Permalänk
Medlem

uppgradering ca 3000 kr ok köp?

sitter på en 5 ½ år gammal PC.

är nära ett köp av detta men vill gärna ha lite feedback.

de jag ska göra med datorn? spela WoW (Legion), Overwatch och gamla assassins creed spel på mid/high grafik.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3099838&view=m

har även spanat in https://www.komplett.se/product/784116/datorutrustning/pakete...

där jag kan lägga till grafikkort

vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

sitter på en 5 ½ år gammal PC.

är nära ett köp av detta men vill gärna ha lite feedback.

de jag ska göra med datorn? spela WoW (Legion), Overwatch och gamla assassins creed spel på mid/high grafik.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3099838&view=m

har även spanat in https://www.komplett.se/product/784116/datorutrustning/pakete...

där jag kan lägga till grafikkort

vad tror ni?

hade varit bra o veta vad du har för delar just nu också

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

@kriffe93:

nuvarande dator

http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/114676-webhall...

kan även meddela att min nuvarande dator är i dåligt skick. cpu + moderkort går upp i 90+ grader enligt flera mätningar jag gjort från olika program när jag spelar wow tex eller assassins creed 2

Permalänk
Avstängd

AMD A8 suger riktigt rejält. Den du har är bättre. Köp ett nytt grafikkort och eller spara mer.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog bara köpt typ 8GB ram till din nuvarande samt ett nytt grafikkort och kanske en CPU fläkt och clocka den lite.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

@kriffe93:

nuvarande dator

http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/114676-webhall...

kan även meddela att min nuvarande dator är i dåligt skick. cpu + moderkort går upp i 90+ grader enligt flera mätningar jag gjort från olika program.

Troligtvis för att den är väldigt dammig inuti och behöver dammas ur samt få ny CPU kylare och pasta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

har redan bytt kylpasta...inte gett resultat.

dammat datorn så gått jag kan. är inte den bästa när de dock gäller montering av alla delar så de har suttit på samma plats och aldrig tagits ur chassit på 5½ år....förutom cpun då som jag nu härom dagarna bytte kylpasta på för första gången.

har använt tryckluft och känner jag gjort de jag kan. vill inte lägga ner pengar på extra fläkt då jag har använt de jag haft i 5½ utan problem fram tills nu.

men som sagt....är mitt alternativ till köp ok för de kraven jag ställer?

Permalänk
Medlem

@lakej: hur kan en 5½ år...om inte äldre...cpu vara bättre än en cpu som är typ 6 månader gammal? har för mig denna amd cpu sälpptes typ i november??

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

AMD A8 suger riktigt rejält. Den du har är bättre. Köp ett nytt grafikkort och eller spara mer.

@lakej: hur kan en 5½ år...om inte äldre...cpu vara bättre än en cpu som är typ 6 månader gammal? har för mig denna amd cpu sälpptes typ i november??

(sorry dubbelpost...är ny på forumet)

Permalänk
Avstängd

cpu´n du har är ganske ok ändå och man kan komma ganska långt på den helst med en oc och mitt tips www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/154137 hade sett ut så för en billig dator innan jag viste vad du satt med

950 som jag har klarar unity på 1080p medium ..kanske high med lite trött fps ...fallout 4 på ultra 1080p men kan dippa under 40 så kör high ...men är dock lite osäker på just det 950 kortet och finns 960 för ungefär samma pengar och vill du komma undan billigast möjliga kör en oc på cpu du har sen nått medium kort som 950/960 som är strået vassare än 370 som i sig inte är dåligt kort men är värt pengen extra att gå upp ett snäpp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

@lakej: hur kan en 5½ år...om inte äldre...cpu vara bättre än en cpu som är typ 6 månader gammal? har för mig denna amd cpu sälpptes typ i november??

För att AMD:s senaste vettiga CPU släpptes ungefär samtidigt som du köpte din dator, I5 760 räcker gott och väl finns ingen anledning till att byta ut den för att spela dom lättdrivna spelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M00rtin:

@lakej: hur kan en 5½ år...om inte äldre...cpu vara bättre än en cpu som är typ 6 månader gammal? har för mig denna amd cpu sälpptes typ i november??

(sorry dubbelpost...är ny på forumet)

860k är snabbare än din 760 men inte hemskt mycket snabbare och klockar man en i5 760 är den stark nog att maxxa en medium gpu som 370/950/960 o.s.v och båda duger till en enkel 1080p spel rigg

Edit: kanske skulle säga 7670k och 860k är identiska i prestanda och båda kan klockas men 7670k har innbyggd grafik vilket inte 860k är och 860 är ett smartare val om man kör en extern gpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

desvärre är ju min cpu knasig och går upp i 90 grader vid spel av wow eller typ assassins creed 2 just nu.

desamma gäller moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M00rtin:

desvärre är ju min cpu knasig och går upp i 90 grader vid spel av wow eller typ assassins creed 2 just nu.

desamma gäller moderkort.

är lätt fixat problem med en kylare för ett par 3 hundringar och ny kylpasta men en 860k är inte ett ruttet köp men är lite svårt att motivera ett nyköp när man har en cpu som kan prestera nästan likvärdigt med en oc men för medel rigg är 860k trevlig och vist man får inte cool fps men allt är spelbart och blir lite som min dator och hade inte jag jobbat en massa med datorer och fått väldigt trevlig rabbat på riggen i sign hade jag köpt en sån

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

desvärre är ju min cpu knasig och går upp i 90 grader vid spel av wow eller typ assassins creed 2 just nu.

desamma gäller moderkort.

