HTC Vive - mina första intryck, både bra och dåliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Kanske får fixa single player campaign i vårt MP-spel

JAA!

Ha, ha, finns det färdiga AI att köpa nu för tiden?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Yes, det mesta finns, vi har köpt mycket, annars hade spelet tagit lååångt tid att göra. Men man måste ju självklart vara en grym utvecklare ändå för att knyta ihop säcken. Många som knappt kan programmera tror att de bara kan ge sig in i Unity och göra ett spel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här är en länk på vad det kostar att köpa en Vive i enskilda komponenter:

http://uploadvr.com/leaked-product-page-may-revealed-htc-vive...

– Base Station with AC: $135
– Controller with AC: $130
– HDMI 3-in-1 Cable: $40
– Control Box (no AC): $30
..

2xBaseStation + 2xControllers = $530

- Räknar man baklänges blir det inte många $ kvar för ett headset.
- En basstation är ungefär lika mycket värd som en handkontroll.

Permalänk
Avstängd

SDKn klarar av 15 trackade enheter, undrar om SteamVR fixar att tracka 3 eller fler Vive Kontroller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas dom börjar sälja basstationer löst, Skulle behöva 1 till för att täcka en envis deadspot.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Finns det något sagt att det fungerar med fler än 2?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Vet inte om dom sagt något om det

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Finns det något sagt att det fungerar med fler än 2?

Skrivet av Hymer:

@CyberVillain: Vet inte om dom sagt något om det

Det fungerar med mer än 2 ja.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har varit bortrest rätt mycket och inte ens satt på Viven på nästan tre veckor nu, så har inte mycket nytt att tillägga i spelväg men har iaf köpt Project Cars på rea (Humle eller vad butiken hette). Ska testa det i veckan och återkommer.

Köpte och provade förresten Vorpx för ca tre veckor sen när det precis fick beta stöd för Vive. Som Fallout 4-älskare var det givetvis det enda jag hann testa i VR och måste säga att jag är grymt besviken. Vet inte vad som är felet, kanske inte ställt in allt rätt, men det laggade rejält och kändes som att jag aldrig var uppe i 90fps. Ofta fick jag varning om att fps är låg (under 45fps). Testade alla de tre olika 3D lägen och den ena var något bättre än den andra men alla tre laggade som sagt. Ändrade upplösning till och från men knappt någon skillnad.

Kan förstå att spelet är krävande i VR, men å andra sidan är min dator knappast dålig. Kör med i7 4790k klockad till 4,6Ghz stabilt och dubbla 980Ti klockade till 1506Mhz samt 16Gb 2400Mhz Ram. När jag nötte Fallout 4 i vintras så kunde jag spela det på Ultra/Max i allt och äkta 4k upplösning på min 4k skärm och fpsen var nästan aldrig under 60fps. Så frågan är om vorpX bara har extremt dålig optimering?

Testade även att slå av SLI och köra med ett kort men hjälpte inte alls, blev snarare ännu sämre. Dessutom blev jag lagom snurrig och nästan illamående efter en stunds testande. Troligen just pga att det hackade till och från.

Nä... jag är tveksam till vorpx i nuläget. Blir att hålla sig till riktiga VR spel eller åtminstone de gamla spel som får äkta VR stöd såsom Project Cars. Får hoppas att det släpps lite bättre titlar snart. Sommaren är inte riktigt min säsong för datorspel då jag fiskar och gör massa annat kul istället, men kommer det ut lite roliga Vive spel så kommer jag definitivt nöta på om kvällarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

@SweViver: Tråkigt! Jag har hoppats mycket på VorpX. Har du kollat i några forum eller användarrecensioner om andra har samma problem? Då kanske det är något utvecklaren förbättrar (det var väl beta versionen?).
UKRifter hade problem med frame drops i Elite med Vive, han menade på att Vives mjukvara inte är riktigt optimerad (än). Kanske beror det på det.
Min dröm och mål är att spela med VorpX och vänja mig av med VR-sjukan, alternativt spela VorpX med Virtuix Omni. Men FPS måste ju upp till 90 först.

Permalänk
Medlem

Även jag skaffade vorpX men har egentligen inte gjort något allvarligt försök än då min dator fn. är undermålig.

Det lilla jag testade:
Warhammer vermintide - krash vid uppstart.
Skyrim - fick inte ordning på fov/perspektiv/huvudrörelse synkning vilket förstörde allt. (ev. så är de medföljande inställningsprofilerna anpassadew för occulus?)

