Datorbygge för spel i 1440p! Släng idéer på mig!

Permalänk
Medlem

Datorbygge för spel i 1440p! Släng idéer på mig!

Tjenare,

det börjar klia i köpfingrarna! Så inför kommande releaser av GPU/CPU:er sitter jag och funderar ut vad som är mest värt för mig att göra.

Spelar mycket "The Division" och i framtiden blir det "Battlefield 1". Förutom det är det en hel del spel som inte kräver någon nämnvärd hårdvara. Mitt mål är alltså att bygga något som presterar riktigt bra i 1440P i High/Ultra-deltat.

Det stora problemet idag är mina 3GB VRAM. Datorn klämmer ut riktigt bra med FPS även på höga inställningar i "The Division", men ack så mycket stuttering det blir. Jag är tvingad att sänka alla inställningar som fyller VRAM för att det ska kännas flytande. Ligger väl och snurrar i Low/Medium-deltat idag.

Skalningen i SLI verkar riktigt fin i "The Division" då HWMonitor visar att båda GPU:er ligger nära 100% konstant. CPU ligger konstant i 100% alla kärnor.

Nuvarande dator

CPU: i5-3570K @ 4.5GHz
Moderkort: MSI Z77A-S01 ATX
RAM: 15GB RAM @ 1600MHz
GPU: EVGA GTX 780 3GB SC ASX 2.0 x2 SLI @ 1100MHz
SSD: Intel SSD 540 256GB x2
PSU: Corsair AX860
Monitor: Samsung PLS 1440p 60Hz

Idé för kommande köp

Chassi: Fractal Design Define S
SSD Samsung 950 PRO 512GB
CPU: Intel i7-6800K: (Detta om den hamnar runt 4000SEK)
Moderkort: MSI X99A SLI PLUS eller annan modell X99
RAM: Corsair DDR4 2800MHz CL14 Vengeance LPX
GPU: GTX 1080 (EVGA SC ASX)
Kylning-CPU: Här behöver jag råd om vilken sluten vattenkylning jag ska köra på.
PSU: Corsair AX 860 (redan inköpt)

Mitt mål är 60 FPS+ då skärmen är 60Hz och jag vill inte byta skärm.
Det första jag tänker på är att i de spel där SLI stöds bra, så kanske jag inte kommer att se en bra boost i FPS om jag kör endast ett GTX 1080. Känns som att jag kanske bara köper VRAM.

Vad tycker ni? Tar gärna pointers om vad som kan tänkas om eller rent av bättre lösningar.

Fyller på med info som glömts om det behövs.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Skulle ändå rekommendera dig att tänka extra på om du ändå inte ska lägga pengar på en skärm med 144 hz eller mer. Kör du mycket FPS-spel är det en otroligt värd investering. Som kylning skulle jag rekommendera antingen en custom loop (om du ändå kommer lägga ett antal tusenlappar på bygget är det lika bra att göra det bra från början) eller alternativt ett slutet system liknande h100i eller bättre,

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock:

Någon 144Hz blir det inte just nu. Föredrar bildkvalitén på min PLS och 144Hz i 1440p med så mycket ögongodis det går blir tungt.

Custom loop är inget jag vill köra på i dagsläget heller. Det blir sluten krets eller luft.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att kombinera en 1440p G-sync 144hz skärm med ett GTX 1080, kommer att vara precis det du behöver. Det är en dyr invertering men absolut värt om du spelar mycket och använder datorn.
Om du ända ska lägga så mycket pengar på en dator kommer du att behöva en riktigt bra skärm för att få rätt upplevelse.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Borderlander: Bildkvalité i all ära men ska du ändå ha ett sånt här system så rekommenderar jag dig att köpa en 144 hz skärm. Allt kommer flyta mycket bättre i alla spel du kör som tillåter en framerate över 60 fps och med ett GTX 1080 kommer du inte ha några problem att komma upp i den frameraten.

Och för att få bäst bang-per-buck hade jag rekommenderat en 1440p 144 hz skärm med IPS-panel.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@Captain_Spock:

Någon 144Hz blir det inte just nu. Föredrar bildkvalitén på min PLS och 144Hz i 1440p med så mycket ögongodis det går blir tungt.

