Råd om paket. Relativt tyst 'högprestanda' dator till videoredigering

Permalänk

Råd om paket. Relativt tyst 'högprestanda' dator till videoredigering

Hej

Jag har kommit fram till att nedan dator ska passa mina behov, videoredigering. Är det ngn som kan en massa om sånt. Denna lär väl leverera? Den ska också stå i ett vardagsrum så den behöver vara relativt tyst vilket jag försökt ha i beaktning när jag valt delarna. Tyst cpufläkt,
nätagg och box. Bör jag ha fler fläktar?

Ska rendera och köra timeline i 100%

Behöver jag fler delar/kablage för att kunna bygga ihop den själv? Jag har fler diskar, även om det inte är ett krav. Jag tänkte i princip bara ha OS på c:\

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9395438/

Permalänk

@Lucky Loke:
Den där datorn kommer garanterat leverera och vara tyst, men jag tycker du ska vänta med tanke på grafikkortet, nvidias nya är ju runt knuten bara!

Permalänk
Medlem

Finns tystare grafikkort och nätagg, och du bör dessutom byta ut chassifläktarna.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucky Loke:

Hej

Jag har kommit fram till att nedan dator ska passa mina behov, videoredigering. Är det ngn som kan en massa om sånt. Denna lär väl leverera? Den ska också stå i ett vardagsrum så den behöver vara relativt tyst vilket jag försökt ha i beaktning när jag valt delarna. Tyst cpufläkt,
nätagg och box. Bör jag ha fler fläktar?

Behöver jag fler delar/kablage för att kunna bygga ihop den själv? Jag har fler diskar, även om det inte är ett krav. Jag tänkte i princip bara ha OS på c:\

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9395438/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9395438/

Det där "låter" bra, om man får säga tyst. Sen chassi fläktar hjälper cpu och gpu temperaturerna massor, så extra sådana hjälper en del varma sommardagar. Ta gärna Noctua, då de låter bara när de är skitiga. På vintern kommer de mest suga damm. Så, planera städningen med MIELE Scout RX 1.
*edit*
Jag brukar behöva snabba HDD/SSD medier dock då jag spelar in wysiwyg och lägger upp på YT.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Finns tystare grafikkort och nätagg, och du bör dessutom byta ut chassifläktarna.

MVH

vilket nätaggregat utöver passiva modeller är tystare än hx750i?

Permalänk
Medlem

@versions:

Corsairs RMi serie är tystare, likaså Seasonic SnowSilent.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@versions:

Corsairs RMi serie är tystare, likaså Seasonic SnowSilent.

MVH

rm650i är mer högljudd än hx750i. hittade ingen recension av rm750i på tpu.

hx750i är också betydligt tystare än snow silent 750.

vilka modeller är det du tänker på?

Permalänk

Nån annan som tycker grafikkortet är lite väl overkill? Jag redigerar 60 timmar i veckan för mitt leverne, och har aldrig använt nåt värstingkort för CUDA-acc. Jag skulle säga ta ett billigare kort (men gärna med 4gb minne, och definitivt nvidia om du tänker klippa i premiere), och lägg pengarna på en ordentlig raid istället, och ett gäng skärmar.
Om du tänker spela på datorn också kan du så klart slå på stort, men för redigering ser jag inte poängen.

Permalänk
Medlem

@versions:

750W och uppåt.

Om du läser div. recensioner, bla jonnyguru, så är RMi serien den tystaste Corsair någonsin producerat.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Från Tom's Hardware;

Corsair's RM line included some of the most silent PSUs available, and our noise measurements show that the new RMi units managed to take the lead even in this section.

It is clear that Corsair wants to dominate the PSU market, and with PSUs like the new RMi, the company is on the right path to achieve this goal. Currently, the RM750i's only direct competitor is the EVGA SuperNOVA G2 750 W, which uses the excellent Super Flower Leadex Gold platform, costs less and has an even longer warranty. However, there is a catch: The EVGA offering isn't equipped with a digital interface, and more important, it loses to the RM750i in the noise output section.

