Permalänk
Medlem

Byta till snabbare ram? värt?

Har nu 32gb 1600mhz.

Hört att det ska bli runt 10 fps bättre i spel med snabbare minnen?

är det värt det? se sign för dator.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Nej, spelar oftast ingen roll alls. Hörde dock att det gjorde viss skillnad i Fallout 4, men generellt nej.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4
Vet inte hur stor skillnad det blir mellan 2500K och 2600K men intressant film iaf.

Edit: I filmen blir det i vissa fall ganska stora skillnader med snabbare RAM.

Permalänk
Avstängd

Nej ....vist kan det ge några fler fps men är oftast i ett scenario där man redan ligger på höga fps som 80 till 86fps t.e.x men i ett spel tungt nog att dra ner fps på lägre nivå runt 40 eller så i 1080 blir antagligen ram ingen flaskhals utan kommer mer ner till cpu/gpu så även om man får en vinst så kommer skillnaden inte märkas i verkligheten och är mer om man släpper vsync och kör låg upplösning för max fps där cpu blir lite flaskhals vinner man lite på snabbare ram men generellt ..nä det är inte värt det egentligen tycker jag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Snabbare minnen behöver också klockas. Det funkar inte automatiskt få snabbare hastigheter.

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 256 GB SSD - 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Snabbare minnen behöver också klockas. Det funkar inte automatiskt få snabbare hastigheter.

Nja, snabbare minnen behöver manuell handpåläggning, så att de arbetar på sin avsedda hastighet. Sen går det så klart att överklocka dem, med varierande grad av framgång.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ingen enkel fråga att svara på. För ett år sedan hade jag sagt att det spelar knappt någon roll, men flertalet tester på senare tid har påvisat en signifikant skillnad i FPS med snabbare minnen. Då du i övrigt har en ganska kraftfull setup vore det intressant att se hur snabbare minnen skulle påverka FPS:en

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

snabbare minne nej, det enda snabbare minne är om du har låg klock cykel och hög mhz,

dvs en ddr3 1600mhz cl9 presterar bättre än ddr4 på 2133mhz cl15
jag har ett par ddr3 2133mhz på cl9 från corsair, men jag märker ingen skillnad i spel(använde 1600mhz cl9 innan) men om du kör benchmarks osv så kommer du få en högre poäng (om det nu är en upgrade att "mhz och cl" är bättre än det gamla du hade.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

@kakan86: Hade du haft en AMD APU och använt den inbyggda grafiken så hade du kunnat få en trevlig FPS boost med snabbar minnen, annars inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

jag har ett par ddr3 2133mhz på cl9 från corsair, men jag märker ingen skillnad i spel(använde 1600mhz cl9 innan)

Lite nyfiken, eftersom jag har gått i tankarna att uppgradera från 4x2gB 1600 CL9 (9-9-9-24/2T), till 2x8gB 2133 CL11 (11-13-13-30/1T).

Gick du från fler/färre, till fler/färre minnen?
Jag är inne på att jag behöver mer minne i alla fall, så det blir en uppgradering oavsett, men det hade ju varit possitivt om den förväntade prestandaökningen inte helt uteblir. Och jag skiter fullständigt i benchmarks, om det ska vara en förändring ska den ju vara märkbar i form av förlängd livslängd på systemet. Siffror på en printscreen glädjer mig föga.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kakan86:

Har nu 32gb 1600mhz.

Hört att det ska bli runt 10 fps bättre i spel med snabbare minnen?

är det värt det? se sign för dator.

Det har gått runt videor, bilder och grafer där somliga spel faktiskt drar nytta av det, varför det jag inte, men det verkar ge en relativt stor prestandaboost i vissa fall. Sen om det är värt att byta ut dina 32GB till nya 32GB i högre hastigheter är upp till dig, men jag skulle nog inte våga påstå att det är värt det i slutändan. Kanske om du köper 8/16GB.

Jag har själv övervägt att köpa snabbare minnen till datorn i signatur på skoj, men det känns inte som att det är värt det. Nästa RAM köp blir nog DDR4 till en ny plattform.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Lite nyfiken, eftersom jag har gått i tankarna att uppgradera från 4x2gB 1600 CL9 (9-9-9-24/2T), till 2x8gB 2133 CL11 (11-13-13-30/1T).

Gick du från fler/färre, till fler/färre minnen?
Jag är inne på att jag behöver mer minne i alla fall, så det blir en uppgradering oavsett, men det hade ju varit possitivt om den förväntade prestandaökningen inte helt uteblir. Och jag skiter fullständigt i benchmarks, om det ska vara en förändring ska den ju vara märkbar i form av förlängd livslängd på systemet. Siffror på en printscreen glädjer mig föga.
B!

gick från 16gig 4x4 till 32gig 4x8

jag har inte benchmarkat eller så, så det är säkert en skillnad, tippa 1-5fps men jag skulle inte säga att det är värt det, om du inte behöver mer minne.

jag gjorde bara det för att jag ville få det fungera med min 850 pro ssd 1tb, då den kan använda överskott ram som ramdisk tillsammans med SSDn.

men seriöst märker ingen skillnad från att ha en vanlig 850 Evo i spel. möjligt när man installerar något så går det riktigt snabbt, men annars..

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

snabbare minne nej, det enda snabbare minne är om du har låg klock cykel och hög mhz,

dvs en ddr3 1600mhz cl9 presterar bättre än ddr4 på 2133mhz cl15

Samtidigt så presterar CL11 2133 bättre än cl9 1600 i alla perspektiv vilket vissa kanske inte tänker på. Det är som du säger att man behöver låga timings och hög hastighet för att det ska ge någon prestandaskjuts, i de flesta fall är man inte bandbreddsbegränsad men lägre total accesstid kan däremot ge rejäl prestandaskjuts.

Man får helt enkelt räkna på om accesstiden sänks när man jämför olika hastigheter med olika timings om man skall få rätsida på det hela.
Exempel

Misstaget många gör (inklusive recensenter) är att man jämför fall där man bara förbättrat minnesbandbredden medans accesstiden i bästa fall förblir konstant när dom jämför minnen. Sen om man inte var begränsad av CPU prestanda till att börja med så kommer man inte kunna se någon direkt skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Snabbare minnen behöver också klockas. Det funkar inte automatiskt få snabbare hastigheter.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja, snabbare minnen behöver manuell handpåläggning, så att de arbetar på sin avsedda hastighet. Sen går det så klart att överklocka dem, med varierande grad av framgång.
B!

Mina Fury x 2666Mhz ifrån HyperX klockar upp sig själva till normal hastighet utan XMP, jag trodde detta var standard med DDR4.
"It automatically recognizes its host platform and overclocks to the highest frequency published (up to 2666MHz1)"

Men OT, ifrån 1600Mhz till 2666Mhz är det skillnad på några få fps.. Alltså inte värt om du inte uppgraderar allt då DDR4 inte är mycket dyrare vid inköp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Samtidigt så presterar CL11 2133 bättre än cl9 1600 i alla perspektiv vilket vissa kanske inte tänker på. Det är som du säger att man behöver låga timings och hög hastighet för att det ska ge någon prestandaskjuts, i de flesta fall är man inte bandbreddsbegränsad men lägre total accesstid kan däremot ge rejäl prestandaskjuts.

Man får helt enkelt räkna på om accesstiden sänks när man jämför olika hastigheter med olika timings om man skall få rätsida på det hela.
Exempel
https://i.redditmedia.com/d7We5mJVjTMd-nwPn_CrgQmZyv4bRI3MD8PAv5cyssk.jpg?w=939&s=a9af6aa5f831622fff7c64221f227fb4

Misstaget många gör (inklusive recensenter) är att man jämför fall där man bara förbättrat minnesbandbredden medans accesstiden i bästa fall förblir konstant när dom jämför minnen. Sen om man inte var begränsad av CPU prestanda till att börja med så kommer man inte kunna se någon direkt skillnad.

mjo därav jag sa cl15 och inte cl11
är inte så insatt i ramminnen
men om det är "märkbart" bättre i spel, det tycker jag inte.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DozeN:

Nej, spelar oftast ingen roll alls. Hörde dock att det gjorde viss skillnad i Fallout 4, men generellt nej.

Rätt saftig skillnad för mig att gå från 1600 till 2400mhz i Fallout 4.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

@Lothbrok: Hur saftig var skillnaden på ett ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

mjo därav jag sa cl15 och inte cl11
är inte så insatt i ramminnen
men om det är "märkbart" bättre i spel, det tycker jag inte.

Som sagt det är cpu prestanda du får ut av lägre accesstider, har man situationer/titlar där mer cpu prestanda behövs så kommer det synas skillnader. I många spel är en 6700k totalt meningslös också och du skulle kunna sitta med en i3. Men att som många gör här på swec att dom fläskar på med processor sen snålar in på ram "för det behövs inte" är lite lustigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ostlani:

@Lothbrok: Hur saftig var skillnaden på ett ungefär?

Från att ha fps drops ner till 30-35 till att ha stadig 60.
Corvega Assembly Plant / Lexington sprang man runt med 40-50fps, efter bytet så aldrig under 60.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

För mig på 2600k varierade skillnaden mellan 0 och 10% typ, gick från 1333/1600 (blandat hur ofta jag kom ihåg att ställa om efter clear CMOS) cl9 till 2133 cl11. Bäst resultat av bytet fick jag i GTA 5, antagligen på grund av sin brutala mängd enskilda laddningsceller.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd

@Lothbrok: Det låter ju som en riktigt bra förändring, visste inte att det kunde göra så mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ostlani:

@Lothbrok: Det låter ju som en riktigt bra förändring, visste inte att det kunde göra så mycket.

Vet inte hur det kan påverka så mycket i just Fallout 4, men deras motor måste gilla snabba minnen av någon anledning.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok:

Har för mig att i Fallout 4 så verkar fallet vara att spelet allokerar och skyfflar ovanligt mycket data vilket gör att det är ett av de få spel som skalar med minnesbandbredd.

Tidigare har det som sagt mest varit de generella vinsterna i CPU prestanda man fått ut något av med lägre accesstider, men det har börjat dyka upp fler och fler titlar som allokerar mycket ram och har rejäla prestanda drops om man inte bandbredden uppfyller vissa minimikrav.