Är i behov av ny dator & behöver all hjälp jag kan få

Permalänk

Är i behov av ny dator & behöver all hjälp jag kan få

Hej!

Det är väldigt länge sedan jag höll på med datorbyggen & har i princip glömt allt.
Sedan dess har även utvecklingen gått i rasande fart framåt.

Jag fick en gammal skruttig dator av en kompis pga att mitt gamla fulltower skulle avlida närsomhelst.
Nu är det dock så att även den jag sitter med nu bara mår sämre & sämre.
Ingen av datorerna är värd att uppgradera pga på tok för gamla grejjer.

Det jag då tänkte är att jag blåser ur hela mitt fulltower totalt & börjar om ifrån scratch med det.
Att jag väljer det är att det väger endel(nästan enbart metall) & är således inte så känsligt om man råkar komma åt det med foten.

Hursom så hade jag först tänkt mig en AMD-rigg men då jag inte hittar lika mycket info om AMD som jag gör om Intel, samt att minnena verkar vara bättre kompatibla med Intel så får det kanske bli en sån.

Här är den listan jag knåpade ihop:
(Fick inte till ngn bild ifrån vagnen, därav listan)

Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB = 3349kr
ASUS Z170-A = 1490
ASUS GeForce GT 710 2GB LP = 439kr
EVGA Supernova G2 1000W = 1889kr
Kingston HyperX 4GB (1x4GB) DDR4 2133MHz CL14 F = 219x2(2st minnen dvs)
Samsung 850-Series EVO 250GB = 849kr

Det blir egentligen ganska häftigt med pengar för min del, men eftersom att jag köper datorprylar så extremt sällan & att grejjerna blir segare med tiden så tänkte jag att lite snabbare grejjer gör att dom kommer att hänga med ganska länge.

Jag bör kanske precisera vad jag tänkt använda den till då jag tot höll på att glömma.
Jag sitter mest & surfar & kollar YT.
Om & när jag får fart på min trave med gamla hdds så kommer även det innehållet nyttjas.
Kan ev ha nåt spel lagrat.
Dock valde jag ett billigt graffa men pga ekonomin & att det sannolikt räcker ett bra tag för mina behov så får det duga så länge.

Finns det något som krockar i listan & kan jag komma undan billigare utan att tumma spec mkt på prestanda på cpy, mobbo å nätagg?

All hjälp är välkommen.

Tack på förhand.

Permalänk

Kan ha lite svårt ibland att hålla mig kort i text.

Saken är dock att min nuvarande dator håller på att dö & jag är därmed i mkt stort behov av en ny.
Eftersom att jag köper datorprylar så extremt sällan så vill jag ha en dator som hänger med länge.
Jag är ingen gamer då mina ögon inte hänger med när det händer för mkt på skärmen.

Att jag behöver hjälp med datorbygget är ett faktum, som på det är halvt akut.

Svar till raderat inlägg raderat. // MOD
Permalänk

Ditt val av komponenter va så ologiska att jag blev misstänksam.

Ang. ditt val av komponenter:

Behöver du verkligen en i7:a för att surfa och kolla youtube? En i5:a vore "overkill" nog för de uppgifterna, samt att en i5:a klarar bra mycket mer än så).
Du har valt en äldre generations CPU (Haswell), välj den senaste, Skylake. Skylake kommer även passa med det moderkort du valt med socket 1151.
Den intergrerade grafiken i CPU:n är bättre än det grafikkort du valt, så det kan du skippa.
1000W nätagg? Ska du värma huset med det också? Hälften räcker och blir över för detta bygge.
Hänger inte med om du ska köra 1x4 eller 2x4 RAM, men kör på minst 8 GB totalt.

Edit: Är inte helt 100 på mitt uttalande ang. att den integrerade grafiken i CPU:n skulle vara bättre än den i ett GT 710, men ska du inte spela torde den integrerade grafiken i CPU:n duga got och väl.

Smått redigerat enl svar på § 5 / § 1.6. // MOD
Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Inledningen av denna tråd blev lite olycklig så det blev lite trimmande för att undvika mer sådant.

