Ska köpa ny stationär dator, men kan inget om datorer! Uppskattar all hjälp.

Permalänk

Ska köpa ny stationär dator, men kan inget om datorer! Uppskattar all hjälp.

Tjena Sweclockers, fick ett tips att starta ett konto här på forumet och fråga om hjälp då jag skall köpa en helt ny stationär dator.
Har hört av väldigt många att vänta på nya delar då det är onödigt att köpa dessa som redan finns med tanke på att det kommer komma väldigt nya delar. Bl.a. en ny (i5 5900k ???) / GTX 1080 / nästa version av styrkrets som hanterar ddr4 (32gb)på mainstreammobos.

Är verkligen nybörjare på delar och undrar ifall någon har mycket info om vad för delar man borde vänta på? All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

@Lawanhermees: Generellt är det värt att vänta på de nya grafikkorten. Det handlar om att vänta ca 1-2 månader för betydligt bättre prestanda per krona.

I övrigt beror det helt på vad du ska göra med datorn, vilken budget du har och om du prioriterar att köpa direkt eller att spara pengar.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Jäger: Tack för svaret! GTX 1080 är jag 100% på att jag ska vänta på, men vet inte vad mer jag ska vänta på. Vad som är värt att sitta och vänta på alltså. Kan tänka mig en budget på 15000-20000 max kanske? Inte så säker lixxom. Kan köpa direkt, behöver nog inte vänta för att spara några hundralappar. Ska väl använda datorn mest för att spela!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lawanhermees:

Bl.a. en ny (i5 5900k ???)

Nuvarande i5:a heter 6600K.

Det finns även 5930K, men det är en i7 Extreme och inget du bör köpa, med tanke på denna tråd.

Citat:

nästa version av styrkrets som hanterar ddr4 (32gb)på mainstreammobos.

Finns redan i form av Z170.

Mitt Intel Cheat Sheet visar vilka processorer som hör ihop med vilka chipset.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Jaha, är processorn som är ute nu (i5 6600K) värd att köpa? Eller borde man vänta på någon ny. Samma med Z170'n ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lawanhermees:

@Alling: Jaha, är processorn som är ute nu (i5 6600K) värd att köpa? Eller borde man vänta på någon ny. Samma med Z170'n ?

Beror lite på vilken prisklass du tänker bygga i, vad du redan har/tänker skaffa och vad du ska spela. Om du till exempel sitter på en 60 Hz-skärm idag tycker jag definitivt att du bör satsa på en uppgradering till 144 Hz, gärna 1440p om pengar finns.

Vilka spel vill du spela?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Tänkt mig lägga upp mot 20000:- på bara stationära datorn. Har en BenQ XL2720Z just nu, så tror inte skärm eller dylikt borde vara några problem, vill bara ha en riktigt fet stationär dator som borde kunna maxa de flesta spelen. Har inget specifikt spel i tanken utan mest de nyaste.

Permalänk

Har nyligen uppgraderat till Skylake (Z170) plattformen från sandybridge (I7 2600k, 16gb 1600Mhz cl9 som jag byggde en dator utifrån till en kompis) och är hel nöjd då det bara har fungerat helt utan problem och varit väldigt enkelt att överklocka med bra temps. Tror inte att du kan gå fel med ett bra Z170 ATX moderkort, 6600k/6700k, stor CPU kylare samt 16gb DDR4 ram (valfri timing och frekvens). Köp till en bra ssd hårddisk till boot och om du har råd till lagring. Koppla sedan upp allt detta till ett högkvalitativ nätagg. Det är mycket mer än effekten som den marknadsförs med som spelar roll och kvalitet på komponenter är viktigare än högre watt benämningar, det bästa är att läsa recensioner t.ex. Jonnyguru är en bra sida.
Jag uppgraderade min dator för att spela i 1080p och en konstant 100+ fps (Eventuellt nvidia surround samt VR) upplevelse så kommer att köra två Gtx 1080 i sli när dom är tillgängliga, detta gör att Cpu är viktigare än vad den vore om jag skulle sikta på högre upplösningar med t.ex. 60 fps som mål då GPUn är den som får jobba mest och fungerar därmed som flaskhalsen innan CPUn pågrund av alla extra pixlar.
Det existerar inget som är overkill i dator världen, ifall du du inte är helt fixerad vid prestanda/krona så är oftast mer bättre, detta ska dock inte överdrivas ;). Även om du har riktigt kraftfulla komponenter så kan det också fortfarande vara smart att inte köra ultra/Maxat (kommer aldrig förstå vissa människors fixering med "maxa" spel ) i spel om man inte märker skillnad själv.

Lycka till med ditt bygge och hoppas Gtx 1XXX serien går att få tag på inom en snar framtid, recensioner imorgon :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk

@BrainDrain56: Så 6600K & Z170 är vad man borde köra på ? Utan att vänta på nya releases?