz så det går inte bara att ta långsammare minnen och tro att dom ska prestera bättre.

Så har du ett bra tips på ett par ramminnen jag kan köpa när det blir dags?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KalBumling:

Vi snackar någon sparad hundring vilket är relativt dumsnålt när skylake faktiskt skalar med "bättre" ram så länge man prioriterar latenser över bandbredd. Mer eller mindre så ger lägre accesstider alltid bättre cpu prestanda medans ökad bandbredd endast är i vissa fall.

Men då måste man tänka på att CL15 vid 3000MHz ger lägre accesstider än CL13 vid 2133MHz så det går inte bara att ta långsammare minnen och tro att dom ska prestera bättre.

OK, det kanske är värt med högre klockfrekvens då. 8 GiB verkar kosta 399:- för 2666 MHz eller 549:- för 3000 MHz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers