Kommer jag undan med denna uppgradering? (grafikkort)

Permalänk
Medlem

Kommer jag undan med denna uppgradering? (grafikkort)

Har en gammal burk som enbart används för att visa film på min HDtv samt p2p. Grafikkortet (ATI 6870) gav upp i form av att fläkten dog och jag undrar vad jag kommer undan med i form av ett nyköp / uppgradering.

Övriga komponenter:
Antec P182, ASUS P5E Deluxe, Corsair 650W TX, E8500 3.2GHz, PC6400 4GB

Går det med ett motsvarande detta? Slippa fläkt hade ju varit skönt men hur stora är problemen med temperatur? (miditower, stockfläktar).

Tack på förhand

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

@Helchor: Se vilka temperaturer du får på ditt kort trots att fläkten är paj. Är det inga överdrivna så kan du ju köra utan fläkten? Jag tänker på 0db funktionen som finns på dom nya korten ungefär. Kanske går.

Permalänk
Medlem

Som han innan säger så kanske du kan köra ditt nuvarande ändå . Det går nog fixa dit en vanlig fläkt med lite buntband. Eller så drar du ner volt och klockfrekvenser en bra bit och kör passivt.

Men vill du ha nytt så skulle inte jag kika på ett så gammalt kort. GT 710 finns för 449kr och är lite modernare i alla fall. https://www.komplett.se/product/853670/datorutrustning/grafik...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

När du säger HDtv, menar du då
1280×720p
1920x1080i
1920x1080p
för alla dem inkluderas i den termen medans avkodnings kraften som krävs skiljer extremt mycket. HDtv är nämligen det som HD kanaler ger ut, är osäker om det är faktiskt det du menar eller om du menar HD TV. Man kan ju använda en TV mottagare till datorer vilket inte är helt ovanligt för HTPCs. HD som upplösning är 1280x720 medans FullHD är 1920x1080, som sagt skiljer det även mycket i hur mycket kraft som behövs där. HD är någorlunda ovanligt idag, så vill bekräfta att det är vad du menar.

Använder du den för att spela upp saker som inte är TV strömmar? För isf kan det vara lönt att investera i något med stöd för avkodning utav HEVC (H265) och (men mindre relevant) VP9.

Skrivet av joole:

@Helchor: Se vilka temperaturer du får på ditt kort trots att fläkten är paj. Är det inga överdrivna så kan du ju köra utan fläkten? Jag tänker på 0db funktionen som finns på dom nya korten ungefär. Kanske går.

Kan fungera om han underklockar grafikkortet rejält. Sänker frekvensen så långt det går och sedan sänker spänningen så mycket som möjligt. Det drar ner energikonsumtionen rejält och därav värmeutvecklingen även om video uppspelnings förmågan påverkas minimalt.

EDIT: Vad använder du för media spelare? För vissa som ger bättre bild kräver en del mer beräkningskraft.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skulle inte kika på ett så gammalt kort. GT 710 finns för 449kr och är lite modernare i alla fall.

Leta upp något annat på marknaden annars. Behöver som sagt inte vara någon best.
Har sett 560ti för typ 300sek vilket skulle kunna vara ett bra val för dig. 560ti är kraftfullare än gt 710 och det finns ingen anledning för dig att köpa nytt som jag ser det då budgetkort som gt 710 har otroligt dålig prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Leta upp något annat på marknaden annars. Behöver som sagt inte vara någon best.
Har sett 560ti för typ 300sek vilket skulle kunna vara ett bra val för dig. 560ti är kraftfullare än gt 710 och det finns ingen anledning för dig att köpa nytt som jag ser det då budgetkort som gt 710 har otroligt dålig prestanda för pengarna

Fast 560ti är ju knappast passivt är inte de ganska törstiga kort? Och behövs det verkligen prestanda till den användningen kortet ska utsättas för? Sen låter 300 väldigt högt för ett 560 ti jag köpte för ett halvår sedan ett GTX 580 3GB för 400kr. Men visst ett GT 710 är ju ingen vidare prestanda i dock bättre än GT 210 som inte ens verkar stödja DX 11

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast 560ti är ju knappast passivt är inte de ganska törstiga kort? Och behövs det verkligen prestanda till den användningen kortet ska utsättas för? Sen låter 300 väldigt högt för ett 560 ti jag köpte för ett halvår sedan ett GTX 580 3GB för 400kr. Men visst ett GT 710 är ju ingen vidare prestanda i dock bättre än GT 210 som inte ens verkar stödja DX 11