The only unit capable of facing the RM750i in both performance and noise output is the new Seasonic Snow Silent-750. However, that unit belongs to a higher category and thus costs much more. On top of that, the Snow Silent-750 doesn't offer any digital goodies.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@versions:
Ja jag hade fått fram att nätagget skulle va tyst - då är jag rätt ute där...

Permalänk
Skrivet av antiaktiv:

Nån annan som tycker grafikkortet är lite väl overkill? Jag redigerar 60 timmar i veckan för mitt leverne, och har aldrig använt nåt värstingkort för CUDA-acc. Jag skulle säga ta ett billigare kort (men gärna med 4gb minne, och definitivt nvidia om du tänker klippa i premiere), och lägg pengarna på en ordentlig raid istället, och ett gäng skärmar.
Om du tänker spela på datorn också kan du så klart slå på stort, men för redigering ser jag inte poängen.

Mmm jag spelar inte. Använder just premiere...
Ja när du renderar, peakar ditt grafikkort? Eller vad tror du det är som är flaskhalsen? Jag vill få ned renderingstiden, för en rimlig peng.
Tack även för tips om Raid, är det raid 5 då? Finns det ngn annan raid som också ger en boost?

Finns m.2 diskar va? Kanske räcker med 2 sådana istf raid?
Edit, de snabba m.2 var ju svindyra.
Är raid 5 svårt att konfa? Hur många lika diskar ska man ha då?

Permalänk
Medlem

om du tittar noggrannare på det du länkar så är de lika här. båda fläktar går igång vid 300w, vid 400w ligger båda på 12dba, vid 600w ligger båda på 15dba och vid 750w ligger båda på 20dba. på rm750i hoppar de direkt från 0 till 10 medan de går i steg på hx750i vilket gör att det ser ut som det gör.

sedan kan man tycka att de här siffrorna är mindre relevanta då de kommer från corsair. vi tittar på jonnyguru istället. ingen snygg fläktkurva som techpowerup tyvärr.

hur som helst så är de första resultaten med snurrande fläkt i det kalla testet 603w @ 768rpm för rm750i och 596w @ 712rpm för hx750i. värt att notera att rm750i drar lite mer från väggen än hx750i då det är mindre effektivt. sedan har vi 752w @ 992rpm för rm750i och 743w @ 896rpm för hx750i.

vi går vidare till hot box-testet. 603w @ 768rpm för rm750i och 596w @ 728rpm för hx750i. 752w @ 984rpm för rm750i och 743w @ 1080rpm för hx750i.

sannerligen väldigt likvärdiga men jag skulle inte påstå att rm750i är tystare, snarare att hx750i är snäppet tystare. jag tror dock inte att man skulle märka någon skillnad i ett blindtest och med nuvarande prissättning skulle jag nog därför rekommendera rm750i över hx750i.

Permalänk

Ang chassifläktarna.. Det borde räcka att byta ut de 2 medföljande, inte montera flera? Ifall jag tycker de är för höggljudda.

Vilka tysta chassifläktar 140mm är bra val för pengarna, som är beprövade och prisvärda?

Permalänk

Varför detta monster till grafikkort för att arbeta med video?

Rätta mig om jag har fel men är det inte på processor och ram man ska lägga krutet om man håller på med video? I alla fall vid renderingar osv så är det processor och ram som du behöver.

Grafikkortet är vad du använder MINST. Det går i princip och använda vilket "skitkort" som helst.

Lägg 3000kr mindre på grafikkor och köp ett 960/970 2 eller 4gb och 3000kr mer på processor och ram så har du en grym videoredigeringsburk!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av antiaktiv:

Nån annan som tycker grafikkortet är lite väl overkill?

Vad tycker du om denna? Går själv i tankarna att bygga en videoredigeringsburk.

