Eventuellt byte från AMD till Intel

Permalänk
Medlem

Eventuellt byte från AMD till Intel

Haj era fredagsfirare!

När jag kom hem från jobbet idag fick jag ett plötsligt sug för uppgradering efter att ha läst lite tester och recensioner. Jag upplever att det är svårt att göra ett riktigt bra val utan att kolla med folk som sitter på eller nyligen har uppgraderat sin burk med kraftigare komponenter och därför skulle jag vilja rådfråga er!

Min förhoppning är att köpa ett lite fetare grafikkort vid nVidias lansering i slutet av månaden och även byta ut min 27" WQHD mot en 27"/IPS/144hz då jag misstänker att min gamla AMD inte riktigt orkar med.

Så, idag har jag följande delar:

  • MB: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0

  • CPU: AMD FX-8320 @ 4.41GHz

  • GPU: Sapphire R9 290 Tri-X

  • PSU: EVGA Supernova G2 850W 80+

  • SSD: Samsung 840 EVO Series SSD 500GB

Jag har alltid varit supernöjd med AMD/ATI gällandes både grafikkort och processor, men då jag bränner ganska många timmar framför datorn varje månad är jag ute efter något lite kraftigare men mer energieffektivt, därför känner jag att Intel vore trevligt att testa.

Vad jag tror att kommit fram till:

Grafikkort verkar inte vara något att titta på riktigt än om jag har förstått rätt.

Vad säger ni, är detta det bästa jag kan få för pengarna?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Inaktiv

Hej! Jag sitter på en dator liknande din, förmodligen en liten gnutta snabbare. Har även en skärm som kör 2560x1440 i 144hz, alternativt dynamisk uppdateringsfrekvens med Freesync. Jag kan säga såhär att prestandamässigt räcker det och blir över i alla lägen, oavsett vad jag utsätter datorn för. Det som inte är så roligt är att dessa komponenter alstrar så fruktansvärt mycket värme pga. sin dåliga energieffektivitet, och den biten blir klart bättre om du skulle byta till Intel/Nvidia istället.

Permalänk

vänta på kaby lake (sommaren) eller zen (höst/vinter), i högre upplösningar spelar cpun mindre och mindre roll.
klokt att vänta och sen köpa next gen gpu istället för köpa ett utdaterat nu på stört
inet hade någon rea på 1440p144 skärmar såg jag för några dagar sen, men till hösten kommer förmodligen HDR skärmarna och 240hz (om det behövs 240hz är en sak men men).

bara lite egna åsikter självklart
sen vet jag inte om 50-60watt på cpu fronten är något enormt att slå volter över, bättre att släcka 1-2 glödlampor

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

@Kaljo:
Beror lite på vad du spelar men processoruppgraderingen är inte så viktig i ditt fall. i7-6700k är en toppen-processor men jag har svårt att se att du skulle behöva den extra kraften om du inte gör mycket som är processortungt.
Jag hade väntat in nya generationens processorer (Zen kommer Q4 i år och Kaby Lake Q3) och uppgraderat då istället.

Ser inte poängen i att byta ut moderkort/processor så här nära inpå en ny generation när du sitter på helt ok grejer redan. Köp nya generationens grafikkort och invänta nya generationens processorer. Eller åtminstone köp grafikkortet först och se om processorn flaskhalsar dig för mycket och köp då istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hej! Jag sitter på en dator liknande din, förmodligen en liten gnutta snabbare. Har även en skärm som kör 2560x1440 i 144hz, alternativt dynamisk uppdateringsfrekvens med Freesync. Jag kan säga såhär att prestandamässigt räcker det och blir över i alla lägen, oavsett vad jag utsätter datorn för. Det som inte är så roligt är att dessa komponenter alstrar så fruktansvärt mycket värme pga. sin dåliga energieffektivitet, och den biten blir klart bättre om du skulle byta till Intel/Nvidia istället.

Ser det! Du har i stort sett samma delar som mig ju. Hur fungerar det med Freesync för dig?

