Permalänk
Medlem

Spåra IP-adress

Hej visste inte riktigt var jag skulle sätta denna tråd.
Men som sagt skulle jag vilja kunna spåra en ip-adress. För det första så vet jag inte om det är rätt (försökte spåra en instagram länk och vet inte om det blev rätt). Så jag skulle vilja veta en person på instagram som inte har uppgivit deras namn men på något sätt så skulle jag vilja veta vem det är.

Permalänk

@Lennoz: nej tyvärr det går inte, du kan ju använda div gratis spåra ip sidor, men dom visar inte rätt för 5 öre, visar på ett ungefär, för att få reda på namn är det kontakta ispn som gäller, men det är bara att glömma, dom ger inte ut namn

Permalänk
Inaktiv

Nej du personligen kan aldrig koppla en ip-adress till en person, adress, eller liknande. Det kan man göra med beslut från polisen om de tar upp en förundersökning och går vidare med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Hej visste inte riktigt var jag skulle sätta denna tråd.
Men som sagt skulle jag vilja kunna spåra en ip-adress. För det första så vet jag inte om det är rätt (försökte spåra en instagram länk och vet inte om det blev rätt). Så jag skulle vilja veta en person på instagram som inte har uppgivit deras namn men på något sätt så skulle jag vilja veta vem det är.

Om du försöker spåra en person via en länk som t.ex. går till deras instagram profil så kommer du tyvärr inte långt... Det du kommer nå fram till är servern som hemsidan är hostad på.

Om du däremot har fått tag på personens IP så kan du spåra denna - du kan dock endast spåra till den närmsta stationen och inte till personens hus.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Varför vill du veta? Blir du trakasserad? Om svaret är ja så är det polisen du skall vända dig till. Om inte så är fallet kan du lika gärna glömma det, för någon väg för privatpersoner att spåra en ip-adress till ett instagramkonto finns knappast.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

Du kan spåra en IP till ISP och sen gå vidare om du vill. Har någon gång skickat till Abuse-avdelningen hos leverantören.

https://who.is/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om en person sitter i ett öppet nät så är det typ omöjligt eftersom internet leverantörer lånar ut IP till dem eftersom DHCP tilldelning vanligtvis inte routas. Och eftersom vi har person uppgifts lagen så kommer öppna nät/stadsnät neka alla förfrågningar om det inte kommer från polisen.

Permalänk
Medlem

Går ändå inte att få fram via en IP hos Instagram.

Permalänk
Medlem

Det man kan göra är att kolla vilken stad adressen är registrerad på. Man kan även försöka leta efter andra spår personen lämnat med samma IP, men det kan likagärna vara någon annan i samma stad som hade den IP-adressen tidigare.