Permalänk

Dator till faster köpråd

Tja!

Ska bygga en dator till min faster. Hon behöver mus, skärm och burken. Windows har jag (antar det fortfarande går uppgradera gratis från w8.1?

Den ska användas till: spela star stable(Facebook spel?) och betala räkningar samt se youtube.

Har plockat ihop detta och budgeten är så lågt som möjligt samt att den ska klara ovanstående i typ 5år.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9400617/

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd

Jag hade köpt en billigare processor, typ Pentium, och sparat en femhundring eller så på det. 4GB räcker nog ganska bra också, men det spelar förstås inte jättestor roll på priset så 8 kanske är lika bra. SATA-kabel lär du få med moderkortet.

Du skulle också kunna installera Chromium (typ ChromeOS för heminstallation) och slippa använda en Windows-licens. Brukar ge bättre prestanda på långsamma komponenter och hon verkar ju inte ha behov av mer än en browser liksom. Problemet är bara om hon använder någon form av BankID på datorn och inte mobilt, men mobilt är ju så mycket smidigare så gör hon inte det så kanske du kan få henne att göra det.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag hade köpt en billigare processor, typ Pentium, och sparat en femhundring eller så på det. 4GB räcker nog ganska bra också, men det spelar förstås inte jättestor roll på priset så 8 kanske är lika bra. SATA-kabel lär du få med moderkortet.

Du skulle också kunna installera Chromium (typ ChromeOS för heminstallation) och slippa använda en Windows-licens. Brukar ge bättre prestanda på långsamma komponenter och hon verkar ju inte ha behov av mer än en browser liksom. Problemet är bara om hon använder någon form av BankID på datorn och inte mobilt, men mobilt är ju så mycket smidigare så gör hon inte det så kanske du kan få henne att göra det.

Svårt på en knapptelefon med bankid hehe. Är det 500kr skillnad typish så satsar jag nog på en i3a då den borde hålla längre

Behöver en extra sata till dvdläsaren.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Svårt på en knapptelefon med bankid hehe. Är det 500kr skillnad typish så satsar jag nog på en i3a då den borde hålla längre

Jo ok. Det går att emulera mobilt bankid för Android på Chromium (och en massa Android-appar) men det är förstås inte så enkelt ordnat.

Citat:

Behöver en extra sata till dvdläsaren.

Ah ok. Man brukar få med mer än en till ett moderkort, men det är ju något av ett budgetkort förstås så jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Kanske överväga en bärbar ?
Om inte så ser ju ditt paket helt OK ut för att vara nytt.
i3'a kanske är lite overkill just nu, men om några år så kommer hon vara glad att den finns

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Kör INTE DDR3 till Skylake. Även om moderkortet har stöd för detta kan det enligt Intel skada minneskontrollern i processorn. Skylake är inte byggda för att hantera minnen med så hög volt, kan bli problem framöver. Byt till ett moderkort som har stöd för DDR4 och kör DDR4 minnen istället!

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr:

Valfri Intel nuc

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Tackar för svar, det blir denna jag plockat ihop nu tror jag.

Kör på en vanlig stationär istället för nuc för att kunna ev uppgradera med en gpu eller liknande i framtiden.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9400977/

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Tackar för svar, det blir denna jag plockat ihop nu tror jag.

Kör på en vanlig stationär istället för nuc för att kunna ev uppgradera med en gpu eller liknande i framtiden.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9400977/

Extra SATA sladdar behöver du nog inte.
Du får med 2st i moderkotslådan.
Och 1m ? sjuuuukt långt för ett normalt chassi

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Extra SATA sladdar behöver du nog inte.
Du får med 2st i moderkotslådan.
Och 1m ? sjuuuukt långt för ett normalt chassi

Senaste billiga moderkort jag köpt så har det alltid varit med en så kollade inte ens

Kör alltid 1m så jag kan dra den hur jag vill :).

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Senaste billiga moderkort jag köpt så har det alltid varit med en så kollade inte ens

Kör alltid 1m så jag kan dra den hur jag vill :).

Ska man tro bilden så följer det med 2 st SATA kablar (en rak och en vinklad). Annars är det ju gratis att fråga deras kundtjänst för säkerhets skull.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4