Permalänk
Medlem

Ljudkort, är det ett måste?

Hej, jag håller på köpa hem datorkomponenter men jag undrar om man behöver ett ljudkort? Vad används det till? Fördelar, nackdelar?

EDIT: Använder HyperX Cloud II Headset

Permalänk
Medlem

Nej inget måste, det finns integrerat i moderkortet.
Vad används det till? Det gör om digitala signaler till analoga.

Nackdelar:
Kostar extra
Tar plats
Kanske onödigt(?)

Fördelar
Du kan kanske få bättre ljud
Du kan få mindre brus, speciellt med en extern.

Tycker du ska skippa det och lägga till senare om du vill eller tycker det behövs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seglaarn:

Hej, jag håller på köpa hem datorkomponenter men jag undrar om man behöver ett ljudkort? Vad används det till? Fördelar, nackdelar?

Ljudkortet driver fläktarna.

Sarkasm åt sidan så gör det precis vad det låter som: Output och input av ljudsignaler. Med andra ord är det dit du kopplar högtalarna. Dom allra flesta, om inte alla, moderkort har ett integrerat sådant. Det är först om du är ljud-nörd och verkligen vill ha bästa ljudet eller om moderkortet inte skulle ha ljud utgångar som ett dedikerat kort kan behövas.

Permalänk
Medlem

@Seglaarn: Vad det används till? LJUD! Skämt åsido.
Det hela beror egentligen på hur kräsen du är och vad du ska använda datorn till.
I stort sett alla moderkort har idag inbyggda ljudkretsar och de har blivit mycket bättre. Olika moderkort kan ha mer påkostade lösningar av inbyggda ljudkretsar t.ex är detta vanligt i de övre prisklasserna och på gaming prudukter.
Ett separat ljudkort har dedikerade kretsar som sköter ljud och bara ljud. De har kanske hög bitrate på ljud, stöder 9:1 ljud, mindre brus, bättre ljud om du ska ha datorn till film/musik/ljudeditering och kraftfullare ljud i spel etc. Generellt sett ger nog ett separat ljudkort bättre ljud om du inte köper ett påkostat moderkort.
Det är svårt att veta när du itne har skrivit vilket kort du köpt och det är en jungel men de flesta moderkort idag har en fullgod ljudkrets och det är säkert flera som har åsikter.

Asus och Creative har annars bra ljudkort i olika prisklasesr.

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Så gott som alla moderkort kommer med ett integrerat- och eller pci-baserat ljudkort som "räcker" för den allmänna konsumententen.
Ett vassare ljudkort än medföljande kan ge dig allt från bättre ljudkvalité på upp- och inspelning, till en större mängd anslutningar och i vissa fall även effekter som eko och equalizer.
Ta reda på om ljudkortet som kommer med moderkortet är dugligt för dig. Använder du datorn till något speciellt, streamar du dig själv eller spelar du in ljud? Sitter du med Hi-Fi högtalare eller simplare datorhögtalare, typ Logitech/Creative-esque?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Självklart inget måste, lika lite som ett grafikkort, det finns också inbyggt idag. Beror ju helt på vad du ska pyssla med.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Toms Hardware gjorde ett intressant test för ett tag sedan. De jämförde och gjorde blindtest på datorljud i spannet $2 (dvs inbyggt) och $2000 och de kunde inte höra nån större skillnad.

Lång test men värt att läsa om man funderar på att investera i dyra prylar: http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...

Permalänk
Hedersmedlem

Hänger mycket på vad för hörlurar du har, med lite dyrare musiklurar kan man absolut få en bättre ljudupplevelse!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag kommer använda ett Z170-A

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Seglaarn Interna ljudkort är dessutom rätt kassa, även de som kostar runt tusenlappen. Använd det som finns integrerat på moderkortet. Bättre att köpa en extern DAC om du har bra hörlurar eller hifi-högtalare (ej Logitech, Corsair, Creative, osv).

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på vad du ska ha datorn till, cad eller musikproduktion ?
Ska du bara spela upp ljud eller ska du spela in ljud ?
Ska du ha datorn för att spela upp film och är den i så fall tänk att anslutas till en seriös hembio ?

