Permalänk
Medlem

Uppgraderingstips speldator

Hej! Nu är det dags att uppgradera och jag behöver hjälp för att förstå vad som är prisvärt men ändå ger en kännbar prestandaökning.

Jag har en fäbless för pampiga, snygga och stora spel. Det ska vara vackert, flyta och enorma kartor. Sandbox med stora världar, snygga explosioner och ljuseffekter. Arma III med kommande expansion, Dayz, the Division kanske, Total War-serien, GTA, Fallout, The Witcher ja ni förstår, allt med så fräsig grafikinställning som möjligt. Att behöva minska på drawing distance är som en kniv i låret.

Datorn jag har nu är köpt begagnad 2008 och uppgraderad i steg, inget original kvar förutom chassit:

Chassi ngt Coolmaster full tower
PSU 750 W
Moderbord ASUS P8Z77-V LX
CPU Intel Core i5-3570K 3,4 GHz
Ram 8 GB
GPU MSI GTX 970 4 GB
HDD blandad kompott, spel och OS på SSD

Kylare original. Skärmar är gammfulutanför Benq.

CPU + moderbord + RAM är från -11. Dags att byta kanske? Om budget ligger på 3-5k kommer jag att märka ngn skillnad eller borde jag köpa en ny kylare och överklocka? Ska jag köpa ett till grafikkort och seriekoppla? Finns det en processor som passar till moderbordet så jag kan köpa bara CPUn? Många frågor från en okunnig själ.

Med vänlig hälsning,

Björn

Permalänk

Jag gissar på att begagnatmarknaden inom kort kommer att fyllas med billiga GTX 970. Så ett förslag är att köpa ett till GTX 970 för att köra SLI, samt köpa en eftermarknadskylare till processorn och överklocka den något. Då borde du komma undan relativt billigt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

kör du 1080p så borde datorn du har klara maxxa typ allt då ett 970 hänger med bra helst med en en oc på cpu som ger några extra fps ur ett 970 och alterntivet är oc + ett 970 till om du vill komma billigast undan ...men är det nått spel som är något problem nu ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Hur stor är skillnaden mellan 2 st 970 och 1 st 1070? Iofs är det kanske en omöjlig fråga att svara på.

Ja, jag upplever att prestandan inte räcker till riktigt för de där sista stegen grafikmässigt. Det fungerar på very high men på ultra blir det lagg. Sen tycker jag att spel med mycket grafik och mycket beräkningar (Napoleon total war med darthmod) orkar den inte riktigt med.

Men om jag förstår er rätt så är min processor och moderkort inga större flaskhalsar när det kommer till gaming?

Mvh //Björn

Permalänk

@bmd: Vid närmare undersökning ser jag att ditt moderkort tyvärr ej stöder SLI, så där föll mitt förslag. Kanske satsa på ett begagnat GTX 980 Ti istället då.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Har du inte sli stöd går dubbla bort och har lite dålig koll på totalwar men misstänker att gpu inte är problemet då strategi spel brukar ofta belastar få cores väldigt hårt och kan vara cpu som går på knäna men vet som sagt inte hur det är med totalwar men är en möljlig orsak värd att kolla ...som kerbal och besige vid extrem byggen då har jag fått en 4690k@4800mhz att gå på knäna så är inte helt omöjligt med vissa spel ...en cpu oc skulle isåfall hjälpa mycket om spelet t.e.x bara kan hantera 2 cores

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om du vill köra allt på max i 1080p kan ett 970 vara lite för lite vram (3.5GB) i många spel.
Kanske att du ska köpa ett 1070 eller 1080 när det kommer, snabbare och mer vram.
Sen kanske du vill köpa en ny cpu kylare, överklocka cpu'n något så håller den ett tag till

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR