Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Funderar på att köpa en sådan här till min sambo i födelsedagspresent. Såg att de har Amazon Kindle Paperwhite 2 inne på Webhallen i gbg. Nu till frågan. Hur dum är jag som köper den här gamla versionen istället för att vänta på att kunna köpa nya som kommer ut i slutet av månaden? Födelsedagen är på lördag så det hade varit roligt med något att ge då därav min iver.

Eller kanske mest värt att köpa den för 699 utan ljus? I alla fall som första läsplatta så får man uppgradera om ett tag ifall man gillart.

Permalänk
Medlem

@Problematik:
1200kr är väl inte mycket? Hur många färger behöver du ha på din text?

Ska du ta det i relation till vanliga plattor så är det relativt billigt. Sedan beror det ju på vad du har för behov, läsplattan är mycket bättre än vanliga plattor på just läsning, men gör annat sämre eller inte alls.

Jag har en läsplatta för just läsning, och för min del jämför jag den inte med andra plattor, utan vanliga böcker. Mycket smidigare att handskas med än böcker, och kräver inte att man åker till Ikea och handlar nya Billy lite hela tiden när samlingen växer, alternativt kräver massor av resor till bibblan.

Jag äger ingen vanliga platta, för likt dig spenderar jag gladeligen 1kkr+ på något jag inte ser någon poäng med. Det är ju en typ av dator som bara kan göra vissa saker som en vanlig kan, och som inte gör något lika bra...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har varit inne på att byta min vanliga kindle ett tag nu som jag haft i nästan 3 år. Nya Paperwhite ser ju lockande ut. Hur lång tid brukar det ta för butiker i sverige att få in nya kindle?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

@ Knarra - köp INTE utan ljus. Det är helt enkelt för bra för att vara utan. Skulle aldrig köpa en läsplatta utan inbyggt ljus. Det hjälper både dag/natttid vid läsning. Jag skulle vänta på den nya. Det är såååå nära. Sätt ihop något litet paket med en text som förklarar att den riktiga presenten kommer lite senare. Hon kommer tacka dig

@ Marinlik - Köp från Amazon annars. Har köpt 4 st kindle därifrån. Första lasset tog 43 timmar från beställning tills den kom till min dörr. Andra lasset 48 timmar. Hur smärtfritt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

@ Knarra - köp INTE utan ljus. Det är helt enkelt för bra för att vara utan. Skulle aldrig köpa en läsplatta utan inbyggt ljus. Det hjälper både dag/natttid vid läsning. Jag skulle vänta på den nya. Det är såååå nära. Sätt ihop något litet paket med en text som förklarar att den riktiga presenten kommer lite senare. Hon kommer tacka dig

@ Marinlik - Köp från Amazon annars. Har köpt 4 st kindle därifrån. Första lasset tog 43 timmar från beställning tills den kom till min dörr. Andra lasset 48 timmar. Hur smärtfritt som helst.

Okej tack för input. Vad är det mer än skärpan som är bättre med den nya som gör den värd att vänta på?

Permalänk
Medlem

http://www.theverge.com/2015/6/17/8797749/amazon-kindle-paper...

Skarpare skärm, och upplevs något snabbare verkar det som. Oavsett så verkar de behålla priset och leverera en markant bättre skärm än tidigare.

Permalänk
Medlem

Får väl bli den då... Beställer från Amazon ikväll så hoppas jag att den dyker upp någon gång nästa vecka innan vi drar på semester.

Permalänk
Medlem

du kan ju chatta med dem först och se ifall de kommer börja skicka till Sverige direkt den 30 juni. Så det inte blir restnoterat av någon anledning

Glöm inte att ladda ner calibre, och fixa ett lånekort (eböcker) på biblioteket så du är ready to go.

Bokon.se är bra med om du vill köpa böcker

Permalänk
Medlem

@Hutter:
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Me: Hi Zuhairah! Thank you.
Zuhairah: You're welcome Karl. Looking at the information on my side, any new Kindles that are released can only be shipped within the USA and I am sorry about that.
Me: Okay. Thank you for that information. Then i guess i have to buy an old one from the local stores here.
have a nice day!
Zuhairah: You're welcome. I am glad I could be of assistance today and we hope to see you again soon! Thank you for contacting Amazon. Please click the END CHAT link to close this window. Thank you, Zuhairah.

Verkar som det får bli Webhallen ändå....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Oki, men hur kan dom egentligen kosta upp till 1200kr?
För en svartvit platta som endast går att läsa på?
Jag förstår inte riktigt det där :S

Det är nog först när man testat att läsa en hel bok på en läsplatta själv som man förstår storheten.

Jag läser mest böcker på solsemestern och det är grymt skönt att slippa välja vilka böcker man ska ta med innan man åker - bara att slänga med plattan och välja bok när man är på planet eller stranden.

Att läsa i solen på en mobiltelefon eller surfplatta är som bekant nästan helt omöjligt.

