Problem med att få windows 7 home x64 sp1 installerat på ny ssd i en några år gammal HP laptop

Permalänk

Problem med att få windows 7 home x64 sp1 installerat på ny ssd i en några år gammal HP laptop

Hej

Jag tänkte installera en SSD i farfars HP Pavilion dv6.

Kommer då in i windows-installationen och allt men när jag kommer till steget för installation på nya ssd'n så får jag bara
''Setup was unable to create a new system partition or to locate an existing system partition. See the setup log files for more information.''

Jag har provat att formatera, ska en ny partition osv men det funkar ej. Provade även följa nån guide som jag kan länka till men inte heller det hjälpte.

Bild på problemet

SSD'n är en HyperX Fury 120Gb.

USB stickan är en 3.0 32GB Kingston Datatraveler G4, datorns portar är 2.0. Jag har provat flera olika portar i datorn.

Jag har försökt ladda ner från microsoft eller från digitalrivercontent men ingen av dem fungerar. Microsoft går bara att ladda ner ifrån om man har köpt skivan och digitalrivercontent accepterar bara att man ladda ner om man har en epostadress som microsoft godkänt för nedladdning. Datorn kom med OEM version.

Tror ni att det här kan ha nått med datorns bios att göra? Att den inte vill acceptera SSD'n ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Hedersmedlem

Var exakt laddade du ner den här ison från? Vilken version av Windows pratar vi om till att börja med?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Var exakt laddade du ner den här ison från? Vilken version av Windows pratar vi om till att börja med?

Den version som kom med datorn är en retail-version eller vad det heter.

§7/piratkopiering /moderator
Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Jag hade exakt samma problem idag. Höll på ungefär hela dagen med att få in windows.
Vet inte om just detta fungerade men efter en tutorial så istället för att klicka på New när man väljer disk, låt den vara Disk 0 Unallocated Space och bara klicka på Next. Så formatera den du har, och Delete.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Jag hade exakt samma problem idag. Höll på ungefär hela dagen med att få in windows.
Vet inte om just detta fungerade men efter en tutorial så istället för att klicka på New när man väljer disk, låt den vara Disk 0 Unallocated Space och bara klicka på Next. Så formatera den du har, och Delete.

Jo jag har provat att både köra på next direkt på unallocated space och även att skapa en egen partition, inget av det fungerar. Samma felmeddelande.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

En annan sak jag lärde mig idag var hur man kan läsa Setup log file, vilket microsoft inte talar om.
Klicka "Shift+F10" då får man upp kommandotolken.
Skriv då "notepad X:\Windows\panther\setupact.log" fast utan ""
Det borde stå något i slutet på hela textfilen, för mig stod det "The selected disk is not the computer's boot disk."

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

En annan sak jag lärde mig idag var hur man kan läsa Setup log file, vilket microsoft inte talar om.
Klicka "Shift+F10" då får man upp kommandotolken.
Skriv då "notepad X:\Windows\panther\setupact.log" fast utan ""
Det borde stå något i slutet på hela textfilen, för mig stod det "The selected disk is not the computer's boot disk."

Tack för tipset För mig står det bland annat:
Unable to get buffer size for system disk from BCD APIs
Couldn't find boot disk
The selected disk is not the computers boot disk
Doesn't meet the criteria for system volumes
The partition is too small

Men jag förstår inte varför det står så. SSD'n är ju enda hårddisken i datorn och storleken på partitionen ligger på över 100GB :S

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

@Problematik:
Jag fick också "The partition is too small." bla. så jag gissar på lite förvirrat installationsprogram från ms, min SSD är 256GB
Funkar detta då, som jag hittade i denna tråd:
Small addition:
* created 5G fat partition as mentioned and copied all files
* rebooted from hard disk
* during set up: remove FAT partition and insert USB stick
* install Win7 the normal way.

För mig var det nog detta som var mitt problem "(assuming the usb was setup properly)" alltså den flera år gamla usb stickan som jag förnyade genom Yumi.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att vi inte tillåter piratkopiering/innehav, se §7 i forumreglerna.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Prova det här istället.

När du startar installationen, gör så här vid första fönstret:

Tryck Shift + F10 för att få upp kommandotolken.

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (# är den disk du ska installera på)
skriv: clean
skriv: exit
skriv: exit

Nu ska du kunna fortsätta installationen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sp1k3n:

Prova det här istället.

När du startar installationen, gör så här vid första fönstret:

Tryck Shift + F10 för att få upp kommandotolken.

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (# är den disk du ska installera på)
skriv: clean
skriv: exit
skriv: exit

Nu ska du kunna fortsätta installationen.

Skrivet av Problematik:

Hej

Jag tänkte installera en SSD i farfars HP Pavilion dv6.

Detta, TS.
Skulle fungera bättre.

Permalänk

Tack för tipsen, nu orkade jag inte hålla på och strula längre utan jag clonade gamla hårddisken till nya ssdn. Funktionen hette Migrate, så ssdn blev optimerad. Anpassade partitioner osv. Fungerade hur bra som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |