Rekommendationer för budgetuppgradering

Permalänk
Medlem

Rekommendationer för budgetuppgradering

Hej! Jag blev lite sugen på Stellaris och insåg att min nuvarande dator inte uppfyller minimikraven så nu funderar jag på att göra en prisvärd uppgradering.

Nuvarande system:
Moderkort: MSI Z77MA-S01
Minne: 8 GB DDR3
CPU: Intel Core i3-3220 (2 kärnor, 3.30 GHz, socket 1155)
GPU: GeForce GTX 650 (PCIe)

Jag behöver i alla fall ett nytt grafikkort och kanske också en ny CPU. Vad är det billigaste jag kan komma undan med och samtidigt få en någorlunda kännbar prestandahöjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunte:

Hej! Jag blev lite sugen på Stellaris och insåg att min nuvarande dator inte uppfyller minimikraven så nu funderar jag på att göra en prisvärd uppgradering.

Nuvarande system:
Moderkort: MSI Z77MA-S01
Minne: 8 GB DDR3
CPU: Intel Core i3-3220 (2 kärnor, 3.30 GHz, socket 1155)
GPU: GeForce GTX 650 (PCIe)

Jag behöver i alla fall ett nytt grafikkort och kanske också en ny CPU. Vad är det billigaste jag kan komma undan med och samtidigt få en någorlunda kännbar prestandahöjning?

Du borde ju klara dig fint på att uppgradera ditt grafikkort lite ju bara?

Annars köp en beggad 2500K eller nåt bättre bara och ett bättre beggat grafikkort

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tror du skulle kunna köra på din nuvarande, men ett nytt grafikkort hade ju inte skada, processorn kan få problem om "kartan" blir lite för omfattande, men annars lungt

Permalänk
Medlem

Jag hade inte ens funderat på begagnat men det är ju såklart ett smart alternativ då jag inte är jättesugen på att betala 1500 spänn för en marginell processoruppgradering. Tack.

Några specifika tips om grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@brunte: För att framtidssäkra lite grann, borde du uppgradera din GPU till lite mer än min-spec för spelet. Annars är risken att nästa spel du fastnar för, åter igen har högre krav än din GPU. Just nu, borde man kunna få en GTX-970 för en bra peng, med tanke på att GTX-1080 står för dörren. Beg marknaden kommer nog svämma över av förra gen GPUer när folk måste köpa det senaste. Passa på!
Om du vill komplettera med lite mera muskler i övriga datorn? ->"https://www.komplett.se/product/806937/datorutrustning/pakete..."
Kanske inte bästa lösningen? Men jag brukar rekomendera mina kompisar när de frågar vad de skall köpa, att åtminsånde köpa en i5. (i5an i paketet har lite högre frekvens än den du har nu, plus två kärnor till.)

Frågan är vad du vill, vad du har för budget? En ny(are) GPU kommer du långt med!

EDIT:
i3 = 2 core. Alla spel gillar mera hästkrafter (MHz)
i5 = 4 core. Många spel gollar flera motorer (Core's)
i7 = 4 core + HT. INTE många spel drar nytta av HT. (HT= Hyper Threading.) Det är oftast foto/video redigerings och andra arbets program som är programerade att dra nytta av HT. Om spelen vi spelar, inte är optimerade för HT, är extra priset vi betalat för en i7a bortkastade pengar.
(i7 finns för övrigt i versioner med fler än 4 cores.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Grejen är att jag i princip bara spelar grand strategy och indie-spel, så även om ett begagnat GTX-970 kanske blir väldigt prisvärt är det nog ändå lite mer än vad jag behöver.

Permalänk
Medlem

@brunte: Som sagt, din budget. Och endast du vet vad du kommer att behöva!
På detta forumet finns det galningar med både 2, 3 och 4 GPU i SLI som bara vill ha mer!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunte:

@Turbonisse: Grejen är att jag i princip bara spelar grand strategy och indie-spel, så även om ett begagnat GTX-970 kanske blir väldigt prisvärt är det nog ändå lite mer än vad jag behöver.

Kika på tradera efter begagnade processorer, finns fina fynd att göra där
Tänk bara på att uppgradera bios på ditt moderkort om det behövs för att stödja den processor du köper

Grafikkortmässigt så tror jag nog mer att ett beggat 960 eller motsvarande från AMD skulle passa dig fint

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunte:

Hej! Jag blev lite sugen på Stellaris och insåg att min nuvarande dator inte uppfyller minimikraven så nu funderar jag på att göra en prisvärd uppgradering.

Nuvarande system:
Moderkort: MSI Z77MA-S01
Minne: 8 GB DDR3
CPU: Intel Core i3-3220 (2 kärnor, 3.30 GHz, socket 1155)
GPU: GeForce GTX 650 (PCIe)

Jag behöver i alla fall ett nytt grafikkort och kanske också en ny CPU. Vad är det billigaste jag kan komma undan med och samtidigt få en någorlunda kännbar prestandahöjning?

Ser ju ut som din dator klarar kraven (?):
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/update...
Eller missar jag nånting ?

Hursomhelst så skulle ett GTX950 eller motsvarande från det röda laget (370)ge en trevlig prestandabump utan att tömma plånboken.
Och båda bör gå att hitta begagnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser ju ut som din dator klarar kraven (?):
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/update...
Eller missar jag nånting ?

Hmm, jag fick tummen ner på www.systemrequirementslab.com/ då GTX 650 tydligen räknades som sämre än 460. Kanske fel i deras data, men vad vet jag?

Edit: 460 verkar prestera marginellt bättre enligt en snabbgoogling: http://www.game-debate.com/gpu/index.php?compare=geforce-gtx-...

Permalänk
Medlem

För övrigt ser ju 370 väldigt prisvärt ut om man bara kollar på nypriser, men det gödslas inte direkt med begagnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunte:

Hmm, jag fick tummen ner på www.systemrequirementslab.com/ då GTX 650 tydligen räknades som sämre än 460. Kanske fel i deras data, men vad vet jag?

Edit: 460 verkar prestera marginellt bättre enligt en snabbgoogling: http://www.game-debate.com/gpu/index.php?compare=geforce-gtx-...

Lite svårt att hitta aktuella jämförelser mellan dessa kort, men dom kan nog vara ganska jämna.
Men 650 har ju fördelen att vara nyare och fick optimeringar långt efter att 460 "övergavs".
Vad som är viktigast dock är ju hur det presterar i ditt spel