Missade att kortet skulle vara passivt så om det är ett krav faller 560ti bort. 300 kr är vad jag har sett som utgångspris men vad de har sålts för sedan vet jag inte. Jag sålde själv ett 560ti i vintras med utgångspris på 100 kr och fick 300 kr för det hade bud på 350 kr också så det verkar som jag hade lite tur ☺️

Oavsett var mitt budskap att begagnat troligen är bra mycket bättre för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

När du säger HDtv, menar du då
1280×720p
1920x1080i
1920x1080p

EDIT: Vad använder du för media spelare? För vissa som ger bättre bild kräver en del mer beräkningskraft.

Tack till alla för snabb respons!

Jag spelar upp filmer (med formaten 720p & 1080p) via VLC via en HDMIkabel till min TV som rapporterar upplösningen 1920x1080i
Mer än så vågar jag inte svara på.
Vill helst inte hålla med klockning osv utan bara veta hur "dåligt" och billigt kort jag kan beställa som gör jobbet. Dvs från det som tidigare länkades med enbart flänsar eller t ex ett ca 300 kr dyrare

Kan tyckas vara en löjlig tråd men är fattig student och har dessutom inte kommit i närheten av att titta på hårdvara på åratal (som ni troligtvis redan gissat er till)

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helchor:

Tack till alla för snabb respons!

Jag spelar upp filmer (med formaten 720p & 1080p) via VLC via en HDMIkabel till min TV som rapporterar upplösningen 1920x1080i
Mer än så vågar jag inte svara på.
Vill helst inte hålla med klockning osv utan bara veta hur "dåligt" och billigt kort jag kan beställa som gör jobbet. Dvs från det som tidigare länkades med enbart flänsar eller t ex ett ca 300 kr dyrare

Kan tyckas vara en löjlig tråd men är fattig student och har dessutom inte kommit i närheten av att titta på hårdvara på åratal (som ni troligtvis redan gissat er till)

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra... Finns ingen anledning att köpa kraftigare egentligen. Att spela upp filmer i Full HD är inget som kräver någon direkt kraftig hårdvara egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helchor:

Tack till alla för snabb respons!

Jag spelar upp filmer (med formaten 720p & 1080p) via VLC via en HDMIkabel till min TV som rapporterar upplösningen 1920x1080i
Mer än så vågar jag inte svara på.
Vill helst inte hålla med klockning osv utan bara veta hur "dåligt" och billigt kort jag kan beställa som gör jobbet. Dvs från det som tidigare länkades med enbart flänsar eller t ex ett ca 300 kr dyrare

Kan tyckas vara en löjlig tråd men är fattig student och har dessutom inte kommit i närheten av att titta på hårdvara på åratal (som ni troligtvis redan gissat er till)

GeForce 6(>40 med vissa undantag under/vid 40)/7XX är alla utav arkitekturen Kepler, det betyder alltså att dem alla har stöd för hårdvaru avkodning utav AVC (H264, ibland även inkorrekt kallat X264). Dem kan alltså spela upp dina videos utan problem så länge du har en hyfsad mediaspelare. VLC måste man manuellt sätta på hardvaruavkodning om jag inte missminner mig, var ett tag sedan jag använde det. (Det måste även vara normala filer vi pratar om, inte videos i extrem kvalité. Att gå in på hur krävande en video är spårar nog ur ämnet lite.)

Skulle däremot råda om att testa underklockning. Tar 20min. Du laddar bara ner exempelvis MSI afterburner och drar ner frekvensen i botten. Sedan sänker du spänningen tills det blir instabilt och sätter det precis ovan instabilitets gränsen. För att testa om det är instabilt kör exempelvis Unigene Haven. Alla dessa verktygen är gratis så den totala kostnaden blir alltså 20min utav din tid. Så länge ett verktyg för temperatur mätning, exempelvis Speccy eller GPU-Z, rapporterar under 90C så är allting lugnt. (Egentligen klarar dem upp till 120C men 90C är rimligt max under exempelvis video uppspelning. Haven kan vara bra att testa med för att få data under tyngre laster.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack till alla som svarat, blev ett fläktlöst som bör hålla måttet
Tråden avslutad.

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T