Permalänk

Köpa ny skärm, tips?

Dags för en ny skärm!

Är inte alls insatt på vad man ska kika efter så därför jag vänder mig till er som kan. Jag spelar bara på datorn, gör inget annat. Vill såklart komma så billigt undan som möjligt, ej över 2500. Tom det är i överkant tycker jag. Gärna så stor som möjligt också.

Grafikkortet jag har är Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC 4GB
Om det gör någon inverkan på val?

Det jag spelar är, csgo, hon, och overwatch. Tips?

Mvh Kristoffer

Edit:
Kan denna vara något att ha? Hade dock velat ha lite större :/

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av TheMuffinMan:

Dags för en ny skärm!

Är inte alls insatt på vad man ska kika efter så därför jag vänder mig till er som kan. Jag spelar bara på datorn, gör inget annat. Vill såklart komma så billigt undan som möjligt, ej över 2500. Tom det är i överkant tycker jag. Gärna så stor som möjligt också.

Grafikkortet jag har är Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC 4GB
Om det gör någon inverkan på val?

Det jag spelar är, csgo, hon, och overwatch. Tips?

Mvh Kristoffer

Edit:
Kan denna vara något att ha? Hade dock velat ha lite större :/

Väldigt bra skärm för fps framför allt, sitter på 3 stycken själv. Har svårt att tänka mig att du hittar något bättre med din budget om jag ska vara ärlig. 27" får du lägga ut mer för om du ska ha 144Hz och högre upplösning. Skulle själv inte rekommendera 1080p på något större än 24" då jag tycker att pixeltätheten blir för dålig.

Permalänk

@Bacontree:

Tack för svar! Tänkte precis om man kanske skulle köpa 2 stycken istället för 1 lite större.

Hur gör ni andra som använder fler än 1 skärm, spelar ni på 2 då eller använder de till olika saker?

Visa signatur

Citera!

Permalänk

@TheMuffinMan: Jag spelar sällan på 3 skärmar nu för tiden utan spelar bara på mittenskärmen. De andra skärmarna brukar jag oftast ha igång en twitchstream, fotboll eller liknande på.

Permalänk
Medlem

BenQ xl2411z är lite dyrare än din budget men en helt ok 144Hz skärm.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/194575-b...

Tycker personligen att du bör som första val ha 144Hz. Det är sån stor skillnad imo

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

@TheMuffinMan: Folk med två skärmar spelar nog oerhört sällan på båda. Tror 95% har ena som spelskärm och andra som extraskärm för surfande/twitch/younameit, så kör jag jag iaf. Jag vet inte ens om spel stödjer utbreddning på endast två skärmar eller om tre krävs för det (skulle ändå inte vilja spela på två då du får skarven mellan skärmarna mitt framför dig).

Som du redan kommit fram till är det nog 24" 1080p som gäller i den prisklassen. Nu återstår att välja mellan 144Hz TN-panel eller 60Hz IPS. Planerar du köra mycket FPS (och räknar med att du kan klämma ur stadiga 144fps minimum) kan du överväga en 144Hz. Det på bekostnad av betraktningsvinklar, kontrast och färgdjup som IPS paneler är bättre på.

Själv kör jag två IPS 60Hz då jag knappt spelar FPS längre och jag prioriterar en bättre bildkvalitet framför snabb uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Skrivet av magkliarn:

@TheMuffinMan: Folk med två skärmar spelar nog oerhört sällan på båda. Tror 95% har ena som spelskärm och andra som extraskärm för surfande/twitch/younameit, så kör jag jag iaf. Jag vet inte ens om spel stödjer utbreddning på endast två skärmar eller om tre krävs för det (skulle ändå inte vilja spela på två då du får skarven mellan skärmarna mitt framför dig).

Som du redan kommit fram till är det nog 24" 1080p som gäller i den prisklassen. Nu återstår att välja mellan 144Hz TN-panel eller 60Hz IPS. Planerar du köra mycket FPS (och räknar med att du kan klämma ur stadiga 144fps minimum) kan du överväga en 144Hz. Det på bekostnad av betraktningsvinklar, kontrast och färgdjup som IPS paneler är bättre på.

Själv kör jag två IPS 60Hz då jag knappt spelar FPS längre och jag prioriterar en bättre bildkvalitet framför snabb uppdateringsfrekvens.

Tack för svar!
Kan inte säga att jag spelar överdrivet mycket och är väl inte på den nivån heller som kräver det absolut bästa heller, osäker på hur stor skillnad det är också. Den jag länkade i början, är det sådan ips 60Hz du pratar om?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

144hz eller 120hz är en sån extrem skillnad i allt från 60hz.. Du måste uppleva det för att förstå det och när du väl gjort det så är du såld!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Tack för svar!
Kan inte säga att jag spelar överdrivet mycket och är väl inte på den nivån heller som kräver det absolut bästa heller, osäker på hur stor skillnad det är också. Den jag länkade i början, är det sådan ips 60Hz du pratar om?

Jag kör en Dell 23" 1080p IPS hemma och är grymt nöjd med färger och skärpa m.m.

Skulle inte heller gått upp på 27" om du inte också går upp till 1440p och då kostar det mer.
Hellre en bra 23-24" för 1080p med IPS för de flesta fall eller TN-panel (vanligast) med 144Hz om du har hårdvara som kan köra spelen så snabbt och ska köra mycket FPS. Själv föredrar jag IPS/PLS som sagt.

På Webhallen har de IPS/ PLS / VA i en separat lista:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/bildskarmar/ips-pls-va/

EDIT: Eftersom jag har mest erfarenhet av Dell så kan jag rekommendera deras UH-serie. Vi har ett gäng på jobbet, både 24" och 27" för att visa processbilder i vår fabrik. Riktigt trevliga med tunna ramar så det inte stör när vi kör dubbla 24 eller 27 på flera av datorerna.

2490kr på flera olika butiker:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2384616

Testerna visar att det är bra färger redan från början och man kan få dem ännu bättre med lite kalibrering. Latensen/Laget är också i toppklass jämfört med många andra skärmar, så den passar även bra till snabbare spel:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166048-a...

Jag skulle rekommendera denna sett till din budget samt användarprofil. 144Hz för CS och Overwatch samt helt okej färgåtergivning och betraktningsvinkel för en TN-panel.

Ett annat alternativ är ju VA eller IPS om du vill ha bättre färgåtergivning och betraktningavinkel - men jag hade satsat på låg ms och hög Hz för de spel du spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av El1min4tor:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166048-a...

Jag skulle rekommendera denna sett till din budget samt användarprofil. 144Hz för CS och Overwatch samt helt okej färgåtergivning och betraktningsvinkel för en TN-panel.

Ett annat alternativ är ju VA eller IPS om du vill ha bättre färgåtergivning och betraktningavinkel - men jag hade satsat på låg ms och hög Hz för de spel du spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan eventuellt hittat en sådan begagnad nu. När man ska koppla in denna, vilka kablar är det som gäller?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Kan eventuellt hittat en sådan begagnad nu. När man ska koppla in denna, vilka kablar är det som gäller?

Ligger med en DVI som klarar 144Hz i lådan. Skärmen har även ingång för DisplayPort och HDMI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7