Du får definiera användningsområdet först, ska du spela in på "mellannivå" så behöver du ett ljudkort, ska du bara spela upp ljud och har höga krav på ljudkvalitet så behöver du inte ett ljudkort, ska du ha datorn som signalkälla i en hembio behöver du inte ljudkort osv.

I princip behövs ett ljudkort om du ska ansluta mikrofon och när du ska spela upp ljud på "mellannivå" har du låga krav kör på det integrerade ljudet, har du höga krav så används i princip alltid nån utrustning som är utanför datorn och som ansluts med usb eller nätverk eller nån specialbuss som går via pci pci-e.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par ELAC AM 180 som jag använder analoga ingångarna till.

Jag har nu ett ASUS Xonar U7 Extern Ljudkort och använde tidigare mitt moderkorts inbyggda.
Moderkort Gigabyte GA-P55A-UD3 ATX ifrån 2010 med Realtek ALC888.

Jag tycker skillnaden är minimal, den finns där när jag letar efter den, men inget jag tänker på allmänt.

Dom inbyggda grejerna på moderkort idag är dessutom mycket bättre.
Jag tycker personligen att dom flesta slösar pengar när dom köper dedikerade ljudkort, jag tycker man får väldigt mycket mer och bättre ljud för pengarna om man istället för att lägga en tusenlapp på ljudkortet lägger den tusenlappen på dyrare högtalare eller hörlurar.

Permalänk
Medlem

Bra tumregel: Om du behöver fråga om det så behöver du inget externt ljudkort.

Permalänk
Medlem

En hel del beror ju på vilken typ av hörlurar du använder, använder du ""gaming"" headset så kan du skita i det och köra på ljudkortet som kommer med moderkortet, om headset nu använder 3.5 kontakt, har headsetet en usb kontakt så används inte ditt moderkorts ljudkort alls.

Sitter du med riktiga hörlurar så kan det vara att du behöver ett ljudkort av bättre kvalitet, men det beror också på vad för "ohm" hörlurarna ligger på

Permalänk
Medlem

Konstigt att folk skriver att de inte upplever skillnad.
När jag använder mina B&W P7 tillsammans med mitt Asus Xonar Essence STX hör jag klart och tydligt detaljer som annars inte hörs när lurarna är kopplade direkt till moderkortet.
Det beror även på vad för musik man lyssnar på, hur tungdrivna lurarna är, samt hur kräsen man faktiskt är.
Sitter du och lyssnar på internetradio är det nog inte något för dig.

Jag kan lätt säga att mitt ljudkort är kanske top 3 i listan om viktigaste komponenter i datorn.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar jag använder bara ett gaming headset så jag antar att det blir bra utan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt ljudkort för att 7.1 fungerar mycket bättre via det än med USB-dongeln man fick med G430. Ljudet gick bananas när man hade spel som var i stereo och något som musik i 7.1 innan. Ljudkortet sköter det ordentligare så slipper problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Konstigt att folk skriver att de inte upplever skillnad.
När jag använder mina B&W P7 tillsammans med mitt Asus Xonar Essence STX hör jag klart och tydligt detaljer som annars inte hörs när lurarna är kopplade direkt till moderkortet.
Det beror även på vad för musik man lyssnar på, hur tungdrivna lurarna är, samt hur kräsen man faktiskt är.
Sitter du och lyssnar på internetradio är det nog inte något för dig.

Jag kan lätt säga att mitt ljudkort är kanske top 3 i listan om viktigaste komponenter i datorn.

