Nvidia Geforce GTX 1080 presterar 27 procent bättre än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hmm Köpa ett 1080 eller köpa ett till 980Ti till bra pris begagnat ??
Har 4790k 16gb minne och 1000 watt XFX Pro nätagg så 2 st 980Ti klarar min rigg av redan..
Vad hade ni gjort?

Man har en del att fundera över helt klart

Hade sålt mitt 980Ti så fort det bara gick, och sen i framtiden funderat på två 1080 istället.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Broken-arrow:

Ändå ska dom ha kvar titan x (finns inte många fördelar ha kvar kortet, samt att sämre kretsar inte blir 980 TI).

4GB mer Minne.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Hade sålt mitt 980Ti så fort det bara gick, och sen i framtiden funderat på två 1080 istället.

Nej då väntar jag hellre tills 1080Ti eller annan modell släpps.1080 skippar jag nog helt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Under det glada 00-talet var det inte ovanligt med en dubblering av prestandan från tidigare flaggskeppet, men med dagens stagnation och eftersom vi nästan nått den fysiska gränsen för hur mycket tillverkningsprocessen kan krympas får man vara nöjd.

Dessutom är som sagt GP104 inte den fullskaliga Pascal-kretsen, så det är egentligen inte en direkt motsvarighet till Titan X utan snarare efterföljaren till GTX 980 och GTX 970 (GP104-400 och GP104-200). Efterföljaren till Titan X och 980 Ti lär komma senare.

När det gäller "dubbla prestandan" pratade Jen-Hsun om VR, och Single Pass Stereo, vilket innebär att GPU:n bara behöver göra ett geometri-pass för ett stereoskopiskt bildpar i VR.

Japp, den har även en bit kvar till GM204 också storleksmässigt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Känns som att dom flesta som sitter på ett Gtx 980Ti väntar på the Big Pascal Gm100 alltså 1080Ti, det gör jag iaf är grymt sugen,känns bittert att köpa ett 1080 när dom redan efter ett par månader senare släpper kretsen fullt ut i 1080Ti vi som har råd väntar Gm100 känns verkligen som att det kan vara ett stort kliv i utvecklingen när det gäller GPU ett 1080 kommer vara i mellansegmentet alltså ointressant när 1080Ti släpps så kommer 1080 framstå som inte lika roligt längre. Misstolka mej inte det är fortfarande ett bra kort fast 1080 kommer värderas som ett 980 idag när hela serien Pascal har släppts,alltså inte särskillt högt. 1080Ti eller Titan beroende på skillnaden emellan korten på prestanda kommer vara intressant för min del!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Hur kan man vara besviken? Vad förväntar sig folk numera?

Sen när gav en ny generation mer? Vi snackar ju för fan 30% snabbare för något som är extremt mycket billigare.

Självklart är folk besvikna när det har talats om 100% mer prestanda med denna generation. Det har aldrig gått så många år mellan generationerna som nu heller. Jag trodde ju inte på att denna generation skulle bli 4k generationen och det ser ut som om jag har rätt. Även om de har tekniken att bygga de korten så vore det dumt ur en affärsmannamässig synpunkt att släppa det bästa direkt.
Sedan billigare? Hur tänker du då? De höjer ju priserna från X70 X80 korten.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

"Samtidigt framgår att prestandan är hela 70 procent bättre än föregångaren GTX 980"

Det är ett steg på 70%!
Att jämföra Ti kortet mot vanliga är inte rättvist.

Rykten säger att 1080 ti (eller 1090 eller vad det ska heta) med hbm minnen så har man 30% mer prestanda mot ett 1080, fan man kanske skulle vänta på 1080 ti, å andra sidan kan man ju inte vänta hur länge som helst när man sitter på ett 760 heller. Fast ett ti kommer väl kosta runt 8k.

Sedan ska det komma något kort i mars nästa år som ska vara helt makalöst, måste vara nya titan??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av deV666:

Blir nog till att köpa 970 nu vid prisdumpningen. Sedan fläska på med hbm2 nästa år, AMD eller Nvidia spelar ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Så tänkte jag också men så länge ett 970 går för över 2000 kr nytt är det så jävla ovärt, spciellt när ett 1070 kommer kosta runt 3000 kr.

Att folk försöker sälja 970 begagnat för över 1000 kr är ju ett skämt också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Du vet precis vad jag talar om eftersom du gör en utläggning om det i ditt inlägg.

Case closed.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

@Yoshman:

Du vet precis vad jag talar om eftersom du gör en utläggning om det i ditt inlägg.

Case closed.

MVH

M.a.o, det finns inga DX12 problem med Maxwell då kretsen faktiskt stödjer allt som finns i specifikationen. I alla fall inte så här långt, får se om VR ställer till det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

M.a.o, det finns inga DX12 problem med Maxwell då kretsen faktiskt stödjer allt som finns i specifikationen. I alla fall inte så här långt, får se om VR ställer till det.

Angående diskussionen halvtomt glas eller halvfullt glas...kunde inte låta bli

OT: Tydligen har Micron gått till full produktion vilket innebär alla har lager med GDDR5X till slutet av sommare. Förra uttalandet var i slutet av sommaren. Så alla glada och nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Så tänkte jag också men så länge ett 970 går för över 2000 kr nytt är det så jävla ovärt, spciellt när ett 1070 kommer kosta runt 3000 kr.

Att folk försöker sälja 970 begagnat för över 1000 kr är ju ett skämt också.

Lycka till att hitta en 970 under tusenlappen - även efter 1070-release. Men drömma kan man ju...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Vad säger du om detta, saxat från OCN. Postat av en av dom som testade kortet i AOS som läckte benchmarks för ett par dagar sedan, mao tillförlitlig källa, nedan har han sammanställt resultat från 3Dmark.

Detta tillsammans med "endast" 27% mot Titan X, vilket iofs är bra, tyder på att 1080 är överhypat imo, fortfarande ett väldigt bra kort dock och sitter en användare på 970 eller 700 generationen är det ju super. Hade jag haft ett 980 eller 980Ti hade jag väntat på ett 1080Ti eller Titan versionen av Pascal.

----

Updated
GTX 1080 @ 1886MHz vs my Fury X 1125Mhz\1170Mhz
Graphics Scores:

3DMark11 Performance smh 720p
GTX 1080 @ 1886MHz = 27683
Fury X @ 1125Mhz = 23912
-67.6% Core clock difference = 10.63% difference

3DMark11 Extreme smh 1080
GTX 1080 @ 1886MHz = 9338
Fury X @ 1125Mhz = 7997
-67.6% Core clock difference = 16.8% difference

FireStirke Performance smh 1080p
GTX 1080 @ 1886MHz = 21828
Fury X @ 1170Mhz = 18860
-61.2% Core clock difference = 15.7% difference

FireStirke Extreme

GTX 1080 @ 1886MHz = 10367
Fury X @ 1170Mhz = 9173
-61.2% Core clock difference = 13% difference

FireStirke Ultra
GTX 1080 @ 1886MHz = 4998
Fury X @ 1170Mhz = 4581
-61.2% Core clock difference = 8.3% difference

"Nvidia has no answer for DX12 I believe. Raw power seems to be their way out. Will the "hype" train prevail?"

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Det är ju för att folk inte tänker. Chippet har ju mindre transistorer än Titan X och ändå presterar det såpass mycket bättre. Dock riktigt löjligt av Jensen att stå och säga att det har "Twice the performance av Titan X" i sin presentation. Han kanske menade 980 alternativt något specifikt som kortet klarar bättre, men det var inte vad han sade.

twice in VR performance tror jag, han heter Jen-Hsun inte Jensens bofhus

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

@Yoshman:

Vad säger du om detta, saxat från OCN. Postat av en av dom som testade kortet i AOS som läckte benchmarks för ett par dagar sedan, mao tillförlitlig källa, nedan har han sammanställt resultat från 3Dmark.

Detta tillsammans med "endast" 27% mot Titan X, vilket iofs är bra, tyder på att 1080 är överhypat imo, fortfarande ett väldigt bra kort dock och sitter en användare på 970 eller 700 generationen är det ju super. Hade jag haft ett 980 eller 980Ti hade jag väntat på ett 1080Ti eller Titan versionen av Pascal.

----

Updated
GTX 1080 @ 1886MHz vs my Fury X 1125Mhz\1170Mhz
Graphics Scores:

3DMark11 Performance smh 720p
GTX 1080 @ 1886MHz = 27683
Fury X @ 1125Mhz = 23912
-67.6% Core clock difference = 10.63% difference

3DMark11 Extreme smh 1080
GTX 1080 @ 1886MHz = 9338
Fury X @ 1125Mhz = 7997
-67.6% Core clock difference = 16.8% difference

FireStirke Performance smh 1080p
GTX 1080 @ 1886MHz = 21828
Fury X @ 1170Mhz = 18860
-61.2% Core clock difference = 15.7% difference

FireStirke Extreme

GTX 1080 @ 1886MHz = 10367
Fury X @ 1170Mhz = 9173
-61.2% Core clock difference = 13% difference

FireStirke Ultra
GTX 1080 @ 1886MHz = 4998
Fury X @ 1170Mhz = 4581
-61.2% Core clock difference = 8.3% difference

"Nvidia has no answer for DX12 I believe. Raw power seems to be their way out. Will the "hype" train prevail?"

Kolla hur Firestrike-resultaten står sig på nuvarande kort, GCN presterar genomgående bättre där relativt Maxwell jämfört med hur det ser ut i spel. Sedan är citatet du har på slutet faktiskt lite humoristiskt, vilket kort är det som lever på "raw power"? Vad är bandbredd i respektive kort, vad är flyttalskapaciteten, hur många transistorer har respektive krets. Vilket kort är det som lever på "raw power"? Skulle säga att din "tillförlitliga" källa kanske borde utföra elementär matematik innan hen gör sin slutkläm nästa gång.

Förväntar mig att Pascal kommer ha något lägre "IPC" än Maxwell, vi lär få klarhet i det på tisdag. Fast att IPC sjunker är rätt väntat om man designar för högre frekvens, det enda som betyder något är produkten IPC * frekvens och den verkar av allt att döma en rejält lyft (men åter igen, låt oss vänta till på tisdag innan definitiva utsagor görs). Är helt värdelöst att jämföra frekvens, varje krets är designad för ett visst frekvensspann.

Beroende på var man lägger frekvensspannet måste man göra olika avvägningar, en krets designad för att köra runt 1 GHz går inte att klocka till 2 GHz. Siktar man på högre frekvenser måste man förenkla de mest komplicerade delarna och dela upp de över flera cykler, så IPC sjunker. Kan man öka frekvensen mer än vad IPC sjunker har man en bra design, annars inte.

Angående DX12. Fattar inte varför så många hängt upp sig på huruvida en finess som inte är del av DX12 specifikationen och som så här långt gett mellan 0-10 % prestandalyft i spel. Om Polaris är så mycket mer effektiv än tidigare GCN som ryktena gör gällande kommer ju effekten av "async compute with parallel dispatch" minska (vilket är vad det handlar om, alla dagens kort stödjer "async compute" men bara de med ACE har "with parallel dispatch", DX12 säger inget om HUR man ska göra detta).

Denna teknik är väldigt analog med SMT, SMT ger ofta runt 50 % på första Atom, inte för den är ett underverk utan tvärt om att den är så usel på att fylla sina ALUs från en CPU-tråd att det finns väldigt mycket utnyttja kapacitet för en andra tråd att använda. Silvermot är fortfarande en "dual-issue" design, den är så pass bra att fylla sin smala pipeline från en CPU-tråd att SMT blev meningslöst. "async compute with parallel dispatch" är bara meningsfullt på en GPU som ofta har problem att fylla sina beräkningsenheter, Maxwell (och av allt att döma även Pascal) har inte det problemet.

