Permalänk
Avstängd

Ny dator för sonen

Hej alla experter, ska handla in ny dator till sonen och behöver hjälp med delar.
Slängt ihop en varukorg på Webhallen och undrar om de är ok,eller ska jag ändra nåt.
Han spelar en del och håller på med bildredigering.
Graffe har vi (980ti) och ssd. Tänkt han skulle ha datorn ett tag fram över.
Tacksam för svar

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/154264

Permalänk
Medlem

Nätaggregat saknas! Men annars ser det väldigt bra ut!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Entusiast

Operativsystem kanske, annars ser det bra ut.
Överväg också Define S istället för Define R5 om du inte ska använda optisk läsare eller större 3.5'' enheter.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Glömde skriva det,har en SF600.
Kanske lite för svag för att driva allt det här, eller vad tycker du?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Operativsystem kanske, annars ser det bra ut.
Överväg också Define S istället för Define R5 om du inte ska använda optisk läsare eller större 3.5'' enheter.

Har min W7 som han kan bruka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 82danne:

Glömde skriva det,har en SF600.
Kanske lite för svag för att driva allt det här, eller vad tycker du?

"minimum" är väl 500w med ett 980ti, 600w är helt ok så länge man inte överklockar en massa på grafikkortet samt processorn

Permalänk
Medlem

600W bör nog räcka gått och väl till ett 6700K samt ett 980 Ti, även om ni planerar att överklocka. Om ni ska köra med ett extra 980 Ti för SLI och överklocka samtidigt så kan det bli lite svettigt, men annars är det OK!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Tack cider,bra pris på den å.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 82danne:

Har min W7 som han kan bruka.

i Windows 10 får han möjligheten till att använda dx12, men annars så funkar väl windows 7 ganska bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

i Windows 10 får han möjligheten till att använda dx12, men annars så funkar väl windows 7 ganska bra.

Tänkte på att han kan använda min W7 nyckeln för att installera W10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Operativsystem kanske, annars ser det bra ut.
Överväg också Define S istället för Define R5 om du inte ska använda optisk läsare eller större 3.5'' enheter.

Dom ser väldigt lika ut,tack för tipset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 82danne:

Tänkte på att han kan använda min W7 nyckeln för att installera W10

Ah juste, det går ju fortfarande! Ja men då har du ju en perfekt dator till grabben i min mening.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Tack cider,bra pris på den å.

https://www.dustinhome.se/product/5010932379/evga-supernova-g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Ah juste, det går ju fortfarande! Ja men då har du ju en perfekt dator till grabben i min mening.

Lycka till!

Tack cider,tänk om jag fick sån här dator i hans ålder, bortskämda ungar nu för tiden:)

Permalänk
Avstängd

Tack för det!!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att ta en luftkylare istället. En Noctua NH D-15 är ett ypperligt alternativ, den räknas som en av dom bästa (om inte den bästa) på marknaden idag. Dessutom är den väldigt tyst. I övrigt så är det nätagg du länkat av formfaktorn SFX vilket inte passar i Fractal Design Define R5. Jag skulle rekommendera ett EVGA SuperNova G2 som tidigare länkats i tråden.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 82danne:

Tack cider,tänk om jag fick sån här dator i hans ålder, bortskämda ungar nu för tiden:)

hehe, ellerhur! Första datorn fick jag vid 11 års ålder, då en 19" CRT med Pentium 4 3.0ghz samt 1gb ram och ett GT6600 om jag inte missminner, det var ganska bra för tillfället (2004) men absolut inte värstinggrejer hehe. Blev dock överlycklig, kickade igång dator-intresset på högvarv, och så jävla roligt man haft sen dess!

Permalänk
Medlem

Precis som föregående säger, kör luftkylare istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pixzie:

Jag skulle rekommendera att ta en luftkylare istället. En Noctua NH D-15 är ett ypperligt alternativ, den räknas som en av dom bästa (om inte den bästa) på marknaden idag. Dessutom är den väldigt tyst. I övrigt så är det nätagg du länkat av formfaktorn SFX vilket inte passar i Fractal Design Define R5. Jag skulle rekommendera ett EVGA SuperNova G2 som tidigare länkats i tråden.