Om du hör en förbättring för att lurarna är tungdrivna så är det nog egentligen inte ett ljudkort som du behövt utan då skulle du skaffat en hörlursförstärkare.
Ska man bara spela upp ljud är det någon form av dac som gäller, kanske kombinerat med hörlursförstärkare om man ska lyssna via lurar, för hembio och mer seriös hifi så ansluter man digitalt via toslink på moderkortet, usb eller via grafikkortet, ansluts något via usb så påverkas det inte av ljudkretsar i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett extra PCI-ljudkort eftersom det stödjer "dual output", dvs ljud ut samtidigt på optisk och över 3,5 mm pluggen...
Det klarar inte ljudkortet som är inbyggt på moderkortet.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

nästan alla moderkort har bra integrerat ljudkort nuförtiden, vill du märka skillnad ska du helst ha lite vassare lurar och en extern dac eller liknande

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker personligen att dom flesta slösar pengar när dom köper dedikerade ljudkort, jag tycker man får väldigt mycket mer och bättre ljud för pengarna om man istället för att lägga en tusenlapp på ljudkortet lägger den tusenlappen på dyrare högtalare eller hörlurar.

Nu gillar jag visserligen dedikerade ljudkort men ja jag håller med, det är bättre att köpa hörlurar för 1500 kr än att köpa hörlurar för 500 kr + 1000 kr ljudkort.

Förr i tiden var ljudkretsarna på moderkorten rent skräp men idag är de helt ok för de flesta, åtminstone när det gäller uppspelning.

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt moderkort på 3 år men jag har haft stora problem med dom integrerade ljudkorten.
Det har ofta kommit bakgrundsbrus(tjutande) från dom integrerade kretsarna som är rena tortyren.
Vill också tillägga att det inte är billiga moderkort jag kört på då utan moderkort som Asus Gryphon Z87, Maximus(4?) och några andra.
Nu kör jag på ett creative audigy 2(creative kan vara riktigt irriterande när det kommer till drivrutiner) vilket är väldigt gammalt men ändå fungerar mycket bättre än det integrerade på min gryphon Z87.

Funktioner och sådant brukar annars vara tillräckligt på det integrerade.
Så vill du spara lite pengar så kör på det integrerade och beställ internt eller externt i efterhand ifall du får samma problem eller saknar features.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Toms Hardware gjorde ett intressant test för ett tag sedan. De jämförde och gjorde blindtest på datorljud i spannet $2 (dvs inbyggt) och $2000 och de kunde inte höra nån större skillnad.

Lång test men värt att läsa om man funderar på att investera i dyra prylar: http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...

Lyckas man inte höra skillnad på ljudkomponenter för 20kr och 20 000kr så är det nog inte i utrustningen felet ligger utan snarare i den som testar (antingen i kompetens, dvs att testet utförs felaktigt, eller att man helt enkelt inte bryr sig om hur saker låter). Om någon tror sig veta annorlunda är vederbörande varmt välkomna hem till mig så ska jag med glädje slå ihjäl den missuppfattningen

förtydligande av vad jag syftade på med kompetens
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Konstigt att folk skriver att de inte upplever skillnad.
När jag använder mina B&W P7 tillsammans med mitt Asus Xonar Essence STX hör jag klart och tydligt detaljer som annars inte hörs när lurarna är kopplade direkt till moderkortet.
Det beror även på vad för musik man lyssnar på, hur tungdrivna lurarna är, samt hur kräsen man faktiskt är.
Sitter du och lyssnar på internetradio är det nog inte något för dig.

Jag kan lätt säga att mitt ljudkort är kanske top 3 i listan om viktigaste komponenter i datorn.

Men nu pratar du ju om lurar i ganska hög prisklass, då börjar det bli mer värt.

Jag har ett par Audio Technica ATH-M50x som kostade 1250 kronor, jag hör skillnad mellan mitt externa Asus och mitt integrerade, men det är absolut ingen stor skillnad ens när jag anstränger mig för att lägga märke till detaljer.
Men då är jag heller ingen detaljlyssnare på det sättet utan gillar helheter och ljudbilder mer i musik.
Men hade jag köpt ett par hörlurar för 500 spänn och ett ljudkort för 750 hade jag garanterat fått betydligt sämre ljud som helhet för samma summa pengar.
Dom lurarna låter fantastiskt även med mitt moderkorts integrerade ljudkort.

