Hur får man såhär makalös färg på sina foton?

Permalänk
Avstängd

Hur får man såhär makalös färg på sina foton?

Dessa foton har dom mest makalösa och häpnadsväckande färger jag sett. Kan man få till såna här färger utan att redigera dem i efterhand i typ Photoshop?

Om de nu är efterbehandlade i Photoshop, hur gör man för att få sina foton att se ut såhär?

Permalänk
Medlem

Lightroom är A och O. Undvik photoshop såvida du inte ska göra några grova förändringar i bilden.

Och photografera endast i RAW. Fundera inte ens på JPG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emmet45:

Dessa foton har dom mest makalösa och häpnadsväckande färger jag sett. Kan man få till såna här färger utan att redigera dem i efterhand i typ Photoshop?

Om de nu är efterbehandlade i Photoshop, hur gör man för att få sina foton att se ut såhär?

Färgmättning heter funktionen. Man kan också använda HDR som tar fram detaljer och nyanser i skalan som inte annars syns.

Permalänk
Inaktiv

Med en normalbra kamera, objektiv till uppgiften, filter som krävs, rätt exponering samt ganska låga inställningar för sånt som färgmättad etc så är nog korten på länken inte nåt som inte går att uppnå ganska lätt utan nån större efterbearbetning.

Permalänk
Medlem

Tycker bilderna ser "normala" ut, dvs. inte nödvändigtvis efterbehandlade eller manipulerade i PS eller LR - ej heller HDR. RAW kan vara fördel om du skall mecka annars brukar kamerans egen jpg-konvertering duga i det flesta fall. Skall du ha högsta möjliga tekniska kvalitet brukar sensorns och optikens kvalitet vara avgörande.

Permalänk
Medlem

Luminosity masks funkar bra. Är definitivt ett alternativ för att få ett balanserad fotografi med stort dynamiskt omfång.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk

http://exhaustingexistence.tumblr.com/image/144229971514

Den här bilden tex är tagen med en bra kamera (canon 5d mk III) och förmodligen ett bra objektiv. Skulle gissa fotad i RAW, bearbetad i lightroom eller photoshop. Extra contrast, highlights nerdragna (för att få molnen korrekt exponerade), lite extra färgmättnad mest vibrance och sist förmodligen lite split toning för att få den lite gulaktiga färgen på de mörkare bitarna. Inget särskilt avancerat och skulle säga att de flesta bilderna har följt det mönstret

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt majoriteten av bilderna såg helt normala ut.
Miljöerna var väldigt fina!!! Suget upp till fjällen blir ju inte mindre av dessa bilder.
Men åter, jag tror du får specificera dig exakt vad för bilder du syftar på.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller att dessa kort är något speciellt överhuvudtaget Ser helt normala ut!

Permalänk
Medlem

wow, NSFW-varning på den där länken, phew. Blev nästan promotad.

Permalänk
Medlem

Med en lite modernare kamera så brukar det gå att ställa in olika bildstilar, för att t.ex. få övermättade färger som många av fotona du länkar till har. På min Sony A7 så heter inställningen Creative Style, som kan ställas in på t.ex. Vivid för att få överdrivna färger. Men det påverkar så klart inte RAW-filer från kameran, utan blir bara en inställning som de flesta fotoredigerare ignorerar. Men om du fotar JPG så kan det vara värt att kolla upp det.

Annars så kan ett polariseringsfilter troligtvis hjälpa till en del också, t.ex. för att få himmlen att bli så där överdrivet blå som den är i vissa av fotona.

Permalänk
Avstängd

Sjukt bra bilder i länken.

Permalänk

inga speciella bilder. mestadels normala dvs liten touch i lightroom. någon av bilderna hade en lut applicerad (som ett instagram filter)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)