Custom loop är inget jag vill köra på i dagsläget heller. Det blir sluten krets eller luft.

Jag kör 780ti på en AH-IPS 120hz 1440p skärm, och det flyter på som smör. I vissa tyngre spel får jag köra längre (typ medium->high) men föredrar högre fps i dom spelen. Även om du endast kör 60-80 fps så flyter det på bättre tycker jag med min 120hz skärm än det gör på gamla 60hz

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Jag håller med tidigare inlägg om en 144hz-skärm. G-sync är också enormt trevligt.

Kör själv Asus MG279Q med Freesync och IPS. Det är nog den enskilt största uppgradering jag gjort för upplevelsen. Kör runt det med ett Nano och är i stort mycket nöjd. Med tanke på att du siktar på ett GTX 1080 som är snabbare så lär du bli nöjd. Välj även en skärm med G-sync och IPS (AHVA). Det kommer bli mycket bra!

Permalänk
Medlem

Instämmer med de andra! Jag har en Asus ROG Swift PG279Q och är mycket nöjd! Jag har bara ett GTX 970, men det fungerar. Visserligen tänker jag ändå införskaffa ett nytt grafikkort i år, det behövs ju en del GPU-prestanda. Ett GTX 1080 är nog perfekt för 1440p och >120 Hz spelande.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte säker men tror att du skulle klara dig ganska bra på att bara uppgradera grafikkortet. I alla fall för att köra på High.

Permalänk
Medlem

Helt ointresserad av en ny skärm!

Jag vill gärna ha råd angående allt annat dock.

Permalänk
Skrivet av Borderlander:

Helt ointresserad av en ny skärm!

Jag vill gärna ha råd angående allt annat dock.

Har inte kollat upp cpu men den låter inte som en x99 sockel. Fast vad vet jag, slutade leta när jag köpte min 6700 i höstas
Har bara en positiv erfarenhet av slutna vattenkylningarna ännu. Har aldrig haft några problem även om vissa gurglande ljud vid uppstart fortfarande förekommer. Kör i dagsläget med NZXT Kraken X-61, kan dock vara värt att kolla upp antalet interna usb-hubbar man har på moderkort/chassi. På ett Asus Hero 8 och NZXT H440 New räckte dem precis till. Tempen på cpu går inte över 28 C (har inte använts en sommar dock).

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Helt ointresserad av en ny skärm!

Jag vill gärna ha råd angående allt annat dock.

Känns som att du behöver uppleva att spela på en skärm med 144hz med g/freesync. Det ger en bättre spelupplevelse att lägga pengarna på en vettig skärm (ahva/ips 1440p/144hz) istället för dyra komponenter som 950 pro när du klara dig utmärkt på 850 evo och 6800k när du lika gärna kan spela på en 6600k för halva priset.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har testat vid flertal tillfällen. Inte aktuellt. Vad jag klarar mig på och vad jag vill ha är olika saker.

Nu släpper vi diskussionen om skärmar.

Permalänk
Medlem

haha vad fan är vitsen med en fläskig dator om du inte har rätt skärm för den?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Deepcool Gamer Storm Captain 360 verkar som en prisvärd AIO-kylare.

240mm versionen fick rätt bra betyg av Sweclockers: http://www.sweclockers.com/test/21421-deepcool-captain-240/6#...

Annars tycker jag du borde vänta en generation innan du byter processor. Jag tror inte ny processor kommer göra så värst stor skillnad i den upplösningen.

Permalänk
Medlem

Förvånande att så många fortsätter prata om skärmbyte, trots att TS uttryckligen skriver att hen inte vill byta skärm i första inlägget.

Jag tycker nog att du kan testa att bara byta grafikkort när 1080 släpps, då jag tror din processor och övrigt fungerar bra ett tag till. Känner du sedan att du inte får en tillräcklig uppgradering så kan du börja kika på övriga uppdateringar.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Men varför uppgradera när han spelar i 60Hz och vill spela i 1440? 144Hz och uppåt och 1440 i upplösning då kan jag förstå det krävs mer än dubbelt så bra hårdvara men seriöst 60Hz

Permalänk
Medlem

@bluppblupp
@Fönstrputtsaren

Tack för input. Skönt att det finns folk som beter sig som vuxna som inte behöver validera sina egna val och åsikter genom dravel.

Jag har för mig att Deepcool Gamer Storm Captain 360 ska låta en hel del. Får kolla på det.

Permalänk
Medlem

Detta är ingen tråd där jag vill höra folks åsikter om vilken uppdateringsfrekvens det ska vara på skärmen. Jäklar vad Sweclockers har tappat. Brukade ju inte vara några som helst problem att få bra hjälp här förr. Nu verkar det ju vara mest en massa åsikter utan några som helst konstruktiva formuleringar.

Permalänk
Skrivet av dregel2:

Jag tror att kombinera en 1440p G-sync 144hz skärm med ett GTX 1080, kommer att vara precis det du behöver. Det är en dyr invertering men absolut värt om du spelar mycket och använder datorn.
Om du ända ska lägga så mycket pengar på en dator kommer du att behöva en riktigt bra skärm för att få rätt upplevelse.
Lycka till!

Skrivet av Captain_Spock:

@Borderlander: Bildkvalité i all ära men ska du ändå ha ett sånt här system så rekommenderar jag dig att köpa en 144 hz skärm. Allt kommer flyta mycket bättre i alla spel du kör som tillåter en framerate över 60 fps och med ett GTX 1080 kommer du inte ha några problem att komma upp i den frameraten.

Och för att få bäst bang-per-buck hade jag rekommenderat en 1440p 144 hz skärm med IPS-panel.

Skrivet av grimboso:

Jag kör 780ti på en AH-IPS 120hz 1440p skärm, och det flyter på som smör. I vissa tyngre spel får jag köra längre (typ medium->high) men föredrar högre fps i dom spelen. Även om du endast kör 60-80 fps så flyter det på bättre tycker jag med min 120hz skärm än det gör på gamla 60hz

Skrivet av Novdid:

Jag håller med tidigare inlägg om en 144hz-skärm. G-sync är också enormt trevligt.

Kör själv Asus MG279Q med Freesync och IPS. Det är nog den enskilt största uppgradering jag gjort för upplevelsen. Kör runt det med ett Nano och är i stort mycket nöjd. Med tanke på att du siktar på ett GTX 1080 som är snabbare så lär du bli nöjd. Välj även en skärm med G-sync och IPS (AHVA). Det kommer bli mycket bra!

Skrivet av alex5555:

Instämmer med de andra! Jag har en Asus ROG Swift PG279Q och är mycket nöjd! Jag har bara ett GTX 970, men det fungerar. Visserligen tänker jag ändå införskaffa ett nytt grafikkort i år, det behövs ju en del GPU-prestanda. Ett GTX 1080 är nog perfekt för 1440p och >120 Hz spelande.

Skrivet av erssn:

Känns som att du behöver uppleva att spela på en skärm med 144hz med g/freesync. Det ger en bättre spelupplevelse att lägga pengarna på en vettig skärm (ahva/ips 1440p/144hz) istället för dyra komponenter som 950 pro när du klara dig utmärkt på 850 evo och 6800k när du lika gärna kan spela på en 6600k för halva priset.

Skrivet av erssn:

haha vad fan är vitsen med en fläskig dator om du inte har rätt skärm för den?

Men för i helvete! Varför kan ni inte bara acceptera att TS inte är intresserad av en ny skärm?

TS har redan en bra 1440p skärm och hans mål är att kunna köra spel i 60 FPS. Alla tycker inte det är värt att lägga ner 5-6K på en ny skärm. Det är dessutom rätt svårt att kunna driva nyare spel i 144Hz och 1440p om man inte är villig att skruva ner inställningarna ganska ordentligt.

Permalänk
Medlem

@Fönstrputtsaren:

Tack för detta. Jag är nöjd med min LPS och vill skruva upp inställningarna rejält i de spel jag spelar/ska spela.