Slängde ihop denna kundvagn och la om prioriteringarna lite.

59kr dyrare kundvagn men krutet lagt på rätt ställen!

Grym 6 kärning överklockningsbar processor på 3.5GHz
x99 moderkort och x99 optimerade 2666MHz 16gb minnen.

EDIT, såg att jag valt fel chassi så böt ut det och la upp ny bild på kundvagnen.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Eh, jag är ingen expert på sånt här alls, jag hänger på det här forumet för att få ett hum om min framtida speldator... Har andra som tar hand om tekniken åt mig på jobbet.
Men som hax säger är det processorn som är viktigast för redigering.
TS, vad ska du redigera? Det viktiga är att man kan spela upp 1080p i valfri codec. Min macbookpro från 2012 klarar det utan cuda, men behöver cuda på så fort jag lägger på lättare effekter. Då räcker helt plötsligt datorns inbyggda gt650m och allt flyter igen.
Så där behövs inget värstingkort (men se till att skaffa en grym processor!).

När det gäller rendering så visst, ett bättre kort kan få ner tiden, men hur mycket kommer du rendera, egentligen? Alla stora renderingar jag gör sätter jag på över natten eller lunchen, så där spelar det ingen roll. Och jag undrar hur mycket skillnad det egentligen är här mellan ett 980ti och 960.

Lägg krutet på feta diskar och skärmar istället!

Permalänk
Skrivet av antiaktiv:

Eh, jag är ingen expert på sånt här alls, jag hänger på det här forumet för att få ett hum om min framtida speldator... Har andra som tar hand om tekniken åt mig på jobbet.
Men som hax säger är det processorn som är viktigast för redigering.
TS, vad ska du redigera? Det viktiga är att man kan spela upp 1080p i valfri codec. Min macbookpro från 2012 klarar det utan cuda, men behöver cuda på så fort jag lägger på lättare effekter. Då räcker helt plötsligt datorns inbyggda gt650m och allt flyter igen.
Så där behövs inget värstingkort (men se till att skaffa en grym processor!).

När det gäller rendering så visst, ett bättre kort kan få ner tiden, men hur mycket kommer du rendera, egentligen? Alla stora renderingar jag gör sätter jag på över natten eller lunchen, så där spelar det ingen roll. Och jag undrar hur mycket skillnad det egentligen är här mellan ett 980ti och 960.

Lägg krutet på feta diskar och skärmar istället!

Ok flera som menar på att det är overkill med grafikkortet.
Jag har 4k material och premier som sagt. Om man har grym processor och ram och hdds och jämför renderingstiden mellan ett gt-650 kort vs 980 TI - då undrar man ju vad är det för tidsskillnad vi snackar om. Blir det 50% snabbare? Det är ju svårt att säga, beror på vad som ska renderas såklart. Men jag kommer inte ha så avancerade grejor att rendera. Lättare effekter, grading etc.
Datorn jag har idag går inte att använda, Core i5-3450 3.1GHz / 8GB RAM / SSDs/ GT 640 3GB - inte ett cuda kort

Permalänk
Skrivet av antiaktiv:

Nån annan som tycker grafikkortet är lite väl overkill? Jag redigerar 60 timmar i veckan för mitt leverne, och har aldrig använt nåt värstingkort för CUDA-acc. Jag skulle säga ta ett billigare kort (men gärna med 4gb minne, och definitivt nvidia om du tänker klippa i premiere), och lägg pengarna på en ordentlig raid istället, och ett gäng skärmar.
Om du tänker spela på datorn också kan du så klart slå på stort, men för redigering ser jag inte poängen.

Vad har du för dator som funkar bra för dig, med så mkt timmar bakom premiere?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lucky Loke:

Vad har du för dator som funkar bra för dig, med så mkt timmar bakom premiere?

