CPU torn kylare väldigt nära GPUn, påverkar temps?

Permalänk
Medlem

CPU torn kylare väldigt nära GPUn, påverkar temps?

Så efter att ha bytt från X58 till X99 var en av nackdelarna att Socketen liggre närmare första PCIE sloten så avståndet mellan min Noctua Nh D14 och min GPU är grymt litet, ser ut som de skedar i datorn. Påverkar detta tempen på GPUn tro? Om svaret är ja är det då värt att flytta ner GPUn till PCIE 3 och då låte den vara längre från CPU kylaren men ha mindre utrymme under sig?

Permalänk
Entusiast

Testa? Kör stresstester för att se temps och prestanda i båda lägena... kan väl vara en skoj grej att prova dessutom

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Så efter att ha bytt från X58 till X99 var en av nackdelarna att Socketen liggre närmare första PCIE sloten så avståndet mellan min Noctua Nh D14 och min GPU är grymt litet, ser ut som de skedar i datorn. Påverkar detta tempen på GPUn tro? Om svaret är ja är det då värt att flytta ner GPUn till PCIE 3 och då låte den vara längre från CPU kylaren men ha mindre utrymme under sig?

Inte för att vara dryg men varför provade du inte innan och läste av med diverse program?
Vill du bara att vi ska veta vilken dator du har?
du är Inte nybörjare (medlem 2006) så jag förstår inte riktig din fråga?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

@rockabilly65: Med tanke på att jag enbart säger vad jag har för platform och kylare så förstår jag inte riktigt din fråga? Kan väl lika gärna sitta på ett 9600 GT och frågan blir ändå relevant?
Poängen är väl att jag ska slippa sitta och testa då det går snabbare att dra ett inlägg här och kolla om någon själv har erfarenhet av liknande situation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så efter att ha bytt från X58 till X99 var en av nackdelarna att Socketen liggre närmare första PCIE sloten så avståndet mellan min Noctua Nh D14 och min GPU är grymt litet, ser ut som de skedar i datorn. Påverkar detta tempen på GPUn tro? Om svaret är ja är det då värt att flytta ner GPUn till PCIE 3 och då låte den vara längre från CPU kylaren men ha mindre utrymme under sig?

Borde inte spela någon större roll temperaturmässigt om det sitter intill eller någon slot eller två ner. Skulle i så fall vara för att slippa ha det skavandes mot varandra om det är så nära, men är det några mm mellan är det väl ingen fara.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hade du ute efter den mest Über-överklockningen du kan ha så hade du inte ens ställt frågan utan bara testat istället.
Så jag skulle mer vilja säga såhär, är temperaturerna på grafikkortet och CPUn inom rimliga värden idag vid en OK ljudnivå, så varför ens bry sig?