När jag flyger mellan USA och Europa brukar jag se 4-5 personer som använder Kindle bara på promenaden till toaletten.

Självklart finns det folk som använder surfplattor på planet också - men inte för att läsa, då tittar man på film eller liknande.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte bli besviken på den "gamla" heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Me: Hi Zuhairah! Thank you.
Zuhairah: You're welcome Karl. Looking at the information on my side, any new Kindles that are released can only be shipped within the USA and I am sorry about that.
Me: Okay. Thank you for that information. Then i guess i have to buy an old one from the local stores here.
have a nice day!
Zuhairah: You're welcome. I am glad I could be of assistance today and we hope to see you again soon! Thank you for contacting Amazon. Please click the END CHAT link to close this window. Thank you, Zuhairah.

Verkar som det får bli Webhallen ändå....

Tänk på att det är ytterst sällan support personal har någon mer information än vad du själv kan hitta på hemsidan. De kollade troligtvis på amazon.com där du inte kan beställa en kindle till sverige. Utan du får gå via deras internationella store där du kan beställa kindles. Där kan du beställa en paperwhite(2015) till sverige och den kommer, enligt Amazon själva, att levereras mellan 2-6 juli. Så den säljs direkt även i sverige. Jag fick fram detta datom genom att gå igenom en beställning till sista steget utan att trycka på köp i slutet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Tänk på att det är ytterst sällan support personal har någon mer information än vad du själv kan hitta på hemsidan. De kollade troligtvis på amazon.com där du inte kan beställa en kindle till sverige. Utan du får gå via deras internationella store där du kan beställa kindles. Där kan du beställa en paperwhite(2015) till sverige och den kommer, enligt Amazon själva, att levereras mellan 2-6 juli. Så den säljs direkt även i sverige. Jag fick fram detta datom genom att gå igenom en beställning till sista steget utan att trycka på köp i slutet.

Jag fick tipset här i tråden att chatta med dom så jag gjorde det ☺. Men tack för tipset om att beställa ändå. Om man lånar böcker via bibblan så var det lite knöligt att få in dem på kindlen jämfört med andra plattor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, inte när man väl lärt sig hur man gör och allt är uppsatt. Det är inga konstigheter att sätta upp heller eg, men kräver lite pill. När det väl är klart så är det bara att köra. Jag drog ner 6 böcker i går. tog ca 20 sec att konvertera och 20 sec att lägga in på plattan. enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

@Marinlik - Köp från Amazon annars. Har köpt 4 st kindle därifrån. Första lasset tog 43 timmar från beställning tills den kom till min dörr. Andra lasset 48 timmar. Hur smärtfritt som helst.

Frakttiden är inga problem. Det är bara att det är så dyrt att beställa kindle från USA med frakt + tull.

Det verkar förvisso vara rätt dyrt i allmänhet att köpa kindle i sverige. Rejält påslag mot att köpa den i usa eller England.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Var nog frugans fantasi story som fick dem att fundera, hennes gick sönder, hade köpt på Amazon som sade garanti gällde, Kindle skickade en ny express, kom ifrån USA på två dagar. Vid uppackning var skärmen spräckt, emajlade supporten (måste vart icke-engelsk talande, de beklagade sig över "sorry that your kindle is on crack"..), de lovade att skicka ny över natten.

Majlet gick på söndag kväll, kindlen kom måndag sen kväll.. De tog även den trasiga i retur direkt, behövde inte åka någonstans.

Undrar fortfarande vad inte detta ärende kostade, men jeklar, service var det iaf!

ONT, så är paperwhiten underbar att läsa på.

Permalänk
Medlem

Hur mycket betalar ni för eran New paperwhite? 1792kr får kag från amazon uk och ca 2000 kr från US

Permalänk
Medlem

@Oktay: Tror det slutade på ca 1700 för mig.

Permalänk
Medlem

Voyage och andra modeller skickas fraktfritt från Asien på ebay, t.ex här. Vet dock inte hur skoj Japan-versionen är, och så har vi ju det där med frakttiden...

Permalänk
Medlem

Vad anser panelen om Kindle Fire? Är ju mer än bara en läsplatta dock. Ska införskaffa mig en Kindle när jag reser till USA snart och har sneglat lite på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDD123:

Vad anser panelen om Kindle Fire? Är ju mer än bara en läsplatta dock. Ska införskaffa mig en Kindle när jag reser till USA snart och har sneglat lite på den.

Det går inte att jämföra Kindle Fire med "vanliga" Kindle som vi pratar om här.

Kindle Fire har en helt vanlig datorskärm som man får jämföra med surfplattor som Apple iPad eller Samsung Galaxy S.

Permalänk
Medlem

Precis, Fire är en surfplatta och Paperwhite/Voyage är läsplattor.
Amazons utbud blir väl rätt begränsat här så en vanlig android/ios/win platta är nog mer effektivt.