För dina ändamål kan du dra ned på i stort sett allt, förhoppningsvis kommer någon att ge dig ett lämpligt färdigt förslag inom kort, mitt i natten kan vara svårare (ibland).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

@F1skbulleN: Du anger ingen budget, men här kommer ett förslag med en i5:a:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9396084/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Som jag skrev tidigare så har jag glömt allt jag kunde förr.
Jag kunde väll hyfsat mycket om hur man skulle knåpa ihop en opteron-rigg, som på den tiden gällde för de som lirade med överklocksvänliga processorer.
Idag kan jag absolut ingenting, vilket tydligt framgår av min lista med komponenter & därav behovet av hjälp att bringa ordning i oredan.:)

Som jag även skrev så kommer jag kanske inte enbart att surfa, utan även försöka mig på lite spel, även om dessa inte kommer vara spec avancerade.
För nötte jag Q3, SOF & Diablo2 väldigt hårt, men nu hänger inte ögonen riktigt med längre när det händer för mycket på skärmen.

Att processorerna nu för tiden har grafik inbyggt hade jag ingen koll på.

Minnena menade jag 2x4.
Det är enkelt att utöka vid senare tillfälle.

Nätaggregatens egenskaper nu för tiden har jag ingen koll på.
Det enda jag vet är att ett 500W förr inte räckte spec långt för mina komponenter inkl hdds

Förslag på bra nätagg med många kontakter är välkommet.
Det måste kunna driva min trave med 5 gamla hdd:s.
Det får dock gärma finnas gott om kraft över utifall man vill stoppa in mer skrot.

Alla konstruktiva förslag är mer än välkomna.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående, en perfekt vagn för dina ändamål.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av F1skbulleN:

Som jag skrev tidigare så har jag glömt allt jag kunde förr.
Jag kunde väll hyfsat mycket om hur man skulle knåpa ihop en opteron-rigg, som på den tiden gällde för de som lirade med överklocksvänliga processorer.
Idag kan jag absolut ingenting, vilket tydligt framgår av min lista med komponenter & därav behovet av hjälp att bringa ordning i oredan.:)

Som jag även skrev så kommer jag kanske inte enbart att surfa, utan även försöka mig på lite spel, även om dessa inte kommer vara spec avancerade.
För nötte jag Q3, SOF & Diablo2 väldigt hårt, men nu hänger inte ögonen riktigt med längre när det händer för mycket på skärmen.

Att processorerna nu för tiden har grafik inbyggt hade jag ingen koll på.

Minnena menade jag 2x4.
Det är enkelt att utöka vid senare tillfälle.

Nätaggregatens egenskaper nu för tiden har jag ingen koll på.
Det enda jag vet är att ett 500W förr inte räckte spec långt för mina komponenter inkl hdds

Förslag på bra nätagg med många kontakter är välkommet.
Det måste kunna driva min trave med 5 gamla hdd:s.
Det får dock gärma finnas gott om kraft över utifall man vill stoppa in mer skrot.

Alla konstruktiva förslag är mer än välkomna.

Du har fortfarande inte angett någon budget vilket försvårar arbetet lite. Paketet som Guybrush82 föreslog ovan är på det stora mycket rimligare men kan fortfarande skäras ned betydligt utan att de användningsområden du angett blir lidande.
(Enda missen är väl egentligen at i5-6600K levereras utan kylare så det måste läggas till.)

En i5 är en bra bas för en speldator för dagens spel och i min mening även en trevlig bas att stå på om man vill ha något som duger en bit framöver. Däremot är det absolut långt över minimum för att göra det du angett så vill du dra ned kostnaden är det absolut inga svårigheter. Ang nätagg så räcker omkring 500W idag väldigt långt, om man inte kör flera grafikkort eller pysslar med hårda överklockningar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

@F1skbulleN: Ja som @Daemon säger så skulle du utefter de behov du anger kunna skala ner kundvagnen jag länkade. Byt ut CPU:n mot en i3 6100, och du klarar dig fint på 8 GB RAM (råkade lägga in 16 GB av misstag).
Ang. PSU så kommer 550W räcka långt, även om du kopplar in flertalet HDD:s.

Edit: Men om du ändå vill ha en kraftigare PSU för att ha gott om extra kraft föreslår jag ett
https://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w/#s...

eller

https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w/#spec...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Ja alltså att jag mest surfat osv kan ju även bero på att jag i ett gäng år suttit med skruttiga halvdöda fådda datorer pga dålig ekonomi.
Det kan mkt väl hända att jag klarar mer än jag tror.
Min ekonomi är stadigare idag dessutom.
Ang budgeten så hade jag plockat ihop ett paket för runt 8,5k.
Saknas nog fortf lite smådetaljer skulle jag tippa, men inget som inte går att komplettera ifrån nån lokal åf om det skulle krisa.

