Ny dator för Doom (2016) till sommaren (max 15-20 000 kr)

Permalänk
Medlem

Ny dator för Doom (2016) till sommaren (max 15-20 000 kr)

Hej alla glada!

Tänkte slå till på en ny dator för att kunna lira Doom och andra spel under sommaren. I datorn jag har nu finns radeon hd 6870 och en gammal intel core duo 2 processor från 2009, typ.

Frågan jag ställer mig är om det är värt att slå till på en dator för typ 12 000-13 000 med ett nvidia 970 eller om man ska vänta till sommaren och slå på lite större med de nya korten. Är nvidia 970 fortfarande bra prestanda för pengarna?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/239760-w...

Tänka mig preliminärt denna dator.

Om det däremot är mer prisvärt att vänta in och köpa de nya korten så kan jag tänka mig göra det, men vill slå till allra senast i början av juni.

Permalänk
Medlem

jag tror tyvärr ingen av oss här kan säga exakt när 1070 / 1080 kommer finnas i lager i svenska butiker. Ryktet är väl dock att 1080 kommer först. Så risken är att det kan dröja innan 1070 finns i svensk butik - kanske in i augusti.

970 är att bra kort, men 1070 mycket bättre. 970 kommer klara Doom fint, men om du tänker dig att byta till 1070 sen, så tror jag marknaden för att sälja ett beggat 970 kommer vara "svår".

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av ericone:

Hej alla glada!

Tänkte slå till på en ny dator för att kunna lira Doom och andra spel under sommaren. I datorn jag har nu finns radeon hd 6870 och en gammal intel core duo 2 processor från 2009, typ.

Frågan jag ställer mig är om det är värt att slå till på en dator för typ 12 000-13 000 med ett nvidia 970 eller om man ska vänta till sommaren och slå på lite större med de nya korten. Är nvidia 970 fortfarande bra prestanda för pengarna?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/239760-w...

Tänka mig preliminärt denna dator.

Om det däremot är mer prisvärt att vänta in och köpa de nya korten så kan jag tänka mig göra det, men vill slå till allra senast i början av juni.

Nej!

1 Bygg aldrig en dator för ett spels skull, det kan lika gärna floppa(detta händer i dag lite för ofta med spel fulla av buggar med mera) och då står du där jävligt besviken.

2 ^Förboka aldrig ett spel i dag^

Med förövrigt så är väl dina grejer ganska gamla nu så vist är det dags för en uppgradering. Tycker att du gott kan vänta på dom nya grejerna tills efter att spelat är släppt Du kan nog titta på grejer för halva den summa men lite till, säg 7. Då har du slantar över till att byta dator lite oftare.

Det är bättre att gå ner ett snäpp och byta oftare. Tänk inte att du skall köpa det värsta för att ha en " framtidssäker dator" om du tänker så, det är det inte värt.

Minimum system requirements: Recommended system requirements:
CPU: Intel Core i5-2400/AMD FX-8320 or better
CPU: Intel Core i7-3770/AMD FX-8350 or better
RAM:

8 GB RAM
RAM:

8 GB RAM
GPU: NVIDIA GTX 670 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB or better
GPU: NVIDIA GTX 970 4GB/AMD Radeon R9 290 4GB or better
OS:

Windows 7/8.1/10 (64-bit versions)
OS:

Windows 7/8.1/10 (64-bit versions)
Store: 55 GB free HDD space
Store: 55 GB free HDD space

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt i nuläget angående GPU, själv köpte jag ett 970 för några månader sedan. Kanske skulle haft is i magen?

Men övriga delar kan du köpa så länge tänker jag - i5 6600K eller i7 6700K - en smaksak och plånboksfårga som beror på hur du tänker använda datorn - vilken upplösning, vilket grafikkort etc. Själv klarar jag mig på en i5. Spelar BF4, WoW, Rust och lite annat. Ska själv köpa DOOM i sommar och har inga planer på att uppgradera i nuläget.

Vad gäller moderkort - kolla vilka finesser de olika tillverkarna har, vissa kort har bättre inbyggt ljudkort osv. Men Z170-chipset ska du ha om du tänker överklocka nu eller i framtiden.

För mig är chassit en viktig del - ska du köpa nytt eller behålla nuvarande? Chassit ska överleva ett par uppgraderingar, ska det vara mATX eller ATX eller kanske mITX? Har själv haft svårt att välja och har bytt några gånger...!

Nätaggregatet ska du inte spara pengar på, köpt ett bra med 7 års garanti, t.ex. EVGA Supernova G2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Ska vänta till juni och se om det kommer några nya kort, annars kör jag på denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/239760-w...

Moderkortet är ett ASUS Z170-E - ATX / Z170

Hur pass uppgraderingsvänligt är moderkortet? Skulle det funka att uppgradera senare (om 1-2 år) i fall de nya korten inte kommer förren till hösten?

Mvh
Ericone