Permalänk
Medlem

Speldator 12k!

Hej fick beviljad kredit på inet.se nu, tänkte se om någon skulle kunna va snäll o lägga ihop en dator i delar åt mig där?
KRAV : Windows ska va med i beställningen windows 10 är billigast och en cd läsare och intel processor i5 6600k eller i7 6700k,
OBS de gör inget om graffikkortet inte är de bästa då jag beställer nytt senare när pascal o de kommer ut men har bara nåra dar på mig o beställa med krediten samt ska sweclockers fraktfritt finnas med och inet montering ser även att ni inte väljer ett mini itx chassi då jag vill ha full tower typ fractal define r5 eller nåt sånt men kan tänka mig andra chassin
Men jag spelar wow iaf och alla deras andra spel dom gjort, och massvis nya fps spel så som battlefield och cod csgo osv.
Spamma med tips ni som har tid tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizon:

Kylaren får inte plats i det chassit. Byt till Define R5 som du var inne på om du gillade det så är det inga problem.

Lägg till en SSD om du inte redan har en.

Jag tycker det skulle vara smartare att satsa mer på processorn (6700k) och mindre på grafikkortet om du ändå snart ska byta ut det för att förlänga livslängden på datorn. Alternativt bara gå ner till ett billigare grafikkort (t ex R9 380) om det blir för dyrt när du går till Define R5 och lägger till en SSD.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Vänta tills de nya korten kommer ut då kommer korten i marknaden just nu säker att sänkas. Då kan du skaffa ett 650 W RMx PSU och en ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Kylaren får inte plats i det chassit. Byt till Define R5 som du var inne på om du gillade det så är det inga problem.

Lägg till en SSD om du inte redan har en.

Jag tycker det skulle vara smartare att satsa mer på processorn (6700k) och mindre på grafikkortet om du ändå snart ska byta ut det för att förlänga livslängden på datorn. Alternativt bara gå ner till ett billigare grafikkort (t ex R9 380) om det blir för dyrt när du går till Define R5 och lägger till en SSD.

VAAA nej rip jag beställde ju jag fixade om i kungvagnen https://www.inet.se/kundvagn/visa/9391976/ så jag har ett 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Vänta tills de nya korten kommer ut då kommer korten i marknaden just nu säker att sänkas. Då kan du skaffa ett 650 W RMx PSU och en ssd.

tyvärr kan man inte göra så när man får kredit av klarna beviljat då har man några dagar på sig att beställa tyvärr därför jag sa att jag kunde byta gpu senare framöver cpu lär jag kanske byta med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizon:

tyvärr kan man inte göra så när man får kredit av klarna beviljat då har man några dagar på sig att beställa tyvärr därför jag sa att jag kunde byta gpu senare framöver cpu lär jag kanske byta med

Du kan väl alltid göra om det? Nu kastar du ju bara pengar i sjön ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizon:

VAAA nej rip jag beställde ju jag fixade om i kungvagnen https://www.inet.se/kundvagn/visa/9391976/ så jag har ett 970

Hänger inte med nu, har du redan beställt? Då är det nog smartast att avbeställa igen och åtminstone byta kylaren eller chassit eftersom de inte är kompatibla.

Att byta till 970 som är ett något sämre kort som är 400kr dyrare och istället spara in på att halvera mängden ram och ta ett sämre nätagg var väl inte heller så bra.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Hänger inte med nu, har du redan beställt? Då är det nog smartast att avbeställa igen och åtminstone byta kylaren eller chassit eftersom de inte är kompatibla.

Att byta till 970 som är ett något sämre kort som är 400kr dyrare och istället spara in på att halvera mängden ram och ta ett sämre nätagg var väl inte heller så bra.

pratar med inet dom byter chassi till define r5 åt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizon:

pratar med inet dom byter chassi till define r5 åt mig

nätagget är rekommenderat på sweclockers och utmärkt där så de är inget fel på de, sen 8 gig för o spela är inte lite och är samma minnes serie bara att de är 8 istället för 16, 16 är overkill för o spela igentligen de sa inet också, men hade dom synpunkter skulle dom höra av sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizon:

nätagget är rekommenderat på sweclockers och utmärkt där så de är inget fel på de, sen 8 gig för o spela är inte lite och är samma minnes serie bara att de är 8 istället för 16, 16 är overkill för o spela igentligen de sa inet också, men hade dom synpunkter skulle dom höra av sig

Ja, visst funkar det, men det var bättre innan med EVGA GQ, 16GB RAM och R9 390

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Smart att fråga köpråd och sen gör man som man själv vill utan att lyssna på nån annan!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Smart att fråga köpråd och sen gör man som man själv vill utan att lyssna på nån annan!

jag blev nervös o stressad i o med att klarna skrev i mailet att jag borde beställa snarast innan krediten försvinner xD men jag ber om ursäkt för de och jag tyckte själv att jag gjorde ett bra val i o med att jag valde bort ett kort med 40 fps mindre men som kosta 1000 mindre men jag fick till de ändå, sen kylaren kommer jag byta har en corsair h75 hemma men jag kommer ju ändå byta gpu i framtiden och kanske cpu till i7a och jag försökte få ihop de förut men de blev skitsvårt med pris skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Ja, visst funkar det, men det var bättre innan med EVGA GQ, 16GB RAM och R9 390

mjo men blir som sagt utbyten inom snar framtid så jag valde bara de här som första grej i o med att min dator laggar sönder i wow tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizon:

jag blev nervös o stressad i o med att klarna skrev i mailet att jag borde beställa snarast innan krediten försvinner xD men jag ber om ursäkt för de och jag tyckte själv att jag gjorde ett bra val i o med att jag valde bort ett kort med 40 fps mindre men som kosta 1000 mindre men jag fick till de ändå, sen kylaren kommer jag byta har en corsair h75 hemma men jag kommer ju ändå byta gpu i framtiden och kanske cpu till i7a och jag försökte få ihop de förut men de blev skitsvårt med pris skillnaden

Skrivet av Fizon:

mjo men blir som sagt utbyten inom snar framtid så jag valde bara de här som första grej i o med att min dator laggar sönder i wow tex

Du hade ju några dagar på dig skrev du i första inlägget. Ta det lugnt och sätt ihop ett bra paket som håller så slipper du slösa pengar i onödan. Köpa nya komponenter och sälja dem begagnat relativt snart är alltid en förlustaffär. 30% av värdet försvinner direkt. Ju färre olika delar du behöver byta (sälja begagnat med förlust) desto bättre.