Men en PaperWhite eller Voyage skuller jag köpt, eller en Kobo Aura H20

Permalänk
Medlem

Nya paperwhite finns nu i lager hos komplett för 1390kr. Mycket bättre pris än vad Amazon själva har.

Har ju som sagt redan en vanlig kindle som är ca 3 år gammal, och en paperwhite lockar verkligen. Men det är ett väldigt saftigt pris för en produkt man typ redan har. Har tyvärr aldrig haft möjligheten att jämföra vanliga kindle med paperwhite, så vet inte riktigt hur skillnaden är att läsa på dem. Men en sak är säker, när min nuvarande går sönder så blir det definitivt en paperwhite.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min paperwhite(2015), och den är fantastisk! För det första så är touch interfacet extremt mycket smidigare att navigera med, vilket är en stor fördel då jag gillar att använda send to kindle för att skicka massa tidningsartiklar och reportage till den, som jag sen lägger in i collections. Mycket smidigare i touch. Men sen är verkligen texten natt och dag mot min gamla kindle(den vanliga innan den fick touch). Texten är så mycket snyggare på paperwhite och det är inte ens nära. Och sen när man har på lampan så blir det ju det även mycket mer paperslikt än den gamla kindle i färgerna.

Jag har tidigare sagt att Kindle har varit det bästa köpet jag gjort då jag börjat läsa så mycket mer är det är så smidigt. Paperwhite lär nog ligga på samma nivå av nöjdhet!

Kan rekommendera er som köpt den och fått med special offers att kontakta supporten och säga att ni bor i sverige och att de inte verkar gälla här. Då tar supporten bort dem. Det tog mindre än 1 min från påbörjad support chat tills special offers var borta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Fick precis hem min paperwhite(2015), och den är fantastisk! För det första så är touch interfacet extremt mycket smidigare att navigera med, vilket är en stor fördel då jag gillar att använda send to kindle för att skicka massa tidningsartiklar och reportage till den, som jag sen lägger in i collections. Mycket smidigare i touch. Men sen är verkligen texten natt och dag mot min gamla kindle(den vanliga innan den fick touch). Texten är så mycket snyggare på paperwhite och det är inte ens nära. Och sen när man har på lampan så blir det ju det även mycket mer paperslikt än den gamla kindle i färgerna.

Jag har tidigare sagt att Kindle har varit det bästa köpet jag gjort då jag börjat läsa så mycket mer är det är så smidigt. Paperwhite lär nog ligga på samma nivå av nöjdhet!

Kan rekommendera er som köpt den och fått med special offers att kontakta supporten och säga att ni bor i sverige och att de inte verkar gälla här. Då tar supporten bort dem. Det tog mindre än 1 min från påbörjad support chat tills special offers var borta.

Stämmer bra, kontaktade amazon då min kindle hade speical offers - gick väldigt snabbt för mig också!

Jag fick min Kindle PW (2015) idag, och det är onekligen en riktigt trevlig pryl - jag har aldrig ägt en e-bok läsare förut men jag började läsa igen för en dryg månad sen då jag har lite dötid på jobbet och har redan läst 2 böcker på papper när jag insåg att lägga ut ~150kr för en engelsk bok (föredrar att läsa engelska) hos bokhandeln blir väldigt dyrt i längden, samt är det inte alls lika smidigt som att ha en läsplatta med inbyggd belysning. Än så länge är jag supernöjd som sagt, och texten är enligt mig kristallklar - jag kan verkligen inte urskilja pixlar hur nära jag än tittar på skärmen, hehe.

I allmänhet ett väldigt gott köp, fick min för 1111kr på komplett, funderade lite över voyage men att betala mer än 2x priset för att få ett par knappar på sidorna av skärmen samt glas och ingen nedsänkt ram ~2mm, det är helt enkelt inte viabelt för mig iaf inte nu när jag köpte min första någonsin - det ska dock komma en ny voyage nu i slutet av november som enligt hörsägen kommer ha en mycket kraftfullare processor, vilket kan vara väldigt positivt om man läser större pdf filer (manga osv kanske), förmodligen större lagring också - oavsett hade jag nog rekommenderat att vänta på den nya voyage om man nu överväger att lägga över 2000kr på sin läsplatta - annars är paperwhite 2015 en väldigt värdig konkurrent.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, nu är mina special offers också borta!

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Jag har köpt min Kindle på ebay.co.uk, pris är bra (samma än amazon.co.uk)

Permalänk
Medlem

Jag har en Kindle Paperwhite som backup för mig iPad mini när jag vill läsa i solljus t.ex. på semestern. Det som jag inte gillar med min Kindle är eftersläpningen i grafiken när man klickar sig runt till olika menyer eller vänder till nästa sida. Är det förbättrat på nya plattan?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Det blev en kindle för mig. Det finns både fördelar och nackdelar mot en vanlig bok. Men måste säga att jag är väldigt nöjd med den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |