Permalänk

Hjälp med köp av ny speldator.

Hej kunniga killar och tjejer,

till min förståelse är en ny epok på ingång med uppgraderad hårdvara.
Min fråga är ska man och vänta och slå till eller kommer priserna vs. prestandan inte vara värt mödan.
Att man lika gärna kan hålla sig till "cookie cutter" riggen med i5-i7 processor och ett stadigt grafikkort ett bra tag till framöver?

Allt gott!

/Tonkis

Ps

Och ja, jag är en obotlig gamernerd som gillar spel, gamla likväl som det senaste och framtida därav frågan

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

Din fråga hänger ju lite på beroende på vad för krav du har i dagsläget?
Och med det menar jag vad du spelar och gör med datorn? Vad sitter du på för hårdvara i dagsläget?

Permalänk
Hedersmedlem

@Supertonka ***Vänligen förtydliga rubriken i enlighet med §3.1***

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad vill du att vi ska säga? Tråden såväl som trådtiteln är helt intetsägande och det finns inget vettigt att svara på.
Till att börja med har vi ingen aning om vad för dator du har utöver ett extremt vagt "i5/i7)", och vidare vet vi inte vad du ställer för krav på grafik och dylikt.

Ja, det är säkerligen bäst att vänta tills Nvidia lanserar sina nya kort, det är väl ungefär så mycket någon kan säga i dagsläget.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Gör om gör rätt!

Rubrik:

Hjälp med köp av ny speldator.

Inlägg:

Hej,

Har ägt en dator med i7 processor 4790k och 970 GTX grafikkort.
Den var klockren och klarade alla nya spel på hög upplösning, det skulle den göra idag också.

Fråga:

Är det rimligt att köpa liknande dator idag om man vill vara framtidssäker åtminstone nåt år till eller bör man slå till på den nya hårdvaran
med ny prestanda som är på ingång? Primära syftet är spel, det handlar inte om att äga den senaste datorn bara för ägandets skull.

Med vänlig hälsning

Supertonka

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort i första hand, det är där du hämtar mest när det kommer till spel.
Nyare plattform är trevligt, men inte rimligt.
Hämta ut max av den du har med O/C och sedan när det inte räcker till längre, byt rubbet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Tack för svar, Frankof.
Det var informativt och till stor del det jag eftersökte.
Det bör tilläggas dock, om det inte framkom, att jag äger inte en dator längre utan skall köpa allt nytt från scratch igen.

Nu kanske du förstår mina funderingar bättre.

/Tonk

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle råda dig till att invänta korten som kommer om någon månad. Det mesta tyder på att man får mycket mer pang för pengarna. Jag skulle nog inte råda någon att köpa ett grafikkort idag om det inte är absolut akut:). Processorerna som har kommit sedan den du hade är bara marginellt bättre i en spelburk. Fast såvida du inte hittar en äldre generation till vettigt pris finns ingen anledning att inte köpa senaste.

Permalänk

FadeDanger, tack, du är kung!

Visa signatur

Train hard, fight easy.