Ujuj, VR-diskussionerna är lika blåsiga på Sweclockers också Är rätt stormigt på Reddit just nu på grund av alla uttalanden etc. Palmer nämnde ju kort senare att även om det fungerar med room-scale så är det inte tillräckligt bra, därför rekommenderar dom det inte, som artikeln sa. Folk har teorier om att det handlar om hur Touch är utformad, som en ring runt handen, detta medan Steam VR kontrollerna har en hatt längst upp så den syns bättre. Han som ledde utvecklingen av Lighthouse kommenterade att dom hade samma design som Touch som en iteration i deras process. Läs mer om vad Yates sagt här.
I diskussionen om Oculus avtal med utvecklare, jag har både DK1 och DK2, har träffat flera olika personer från Oculus på olika träffar, trevliga människor och ball hårdvara. Mycket kudos för att starta vågen av utveckling för VR. Däremot så fick nog övergången till Facebook lite följder, deras mål nu verkar vara mer att skapa en butik för VR än bara VR i sig, och detta genom exklusivitetsavtal så att upplevelserna bara kommer säljas i Oculus egna butik, även om dom har stöd för annan hårdvara.
Steam är ju redan ett stort ekosystem på PC, vilken kan ses som ett lika stort hot mot VR som Oculus planer, däremot har jag inte hört något om att dom vill teckna exklusivitetsavtal med utvecklare och skulle gissa på att dom inte behöver göra det. Gör man något till PC vill man troligen ha det på Steam. Om inte annat så kommer utvecklare som gör Rift-spel vilja lägga dom på Steam också för synlighet, och det är just det Oculus inte vill. Palmer har sagt att dom är med och finansierar majoriteten av dom exklusiva spelen till 100%, så dom har ju all rätt att göra göra avtal hur dom vill, men det var inte alla, bara majoriteten. Palmer har själv sagt att dom inte begränsar hårdvaran som används för spelen i deras butik, men att deras butik bara har stöd för Rift och GearVR än så länge.
Men, läs inte bara det här, läs tweeten från Tim Sweeney och kolla en liten stund på videon med David Helgason han länkar till. När dom två (grundare av Epic Games och medgrundare till Unity Technologies) är oroliga över att dom som kommer sälja VR också vill kontrollera själva eko-systemet runt VR på ett osunt vis, och nämner Facebook, så väcker det ju lite tankar.
Själv så växlar jag i vad jag tycker om olika företag/märken ganska ofta, ju mer information som kommer ut i ljuset Det ska bli spännande och se hur Vive DK2an kommer se ut (tidigare CV1), CES16 kommer hålla mig uppe om nätterna Sen får man väl se vad man köper för VR under 2016.