När Polaris släpps kommer alla aktuella kort på marknaden ha feature level 12.1, finns redan renderingstekniker som utnyttjar detta till avancerad skugg- och ljuseffekter. Dessa effekter går att göra även utan feature level 12.1, men det kostar betydligt mer än 10 % mer på kort som saknar feature level 12.1. Så vilka kort är det som inte stödjer DX12? (rätt svar: inga då DX12 inte heller kräver feature level 12.1, det är däremot något som i alla fall specificeras men är inte ett krav).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

twice in VR performance tror jag, han heter Jen-Hsun inte Jensens bofhus

Jo jag förstår det. Men jag skrev det för det är så det låter när alla uttalar hans namn

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kolla hur Firestrike-resultaten står sig på nuvarande kort, GCN presterar genomgående bättre där relativt Maxwell jämfört med hur det ser ut i spel. Sedan är citatet du har på slutet faktiskt lite humoristiskt, vilket kort är det som lever på "raw power"? Vad är bandbredd i respektive kort, vad är flyttalskapaciteten, hur många transistorer har respektive krets. Vilket kort är det som lever på "raw power"? Skulle säga att din "tillförlitliga" källa kanske borde utföra elementär matematik innan hen gör sin slutkläm nästa gång.

Förväntar mig att Pascal kommer ha något lägre "IPC" än Maxwell, vi lär få klarhet i det på tisdag. Fast att IPC sjunker är rätt väntat om man designar för högre frekvens, det enda som betyder något är produkten IPC * frekvens och den verkar av allt att döma en rejält lyft (men åter igen, låt oss vänta till på tisdag innan definitiva utsagor görs). Är helt värdelöst att jämföra frekvens, varje krets är designad för ett visst frekvensspann.

Beroende på var man lägger frekvensspannet måste man göra olika avvägningar, en krets designad för att köra runt 1 GHz går inte att klocka till 2 GHz. Siktar man på högre frekvenser måste man förenkla de mest komplicerade delarna och dela upp de över flera cykler, så IPC sjunker. Kan man öka frekvensen mer än vad IPC sjunker har man en bra design, annars inte.

Angående DX12. Fattar inte varför så många hängt upp sig på huruvida en finess som inte är del av DX12 specifikationen och som så här långt gett mellan 0-10 % prestandalyft i spel. Om Polaris är så mycket mer effektiv än tidigare GCN som ryktena gör gällande kommer ju effekten av "async compute with parallel dispatch" minska (vilket är vad det handlar om, alla dagens kort stödjer "async compute" men bara de med ACE har "with parallel dispatch", DX12 säger inget om HUR man ska göra detta).

Denna teknik är väldigt analog med SMT, SMT ger ofta runt 50 % på första Atom, inte för den är ett underverk utan tvärt om att den är så usel på att fylla sina ALUs från en CPU-tråd att det finns väldigt mycket utnyttja kapacitet för en andra tråd att använda. Silvermot är fortfarande en "dual-issue" design, den är så pass bra att fylla sin smala pipeline från en CPU-tråd att SMT blev meningslöst. "async compute with parallel dispatch" är bara meningsfullt på en GPU som ofta har problem att fylla sina beräkningsenheter, Maxwell (och av allt att döma även Pascal) har inte det problemet.

När Polaris släpps kommer alla aktuella kort på marknaden ha feature level 12.1, finns redan renderingstekniker som utnyttjar detta till avancerad skugg- och ljuseffekter. Dessa effekter går att göra även utan feature level 12.1, men det kostar betydligt mer än 10 % mer på kort som saknar feature level 12.1. Så vilka kort är det som inte stödjer DX12? (rätt svar: inga då DX12 inte heller kräver feature level 12.1, det är däremot något som i alla fall specificeras men är inte ett krav).

Om jag tolkat Beyond3D och RWT(RealWorldTechnoligies) rätt använder Polaris en ny version av Command prossesor som faktiskt liknar Maxwells fylla på "shader-bankar" efter hand för att få ner grund effekten. Istället för att ha alla bankar igång för HW asynk hantering så öppnar de vid behov. Därför har Maxwell lägre effekt än AMDs motsvarighet vid bådas referens hastighet.

