Permalänk
Medlem

Koppla 3 pins och 4 pins fläkt Y splitt?

Hej någon som kan hjälpa mig med detta.

Har en 3 pins fläkt kopplad till moderkortet ( asus z87k) hur funkar det ifall jag ska lägga till en till fläkt med 4 pins och parkoppla dessa med Y splitter till moderkortet?

Permalänk

@Glucooma:
Det är väl bara att du kopplar 4-pin fläktens första 3 stift och lämnar den fjärde utanför, jag har själv en fläktkontroll med endast 3-pin kontakter och det funkar prima även med 4-pin.

Om jag minns rätt så är det fjärde stiftet endast till för att visa en mer exakt rpm.

Permalänk
Medlem

@macke0010: Okej men vad sägs om en förlängare till y splittter som är kopplade med pins. d.v.s in till moderkortet går 4pins förlängaren in som sedan är kopplade till en y splitter som sedan är kopplade till en 3 pins och 4 pins fläkt ? (har en rätt så kort splitter, den som kommer med Noctua fläkten)

Permalänk
Medlem

@macke0010: Den fjärde kabeln är PWM styrningen, har inget med RPM avläsning att göra.

TS: Köp en 4 pins y-splitter å koppla in båda fläktarna med den, funkar fint. Men tänk på att styra dom med volt istället för PWM, annars kommer 3 pins fläkten att gå på max jämnt.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Tror att moderkortet känner av om pwm pin är inkopplad o kommer då att pwmstyra fläktarna/fläkten.

Kopplar du då in fyrpinfläktens alla stift o förgrenar till 3pin fläkten så kommer 3pin fläkten gå på max hela tiden.