Däremot vad bioläget i vorpx en riktig hit då det förutom fet skärm hade stöd för "3d-tv" vilket gjorde darksouls 2 lite coolare

@SweViver: vad hade du för upplösning på fallout?

Permalänk
Medlem

Jag har en bokning på en Vive som väntar på mig dagen ut, men min dator är väl inte helt fräsch längre.

Den består av en I5 2500K @ 4GHz och ett XFX HD7970. När jag körde Valves VR-test hamnade jag mitt i det gula området om jag klockade upp mitt grafikkort en del, annars var jag nere på det röda. Vad tror ni, kommer jag få en OK upplevelse med nuvarande grafikkort, eller är det vettigare för mig att vänta in GTX1070 och sen köpa en Vive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Jag har en bokning på en Vive som väntar på mig dagen ut, men min dator är väl inte helt fräsch längre.

Den består av en I5 2500K @ 4GHz och ett XFX HD7970. När jag körde Valves VR-test hamnade jag mitt i det gula området om jag klockade upp mitt grafikkort en del, annars var jag nere på det röda. Vad tror ni, kommer jag få en OK upplevelse med nuvarande grafikkort, eller är det vettigare för mig att vänta in GTX1070 och sen köpa en Vive?

Du borde kunna köra de flesta av de demo-liknande spelen. Däremot får du vänta med de lite flashiga titlarna (Elite D etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Du borde kunna köra de flesta av de demo-liknande spelen. Däremot får du vänta med de lite flashiga titlarna (Elite D etc.)

Tack!

Kan nu bekräfta att det funkar med HD7970 @ 1030MHz, i alla fall i The Lab. Hoppas jag har samma tur med Project Cars.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat Project Cars en stund och måste säga att jag är sjukt imponerad över hur bra det fungerar i VR! Riktigt bra grafik, flyter på något fruktansvärt bra och närvarokänslan är hundraprocentig när man sitter i bilen. Underbar titel för Vive och definitivt något jag kommer nöta så fort jag får mer tid till spelande. Däremot är ratt, pedaler och växelspak nästannett krav känner jag, så det blir att inhandlas inom snar framtid. Att lira med tangentbord är värdelöst, ps4 kontroll funkade bättre och gav även vibration, men fortfarande ingen känsla i styrningen. Hursomhelst ett spel/en simulator som känns som gjord för VR!

Testade även HordeZ som jag köpte vid release men som jag helt glömt bort av någon anledning. Visst är det en simpel zombieshooter och kanske inte så omväxlande, men grafiken är bra och spelet har faktiskt riktigt bra närvarokänsla. Inte så läskigt som Brookhaven Experiment, men mer som en vanlig shooter. Ett lir man kan leka med en kort stund mellan varven. Kul att kunna ha ett vapen i varsin hand också, speciellt då zombies ramlar in lite från alla håll samtidigt ibland. I den nya uppdateringen tillkom även teleport funktion, och den funkar bra.

Idag uppdaterades även min Vive till senaste version, även de trådlösa Lighthouse mottagarna och jag tycker det börjar kännas riktigt stabilt efter denna uppdatering. Lighthousen startar blixtsnabbt när man kör igång SteamVR, stänger av sig fort när man avslutar och hela uppstart-tiden är bra mycket snabbare nu. Har inte utforskat om uppdateringen innehåller några andra ändringar i mjukvaran men hittills inte hittat några fel. Av nån skum anledning känns bilden mer skarp idag än vad den gjort senaste gångerna jag lekt med Viven. Kan vara inbillning men jag blev lite förvånad över hur skarpa menyerna i SteamVR var idag. Vad vet jag, kanske bara vaknat på rätt sida idag Någon mer som upplever samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Eftersom jag nu äntligen fått en vive utan gröna pixlar (tredje gången gillt) så har jag hunnit spela "A Chair in a Room".

Minns inte senast jag kände så pass starkt för ett spel och hela känslan det medför. En av de bättre upplevelserna jag haft inom gaming. Vilken atmosfär, vilken psykologisk ryslig känsla jag slukas av när jag spelar detta. Kör med supersampling på 1.5 så det ser riktigt bra ut.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Eftersom jag nu äntligen fått en vive utan gröna pixlar (tredje gången gillt) så har jag hunnit spela "A Chair in a Room".

Minns inte senast jag kände så pass starkt för ett spel och hela känslan det medför. En av de bättre upplevelserna jag haft inom gaming. Vilken atmosfär, vilken psykologisk ryslig känsla jag slukas av när jag spelar detta. Kör med supersampling på 1.5 så det ser riktigt bra ut.

