Slippa tull samt avgift från posten

Permalänk
Medlem

Slippa tull samt avgift från posten

Tjena undra bara om nån vet ifall det går att slippa postens avgift på 125 kr om man meddelar att man är på att betala skatt innan.

Åkte precis på en summa på 400 kr för att hämta mitt paket vilket gjorde mig extremt irriterad. Det kändes verkligen inte rättvist att betala parasiterna postnord 125 kr för ingenting där emot ska alla betala momsen på 25% . Bråkade med posten om detta jag tänkte visst momsen kan jag betala den ska ingen slippa undan men 125kr straff -.- så ja går det att slippa denna avgift?

obs glömde notera att detta gäller för köp under 1400kr

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Köper man grejer via ebay där det automatiskt dras pengar för moms/tull slipper man avgifter, enda fallet jag kan komma på sådär på rak arm.

Permalänk
Medlem

@Lexius:

Jag handlade enorma mängder laddare och krängde vidare när förra Iphone kom ut (folk är idioter som pröjsar så mycket för Kina stuff). Brukade dela upp leveranserna så jag landar under 400kr per packet, det blir lite dyrare men jag har aldrig betalat tull eller någon form av importavgift.

Btw, det brukar stå "gift" på mina packet om det nu spelar någon roll

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tjena undra bara om nån vet ifall det går att slippa postens avgift på 125 kr om man meddelar att man är på att betala skatt innan.

Åkte precis på en summa på 400 kr för att hämta mitt paket vilket gjorde mig extremt irriterad. Det kändes verkligen inte rättvist att betala parasiterna postnord 125 kr för ingenting där emot ska alla betala momsen på 25% . Bråkade med posten om detta jag tänkte visst momsen kan jag betala den ska ingen slippa undan men 125kr straff -.- så ja går det att slippa denna avgift?

obs glömde notera att detta gäller för köp under 1400kr

Nej du slipper inte. De har förtullat varorna åt dig och tar betalt för tjänsten.
Jobbar du själv gratis?

Permalänk
Medlem

@KalBumling:
Då betalar man samma avgift till ebahs global shipping program som dessutom tar och öppnar paketet och packar om det i ett de tycker är lämpligt. I mitt fall var det ett moderkort som de packade om i en vanlig plastpåse, som de satte ner i en kartong som var ca 2cm större än moderkortet och fyllde med frigolitchips. Hallå esd...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@KalBumling:
Då betalar man samma avgift till ebahs global shipping program som dessutom tar och öppnar paketet och packar om det i ett de tycker är lämpligt. I mitt fall var det ett moderkort som de packade om i en vanlig plastpåse, som de satte ner i en kartong som var ca 2cm större än moderkortet och fyllde med frigolitchips. Hallå esd...

Har aldrig hänt mig, kanske beror på vilken carrier det rör sig om men när jag handlar från USA med främst UPS/Fedex som leverantörer så har det aldrig packats om och tullhanteringen har alltid skötts av dem och inte ebay. Det enda ebay gjort är tagit betalt sen har deras del i det hela varit avklarad. De enda avgifter som jag betalat då är moms/tull, inga övriga administrativa avgifter har tillkommit. Var några månader sen jag köpte något men har vid ett tiotal tillfällen senaste 2-3 åren köpt saker utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej du slipper inte. De har förtullat varorna åt dig och tar betalt för tjänsten.
Jobbar du själv gratis?

Jobbar du själv gratis ? Mitt svar ja blir utnyttjad till praktik som många andra . Men tack för svaret då kan man konstatera att de ovärt att beställa varor utanför EU såvida de inte är småsaker som kostar under 1k har aldrig fått moms på dem.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jobbar du själv gratis ? Mitt svar ja blir utnyttjad till praktik som många andra . Men tack för svaret då kan man konstatera att de ovärt att beställa varor utanför EU såvida de inte är småsaker som kostar under 1k har aldrig fått moms på dem.

