Permalänk

Hjälp med dator under 8000

Hej jag har funderat ett tag på en gaming/prodiktivitet dator under 8000. Jag har redan byggt ihop en dator med delar jag kommer skriva längre ner i tråden men jag har frågor som behöver ställas om datorn.

Här är en lista:

Chassi: Phanteks Elipcse P400
Hårddisk: Seagate Barracuda 1tb
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätaggregat: EVGA 500W
Ram: Corsair Vengeance LPX Black ddr4 (2*8gb)
Moderkort: Gigabyte GA-Z170-HD3
Processor: Intel Core i5 6600K 3.5ghz Socket 1151
Grafikkort: MSI Geforce GTX 950 2GB

Totalt: 7122kr på Prisjakt.
Här är en länk till en lista på komponenter: Prisjakt

Mina frågor:
1. Kommer alla delarna funka på 500W?
2. Kommer alla delarna få plats i chassit?
3. Är det värt att uppgradera proccesorn till Skylake i7?
4. Är det värt uppgradera grafikkortet till 960 eller till och med 1070 när den släpps?
5. Finns det någon underlägsen komponent i datorn, i sånna fall vilken?
6. Finns det något bra bord till datorn (Vill gärna ha datorn på bordet)?
7. Är det värt att köpa begagnade delar?
8. Är det svårt att bygga en dator? Jag har aldrig byggt/uppgraderat en dator tidigare.

Lade till 3 frågor, rättade en av komponenterna
Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleTheOne:

Hej jag har funderat ett tag på en gaming/prodiktivitet dator under 8000. Jag har redan byggt ihop en dator med delar jag kommer skriva längre ner i tråden men jag har frågor som behöver ställas om datorn.

Här är en lista:

Chassi: Phanteks Elipcse P400
Hårddisk: Seagate Barracuda 1tb
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätaggregat: EVGA 500W
Ram: Corsair Vengeance LPX Black ddr4 (2*8gb)
Moderkort: Gigabyte GA-Z170-HD3
Processor: Intel Core i5 6600K 3.5ghz Socket 1151
Grafikkort: MSI Geforce GTX 950 2GB

Totalt: 7122kr på Prisjakt.
Här är en länk till en lista på komponenter: Prisjakt

Mina frågor:
1. Kommer alla delarna funka på 500W?
2. Kommer alla delarna få plats i chassit?
3. Är det värt att uppgradera proccesorn till Skylake i7?
4. Är det värt uppgradera grafikkortet till 960 eller till och med 1070 när den släpps?
5. Finns det någon underlägsen komponent i datorn, i sånna fall vilken?
6. Finns det något bra bord till datorn (Vill gärna ha datorn på bordet)?
7. Är det värt att köpa begagnade delar?
8. Är det svårt att bygga en dator? Jag har aldrig byggt/uppgraderat en dator tidigare.

1. Ja (behövs kanske något mer om du byter grafikkort)
2. Ja
3. Beror på vad du skall göra och spela.
4. Högst troligen Ja
5. Grafikkortet
6. Kolla IKEA
7. Beror på, kan vara om du med säkerhet vet att dom funkar och det är rätt pris.
8. Inte jättesvårt men man måste veta vad man gör, delarna är känsliga framförallt mot ESD och vissa delar är extra ömtåliga och kan fördärva hela produkten om man misslyckas (tänker på moderkortets pins som har kontakt med cpu).
Finns bra video på YouTube hur man bygger eller så tar man hjälp av någon kunnig första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleTheOne:

Hej jag har funderat ett tag på en gaming/prodiktivitet dator under 8000. Jag har redan byggt ihop en dator med delar jag kommer skriva längre ner i tråden men jag har frågor som behöver ställas om datorn.

Här är en lista:

Chassi: Phanteks Elipcse P400
Hårddisk: Seagate Barracuda 1tb
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätaggregat: EVGA 500W
Ram: Corsair Vengeance LPX Black ddr4 (2*8gb)
Moderkort: Gigabyte GA-Z170-HD3
Processor: Intel Core i5 6600K 3.5ghz Socket 1151
Grafikkort: MSI Geforce GTX 950 2GB

Totalt: 7122kr på Prisjakt.
Här är en länk till en lista på komponenter: Prisjakt

Mina frågor:
1. Kommer alla delarna funka på 500W?
2. Kommer alla delarna få plats i chassit?
3. Är det värt att uppgradera proccesorn till Skylake i7?
4. Är det värt uppgradera grafikkortet till 960 eller till och med 1070 när den släpps?
5. Finns det någon underlägsen komponent i datorn, i sånna fall vilken?
6. Finns det något bra bord till datorn (Vill gärna ha datorn på bordet)?
7. Är det värt att köpa begagnade delar?
8. Är det svårt att bygga en dator? Jag har aldrig byggt/uppgraderat en dator tidigare.

Grafikkortet är helt klart svagaste punkten i den datorn. Du kan få ett 960 för 1699 på dustin i helgen, alltså samma pris som det 950 du länkade. Det är inte heller ett speciellt starkt grafikkort, kommer inte i närheten av att utnyttja kraften i en 6600k processor.

En SSD borde du lägga till också.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

Hjälp med dator runt 8000kr

Hej, jag skulle behöva en dator under 8000kr (Men ni kan få gå över budgeten lite eller under).
Jag kommer använda den 50% spel så som CS:GO, Minecraft, GTA 5 och Battlefield 1 (Den nya Battlefield.)
Den andra 50% kommer jag använda för produktivitet så som skriva texter och liknande. Kanske rendererar någon animering eller sony vegas video då och då.

Jag skulle gärna vilja se alla delarna i en Phanteks Eclipse P400s.
Jag kommer heller inte överclocka datorn och jag vill gärna ha skylake proccessor.

Jag skulle också behöva hjälp med en budget skärm (~2000kr).

Jag kan vänta på de nya grafikkorten vars jag planerat att bygga datorn under sommaren.

Permalänk
Medlem

@KalleTheOne: Har gjort en korg här som är något över din budget, men kan rekommendera att du spenderar denna tusenlapp extra då denna dator kommer hålla mycket längre än en dator för 8000kr. Däremot så kan man generellt sett spara ett par hundralappar om man använder prisjakt. Grafikkortet har jag tagit med eftersom AMD's och Nvidias nya (mid-end) kort förväntas ligga omkring 3000kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9404560/

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@KalleTheOne: Har gjort en korg här som är något över din budget, men kan rekommendera att du spenderar denna tusenlapp extra då denna dator kommer hålla mycket längre än en dator för 8000kr. Däremot så kan man generellt sett spara ett par hundralappar om man använder prisjakt. Grafikkortet har jag tagit med eftersom AMD's och Nvidias nya (mid-end) kort förväntas ligga omkring 3000kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9404560/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9404560/

Du har glömt kylare.
Tillkommer med runt 350kr.

Permalänk
Legendarisk

*** Sammanfogat flera trådar om samma fråga ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du har glömt kylare.
Tillkommer med runt 350kr.

Ah! Glömmer alltid bort ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Hej! Hijackar tråden lite då jag har samma fråga som TS...

Tittat runt på forumet idag och var inne på samma grejer som TS, eller liknande, men om ni skulle välja, hade ni kört på detta bygget eller denna från en annan tråd?;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9319749/123

Har för övrigt en ny standard SATA HDD och tänkte köra på 8x2 Kingston hyper då prisskillnaden är 200 för det dubbla.

Tacksam för hjälp