Oj 😮 vilken tur att det löste sig med pixlarna! Men hann du prova att installera SteamVR Beta innan du skickade tillbaka de tidigare Vive:s? Min Vive som jag fick i april hade en stark grön pixel och två svagare gröna pixlar. Trodde det var döda pixlar men sen utlyste dom att senaste beta nån gång i juni fixade till dessa pixelfel. Uppdaterade och vips så var de gröna pixlarna helt borta. Magiskt! tydligen handlar de flesta gröna pixlar på folks Vive enheter om mjukvarufel och inte pixlar som fastnat.

Ja, A Chair In A Room är verkligen ett häftigt spel, hoppas på många sånna spel framöver Konstigt att det fått så lite uppmärksamhet då jag tycker att det fortfarande är bland det bästa till Viven!

Kör du förresten samma supersampling som jag nämnde i en ny tråd igår, eller finns det andra metoder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Oj 😮 vilken tur att det löste sig med pixlarna! Men hann du prova att installera SteamVR Beta innan du skickade tillbaka de tidigare Vive:s? Min Vive som jag fick i april hade en stark grön pixel och två svagare gröna pixlar. Trodde det var döda pixlar men sen utlyste dom att senaste beta nån gång i juni fixade till dessa pixelfel. Uppdaterade och vips så var de gröna pixlarna helt borta. Magiskt! tydligen handlar de flesta gröna pixlar på folks Vive enheter om mjukvarufel och inte pixlar som fastnat.

Ja, A Chair In A Room är verkligen ett häftigt spel, hoppas på många sånna spel framöver Konstigt att det fått så lite uppmärksamhet då jag tycker att det fortfarande är bland det bästa till Viven!

Kör du förresten samma supersampling som jag nämnde i en ny tråd igår, eller finns det andra metoder?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag hann skicka iväg innan den betan kom. Men de hade 10-20 gröna om man var duktig på att inspektera och bara det faktumet att detta hade 1 gjorde att det var värt det.

Betan eliminerade denna också, men det betan medförde är egentligen bara att pixlarna blir mörkare/stängs av, du kan se bieffekterna om du tittar på dina lighthouses i Steam startmeny och drar huvudet åt höger och vänster du kommer se en lila smörja pga. att pixlarna är av och inte hinner ändra färg till de ljusare färgerna därav smeten. Detta har även Samsungs mobiltelefoner haft med låg ljusstyrka. S4 har det, deras gamla plattor också. Så att det fixar gröna pixlar är sant men det medför problemet som de försökte undvika från första början, därför svart aldrig var helt svart i Viven.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Från det ena till det andra... Tycker mina Vive Lighthouses på sistone tappat sync lite väl ofta, och av nån skum anledning får den ena fyren för sig lite då och då att gå i viloläge mitt i ett spel(!!!).

Tröttnade till slut och bestämde mig för att synca fyrarna med den medföljande sync-kabeln. Och visst hjälpte det! Inga problem alls med fyrarna längre, trackingen är bättre än nånsin och även om jag skymmer ena fyren med handen så fortsätter den andra att tracka hur bra som helst. Dessutom startar fyrarna snabbare nu, och går i viloläge mycket snabbare och precis samtidigt utan fördröjning.

Ska ni testa så glöm inte att fyrarna måste va i läge A och b för att det ska funka (istället för b och c).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Är det standard för Htc vive att det medföljer engelska kontakter ? Köpte igår på media markt och det är engelska kontakter enbart !

Permalänk
Medlem

Nej, med mitt var det europeiska kontakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yolle:

Är det standard för Htc vive att det medföljer engelska kontakter ? Köpte igår på media markt och det är engelska kontakter enbart !

Europeiska här med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Nu är det alldeles för mycket svar för att jag ska orka läsa igenom allt, så ber om ursäkt ifall det redan svarats på tidigare i tråden.

Min kompis har en HTC Vive och jag har fått testa den ett par gånger. Tycker det är riktigt fett och kommer nog inom snart skaffa mig en egen. Det enda problemet jag har är att den där jävla sladden kommer i vägen, första gången jag spelade snubblade jag nästan över den och for rakt in i bokhyllan.

Finns det några planer på att släppa HTC Vive utan sladdar inom en snart framtid? Jag har redan tillräckligt med sladdar hemma!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SteffelainenDD:

Finns det några planer på att släppa HTC Vive utan sladdar inom en snart framtid? Jag har redan tillräckligt med sladdar hemma!