Ska du ändå byta grafikkortet snart är det ju smartast att ta ett billigt nu för att få råd med bättre delar i övrigt. Även om du får leva med 40 FPS mindre i ett par månader. Att köpa ett rätt bra kort nu som du förlorar mycket pengar på att sälja relativt snart och dessutom hindrar dig att köpa bra delar i övrigt som du kanske också då vill byta ut rätt snart lär du förlora pengar på.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Du hade ju några dagar på dig skrev du i första inlägget. Ta det lugnt och sätt ihop ett bra paket som håller så slipper du slösa pengar i onödan. Köpa nya komponenter och sälja dem begagnat relativt snart är alltid en förlustaffär. 30% av värdet försvinner direkt. Ju färre olika delar du behöver byta (sälja begagnat med förlust) desto bättre.

Ska du ändå byta grafikkortet snart är det ju smartast att ta ett billigt nu för att få råd med bättre delar i övrigt. Även om du får leva med 40 FPS mindre i ett par månader. Att köpa ett rätt bra kort nu som du förlorar mycket pengar på att sälja relativt snart och dessutom hindrar dig att köpa bra delar i övrigt som du kanske också då vill byta ut rätt snart lär du förlora pengar på.

ja jo jag tänkte så med, men samtidigt kände jag att jag vet inte när jag kommer byta ut delarna heller, och att jag inte ville gå i förlust på någon direkt front i prestandan, dock vet jag att jag gjorde de med i5an istället för i7an 6700k då den är ett par steg bättre i benchmarks och cirka 20-30 fps bättre på spel jag inte ens kör men ändå sägs i5an 6600k va en helt klart värd cpu med framsteg i utvecklingen även fast i7an är bättre som igentligen ska va en streaming cpu från början då folk använder i7or för de.
jag lär inte beställa ny gpu förns datorn är betald helt om kanske 4-5 månader ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Du hade ju några dagar på dig skrev du i första inlägget. Ta det lugnt och sätt ihop ett bra paket som håller så slipper du slösa pengar i onödan. Köpa nya komponenter och sälja dem begagnat relativt snart är alltid en förlustaffär. 30% av värdet försvinner direkt. Ju färre olika delar du behöver byta (sälja begagnat med förlust) desto bättre.

Ska du ändå byta grafikkortet snart är det ju smartast att ta ett billigt nu för att få råd med bättre delar i övrigt. Även om du får leva med 40 FPS mindre i ett par månader. Att köpa ett rätt bra kort nu som du förlorar mycket pengar på att sälja relativt snart och dessutom hindrar dig att köpa bra delar i övrigt som du kanske också då vill byta ut rätt snart lär du förlora pengar på.

sen får jag 4000 för min gamla dator som jag köpte för 5000 så jag får in pengar för gamla direkt

Permalänk
Medlem

Själv hade jag kört på nåt sånt här, personligen hade jag monterat själv och inte betalt 1000 spänn för spionwin10 utan köpt en nyckel på ebay och köpt ett begagnat 280x/gtx 770/970.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9392073/

Mycket bättre dator.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Själv hade jag kört på nåt sånt här, personligen hade jag monterat själv och inte betalt 1000 spänn för spionwin10 utan köpt en nyckel på ebay och köpt ett begagnat 280x/gtx 770/970.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9392073/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9392073/

Mycket bättre dator.

ja men alla kan inte montera, tog mig 2 timmar att byta kylare slutade med polygrip våld och panik

Permalänk
Medlem

@Fizon: Därför hade jag med montering i min korg som du såg

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

@Fizon: Därför hade jag med montering i min korg som du såg

haha ja men burken jag har nu är ett budget chassi med milimeter avstånd mellan minnena och kylare och satt jobbig arctic cooling pro freezer 2 på med fästena jag skulle skruva på gömda under kylaren så jag hade nagel avstånd till allt de där så jag tog polygripen och drog ut dom där spärrarna sen gick dom sönder av de men sen när ja satte på andra kylaren gick de as lätt hatar såna där kylare med fläkt o flens o bla bla.. värsta skiten som någonsin skapats om man vill byta kylare

Permalänk

Om du väntar på Pascal hade jag personligen valt att skita i grafikkortet eftersom att jag inte spelar så mycket utan man får leva med integrerade. Men om man nu måste spela så skulle jag nog jaga ett begagnat, det måste ju bara hålla i vadå? 1 månad?

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Om du väntar på Pascal hade jag personligen valt att skita i grafikkortet eftersom att jag inte spelar så mycket utan man får leva med integrerade. Men om man nu måste spela så skulle jag nog jaga ett begagnat, det måste ju bara hålla i vadå? 1 månad?

tanken är ju inte att jag ska beställa ny gpu så fort dom kommit ut, vill ju betala av datorn helt först jag kan stå ut utan o ha världens bästa gpu hade jag varit så kåt i bra gpu hade jag köpt ett 980 ti med högre budget om jag kunde