En fråga, någon som vet om Pascals förbättring jämfört mot Maxwell förutom nodminskningen.

Sägs att Polaris förbättring är 2.5x och då är 70% nodminskning 30% arkitektur förbättring. Vega sägs vara nästan 4x effektivare än AMDs 28 nm planar GPU(Tonga-bästa prestanda/watt), på vilket sätt vet jag inte. Givetvis handlar det om prestanda/watt, men det kan mätas på många sätt. Tillägg Navi skall vara ca 6x effektivare än 28nm planar GPU(Tonga)

Efit: Om en Vega i prestanda/watt motsvarar 4xTonga , hur mycket kan tas ut eller hur många Tonga om man vill bara ha prestanda. Vad kan detta motsvara hos Nvidia. Svårt att få den information hos Nvidia men kul jämförelse.
Edit 2: Där AMD visar sin graf utgår från när eller efter Tonga släpptes.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

En fråga, någon som vet om Pascals förbättring jämfört mot Maxwell förutom nodminskningen.

Den överlägset viktigaste förbättringen är ju redan känd: Pascal kan klockas långt högre än Maxwell, det betyder att man får långt bättre prestanda på en viss transistorbudget.

Högre frekvens betyder att latens mot VRAM räknat i cykler ökar, vilket i sin tur sänker IPC om man inte gör något som minskar hur ofta VRAM behövs användas. Pascal har dubbelt så många vektor-register, dubbelt så mycket L1-cache och något mer L2-cache per CUDA-core jämfört med Maxwell (som även den ökade flera av dessa saker jämfört med Kepler).

En annan förändring som kan användas för att öka nyttjandegraden av resurser i Pascal är att antal "warps" som kan vara aktiva samtidigt är fördubblat jämfört med Maxwell, en "warp" är 32-trådar som alla kör samma GPU-program (AMD kallar motsvarande för "wavefront"). Effekten av detta är faktiskt väldigt snarlik den GCN får m.h.a. "async compute with parallel dispatch", fast på en annan ledd. Jämför man CPUer så har man i GCN gjort något som är rätt likt SMT medan Pascal har något som är mer likt ett större s.k. out-of-order-window.

Vad det gäller prestanda/W så är 980 den Maxwell-krets som har bäst värde av någon desktop-GPU fram till nu. Om Nvidias grafer kring relativa prestanda 1080 vs 980 i spel stämmer och man använder TDP som mått på strömförbrukning så är 1080 1,5 - 1,6 gånger så hög prestanda/W jämfört med 980.

Hur det faktiskt förhåller sig lär visa sig på tisdag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller prestanda/W så är 980 den Maxwell-krets som har bäst värde av någon desktop-GPU fram till nu. Om Nvidias grafer kring relativa prestanda 1080 vs 980 i spel stämmer och man använder TDP som mått på strömförbrukning så är 1080 1,5 - 1,6 gånger så hög prestanda/W jämfört med 980.

Hur det faktiskt förhåller sig lär visa sig på tisdag.

Tack Yoshman

Blir intressant och förvisso släpps 1080 den 28e(eller var det tidigare) denna månad och nu har fått hintat att Polaris släpps precis efter Computex. Gillar jämförelser med HW som alla kan köpa istället för teoretiska spekulationer. Vad som låter överlägset kan vara ett mehh, om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Avstängd

Blir att uppdatera mitt 480 till 1070 då. Hur många procent blir det i förbättring

Permalänk
Medlem

Jag som sitter och väntar på nyheter från korten som jag kan tänka mig att köpa ... 2000-2500kr, dvs. Sjuka prestandaförbättringar. Så jäkla roligt med ett sådant här uppsving. Hoppas att det släpps en hel spel som använder sig av senaste generationen av API, så att man kan få se lite vettiga tester också!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Alltid trevligt att se att det finns folk här på forumet som faktiskt har koll och inte stirrar sig blind på ett spel som av allt att döma är ett av AMD's propaganda-verktyg.

Keep up the good work.