Mvh
Hugo

Oo, missade jag totalt att den inte passar, blir en g2 då
Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DozeN:

Precis som föregående säger, kör luftkylare istället.

Har en 100i jag själv, tycker den är suverän.
Tyst och bra kylning,länge sen jag körde luftkyld..darför lite skeptisk

Permalänk
Medlem

Den datorn ser väldigt bra ut. Ett 600w nätagg är inga problem men tror det kan vara på gränsen om ni får för er att införskaffa ett extra 980ti för SLI i framtiden.
Om du ska köra luftkylt eller ej är helt upp till dig. En 6700k klarar de flesta kylare tyst. Största fördelen med luftkylning är att de oftast inte läcker vatten och inte har en pump som kan rasa. Men jag har kört en antec kuler 620 i min gamla dator som nu mina föräldrar kör dagligen sedan 2011 och den visar inga tendenser på att det håller på att rasa.

Skrivet av 82danne:

Tack cider,tänk om jag fick sån här dator i hans ålder, bortskämda ungar nu för tiden:)

Vems fel är det då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

hehe, ellerhur! Första datorn fick jag vid 11 års ålder, då en 19" CRT med Pentium 4 3.0ghz samt 1gb ram och ett GT6600 om jag inte missminner, det var ganska bra för tillfället (2004) men absolut inte värstinggrejer hehe. Blev dock överlycklig, kickade igång dator-intresset på högvarv, och så jävla roligt man haft sen dess!

Håller med dig där!!
Vi hade inte lika mycket att välja på som nu, rena jungel av komponenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den datorn ser väldigt bra ut. Ett 600w nätagg är inga problem men tror det kan vara på gränsen om ni får för er att införskaffa ett extra 980ti för SLI i framtiden. Vems fel är det då?

Pappas!!! hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Hej alla experter, ska handla in ny dator till sonen och behöver hjälp med delar.
Slängt ihop en varukorg på Webhallen och undrar om de är ok,eller ska jag ändra nåt.
Han spelar en del och håller på med bildredigering.
Graffe har vi (980ti) och ssd. Tänkt han skulle ha datorn ett tag fram över.
Tacksam för svar

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/154264

Bor du i Danmark? När jag kollar varukorgen blir jag länkad till danska Webhallen med priser i danska kroner.. Bara så att du har koll på att de svenska priserna är högre än de som är i länken

Edit: Kanske var jag som kommit åt knappen för Danmark.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Streamdog:

Bor du i Danmark? När jag kollar varukorgen blir jag länkad till danska Webhallen med priser i danska kroner.. Bara så att du har koll på att de svenska priserna är högre än de som är i länken

Nej, bor i Norge. Allt ska handlas in i Sverige.
Kan vara att jag som klickade på fel flagga:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Nej, bor i Norge. Allt ska handlas in i Sverige.
Kan vara att jag som klickade på fel flagga:)

Jaha, då är jag med. Lycka till med bygget! Kommer bli kanon

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av 82danne:

Har en 100i jag själv, tycker den är suverän.
Tyst och bra kylning,länge sen jag körde luftkyld..darför lite skeptisk

Ordentlig luftkylning brukar ha ett övertag vad gäller ljudnivå i förhållande till kylning jämfört med de slutna vattenkylarna som blivit så populära.

Citerar här SilentPCReview: "Many gamers regard an AIO water cooling unit as a defacto choice for a high-end build but we have to disagree as they are neither cost or noise efficient. They also usually ship with acoustically poor fans, and the squealing and gurgling sounds from the pump raises the noise floor, making it difficult to get the noise level down when the system is idle."

NZXT Kraken X61 är den enda som de tyckt varit mer av ett alternativ och då får man ändå vara medveten om att den inte är lika tyst som de större luftkylarna som till exempel NH D-15 som redan nämnts i tråden.