Permalänk
Medlem

Ny dator, sanity check?

Är detta vettigt?

inköpslista

Tänkte köpa ett beg. GTX 970 eller GTX 780 Ti till att börja med, och sen uppgradera till GTX 1080 när det kommer.

Räcker den PSU:n?

Permalänk
Medlem

Du har enbart länkat ett moderkort.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Udda! Nu är det fixat!

Permalänk
Medlem

Ryktas ju att 1080 ska dra lika mycket som 980

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Klarar inte Z170 quad channel? Så att det lönar sig med fyra RAM stickor?

Edit: Och jag hade kollat lite på Corsair eller EVGA nätagg istället. Tror många av dem har längre garanti.

Permalänk
Medlem

GTX 1080 skulle väl släppas om några veckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Klarar inte Z170 quad channel? Så att det lönar sig med fyra RAM stickor?

Nej, och det har inget med chipset att göra. Minneskontrollern sitter i processorn.

Skrivet av Imaculent:

Edit: Och jag hade kollat lite på Corsair eller EVGA nätagg istället. Tror många av dem har längre garanti.

Rekommendera modeller istället för tillverkare. Det finns skitagg med klisterlappar från både Corsair och EVGA. SuperNOVA G2 och RMx är till exempel bra val.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Rekommendera modeller istället för tillverkare. Det finns skitagg med klisterlappar från både Corsair och EVGA. SuperNOVA G2 och RMx är till exempel bra val.

Jag rekommenderade att kolla efter sådana med tio års garanti.

Permalänk
Medlem

Vi gör ett nytt försök. Råddade om lite, detta verkar vettigare:

inköpslista

Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabron:

Vi gör ett nytt försök. Råddade om lite, detta verkar vettigare:

inköpslista

Tankar?

- Vad ska du använda datorn till ? Något annat än spel? Behöver du verkligen 32GB ram?
- Jag hade sparat in nästan 1000kr och tagit en luftkylare istället.
- 750- 850W nätagg räcker till och med för 2 st 1080 i SLI. 1000W känns lite överdrivet.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabron:

Vi gör ett nytt försök. Råddade om lite, detta verkar vettigare:

inköpslista

Tankar?

Du kan komma undan med ett mycket mindre kraftfullt nätaggregat om du inte tänkt ha fler än två överklockade grafikkort. EVGA SuperNOVA G2 750W är på rea hos NoN.

2x16 GB är ett bättre val än 4x8 GB då det både blir mindre jobb för minneskontrollern och ger möjlighet till utökning vid ett senare tillfälle.

Den kylaren är riktigt dyr imo, men i och med att chassit har fönster antar jag att du valde den för utseendet. I annat fall föreslår jag en bra luftkylare, tex Noctua NH-D15 eller NH-U14S.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

1070/1080 kommer ju när som helst, strunta i att köpa ett begagnat o kör på det integrerade så länge.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Kommer användas dels för gaming, men också för utveckling. Behöver kunna köra virtuella maskiner, gärna kompilera kod snabbt, köra androidsimulator. Kommer bli en dual boot med arch linux + windows 10. Dessutom en del fotoredigering, videoredigering och annat grafiskt arbete. Kommer vilja driva 3 skärmar, men det problemet får ett framtida grafikkort lösa.

Ska nog gå över till en luftkylare och 2x16 GB ram och lägga till en till SSD faktiskt. Första tanken med 2x16 gb var att jag kan utöka till totalt 64 GB ram vid ett senare tillfälle.

Har idag en MacBook Pro retina genom jobbet och kommer förmodligen få en ny efter sommaren. Det funkar egentligen bra för utveckling, men känner att jag gärna skulle vilja ha lite mer kräm hemma för diverse grejer.

Angående chassi så vill jag egentligen inte ha något fönster. Vill helst av allt bara ha en svart diskret stilren burk som låter så lite som möjligt och som dessutom är enkel att jobba med när det kommer till installation av det hela. Nån som har nån rekommendation för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabron:

Angående chassi så vill jag egentligen inte ha något fönster. Vill helst av allt bara ha en svart diskret stilren burk som låter så lite som möjligt och som dessutom är enkel att jobba med när det kommer till installation av det hela. Nån som har nån rekommendation för det?

Fractal Design Define R5 är svart, diskret, stilren och ljuddämpad. Lätt att jobba i med bra kabeldragning har den också.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan komma undan med ett mycket mindre kraftfullt nätaggregat om du inte tänkt ha fler än två överklockade grafikkort. EVGA SuperNOVA G2 750W är på rea hos NoN.

Detta är ett bra nätagg som säkert räcker. Finns ännu billigare just nu på Dustins weekend rush: https://www.dustinhome.se/product/5010932379/evga-supernova-g...

EDIT: Även moderkortet finns till bra pris på Dustin i helgen: https://www.dustinhome.se/product/5010876714/z170-pro-gaming

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Detta är ett bra nätagg som säkert räcker. Finns ännu billigare just nu på Dustins weekend rush: https://www.dustinhome.se/product/5010932379/evga-supernova-g...

EDIT: Även moderkortet finns till bra pris på Dustin i helgen: https://www.dustinhome.se/product/5010876714/z170-pro-gaming

Tack för tipset! Det ser mycket trevligt ut. Jag sitter och är sugen på ett SuperNOVA G2 till min nya NAS. Kanske blir att knipa hem ett sådant då. Extremt overkill, men tyvärr finns det ju inga billiga bra lågeffektsagg.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

1070/1080 kommer ju när som helst, strunta i att köpa ett begagnat o kör på det integrerade så länge.

Håller helt med. 1080 ska släppas 27 maj och 1070 10 juni enligt http://www.sweclockers.com/nyhet/22102-gigabyte-stoper-om-geforce-gtx-1080-och-gtx-1070-till-xtreme-gaming-i-juni. Det står i och för sig inget om det kommer till Sverige samma datum, men det lär ju inte dröja länge oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabron:

Vi gör ett nytt försök. Råddade om lite, detta verkar vettigare:

inköpslista

Tankar?

Köp 6700k nu i helgen så sparar du 300kr.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla! Drog iväg en beställning nu, till slut blev det:

Asus Z170 Pro Gaming (var nedsatt på webhallen)
i7 6700k
Samsung EVO 500GB
Fractal Design Define R5 Pearl Black
Noctua NH-D15
EVGA Supernova G2 750W (separat från Dustin)
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart (separat från Inet)

Blir spännande att se hur det går med detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabron:

Tack för hjälpen alla! Drog iväg en beställning nu, till slut blev det:

Asus Z170 Pro Gaming (var nedsatt på webhallen)
i7 6700k
Samsung EVO 500GB
Fractal Design Define R5 Pearl Black
Noctua NH-D15
EVGA Supernova G2 750W (separat från Dustin)
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart (separat från Inet)

Blir spännande att se hur det går med detta!

Snyggt, bra delar till bra priser

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4