Tycker personligen att det inte är mer än rätt att varor momsas samt betalas tull på när man handlar utomlands. Blir orättvis marknad annars, sen att man slipper på varor som kostar under 1000 är ju för att kostnaden kanske inte täcker inkomsten där men att dem egentligen skall tullas med.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

@Lexius: Svenska staten vill ha en bit av kakan, bara gilla läget.
Förr bestälde jag en del trim till kines scootrar via Ebay, alltid från Kina. Jag fick lära mej att om jag betalade extra för Express frakt, (EMS) så fick jag hem grejerna på bara två dagar istället för tre veckor och slapp av någon anledning både tull och moms. Fungerade varje gång. Men jag vet inte om det fungerar längre, detta är över tio år sedan.

Jag har inte bestält något från utanför EU sedan dess. Kollar just nu på DashCam till bilen, blir troligen till att handla från UK, just för att slippa osäkerheten kring tull/moms. (Reglerna är klara! Utanför gränsen = tillkommer tull och Moms på både prylen och frakten, punkt, slut! MEn det är inte alltid tullen verkar hinna med, eller så slinker en del igenom och man slipper?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du själv gör tulldeklarationen så slipper Posten elelr någon anna speditör göra den men jag är oerhört skeptisk till att det blir billigare för ett fåtal paket, såvida du inte tänker starta en importfirma och lära dig rutinerna så lär det inte vara värt det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar som folk bara svarar utan att ha läst tråden jag skrev och upprepar har inget emot att betala tull men 125 kr avgift från postnord är inte rättvis . Tänkte att man kunde checka det med skatt själv istället för att postnord gör det. Finns det en sån möjlighet är frågan?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lexius:

Verkar som folk bara svarar utan att ha läst tråden jag skrev och upprepar har inget emot att betala tull men 125 kr avgift från postnord är inte rättvis . Tänkte att man kunde checka det med skatt själv istället för att postnord gör det. Finns det en sån möjlighet är frågan?

Om du absolut vill så går det
http://www.tullverket.se/innehallao/d/deklarationshjalp/dekla...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

som sagts innan, om post nord sätter en gubbe på att hanera dina inköp från icke EU land så kostar det 125:- att göra det tänk på alla andra inköp du gjort som slinkigt igenom tullen då kan jag lova dig att du sluppit undan mer än 125:-
bara att göra som alla andra öppna börsen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg, men be säljaren att ange att det är en gåva. Då slipper du avgift.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Verkar som folk bara svarar utan att ha läst tråden jag skrev och upprepar har inget emot att betala tull men 125 kr avgift från postnord är inte rättvis . Tänkte att man kunde checka det med skatt själv istället för att postnord gör det. Finns det en sån möjlighet är frågan?

Lagen säger att det är din skyldighet att förtulla själv det du importerar.
Om du inte gör det och dina paket hamnar i stickprov får du väl skylla dig själv.

Så antingen tar du och slipper "straffavgiften" från postnord/DHL/UPS/TNT etc genom att förtulla själv.
Eller så chansar du på alla paket du beställer och betalar gladeligen avgiften på de få paket som fastnar.

Har i över 15 år beställt varor från utlandet både från Asien och Nordamerika. Det lönar sig att betala avgifterna när ett paket fastnar. För alla dina paket fastnar då inte.

Skrivet av enoch85:

Har inte läst alla inlägg, men be säljaren att ange att det är en gåva. Då slipper du avgift.

Då gäller inte försäkringar om paket försvinner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Har inte läst alla inlägg, men be säljaren att ange att det är en gåva. Då slipper du avgift.

samt gift fallerar om det säljs av ett företag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Har inte läst alla inlägg, men be säljaren att ange att det är en gåva. Då slipper du avgift.

Skall den myten aldrig dö?

Det funkar om det är mellan privatpersoner, inte företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Har inte läst alla inlägg, men be säljaren att ange att det är en gåva. Då slipper du avgift.

Damm vilket smart ide ska jag definitivt göra. Har tänkt på det förr i tiden men glömt av

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Lagen säger att det är din skyldighet att förtulla själv det du importerar.
Om du inte gör det och dina paket hamnar i stickprov får du väl skylla dig själv.