Permalänk
Medlem

Det är inte meningen att du ska känna så, det jag tror dom flesta menar inklusive mej själv är att köpa ett 1080 för att spela i 60Hz och 1440 är pengar rätt ner i sjön det är helt onödigt det är overkill, jag kan spela bf4 på ultra i 1440 med g-sync i runt 100 Hz med ett gtx 980ti så det dom flesta försöker säga är att det är helt onödigt att köpa ett 1080 om du vägrar byta skärm och endast ska spela i 60Hz och 1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudie1:

Det är inte meningen att du ska känna så, det jag tror dom flesta menar inklusive mej själv är att köpa ett 1080 för att spela i 60Hz och 1440 är pengar rätt ner i sjön det är helt onödigt det är overkill, jag kan spela bf4 på ultra i 1440 med g-sync i runt 100 Hz med ett gtx 980ti så det dom flesta försöker säga är att det är helt onödigt att köpa ett 1080 om du vägrar byta skärm och endast ska spela i 60Hz och 1440.

ska han ändå bara spela i 1440p 60hz räcker det ju med en vanlig i7a också tycker jag, plus att 3k+ för en pcie ssd inte kommer göra något för honom över en 850 evo i samma storlek

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

@Nudie1:

Det är framför allt attityden och bristen på retorik och argument som är för jävla dålig här.

Jag har en bra 1440p PLS från Samsung och är nöjd. Vill jag ha en 144HZ och dra ner inställningarna i vissa spel så gör jag det när jag känner för det. Nu sitter jag då med mina GPU:er som bara har 3GB VRAM som är för lite. Jag är inte intresserad av att sänka inställningar för att få högre upp FPS till mer än 60-70. Knappast overkill med ett 1080 i 1440P när man vill ha så höga inställningar som möjligt.

Permalänk
Medlem

@Prophet^:

Den kan hända att det räcker med en billigare CPU. Jag sitter nu och funderar på att bara uppgradera GPU och gå därifrån. 950 PRO kommer bara för att jag behöver en SSD om jag bygger nytt och jag gillar prestandan på den och vill ha M.2 om jag bygger nytt.

Permalänk
Medlem

Tycker det du planerar att köpa ser bra ut, skulle däremot föreslå att du tar en funderare angående SSDn dock, en m.2-disk med de hastigheterna låter ballt på pappret men i verkligheten gör det cirka ingen skillnad över huvud taget. Har nämligen precis en sån SSD själv och skillnaden är inte märkbar. Där kan du spara lite pengar med andra ord.

Vad gäller pratet om din skärm så låter det som att du inte vill byta då du gillar din PLS-panel. Inget fel med det och det är absolut inga konstigheter där, men det är värt att nämna att det finns skärmar på 2560x1440 144hz med IPS-paneler, så du behöver inte oroa dig för att tappa bildkvalité, om det är det som får dig att inte vilja byta.

Permalänk
Medlem

Börja med grafikkortet, om du inte är nöjd då så forsätt, annars vänta något år och hoppas på lite konkurens på marknaden när amd släpper nytt.

Permalänk
Medlem

ok, jo jag tycker att ett gtx 1080 är overkill i 60Hz och 1440, och 70 Hz kan du aldrig få uppleva med en 60Hz skärm för skärmen klarar bara max 60. Jag förstår om du är nöjd med din skärm och inte vill att bilden uppdateras för fort men jag skulle hellre rekommendera och köpa ett begagnat 980ti när 1080 släpps det kommer du få för halva priset av ett 1080 men självklart gör du som du vill jag tänker bara om du vill spara pengar i hårdvara som din skärm ändå inte klarar av. 6gb vram räcker ännu väldigt långt. Önskar dej lycka till då

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: Tack för svar!

Det kanske är nörden i mig som vill ha det fint på papper också. Blir det så att jag börjar med endast GPU så har jag ingen användning för M.2 ändå. Tack för den insynen!

PLS 1440p 144Hz. Det ska jag definitivt kolla in! Då har jag en ursäkt att köpa två 1080. Tråkigt i spel som kanske inte stödjer SLI bara.

Permalänk
Medlem

@Nudie1:

"Jag förstår om du är nöjd med din skärm och inte vill att bilden uppdateras för fort..."

Jösses... Pinsamt värre. Gå och hjälp någon annan.