Permalänk
Medlem

Nedgradera ATX rigg till mATX!

Halloj! Jag kan knappt något om hur man bygger en dator eller vilka specifika specs som behövs för att köra olika komponenter tillsammans. Visst, jag vet vad som krävs för att den dator ska funka men är som sagt dålig med specs...
Så nu till det jag behöver hjälp med!

Just nu kör jag denna Taurus https://www.inet.se/produkt/1517135/taurus-experienced-gtx-750-ti/#specs

Jag vill dock nedgradera till ett BitFenix Prodigy M chassi där endast mATX får plats...alltså behöver jag ändra komponenter, dock vill jag inte lägga ut massa pengar och bygga med massa nya komponenter utan flytta så mycket av mitt dagliga rigg till Prodigy M chassit...

Detta är då vart mitt problem är...jag kan inget om vad som går att flytta...Vet knappt om man kan flytta större delen av komponenterna eller ifall man måste köpa en hel del nya delar...
Jag vet att jag behöver ett nytt moderkort iallafall... Efter detta behöver jag då eran hjälp och era tips hur jag gör det smidigast, billigast och enklast!

Tack i förväg! ^^
MVH Rasmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av R33XTON:

Halloj! Jag kan knappt något om hur man bygger en dator eller vilka specifika specs som behövs för att köra olika komponenter tillsammans. Visst, jag vet vad som krävs för att den dator ska funka men är som sagt dålig med specs...
Så nu till det jag behöver hjälp med!

Just nu kör jag denna Taurus https://www.inet.se/produkt/1517135/taurus-experienced-gtx-750-ti/#specs

Jag vill dock nedgradera till ett BitFenix Prodigy M chassi där endast mATX får plats...alltså behöver jag ändra komponenter, dock vill jag inte lägga ut massa pengar och bygga med massa nya komponenter utan flytta så mycket av mitt dagliga rigg till Prodigy M chassit...

Detta är då vart mitt problem är...jag kan inget om vad som går att flytta...
Jag vet att jag behöver ett nytt moderkort iallafall och funderar på ASUS Z170 MAXIMUS VIII GENE.... Efter detta behöver jag då eran hjälp och era tips hur jag gör det smidigast, billigast och enklast!

Tack i förväg! ^^
MVH Rasmus

Ska nog räcka att byta moderkort, men du kan inte ta ett 1151 moderkort till din processor. Välj ett med sockel 1150.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

ska räcka att du byter moderkort men som ovan skrev till ett med rätt sockel för din cpu ;D
Chassit har stöd för grafikkort upp till 300 mm och ditt grafikkort är 250 mm, detta får du tänka på i framtiden om du ska köpa nytt!

Dock om du inte är så haj kanske du ska ta hjälp av någon kompis som har koll på hur man flyttar komponenterna säkert från en låda till en annan så inget tråkigt uppstår ;D

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Okej! Tack så mycket för den snabba hjälpen! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Ska nog räcka att byta moderkort, men du kan inte ta ett 1151 moderkort till din processor. Välj ett med sockel 1150.

Jag behöver inte byta aggregat då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R33XTON:

Jag behöver inte byta aggregat då?

Nej, det ska inte behövas för att du byter chassi. Det nätagg du har ska få plats i ett Bitfenix Prodigy M.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

@Jäger: Okej^^ Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av R33XTON:

Du kan även behöva köpa kylpasta då du kommer behöva byta pasta på CPU-kylaren om du inte har sådant liggande hemma. Sen kan du vara tvungen att skaffa nytt Windows också när du byter moderkort.

Har du byggt dator förut någon gång, eller tar du hjälp av någon du känner som kan? Vet du någorlunda vad du gör lär ett ESD-armband räcka gott och väl, ESD-matta borde inte behövas.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Inaktiv

En ominstallation av operativsystem krävs efter byte av moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

En ominstallation av operativsystem krävs efter byte av moderkort.

Nja. Med hjälp av Sysprep så brukar jag inte behöva det. Beroende på hur mycket program och roligheter man installerat under åren så kan det vara skönast att testa med detta, men förstås backupa allt viktigt ifall man man inte lyckas.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

@Jäger: Jag har inte byggt en dator än...vet ju dock alla komponenter och så men ska nog ta hjälp av en vän...