Så antingen tar du och slipper "straffavgiften" från postnord/DHL/UPS/TNT etc genom att förtulla själv.
Eller så chansar du på alla paket du beställer och betalar gladeligen avgiften på de få paket som fastnar.

Har i över 15 år beställt varor från utlandet både från Asien och Nordamerika. Det lönar sig att betala avgifterna när ett paket fastnar. För alla dina paket fastnar då inte.

Då gäller inte försäkringar om paket försvinner.

Ok antar man slipper afgiften om man förtullar själv det är ju ingen tull på packet under 1500 men uppenbart tillkommer moms

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Va kass Sweclockers hemsidan är hemsidan kan inte nås när man ska gå tillbaka o stava rätt .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Damm vilket smart ide ska jag definitivt göra. Har tänkt på det förr i tiden men glömt av

ja om du köper av en privatperson funkar detta men ser tulltjänstemannen att det står gift och avsändrarn är Shing shong AB åker du på tull o allt annat ändå...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Ok antar man slipper afgiften om man förtullar själv det är ju ingen tull på packet under 1500 men uppenbart tillkommer moms

Paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Va kass Sweclockers hemsidan är hemsidan kan inte nås när man ska gå tillbaka o stava rätt .

Skyll inte på hemsidan för att du saknar grundläggamde forumkunskaper
Tryck på redigera, inte tillbaka.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skyll inte på hemsidan för att du saknar grundläggamde forumkunskaper
Tryck på redigera, inte tillbaka.

Jag klicka på redigera smartass döm inte innan du vet

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

För det första så är det olagligt att skippa deklaration av beställning av varor. Om du gör det själv så slipper du betala de 100kr exkl moms som posten/postnord/etc. tar för att göra det.

Det är inte heller tull+skattebefriat med gåvor, endast under ett visst värde är det befriat. För närvarande är gränsen 500SEK totalvärde (dvs varans värde+fraktkostnad) om jag minns rätt.
Är värdet mellan 500 och en aningen högre summa (vill minnas 1500, men kan vara ändrat eller fel på minnet) så skall du betala moms, men inte tull.
Över det ska du betala både moms och tull.
Det finns även reglerat vad som räknas som gåvor, listor på skatteverkets hemsida.

För saker som inte är gåvor gäller samma sak, men de monetära gränserna är lite annorlunda.
Har för mig helt tull- och moms-befriat är 200kr totalvärde inkl frakten i det fallet.

Värt att veta:
Om du har skickar tillbaka en vara som är köpt utanför EU för reparation eller utbyte så måste du på förhand ansöka om specifikt tillägg samt ha tullbevis klart och redo.
Om du saknar det åker du på tull+moms enligt ovanstående igen vid mottagande av den reparerade eller ersättningsvaran.

P.S. Moms och tull är 2 separata saker, momsen är mervärdesskatten på 25% (6% på böcker), tull är en extra skatt som beror på vilken typ av vara det är. Oftast någon eller några procent.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

För det första så är det olagligt att skippa deklaration av beställning av varor. Om du gör det själv så slipper du betala de 100kr exkl moms som posten/postnord/etc. tar för att göra det.

Det är inte heller tull+skattebefriat med gåvor, endast under ett visst värde är det befriat. För närvarande är gränsen 500SEK totalvärde (dvs varans värde+fraktkostnad) om jag minns rätt.
Är värdet mellan 500 och en aningen högre summa (vill minnas 1500, men kan vara ändrat eller fel på minnet) så skall du betala moms, men inte tull.
Över det ska du betala både moms och tull.
Det finns även reglerat vad som räknas som gåvor, listor på skatteverkets hemsida.

För saker som inte är gåvor gäller samma sak, men de monetära gränserna är lite annorlunda.
Har för mig helt tull- och moms-befriat är 200kr totalvärde inkl frakten i det fallet.

Värt att veta:
Om du har skickar tillbaka en vara som är köpt utanför EU för reparation eller utbyte så måste du på förhand ansöka om specifikt tillägg samt ha tullbevis klart och redo.
Om du saknar det åker du på tull+moms enligt ovanstående igen vid mottagande av den reparerade eller ersättningsvaran.

