Permalänk
Medlem

Köpa nytt eller uppgradera?

Hej!

Som ni kan läsa i titeln så är det nu dags för att uppgradera för höstens bravader och tidigare titlar som jag inte min dator pallat med. Eftersom jag blev så extremt taggad på BF1

Just nu har jag följande

i5 3570K
8GB ram
250GB SSD (Kommer givetvis hänga med vid eventuell ny dator)
Asus P8B75-M
Corsair CX500
AMD Radeon 7850 1GB

Ja det var la det mest intressanta..

Jaja då till frågan, är det mest värt att bygga helt nytt eller att uppgradera min nuvarande rigg? Då datorn nu har ett par år på nacken så kanske det vore mest klokt att köra helt nytt så jag inte får problem inom ett år? Och har ju inte överklockningsbart moderkort så det är ju inget jag kan göra.. (CPU uppgraderades senare, därav icke överklockningsbar).

Tänker mig på ett GTX 1070 eller AMDs motsvarighet men kan tänka mig att en 3570K i stock kommer flaska ett sådant grafikkort.

Så om ni vill hjälpa mig att välja uppgraderingar eller en ny rigg så skulle det vara skitbra. (Givetvis så beställer jag när eventuell GPU finns i lager).

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem

Du ska nog inte vara orolig för att cpun bottleneckar ett 1070 än på ett tag. Så jag skulle säga att det är mest värt att endast uppgradera GPUn tillsvidare och om du får problem senare så kan du köpa beggad i7 och överklocknings moderkort.

Permalänk

CX-agget får ju ganska mycket stryk på det här forumet. Så det kanske är vettigt att uppgradera det också när du ändå är i farten. Resten bör hålla ett tag till.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk

Ett nytt grafikkort och datorn kommer vara som ny!
Grafikkort för 4000 kr kommer ge ett väldigt stort hopp i prestanda överlag i spel medans en ny CPU, Moderkort och minnen för ca 6000 kr endast kommer ge en liten prestanda ökning i spel.

Permalänk
Medlem

@FuzzyMcFluffens:

Ja det är lite så jag tänker också. Och ifall (mot förmodan) något skulle gå sönder så kan ju GPUn hänga med i nästa bygge. Ett nytt nätagg kanske också är att investera i för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem

@Rocky_MediuM: Ja blir nog så, och då det har några år på nacken så är det väl lika bra med ett nytt sådant. Vad är att rekommendera idag?

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Skrivet av Zyter:

@Rocky_MediuM: Ja blir nog så, och då det har några år på nacken så är det väl lika bra med ett nytt sådant. Vad är att rekommendera idag?

EVGA Supernova G2
eller
Corsair RMx serien