Skrivet av Frux:

Nu gillar jag visserligen dedikerade ljudkort men ja jag håller med, det är bättre att köpa hörlurar för 1500 kr än att köpa hörlurar för 500 kr + 1000 kr ljudkort.

Förr i tiden var ljudkretsarna på moderkorten rent skräp men idag är de helt ok för de flesta, åtminstone när det gäller uppspelning.

Ja, jag tycker ofta man ser folk som köper hörlurar för 800 kronor och sen ljudkort eller hörlursförstärkare för 1000 spänn.
Jag tycker själv att man får ganska lite ljud for pengarna totalt då, och jag tror dom själva skulle tycka det också om dom jämförde.

Nu har jag inte jämfört jättemycket så jag kan ju ha fel, men mina erfarenheter är så entydigt åt det hållet.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av AtreX:

Lyckas man inte höra skillnad på ljudkomponenter för 20kr och 20 000kr så är det nog inte i utrustningen felet ligger utan snarare i den som testar (antingen i kompetens, dvs att testet utförs felaktigt, eller att man helt enkelt inte bryr sig om hur saker låter). Om någon tror sig veta annorlunda är vederbörande varmt välkomna hem till mig så ska jag med glädje slå ihjäl den missuppfattningen

Precis. Tyvärr är många inbitna i bas. Mycket bas = bra ljud, så är det ju inte riktigt...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Lyckas man inte höra skillnad på ljudkomponenter för 20kr och 20 000kr så är det nog inte i utrustningen felet ligger utan snarare i den som testar (antingen i kompetens, dvs att testet utförs felaktigt, eller att man helt enkelt inte bryr sig om hur saker låter). Om någon tror sig veta annorlunda är vederbörande varmt välkomna hem till mig så ska jag med glädje slå ihjäl den missuppfattningen

Jag reagera också på det. jag bytte moderkort och märkte stor skillnad redan där dom som gjorde testet kanske hade ett par skit lurar för 20kr och det tror jag inte det spelar någon större roll kanske, men att dom inte märkte någon direkt skillnad gör en ju lite fundersam till om dom verkligen skall hålla på med såna tester.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Precis. Tyvärr är många inbitna i bas. Mycket bas = bra ljud, så är det ju inte riktigt...

Nja. Det är det ju. För dem. Och det är ju bra, då klarar de sig med billig utrustning. Det är samma folk som stoppar i baslåda för att komplettera ett standard kit deras bil kom utrustad med, ofta 2-vägs i framdörrarna endast, ansluter slutsteget till baslådan via hög-lågnivå adapter, och sen sitter och tycker att deras stereos "bludder bludder brööööööl" är skitfränt, och bra musik.

Så länge de är nöjda, låt dem leva med det. Finns ingen anledning till att sabba någons dag bara för att man kan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

EDIT: Använder HyperX Cloud II Headset

Vad jag kan se så följer det med ett externt USB-ljudkort som det är tänkt att man ska använda med dessa hörlurar för att få ut full funktionalitet. Vad du har för ljudkort i datorn spelar då ingen roll, eftersom du inte kommer använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag reagera också på det. jag bytte moderkort och märkte stor skillnad redan där dom som gjorde testet kanske hade ett par skit lurar för 20kr och det tror jag inte det spelar någon större roll kanske, men att dom inte märkte någon direkt skillnad gör en ju lite fundersam till om dom verkligen skall hålla på med såna tester.

Eller så läser du testet och slipper spekulera?

Sennheiser HD 800 kostar lite mer än 20kr.
Även AKG K 550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Eller så läser du testet och slipper spekulera?

Sennheiser HD 800 kostar lite mer än 20kr.
Även AKG K 550.

Ska läsa det när jag kommer hem. Det jag funderar på är ju dock hur dom inte kunde höra någon större skillnad?

Har gjort test förut för att kolla kompisar som inte kan något om ljud och även dom märkte skillnad på olika ljudkort från billigt integrerat till ett lite bättre externt. Skillnaden kanske inte blir jätte stor när man kommer upp i dom bättre grejerna men från billigt skräp till hyffsat så märker man ju en markant skillnad.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.