P.S. Moms och tull är 2 separata saker, momsen är mervärdesskatten på 25% (6% på böcker), tull är en extra skatt som beror på vilken typ av vara det är. Oftast någon eller några procent.

Det är säkert som du skriver. Men i vilket läge är det tänkt att konsumenten skall deklarera?
Om jag ropar hem nått från E-bajs, och säljaren (ett företag) skickar varan, här hemma vid får jag papper att paket har anlänt till mitt utlämnings ställe. Det är ju bara att hämta det, när skall jag deklarera varan?
Eller för den delen, jag får hem en avi att paket finns att hämta hos speditör. När jag kommer dit, har ju denne redan deklarerat och vill nu ha betalt, hur kan jag deklarera själv? (När?) så jag slipper avgifterna?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turbonisse:

Det är säkert som du skriver. Men i vilket läge är det tänkt att konsumenten skall deklarera?
Om jag ropar hem nått från E-bajs, och säljaren (ett företag) skickar varan, här hemma vid får jag papper att paket har anlänt till mitt utlämnings ställe. Det är ju bara att hämta det, när skall jag deklarera varan?
Eller för den delen, jag får hem en avi att paket finns att hämta hos speditör. När jag kommer dit, har ju denne redan deklarerat och vill nu ha betalt, hur kan jag deklarera själv? (När?) så jag slipper avgifterna?

Deklarationen ska ske innan eller samtidigt som varan kommer till gränsen, dvs det är mycket besvärligt att göra det själv som privatperson och det är därför speditörerna brukar göra det för småsaker, men inget hindrar dig från att fråga säljaren om de kan hålla kvar det du köpt tills du hunnit göra en deklaration, sedan ska ju deklarationen skickas så att fraktfirman har den så den kan följa med varan osv. Det går att lösa men det är bökigt att göra det och kräver mycket arbete, det är därför speditören gör det åt "småimportörer"
Sedan är det ju också en förutsättning att säljaren på tex Ebay vill sälja till dig om du själv ska strula med sånt som privatperson för det lär innebära mer jobb för dem jämfört med en normal köpare, men handlar du på mer företagsinriktade siter som Alibaba i stället så går det lättare att få säljaren att acceptera dina egna rutiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag klicka på redigera smartass döm inte innan du vet

Då ber jag om ursäkt, tolkade ditt inlägg som att du tryckt på tillbaka efter att du postat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

För det första så är det olagligt att skippa deklaration av beställning av varor. Om du gör det själv så slipper du betala de 100kr exkl moms som posten/postnord/etc. tar för att göra det.

Det är inte heller tull+skattebefriat med gåvor, endast under ett visst värde är det befriat. För närvarande är gränsen 500SEK totalvärde (dvs varans värde+fraktkostnad) om jag minns rätt.
Är värdet mellan 500 och en aningen högre summa (vill minnas 1500, men kan vara ändrat eller fel på minnet) så skall du betala moms, men inte tull.
Över det ska du betala både moms och tull.
Det finns även reglerat vad som räknas som gåvor, listor på skatteverkets hemsida.

För saker som inte är gåvor gäller samma sak, men de monetära gränserna är lite annorlunda.
Har för mig helt tull- och moms-befriat är 200kr totalvärde inkl frakten i det fallet.

Värt att veta:
Om du har skickar tillbaka en vara som är köpt utanför EU för reparation eller utbyte så måste du på förhand ansöka om specifikt tillägg samt ha tullbevis klart och redo.
Om du saknar det åker du på tull+moms enligt ovanstående igen vid mottagande av den reparerade eller ersättningsvaran.

P.S. Moms och tull är 2 separata saker, momsen är mervärdesskatten på 25% (6% på böcker), tull är en extra skatt som beror på vilken typ av vara det är. Oftast någon eller några procent.

Tack då kan man slippa betala 125kr extra det va det ända jag ville veta . Blev en lång post föreställ er en potatis

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Vad köpte du för nåt då ?