Skrivet av truedesire:

vänta på kaby lake (sommaren) eller zen (höst/vinter), i högre upplösningar spelar cpun mindre och mindre roll.
klokt att vänta och sen köpa next gen gpu istället för köpa ett utdaterat nu på stört
inet hade någon rea på 1440p144 skärmar såg jag för några dagar sen, men till hösten kommer förmodligen HDR skärmarna och 240hz (om det behövs 240hz är en sak men men).

bara lite egna åsikter självklart
sen vet jag inte om 50-60watt på cpu fronten är något enormt att slå volter över, bättre att släcka 1-2 glödlampor

Precis sådant här jag vill höra! Har missat att de lanserar nya senare i år, och dessutom verkar det vara så små förbättringar på CPU-fronten numera. Jag tycker det är konstigt att min AMD för 1800 kr för två år sedan fortfarande står sig.
Skärmar ska jag kolla lite närmare på. Lirar du något trevligt nu? 240hz känns extremt overkill. Jag är mest intresserad av en IPS-skärm då jag sitter på Dells IPS-skärm. Saknar ibland flytet jag får på TV:en men jag har inte vågat köpa en IPS 144hz Freesync då jag trott att mitt grafikkort ändå inte riktigt orkar leverera.

Skrivet av borninbarcelona:

@Kaljo:
Beror lite på vad du spelar men processoruppgraderingen är inte så viktig i ditt fall. i7-6700k är en toppen-processor men jag har svårt att se att du skulle behöva den extra kraften om du inte gör mycket som är processortungt.
Jag hade väntat in nya generationens processorer (Zen kommer Q4 i år och Kaby Lake Q3) och uppgraderat då istället.

Ser inte poängen i att byta ut moderkort/processor så här nära inpå en ny generation när du sitter på helt ok grejer redan. Köp nya generationens grafikkort och invänta nya generationens processorer. Eller åtminstone köp grafikkortet först och se om processorn flaskhalsar dig för mycket och köp då istället.

Med nya generationens grafikkort menar du 1070 antar jag? Om jag förstod det rätt så dröjer AMD något. Låter som en valid point, ska ha det i åtanke.

Tack allesammans. Eftersom en uppgradering inte verkar vara lämpligt just nu, har någon av er någon skärm som ni tänkt köpa eller har köpt som lirar Freesync eller liknande?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaljo:

Hur fungerar det med Freesync för dig?

Har använt det i snart ett år och det fungerar kanon. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till en skärm utan dynamisk uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Har använt det i snart ett år och det fungerar kanon. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till en skärm utan dynamisk uppdateringsfrekvens.

Jag har kollat runt på lite olika men kan inte bestämma mig för vilken jag borde satsa på. Jag vill gärna ha IPS då jag är van vid det. Freesync verkar fungera dåligt. Använder du det dagligen, eller kör du bara 144Hz-inställning?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk

@Kaljo:
hade en BenQ XL2730Z med freesync innan, och kan säga att gå tillbaka till en icke sync skärm går bara inte
betydligt mjukare bild. Att kunna stänga av vsync är guld imo. Körde CSGO, warhammer fps spelet (glömt namnet) och lite annat. Freesync är ett krav för mig nu
en skärm med stöd för amds LFC (low framerate compensation) vore ett steg bättre än BenQ jag hade. Edit: min skärm hade visst det enligt amds tabell
http://www.amd.com/Documents/freesync-lfc.pdf
http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...

kikade igenom denna powerpoint innan också
http://www.amd.com/Documents/freesync-roadmap.pdf

häng inte upp så mycket på att du "måste" pusha 144fps konstant, i Rainbow 6 Siege tex körde jag med skyhöga settings som hoppade mellan 75-144 (körde amds frametarget) men det kändes inte direkt, då jag hade freesync, plus jag var så inne i matcherna en "upp till 144fps" skärm använde jag som just det, upp till 144fps. så fort man går över 61fps har man ju nytta av att

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Inaktiv

Använder det dagligen i allt utom CSGO som jag föredrar att ställa på 144hz utan Freesync för att få så låg input lag som möjligt. Annars använder jag Freesync hela tiden. Har ändrat intervallet från 35-90hz till 44-120hz med hjälp av Custom Resolution Utility. Efter att AMD släppte sin "Crimson"-drivrutin så införde de dubblering av bilder upp till tre gånger så den undre gränsen är inte så viktig längre, då den delas med tre. Om jag ställer skärmen på 44hz som undre gräns så fungerar Freesync ned till 44/3 = 14,6 fps, så i praktiken har jag ett spann på 14,6 till 120fps vilket räcker och blir över.