Det har nästan garanterat inget med din CPU att göra dock, snarare så att din kylare inte fungerar som den ska och detta kan ju ersättas för 200kr.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det har nästan garanterat inget med din CPU att göra dock, snarare så att din kylare inte fungerar som den ska och detta kan ju ersättas för 200kr.

men mitt moderkort då? vad har den med min cpu kylare att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

är lätt fixat problem med en kylare för ett par 3 hundringar och ny kylpasta men en 860k är inte ett ruttet köp men är lite svårt att motivera ett nyköp när man har en cpu som kan prestera nästan likvärdigt med en oc men för medel rigg är 860k trevlig och vist man får inte cool fps men allt är spelbart och blir lite som min dator och hade inte jag jobbat en massa med datorer och fått väldigt trevlig rabbat på riggen i sign hade jag köpt en sån

har redan bytt kylpasta..arctic silver. cpun sticker iväg PANG typ upp till 90 grader + när jag gör något belastande som spel, flera webb fönster uppe flera youtube videos uppe etc...moderkort också...går i samma nivå i temp som cpun

Permalänk
Medlem

Hur längesen va det du formaterade burken?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Snurrar fläkten på din CPU-kylare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M00rtin:

har redan bytt kylpasta..arctic silver. cpun sticker iväg PANG typ upp till 90 grader + när jag gör något belastande som spel, flera webb fönster uppe flera youtube videos uppe etc...moderkort också...går i samma nivå i temp som cpun

Kan ju vara så att kylaren sitter lite dåligt att nån pinne t.e.x inte låst riktigt som gör att cpu´n får dålig kontakt med kylaren eller fläkten är kass så nog tror jag man kan fixa det men vill du ha ny på den budgeten är en 860k ok alternativet eller som jag kör i3 6100 för andra intel alternativ som budget dator kan vara lite keff med vissa spel men amd´n är billigare än i3 och i3´n är på en modernare socket och kan upgraderas men båda är bra nog att maxxa medel gpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

men mitt moderkort då? vad har den med min cpu kylare att göra?

Hur varmt blir ditt moderkort då?

Det som brukar bli varmt på dessa är dess VRM, VRM är strömförsörjningen av CPU.
Och blir tex VRM för varmt så får CPU signal att gå ner i failsafe hastighet.

Men för varm VRM kan man åtgärda med bättre kylning, och avdammning osv.

Om du ändå vill byta delar så ditt första paket där byter du AMD A8 CPU till en https://www.inet.se/produkt/5300023/amd-athlon-x4-870k-3-9ghz... eller https://www.inet.se/produkt/5300024/amd-athlon-x4-880k-4-0-gh... vilka bägge är en hel del bättre än din valda A8 CPU

870K och 880K är lite bättre än din i5 760 men inte så pass att det är värt ett helt byte egentligen, skillnaden kanske är 10% i prestanda.
En A8-7670K är ca 10% sämre än din i5 760.

Summa är, fixa till dina nuvarande värmeproblem + nytt grafikkort + lite mer RAM + en SSD så är du hemma.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

ta ett kort på insidan av din dator får se

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Snurrar fläkten på din CPU-kylare?

ja den snurrar. vet dock inte om den snurrar annorlunda mot förut. har inte observerat/tänkt på det.

jag kan känna att jag kanske pajat nånting då jag testat lite överklockning i moderkorts bios ibland trots att jag inte är high på sånt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare nu?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara så enkelt att cpu´n blir så varm att det även påverkar vrmsom sitter nära men går att kyla dom med

men en 860/870/880k "typ samma cpu" är kanske 10% kanske 15% snabbare en bra dag än den du har och en i5 760 kan klockas utan problem att prestera lika då dom är bra klockare men 8xx serien är inte heller dåliga för oc heller ...men egentligen är inte cpu prestanda så viktig på en medel rigg då det är grafikkortet som inte orkar med först och är däför vi är tjatiga på att man kan använda den du har ...men samtidigt efter så många år är det skönt med ny rigg så är lite vad man känner för själv ...annars en i3 6100 är inte dum den heller och jag kan köra barnprogram till tv´n samtidigt som en massa annat rullar och köra fallout 4 samtidigt utan problem och utan oc och den är väldigt tyst med orginalkylare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

ja den snurrar. vet dock inte om den snurrar annorlunda mot förut. har inte observerat/tänkt på det.

jag kan känna att jag kanske pajat nånting då jag testat lite överklockning i moderkorts bios ibland trots att jag inte är high på sånt.

Om du gjort något fel i bios, kanske du ska prova att nollställa moderkortet eller ladda default-inställningarna i biosen.

Permalänk
Medlem

@M00rtin: Saken är ju att du har en så tight budget. Därför borde du göra vad du kan för att åtgärda värmeproblemen om det går innan du lägger pengar på att ersätta delar som kanske fungerar.

Att lägga mer än halva din totala budget på att uppgradera CPU och Moderkort utan att egentligen få nästan någon prestandaökning borde du försöka undvika.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Här har ni en bild från CPUID HWMonitor

http://www.delafil.se/uploads/1d0f811fe70582f7411478159f13b39...

och ett klipp på datorn i "rörelse"

https://www.youtube.com/watch?v=koH0CaFrMl8&feature=youtu.be

jag har WOW uppe när både bildoch klippet tas

Permalänk

Ser faktist inget fel på dina nuvarande prylar. Att processorn börjat gå på högvarv kan du åtgärda, precis som många nämnt tidigare. GTX460 är inte fy skam det heller faktist, har en bekant som fortfarande klarar sig med det kortet.

Det billigaste du kan komma undan med är ny kylare till processorn, SSD-disk och åtminstone bumpa upp dig till 8GB ram. Allt detta kan du hitta billigt på sweclockers.com/marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Om du gjort något fel i bios, kanske du ska prova att nollställa moderkortet eller ladda default-inställningarna i biosen.

hur gör jag detta? finns det någon guide?