Eftersom att spel & program blir mer krävande, samt att en viss degenerering sker med tiden, dvs komponenterna blir tröttare så känns det smått motiverat att ta i lite extra så att man är garderad x antal år framöver(förutsatt att man slipper haverier).

Prisskillnaden mellan ett av de rekommenderade nätaggen & det jag tänkt ta är endast några hundralappar. I det fallet tar jag det kraftigaste jag har råd med & går säker inför ev framtida adderingar till datorn.

Hittat ett uppgraderingspaket som jag blev sugen på.
Asus z170-A, Intel i7 skylake, 2x8gb corseair samt en bequiet-kylare.
Ett evga 1000w, ssd osv torde jag vara garderad för en lång tid framöver.
Har på det fått rekommendationer av en polare att det kitet kan vara bättre i längden för mig.
Han tyckte även att jag skulle köpa ett graffa som jag har råd med för att han tycker att det inbyggda alltid suger. Där har jag dock ingen koll på hur dessa grejjor funkar.

Det enda jag inte lyckats lista ut är hur många sata-diskar jag kan koppla in på mobbot.
Asus Z170-A

Detta kan möjligen ses som en smula overkill, men eftersom att jag inte super varje helg, reser inte, eller skämmer bort mig på annat sätt så tänkte jag att jag var värd att skämmas bort denna gången.

Men som sagt så tar jag gärna emot idéer & förslag.
Budgeten är atm som sagt på runt 8,5k.
-------------------------------
Edit:
Har ett par gamla usbkontakter på fronten.
Dessa 2 kontakter sitter som ovanpå varandra.
Skulle man kunna byta ut dessa emot tex usb3?
Länka gärna till lämplig tråd i forumet, så kan jag ta det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1skbulleN:

Ja alltså att jag mest surfat osv kan ju även bero på att jag i ett gäng år suttit med skruttiga halvdöda fådda datorer pga dålig ekonomi.
Det kan mkt väl hända att jag klarar mer än jag tror.
Min ekonomi är stadigare idag dessutom.
Ang budgeten så hade jag plockat ihop ett paket för runt 8,5k.
Saknas nog fortf lite smådetaljer skulle jag tippa, men inget som inte går att komplettera ifrån nån lokal åf om det skulle krisa.

Eftersom att spel & program blir mer krävande, samt att en viss degenerering sker med tiden, dvs komponenterna blir tröttare så känns det smått motiverat att ta i lite extra så att man är garderad x antal år framöver(förutsatt att man slipper haverier).

Prisskillnaden mellan ett av de rekommenderade nätaggen & det jag tänkt ta är endast några hundralappar. I det fallet tar jag det kraftigaste jag har råd med & går säker inför ev framtida adderingar till datorn.

Hittat ett uppgraderingspaket som jag blev sugen på.
Asus z170-A, Intel i7 skylake, 2x8gb corseair samt en bequiet-kylare.
Ett evga 1000w, ssd osv torde jag vara garderad för en lång tid framöver.
Har på det fått rekommendationer av en polare att det kitet kan vara bättre i längden för mig.
Han tyckte även att jag skulle köpa ett graffa som jag har råd med för att han tycker att det inbyggda alltid suger. Där har jag dock ingen koll på hur dessa grejjor funkar.

Det enda jag inte lyckats lista ut är hur många sata-diskar jag kan koppla in på mobbot.
Asus Z170-A

Detta kan möjligen ses som en smula overkill, men eftersom att jag inte super varje helg, reser inte, eller skämmer bort mig på annat sätt så tänkte jag att jag var värd att skämmas bort denna gången.

Men som sagt så tar jag gärna emot idéer & förslag.
Budgeten är atm som sagt på runt 8,5k.
-------------------------------
Edit:
Har ett par gamla usbkontakter på fronten.
Dessa 2 kontakter sitter som ovanpå varandra.
Skulle man kunna byta ut dessa emot tex usb3?
Länka gärna till lämplig tråd i forumet, så kan jag ta det där.

1000 Watt är frukansvärt overkill och oekonomiskt. Varken grafikkort eller processor drar särskilt mycket längre så att framtidsäkra med många watt är helt onödigt såvida du inte ska köra 3-way sli typ

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

@F1skbulleN: 6700k, 1000W nätagg, osv är ju rejält overkill som du säger för de behoven du har. Det är totalupplevelsen som räknas. Hade jag varit du hade jag köpt en billigare dator och lagt lite pengar på en trevlig skärm eller lyxigt tangentbord/mus/hörlurar eller liknande. Ingen större idé att sitta med prestanda som aldrig används.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4