Ny speldator med uppgraderingsmöjligheter, ~10k

Permalänk

Ny speldator med uppgraderingsmöjligheter, ~10k

Tjoo sweclockers! Jag hade tänkt bygga en ny speldator för runt 10k och behöver hjälp med val av delar!

Jag har läst en hel del här på sweclockers nu inför mitt köp och är medveten om att det kommer nya grafikkort snart. Det är däremot viktigt för mig att kunna köpa datorn nu så snabbt som möjligt och jag är inte så mån om att spara pengar på de sänkningar i pris som ofta kommer i samband med nya releaser.

Jag spelar i allmänhet mindre krävande spel (lol, wow, overwatch) men det hade vart kul att få en dator som exempelvis kan köra GTA V på ultra i 60 fps. Det hade också vart bra om det är en dator som jag om några år kan uppgradera med nästa generationens grafikkort utan att resterande delar blir flaskhalsar.

Jag bygger gärna datorn själv och behöver inget OS och inte heller cd-läsare.

Om något är oklart eller något av mina krav är orimliga tar jag gärna all feedback jag kan få!

Permalänk
Medlem

HUr ställer du dig till begagnat?

Permalänk

@kissekotten4: Har inte riktigt övervägt det men jag skulle känna mig säkrast i att köpa nytt!

Permalänk
Medlem

Det jag tänker mest på är att om du köper ett nytt nu kommer du betala dubbelt/prestanda jämfört om du väntar.

slängde ihop en på prisjakt:http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3100752&view=l

Permalänk

@kissekotten4: Superschysst med länken!

Hur menar du med dubbelt/prestanda? Hur mycket billigare tror du det skulle bli om jag skulle vänta och hur länge skulle jag behöva vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes4765:

@kissekotten4: Superschysst med länken!

Hur menar du med dubbelt/prestanda? Hur mycket billigare tror du det skulle bli om jag skulle vänta och hur länge skulle jag behöva vänta?

Du lär få vänta absolut minst 1 månad på GTX 1070. Som det ser ut är det bara referensversionen som kommer gå att köpa vid lanseringen den 10e nästa månad. Sen vet man inte hur länge det dröjer innan kort går att köpa i Sverige, eller hur länge det dröjer innan man kan köpa kort med eftermarknadskylare.

Om jag inte missat något rykte så vet ingen heller priset (förutom att riktpriset i USA skulle vara 400 USD för referenskortet och 300 USD för det vanliga trots att referenskortet inte är bättre på något sätt). Gissningsvis handlar det åtminstone om över 4000kr för ett 1070 den närmaste tiden efter lansering, så är egentligen inte aktuellt med din budget.

Nästa steg ner i pris bland de nya korten är väl då 1060 som ska komma senare i sommar, eller AMDs nya som vi inte vet när de kommer än.

Priser på befintliga kort lär säkert sjunka en del till, men inte supermycket. Största vinsten med att vänta kan du kanske göra på begagnade kort.

Summa summarum. Det kommer knappast handla om dubbla prestandan per krona att vänta och du lär få vänta minst 1-2 månader eller mer. Är det viktigt för dig att köpa datorn nu är det ok att köpa ett R9 390 för 2900kr även om det inte är det allra bästa tillfället om man vill maximera prestanda per krona.

EDIT: Kundvagnen ovan såg bra ut förutom att jag tycker du ska satsa på ett bättre nätagg. Detta är väldigt prisvärt i helgen och är solklart värt 300kr mer än Corsair CXm agget tycker jag.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Jäger: Det var lite detta jag hade på känn också! Superbra input!

Permalänk

Någon annan som har synpunkter på kundvagnen eller håller med om Jäger's idé om annat nätagg?

Permalänk
Medlem

Har inte kollat att de tär kompatibelt så gör det!
Sen är ju chassit en smakfråga, jag tog det som var billigast just nu.