Planer JA, snar framtid NEJ

Finns ingen trådlös teknik med tillräcklig bandbredd för 1080x1200x2 (en panel per öga) i 90hz med tillräckligt låg latens. Helt ny teknik för trådlös bild och ljudöverföring måste utvecklas, kommer ta ett tag

Permalänk
Medlem

@SteffelainenDD: Sett att vissa har löst det med att koppla gummiband mellan tak och Vive-kabeln. Att det helt enkelt håller upp kabeln och följer med. Nackdelen är att det kan dras lite beroende på hur stor room scale är, att hur långt du går och hur uppsättningen och gummibandet är.
Har själv funderat på om man kan ha en flexibel arm som följer med som samtidigt håller och matar kabeln, sen tänkte jag att jag egentligen aldrig har haft problem med kabeln utöver att vara medveten om den.

Du får spela lugna spel till en början och lära dig om att bli medveten om din rumsyta och var kabeln befinner sig. Man får typ ett "6:e sinne" eller ett "irl sinne" samtidigt när man är i virtuella världen.

hf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Planer JA, snar framtid NEJ

Finns ingen trådlös teknik med tillräcklig bandbredd för 1080x1200x2 (en panel per öga) i 90hz med tillräckligt låg latens. Helt ny teknik för trådlös bild och ljudöverföring måste utvecklas, kommer ta ett tag

Nitero annonserade den tekniken i januari, där de med komprimering tom klarade 8k vr. Samt att de nämnde andra halvan av 2016.

Och nyligen kom där information om att htc skulle visa en trådlös vr prototyp i slutet av året.
Dock är där rätt hyfsad skillnad på prototyp och konsumentprodukt, så det kan mycket väl dröja ett hyfsat tag till.

Däremot har några som köpt nya vives, fått en betydligt tunnare 3 i ett kabel.
Men den skall vara rätt sällsynt, och man kan inte köpa den som tillbehör än.

Permalänk
Medlem

Är Vive 2.0 trådlös så blir man ju förvånad men vem vet. Jag är lite orolig för vikten Viven är tung nog som den är.

Apropå kabeln mitt sjätte sinne för den infann sig direkt. För mig stör den mer i sittande då den går bakom huvudet och så fort jag sätter skallen på nackstödet så stör den.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@SteffelainenDD: Sett att vissa har löst det med att koppla gummiband mellan tak och Vive-kabeln.

Då känns den här lösningen snäppet bättre
https://www.youtube.com/watch?v=PxOJOliQn5Y

(hängt en återfjädrande tvättlina i taket... Man kanske kan använda tex ett hundkoppel på samma sätt?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är Vive 2.0 trådlös så blir man ju förvånad men vem vet. Jag är lite orolig för vikten Viven är tung nog som den är.

Apropå kabeln mitt sjätte sinne för den infann sig direkt. För mig stör den mer i sittande då den går bakom huvudet och så fort jag sätter skallen på nackstödet så stör den.

Precis som du nämner. När man har rullat ut kabeln, så den inte är tvinnad har man sällan problem med kabeln. Själv tänker jag lite på att inte snurra åt samma håll heller.

Den bästa lösningen hade helt klart varit om Vive hade implementerat en snurr-räknare, så man ser hur många varv man skall rotera för att komma tillbaka till ursprungsläget.

Ett batteri till viven hade definitivt varit en sämre lösning! Ser bara hur kass batteritid man fick med Gear VR:en..

I sittande position däremot börjar sladden trassla in sig i stolen.. Extremt irriterande..

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Planer JA, snar framtid NEJ

Finns ingen trådlös teknik med tillräcklig bandbredd för 1080x1200x2 (en panel per öga) i 90hz med tillräckligt låg latens. Helt ny teknik för trådlös bild och ljudöverföring måste utvecklas, kommer ta ett tag

Då håller jag tummarna på att det finns en bättre lösning när jag köper min!

Skrivet av SolidReactor:

@SteffelainenDD: Sett att vissa har löst det med att koppla gummiband mellan tak och Vive-kabeln. Att det helt enkelt håller upp kabeln och följer med. Nackdelen är att det kan dras lite beroende på hur stor room scale är, att hur långt du går och hur uppsättningen och gummibandet är.
Har själv funderat på om man kan ha en flexibel arm som följer med som samtidigt håller och matar kabeln, sen tänkte jag att jag egentligen aldrig har haft problem med kabeln utöver att vara medveten om den.

Du får spela lugna spel till en början och lära dig om att bli medveten om din rumsyta och var kabeln befinner sig. Man får typ ett "6:e sinne" eller ett "irl sinne" samtidigt när man är i virtuella världen.

hf

Jo man får väl fulmecka upp någon lösning i värsta fall, borde väl bara gå att dra kabel genom någon karbin i taket typ!