Skickades från m.sweclockers.com

Läs denna:
https://turbofuture.com/computers/Build-Photo-Editing-PC

Han har en budget på 2000 dollar där och han rekommenderar ett lite "sämre" grafikkort.
Det som jag har plockat ihop med 960 grafikkortet är ju på 4gb OCH cuda t.ex.

Där får du lite tips i alla fall

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Lucky Loke:

Vad har du för dator som funkar bra för dig, med så mkt timmar bakom premiere?

Som frilansare är det olika hela tiden. Allt från min egen Macbook Pro från 2012 (i7 2600, nvidia 650m, 16gb ram) till FETA Macpros för sexsiffriga belopp. I 95% av fallen är det ingen skillnad, så länge du kan få ut 2-3 skärmar och 1080p tuggar på. Just nu sitter jag på en rätt gammal macpro (från typ 2010?) och klipper ett tv-program i 1080p (Xdcam). I väldigt väldigt få fall får jag 4k-material i h264 (från typ gopros?) och måste göra proxies av dem för att vettiga prisklasser inte klarar av att klippa dem, men det är aldrig något större problem. Om någon filmat 4k eller 5k på RED insisterar jag på att vi hyr en red rocket eller en sån där monsterburk som klarar av att klippa det, eller så gör vi proxies av dem också.

Men som sagt, oftast spelar det ingen roll för den typen av jobb jag gör. i7, mycket ram, nån slags cuda-acc. Och mycket HD-utrymme

Permalänk

@Lucky Loke:

De fläktar som sitter i det chassit är bland de tystaste på 140MM som testats på SPCR även om de inte testade effektivitet vs ljudnivå då.
Så prova de i alla fall innan du köper några nya.

Sen har du valt en SSD som har rätt så högt pris i förhållande till kapaciteten (som det brukar vara med små SSDer) och som trivs bäst med lätta laster (som det brukar vara med SSDer med 2D TLC NAND).

Så har nog också moderkort av ASUS bättre fläktstyrning även om ASUS moderkort i den serien kan ha lång boot-tid.
Såklart Gigabyte har haft samma problem med åtminstone ett moderkort.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Från Tom's Hardware;

Corsair's RM line included some of the most silent PSUs available, and our noise measurements show that the new RMi units managed to take the lead even in this section.

It is clear that Corsair wants to dominate the PSU market, and with PSUs like the new RMi, the company is on the right path to achieve this goal. Currently, the RM750i's only direct competitor is the EVGA SuperNOVA G2 750 W, which uses the excellent Super Flower Leadex Gold platform, costs less and has an even longer warranty. However, there is a catch: The EVGA offering isn't equipped with a digital interface, and more important, it loses to the RM750i in the noise output section.

The only unit capable of facing the RM750i in both performance and noise output is the new Seasonic Snow Silent-750. However, that unit belongs to a higher category and thus costs much more. On top of that, the Snow Silent-750 doesn't offer any digital goodies.

Det finns några saker att peka ut i den här slutsatsen.

För det första påstår de att EVGA G2 750W är mer högljudd.
Jag har letat men jag kan inte se att de recenserat den så det ser ut som de bara drog fram det från någonstans.

För det andra säger de att bara Seasonic Snow Silent 750W kan konkurrera med RM750i ifråga om kvalitet och ljudnivå.
Hur många nätaggregat på 750W har de testat med samma metodik kan man fråga sig då?
Förutom RM750i och Snow Silent är det en till, Fractal Design Edison M 750W.

Sen sätter ju fläkten igång efter en belastning på 150W för Snow Silent och på 350W för RMi om man ska tro Tomshardware vilket är en skillnad man tycker skulle nämnas.

För det tredje anger de att fläkten på RMi ska kunna gå runt 500RPM, medan jag skulle tro att det är samma fläkt som sitter i HX750i och vars lägsta hastighet är 700RPM.

Såklart ska man ju också komma ihåg att Tomshardware (och 99.99% av alla sidor som recenserar datorkomponenter) inte är SPCR och alla deras mätningar av ljudnivå ska tas med en nypa salt.

Permalänk
Skrivet av Glaring_Mistake:

@Lucky Loke:

De fläktar som sitter i det chassit är bland de tystaste på 140MM som testats på SPCR även om de inte testade effektivitet vs ljudnivå då.
Så prova de i alla fall innan du köper några nya.

Sen har du valt en SSD som har rätt så högt pris i förhållande till kapaciteten (som det brukar vara med små SSDer) och som trivs bäst med lätta laster (som det brukar vara med SSDer med 2D TLC NAND).

Så har nog också moderkort av ASUS bättre fläktstyrning även om ASUS moderkort i den serien kan ha lång boot-tid.
Såklart Gigabyte har haft samma problem med åtminstone ett moderkort.

Ok

Så det lutar åt denna nu. Tack alla för all hjälp. Jag har kollat upp och vissa delar är inte billigast på inet så kommer bli olika butiker. webhallen, cdon, inet
Då är det bara hårddiskfrågan kvar.
2st 500gb ssd borde räcka. Kanske bygger ut sen med raid5?
Har du tips ang SSD?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9399052/
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9399052/

Permalänk

@Lucky Loke:

Finns några olika alternativ för SSD, men jag skulle säga att 850 EVO är den bästa balansen mellan pris och IOPS vid tyngre belastning.

Sen är det någon specifik anledning till att du vill ha HX750i till nätaggregat?
Till exempel RM750i eller RM750x borde vara i princip likvärdiga när det gäller effektivitet och ljudnivå samtidigt som de är några hundralappar billigare.

Permalänk
Skrivet av Lucky Loke:

Ok
Har du tips ang SSD?

Jag köpte precis ett par Intel 500 gb som det tipsats om i fyndtråden. Men samsung evo 850 verkar vara det som alla använder...

Permalänk
Skrivet av Glaring_Mistake:

@Lucky Loke:

Finns några olika alternativ för SSD, men jag skulle säga att 850 EVO är den bästa balansen mellan pris och IOPS vid tyngre belastning.

Sen är det någon specifik anledning till att du vill ha HX750i till nätaggregat?
Till exempel RM750i eller RM750x borde vara i princip likvärdiga när det gäller effektivitet och ljudnivå samtidigt som de är några hundralappar billigare.

ang rmi vs hx, ser nu att det är rm du skriver om ovan, nej då känns det som om den bör räcka faktiskt. Tack för att du fångade upp det!

Permalänk

@antiaktiv:

Du menar Intel 535 480GB?

850 EVO har bättre prestanda, speciellt vid tyngre belastning och när det är filer som inte går att komprimera så mycket den ska arbeta med som det kan vara vid videoredigering (skulle jag tro).

Om man tittar på IOPS kan en 850 EVO på 500GB komma upp i 98000 IOPS vid läsning och 90000 IOPS vid skrivning.
En Intel 535 480GB kan komma upp i 48000 IOPS vid läsning och 37000 IOPS vid skrivning.

Sen är det ködjupet som används när de anger IOPS kanske inte så vanligt för konsumenter men du kan väl ändå förstå varför en 850 EVO skulle passa bättre än en Intel 535 om det verkar troligt att de kommer utsättas för lite tyngre belastning än vanligt?

Permalänk

@Lucky Loke:

Det är RMi som jag talar om tidigare i tråden, men jag menade då inte att det skulle vara ett dåligt nätaggregat utan det var bara att jag inte höll med om allting i slutsatsen de hade i den där recensionen.
För såvitt jag vet är både RMi och RMx ypperliga nätaggregat och borde vara riktigt tysta i de allra flesta scenarion.

Sen skillnaden mellan RMi och RMx är väl bara att RMi har stöd för Corsair Link och RMx har inte det.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake: Det finns fler skillnader än stöd för Corsair Link.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED