Få 3D-djup i alla spel & filmer med vanlig skärm samt avsågade biobrillor! *otrolig upptäckt*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Förstår inte hur tapeter med specifika mönster kan ge upphov till stereodjup men okej, du får gärna utveckla detta. Så länge det inte är tapeter med ett "3d mönster" där man sedan korsar ögonen, så ser jag inte hur ett djup skulle uppstå om man står och kollar med ett öga. Dock så ger iofs "ett öga grejjen" tydligen ett stereodjup på något skumt sätt, så det är väl inte omöjligt.

"Din variant gör att man får en hittepåeffekt där saker hamnar lite hipp som happ alltefter vad hjärnan råkar hitta på just den stunden"

Det är inte "hipp som happ" det är samma stereodjup som återkommer om man återskapar samma rörelsevinkel och rörelsehastighet, den hippar och happar inte i djup så länge vinkeln och hastigheten på rörelsen är den samma.

"det har ingenting med 3d-skärmar, 3d-bio eller liknande att göra överhuvudtaget"

Jaså, så stereodjup har inget med 3d-skärmar eller 3d-bio att göra då menar du?

Det brukar bli så med tapeter med regelbundna geometriska mönster. När man tittar på dem kan hjärnan få för sig att man ser samma ruta (exempelvis) från två vinklar. Som ajg fattat det är det att ögonen fokuserar lite framför eller bakom själva tapeten och två likadana rutor där en ses av varje öga vilket ger en viss 3d-effekt. Har inte sagt något om ett öga så det blandar du ihop med någon annan.

Jo, det är en hittepåeffekt. Du gjorde en liten lista med plus och minus i ett tidigare inlägg men det du helt och hållet struntade i att ange som minus i din metod är att den inte ger en riktig 3d-bild utan en synvilla där saker kan ges intrycket av att ha ett djup men att djupet inte är kontrollerat på något sätt så därför är det hippsomhappigt.

Stereodjup har allt möjligt med 3d-skärmar och 3d-bio att göra. Din metod har däremot ingenting med 3d-skärmar eller 3d-bio att göra. Du försöker jämställa din hittepåeffekt med äkta stereodjup där varje öga förses med varsin bild kontrollerat, och det är non sequitur

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst har det. Fast där förser man varje öga med olika information, den man hade fått om ögonen befann sig på platsen. Det är alltså en verklig återgivning av en konstgjord miljö. Din metod återger inte verkligheten, utan hjärnan fyller i tomrummet, och det är därför en optisk illusion. Precis som bilderna du länkade.
B!

Tror du missförstår det hela lite. Att lägga till stereodjup är inte en "återgivning av konstgjord miljö" utan snarare läggs ett extra djup till i bilden. Även om bilden uppfattas mer realistisk så blir det ju inte en verklig återgivning. Ditt ordval är lite opassande helt enkelt. Sedan biten där du säger att hjärnan fyller ut tomrummet. Till att börja med finns det inget tomrum, varken i traditionell stereo eller i min metod. Det teknikerna har gemensamt är att båda ögonen uppfattar en bild ur ett lite olika perspektiv, vilket genererar ett stereodjup. I båda fallen så tillkommer ett stereodjup, skillnaden är hur detta åstadkoms. Sedan är det inte en optisk illusion på samma sätt som en 3D-optical-illusion bild som är rätt vanliga att hitta på nätet, illusionen fungerar på helt olika sätt, där ena fallet faktiskt ger ett riktigt stereodjup, medans i det andra fallet inte gör det.

Skrivet av HugSeal:

Det brukar bli så med tapeter med regelbundna geometriska mönster. När man tittar på dem kan hjärnan få för sig att man ser samma ruta (exempelvis) från två vinklar. Som ajg fattat det är det att ögonen fokuserar lite framför eller bakom själva tapeten och två likadana rutor där en ses av varje öga vilket ger en viss 3d-effekt. Har inte sagt något om ett öga så det blandar du ihop med någon annan.

Jo, det är en hittepåeffekt. Du gjorde en liten lista med plus och minus i ett tidigare inlägg men det du helt och hållet struntade i att ange som minus i din metod är att den inte ger en riktig 3d-bild utan en synvilla där saker kan ges intrycket av att ha ett djup men att djupet inte är kontrollerat på något sätt så därför är det hippsomhappigt.

Stereodjup har allt möjligt med 3d-skärmar och 3d-bio att göra. Din metod har däremot ingenting med 3d-skärmar eller 3d-bio att göra. Du försöker jämställa din hittepåeffekt med äkta stereodjup där varje öga förses med varsin bild kontrollerat, och det är non sequitur

Nu förstår jag hur du menar, jag har också märkt det där några gånger förut. Det kan även hända om man ställer sig nära ett uppsatt badminton nät. Det som händer i detta fallet är att ögonen ofrivilligt fokuserar fel. Tekniken är samma som används i crosseye-3D, skillnaden är att med en crosseye-3D bild så korsar man ögonen frivilligt för att "fokusera om" bilden och få ett stereodjup.

Det är inte en hittapåeffekt.

"din metod är att den inte ger en riktig 3d-bild utan en synvilla där saker kan ges intrycket av att ha ett djup men att djupet inte är kontrollerat på något sätt så därför är det hippsomhappigt"

Det där stämmer inte. Till skillnad från optiska-illusions-bilder så får man med min metod ett riktigt stereodjup, ögonen uppfattar bilden lite olika och iom fördröjningen/förskjutning så uppstår ett riktigt stereodjup, detta händer inte med optiska-illusions-bilder då båda ögonen uppfattar samma bild samtidigt. Mitt tips till dig är att prova tekniken först, och göra uttalanden sen.

Återigen så har djupet i sig inget att göra med om det är "kontrollerat" eller inte. Stereodjupet finns där oavsett. Stereodjupet försvinner inte bara för att interaxialavståndet och konvergensen inte kan kontrolleras.

"Stereodjup har allt möjligt med 3d-skärmar och 3d-bio att göra. Din metod har däremot ingenting med 3d-skärmar eller 3d-bio att göra. Du försöker jämställa din hittepåeffekt med äkta stereodjup där varje öga förses med varsin bild kontrollerat, och det är non sequitur"

Återigen, min metod genererar ett riktigt stereodjup, eftersom bilden uppfattas lite olika av varje öga. Du tillhör den procenten av folk som är helt inkörd på traditionell stereo-3D och vägrar att tro att det finns fler sätt att uppnå stereodjup i bilder.

Du är som en gammal tant född i början på nittonhundratalet som står bredvid en yngling till bonde, ni ska båda tjäna smör och kvinnan har tjänat sitt smör på sitt sätt i hela sitt liv, ett sätt som hennes familj har använt sig i generationer. I och med detta så finns det enligt henne bara ett enda sätt att tjäna smör på. Och när ynglingen kommer och påstår annat, så vägrar hon att tro på att det faktiskt finns andra, eller till och med bättre sätt att tjäna smör på. Du är som tanten

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Att lägga till stereodjup är inte en "återgivning av konstgjord miljö" utan snarare läggs ett extra djup till i bilden.

Det är högst definitivt att återge en konstgjord miljö. Jag kan låna dig ett par stereoskoopiska glasögon för stillbilder, och visa delar av London, eller visa dig en modern 3D film från London. Du ser samma sak som du hade gjort på platsen, men det är en reproduktion av synintrycket från platsen, inte synintrycket från platsen.

Skrivet av Xaves:

Även om bilden uppfattas mer realistisk så blir det ju inte en verklig återgivning. Ditt ordval är lite opassande helt enkelt.

Jag tror helt enkelt att du tolkat mig felaktigt, men det är ju inte förbjudet. Då försöker man igen, och hoppas att nå fram. Bilden är "verklig" i det att det är samma synintryck som du får om du befinner dig på platsen som återges.

Skrivet av Xaves:

Sedan biten där du säger att hjärnan fyller ut tomrummet. Till att börja med finns det inget tomrum, varken i traditionell stereo eller i min metod. Det teknikerna har gemensamt är att båda ögonen uppfattar en bild ur ett lite olika perspektiv, vilket genererar ett stereodjup.

Fast det är ju det som är skillnaden mellan de båda "teknikerna". Ditt sätt innehåller bara en uppsättning visuell information. Båda ögonen ser exakt samma sak. Det är per definition en optisk illusion av 3D. Som jag skrev tidigare, gillar man resultatet, kör på, det är inget fel i det. Men det blir inte en realistisk återgivning av platsen.

Skrivet av Xaves:

I båda fallen så tillkommer ett stereodjup, skillnaden är hur detta åstadkoms. Sedan är det inte en optisk illusion på samma sätt som en 3D-optical-illusion bild som är rätt vanliga att hitta på nätet, illusionen fungerar på helt olika sätt, där ena fallet faktiskt ger ett riktigt stereodjup, medans i det andra fallet inte gör det.

Skönt att vi är överens om att det är en optisk illusion orsakad av hur hjärnan arbetar med synintryck.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju det som är skillnaden mellan de båda "teknikerna". Ditt sätt innehåller bara en uppsättning visuell information. Båda ögonen ser exakt samma sak. Det är per definition en optisk illusion av 3D. Som jag skrev tidigare, gillar man resultatet, kör på, det är inget fel i det. Men det blir inte en realistisk återgivning av platsen.

Det är här du har fel. Du missar att förstå att även om bilden från början är från en och samma källa/perspektiv så uppfattar ena ögat ett förskjutet perspektiv i förhållande till det andra ögat. Filtret över ena ögat gör att hjärnan "processar" bilden för det ögat en bråkdel senare än ögat utan filter. Det är därför som effekten bara fungerar i rörelse och inte i stillastående bild. Ditt resonemang om "realistisk återgivning av platsen" baserar du på att man får stereodjup i bilden, och visst kan jag hålla med om att det blir mer realistiskt, men är grafiken från 1996 alá quake 1, så blir det aldrig någon "realistisk återgivning" oavsett om det finns ett stereodjup eller inte.

Pulfricht Effekten presenterar, på samma sätt som traditionell stereo-3d, ett stereodjup för användaren. Skillnaden är hur resultatet uppnås, hur effekten kan kontrolleras samt på vilka axlar och i vilka rörelser som effekten fungerar och inte fungerar. Med Pulfricht Effekten så sker bildseparationen av hjärnan och ögonen i stället för av källan direkt som i traditionell stereo-3d med två separata bilder.

Som jag påpekat innan så skulle man kunna uppnå samma effekt om man hade en liten HTC Vive display med tillhörande lins framför vänster öga, en kamera fastsatt i mitten på baksidan av skärmen som filmar din huvudskärm framför, med t.ex ett spel rullandes, ställer man sedan in kameran att visa en liten delay (fördröjning) av bilden så kommer alltså vänster öga att se skärmen något senare än höger öga, då sker en skillnad i perspektiv i bilden för respektive öga under rörelse, även om originalbilden från spelet är en och samma. På så sätt upplever man ett stereodjup på samma sätt som med Pulfricht effekten.

Har förklarat så gott jag kan. Förstår du fortfarande inte så får jag lov att ge upp min vän.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xaves:

Har förklarat så gott jag kan. Förstår du fortfarande inte så får jag lov att ge upp min vän.

Det finns inget att förklara. Ni har olika åsikter men känner båda till samma saker.

Själv tycker jag Pulfricht Effekten är fullkomligt värdelös. Att jämföra en scen som faktiskt renderas i stereoskopisk 3D på min Vive jämfört med ett mörkare öga är inte ens på samma nivå. Dessutom ger inte Pulfricht effekten alls trevligt resultat då du inte kan ha djup och 2D samtidigt, vilket stereoskopisk 3D klarar galant. Jämför exempelvis text med 3d i bakgrunden, eller att få ett statiskt objekt att få djup. Nä, absolut inte någon 3D effekt eller motsvarande. Vet inte vad jag ska kalla det, men visst går det att se en skillnad. Upplever man det som 3D kanske en hjärna har mer fantasi eller något, då är det ju helt fenomenalt då man kan spara en massa pengar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Ditt resonemang om "realistisk återgivning av platsen" baserar du på att man får stereodjup i bilden,

Nä, jag baserar det på att man får ett korrekt stereodjup, med andra ord, där avstånds, och storleksbedömning, ger, förutsatt att man nu är bra på sådant, ett korrekt resultat.

Skrivet av Xaves:

Pulfricht Effekten presenterar, på samma sätt som traditionell stereo-3d, ett stereodjup för användaren. Skillnaden är hur resultatet uppnås, hur effekten kan kontrolleras samt på vilka axlar och i vilka rörelser som effekten fungerar och inte fungerar. Med Pulfricht Effekten så sker bildseparationen av hjärnan och ögonen i stället för av källan direkt som i traditionell stereo-3d med två separata bilder.

Ja, hjärnan tar den informationen den får, och försöker pussla ihop det till något vettigt, fyller i tomrummet, och man har skapat en optisk illusion som ger intryck av 3 dimensioner, från en ensam 2D källa.

Skrivet av Xaves:

Har förklarat så gott jag kan. Förstår du fortfarande inte så får jag lov att ge upp min vän.

Rätt säker på att vi är överens om vad det är som händer. Vi är bara inte överens om din upptäckts "värde". För mig är det inte på något sätt jämförbart med en faktisk stereoskopisk bildkälla, men som jag sagt tidigare, är det någon som gillar effekten är det bara att rocka loss.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Det finns inget att förklara. Ni har olika åsikter men känner båda till samma saker.

Själv tycker jag Pulfricht Effekten är fullkomligt värdelös. Att jämföra en scen som faktiskt renderas i stereoskopisk 3D på min Vive jämfört med ett mörkare öga är inte ens på samma nivå. Dessutom ger inte Pulfricht effekten alls trevligt resultat då du inte kan ha djup och 2D samtidigt, vilket stereoskopisk 3D klarar galant. Jämför exempelvis text med 3d i bakgrunden, eller att få ett statiskt objekt att få djup. Nä, absolut inte någon 3D effekt eller motsvarande. Vet inte vad jag ska kalla det, men visst går det att se en skillnad. Upplever man det som 3D kanske en hjärna har mer fantasi eller något, då är det ju helt fenomenalt då man kan spara en massa pengar ^^

Jag håller med om att tekniken är värdelös om man jämför med ett HTC Vive för 9000+ kronor, men det är just vad detta är; fattigmans-3D

"Upplever man det som 3D kanske en hjärna har mer fantasi eller något, då är det ju helt fenomenalt då man kan spara en massa pengar"

Det handlar heller inte om fantasi. Effekten finns där för alla människor med klar syn på båda ögonen. Och är man intresserad av 3D stereo i spel/film så ska man självklart satsa på riktiga grejjer, detta var bara en kul grej jag ville dela med mig av.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, jag baserar det på att man får ett korrekt stereodjup, med andra ord, där avstånds, och storleksbedömning, ger, förutsatt att man nu är bra på sådant, ett korrekt resultat.

Ja, hjärnan tar den informationen den får, och försöker pussla ihop det till något vettigt, fyller i tomrummet, och man har skapat en optisk illusion som ger intryck av 3 dimensioner, från en ensam 2D källa.

Rätt säker på att vi är överens om vad det är som händer. Vi är bara inte överens om din upptäckts "värde". För mig är det inte på något sätt jämförbart med en faktisk stereoskopisk bildkälla, men som jag sagt tidigare, är det någon som gillar effekten är det bara att rocka loss.

Nä, jag baserar det på att man får ett korrekt stereodjup, med andra ord, där avstånds, och storleksbedömning, ger, förutsatt att man nu är bra på sådant, ett korrekt resultat.

Det har du rätt i. Genom att man inte kan finjustera interaxialavståndet och konvergensen så går det inte att härma stereodjupet hos en människa nej. Detta ska dock gå att göra med traditionell stereo med två bilder om applikationen tillåter.

Ja, hjärnan tar den informationen den får, och försöker pussla ihop det till något vettigt, fyller i tomrummet, och man har skapat en optisk illusion som ger intryck av 3 dimensioner, från en ensam 2D källa.

Också korrekt, hjärnan pusslar ihop ett stereodjup för användaren genom bilderna som båda ögonen uppfattar, iom att ena bilden är lite förskjuten så uppstår ett äkta stereodjup. Förstår dock fortfarande inte vad du menar med "tomrummet" du får gärna förklara vad du menar med det. Korrekt, det sker en optisk illusion som bidrar till att användaren upplever stereodjup "3 dimensioner" i bilden. Dock är det inte en optisk illusion på det sätt som presenteras i klassiska "optical 3D illusion" bilder där man helt utan medel tittar på en 2D bild.

Så långt är vi överens.

"Rätt säker på att vi är överens om vad det är som händer. Vi är bara inte överens om din upptäckts "värde". För mig är det inte på något sätt jämförbart med en faktisk stereoskopisk bildkälla, men som jag sagt tidigare, är det någon som gillar effekten är det bara att rocka loss."

Självklart är Pulfrich effekten inte lika bra som 3D stereo via traditionellt sätt, eftersom interaxialavståndet och konvergensen förändras beroende på rörelsevinkel och hastighet samt att de inte går manuellt justera. Samt saknaden av stereodjup i stillastående bild. Men att säga att resultatet inte är "på något sätt jämförbart" kan jag inte hålla med om.

Gillar och gillar, det är mer en fråga om att (nästan) gratis ta fram stereodjup i spel utan färgavvikelser. Det är mer en placeholder tills Oculus och HTC "get their sh*t together" så man kan knalla ner på webbhallen och tjacka ett headset och avbetala skiten på 6 månader i stället för att punga ut 7-9 lax på bordet och sitta oroligt väntandes på ett headset som kanske kommer enligt sagt leveransdatum.

God dag!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

Du kan ju dock få riktig getto 3d med dem ännu äldre brillorna som är röd gröna. Sedan väljer du stereographic inställningen i spel. Test drive 2 har denna. Kan du köra 3d på vanlig skärm.

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Alltså, jag är exalterad över min upptäckt jag gjorde idag. Jag lattjade runt med mina 3D brillor jag sparade från 3D-bion här om veckan, ni vet sådana däringa polariserade enkla varianter. Märkte att när jag tog på mig glasögonen och tittade på skärmen så blockerade ena glasögat allt ljus från skärmen. Blev nyfiken och började experimentera en del.

Det hela slutade med att jag sågade av brillorna på mitten och tog endast på mig ena halvan av glasögonen och till min förvåning så fick jag då alltså 3D stereo djup i både spel och filmer. Värt att nämna är att glasögat får inte blockera allt ljus, så man måste luta glasögat något (rotera höger eller vänster) för att släppa igenom lite ljus. Nämnvärt är också att för att 3D effekten ska fungera så lär bilden röra på sig, stillastående bild ger inget 3d djup.

Här är en bild på min uppfinning:

http://abload.de/img/3dfpswk.jpg - själva glasögat

http://abload.de/img/3d-210s7l.jpg - Polariseringens effekt mot skärmen i olika vridningar

Så har ni ett par polariserade bioglasögon till övers så testa själva! Jag vet inte hur det fungerar men det är sjukt häftigt

Funkar inte för mig, ser ingen effekt förutom att ena ögat ser en något gulare bild.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

Du kan ju dock få riktig getto 3d med dem ännu äldre brillorna som är röd gröna. Sedan väljer du stereographic inställningen i spel. Test drive 2 har denna. Kan du köra 3d på vanlig skärm.

Tyvärr så blir alla färger till en brundassig sörja då. Bättre med Pulfrich sättet ^^

Skrivet av Albinfiskare:

Funkar inte för mig, ser ingen effekt förutom att ena ögat ser en något gulare bild.

Prova med svarta, lite mörkare solglasögon.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Hur kan detta bli en diskussion ?

Man kan inte skapa en tredimensionell bild med tvådimensionell information.

Precis som man inte får stereo med monoljudspår.

Eller färg-TV genom att dra en nylonstrumpa över en svartvit.

Informationen finns inte där !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Tyvärr så blir alla färger till en brundassig sörja då. Bättre med Pulfrich sättet ^^
Prova med svarta, lite mörkare solglasögon.

Blir ingen brundassig smörja, funkar rätt bra förutom att det gav 30 fps istället för 60.

Skrivet av Karaff:

Hur kan detta bli en diskussion ?

Man kan inte skapa en tredimensionell bild med tvådimensionell information.

Precis som man inte får stereo med monoljudspår.

Eller färg-TV genom att dra en nylonstrumpa över en svartvit.

Informationen finns inte där !

Ta ett par solbrillor kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=1mnWI_u_zBg.
Kommer få ut 3D effekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Hur kan detta bli en diskussion ?

Man kan inte skapa en tredimensionell bild med tvådimensionell information.

Precis som man inte får stereo med monoljudspår.

Eller färg-TV genom att dra en nylonstrumpa över en svartvit.

Informationen finns inte där !

Det är vad de flesta tror, eftersom man är inkörd på det traditionella sättet att skapa stereodjup på så finns det inget annat sätt. Men jo, man kan faktiskt skapa en tredimensionell bild av en tvådimensionell bild. Detta är hur det hela funkar: Pulfrich effekten skapar en 3D- effekt genom att ena ögat täcks av en kraftigt tonade lins och det andra ögat utan. Bilden som visas genom den mörka linsen når hjärnan på en något senare tid jämfört med den som inte har någon lins. Detta följer konceptet att låga ljusnivåer reagerar långsammare när det gäller att skicka visuell information från ögat till hjärnan. Den relativa fördröjning i bilduppfattning för det här systemet ger en variation mellan bilderna ses av vänster öga och det högra ögat. Även om det fungerar liknar anaglyf 3D-glasögon, så ändrar detta system inte bildernas färger.

Skrivet av highspeed:

Blir ingen brundassig smörja, funkar rätt bra förutom att det gav 30 fps istället för 60.

Det blir utan tvekan en brunaktig ton av färgerna. Vad får du om du blandar rött och grönt? Jo brunt!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

@Xaves: Fortfarande inte äkta 3D då det fortfarande inte kan återskapa den information som saknas. Närhelst du ser ett objekt på riktigt så ser ditt ena öga delar som ditt andra öga inte ser (såsom längre runt en cylinder till exempel), men framförallt så kan det inte vara äkta 3D om det inte fungerar med stillastående bilder, så enkelt är det.

Bra första maj-skämt för övrigt, lite väl långt genomföret kan tyckas, men ingen vettig människa skulle ta den här tråden för något annat än just det.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazzie:

@Xaves: Fortfarande inte äkta 3D då det fortfarande inte kan återskapa den information som saknas. Närhelst du ser ett objekt på riktigt så ser ditt ena öga delar som ditt andra öga inte ser (såsom längre runt en cylinder till exempel), men framförallt så kan det inte vara äkta 3D om det inte fungerar med stillastående bilder, så enkelt är det.

Bra första maj-skämt för övrigt, lite väl långt genomföret kan tyckas, men ingen vettig människa skulle ta den här tråden för något annat än just det.

Så ska vi gå igenom vad du egentligen sade:

"Fortfarande inte äkta 3D då det fortfarande inte kan återskapa den information som saknas"

För det första så är det ingen information som "saknas". För det andra så återskapas den "informationen" av hjärnan och ögat tillsammans. Det är just vad som krävs för att stereo-3d ska fungera, två något olika perspektiv. Hade du vetat hur Pulfrich effekten fungerar hade du vetat att förskjutningen i perspektiv inte behövs från början, utan att det sker av ögonen hjärnan efteråt, och skapar stereodjup.

"Närhelst du ser ett objekt på riktigt så ser ditt ena öga delar som ditt andra öga inte ser"

Och det är precis det som händer när man sätter ett mörkare filter över ena ögat, informationen i bilden fördröjs något och ögat med filtret fångar upp bilden något fördröjt mot vad ögat utan filter gör, det betyder att ena ögat uppfattar bilden med något förskjutet perspektiv och således skapas ett stereodjup. För att det ska fungera behöver bilden vara i rörelse, vid rörelse i sidled så är stereodjupet som starkast, men djupet finns även där i rörelser framåt och bakåt.

"men framförallt så kan det inte vara äkta 3D om det inte fungerar med stillastående bilder, så enkelt är det."

Jag har aldrig påstått att det fungerar som "äkta 3d" heller, eftersom äkta 3d fungerar oavsett rörelser (detta har dessutom redan diskuterats i tråden). Men när stereodjupet väl infinner sig så är det äkta 3d, eller riktigt stereodjup som det egentligen heter. Så enkelt är det.

Ska vi ta och citera lite från artikeln på Wikipedia:

"The Pulfrich effect is a psychophysical percept wherein lateral motion of an object is interpreted by the visual cortex as having a depth component, due to a relative difference in signal timings between the two eyes."

Låt mig översätta detta åt dig så du lättare förstår vad det betyder. Har även klippt bort de bitar som är överflödiga för att igen göra det lättare för dig att förstå:

Översättning:
Pulfrich effekten är en psykofysisk uppfattning där sidorörelser av objekt tolkas av syncentrat av att ha ett djup, på grund av den relativa skillnaden i tid som ögonen uppfattar bildsignalen

Vi fortsätter:

"The explanation of the apparent depth is that a reduction in retinal illumination yields a corresponding delay in signal transmission, imparting instantaneous spatial disparity in moving objects. This occurs because the visual system responds more quickly to bright targets as compared to dim targets."

Översättning:
Förklaringen till det uppenbara djupet är att förminskningen av ljuset till näthinnan avkastar en motsvarande fördröjning i signalförsändelsen, förlänar en ögonblicklig relativ skillnad för objekt i rörelse. Detta händer för att det visuella systemet snabbare reagerar på ljusare föremål jämfört med mörkare.

Slutligen:

"The Pulfrich effect depends on motion in a particular direction to instigate depth" samt "A 3D Pulfrich effect only has one image and as a result does not produce the ghosting effect for those not wearing glasses or the color distortion of technologies such as anaglyph"

Översättning:
Pulfrich effekten är beroende av rörelser i särskilda riktningar för att kunna anstifta djup. 3D Pulfrich effekten har bara en bildkälla och resulterar i att ingen "ghosting" effekt tillkommer för den som inte använder tekniken, Ingen förvrängning i färger tillkommer heller så som det gör vid t.ex anaglyph-tekniken.

Man skulle kunna sammanfatta med följande citat:

"Imagine a camera which starts at position X and moves right to position Y. If a viewer then watches this segment with a dark lens over the left eye, then when the right eye sees the image recorded when the camera is at Y, the left eye will be a few milliseconds behind and will still be seeing the image recorded at X, thus creating the necessary parallax to generate 3D perception."

Översättning:
Tänk dig en kamera som filmar position X och rör sig till höger till position Y. Om en åskådare tittar på detta segment med ett mörkt filter över vänster öga, sen när höger öga ser bilden på position Y så kommer vänster öga att vara några millisekunder efter och fortfarande se perspektivet från position X, som då skapar bildförskjutningen/perspektivförskjutningen för att generera 3D djup.

Så enkelt är det.

Hur var det du sade nu igen:

"Fortfarande inte äkta 3D då det fortfarande inte kan återskapa den information som saknas. Närhelst du ser ett objekt på riktigt så ser ditt ena öga delar som ditt andra öga inte ser"

Summa summarum, din kommentar ovan består mest av påståenden fångade ur luften, detta då du inte förstår hur Pulfrich effekten fungerar.

Du pratar som om du vore en expert på ämnet men misslyckas för att du sprider felaktig information för att du inte förstår hur saken i fråga fungerar.

Dags att komma med något konkret i stället kanske? För det enda som skulle kunna tolkas som ett första maj-skämt är du själv.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Och det är precis det som händer när man sätter ett mörkare filter över ena ögat, informationen i bilden fördröjs något och ögat med filtret fångar upp bilden något fördröjt mot vad ögat utan filter gör, det betyder att ena ögat uppfattar bilden med något förskjutet perspektiv och således skapas ett stereodjup. För att det ska fungera behöver bilden vara i rörelse, vid rörelse i sidled så är stereodjupet som starkast, men djupet finns även där i rörelser framåt och bakåt.

Fast där är du ute på tunn is. Båda ögonen ser exakt samma sak, det ena ögats hantering av vad det ser tar längre tid, och skillnaden skapar en illusion av 3D, och det är inte samma resultat som man får om man filmar med en stereoskopisk kamera, och sen spelar upp det med 3D utrustning. Vilket medgivits gång på gång i tråden, då man svävande uttrycker sig som att den här metoden ger sämre djup. Fullt naturligt, eftersom det trots allt bara är en illusion.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Prova med svarta, lite mörkare solglasögon.

Testade med två par (pol) solbrillor och ett par bioglasögon (tog ur glasen istället för att klippa sönder dom). Testade även med mitt polfilter till kameran. Om jag vrider det så det ena ögat blir tillräckligt "mörkt" så får jag viss 3d effekt eftersom dammet på skärmen blir mer synligt av någon anledning.

Funkar ikke för mig.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast där är du ute på tunn is. Båda ögonen ser exakt samma sak, det ena ögats hantering av vad det ser tar längre tid, och skillnaden skapar en illusion av 3D, och det är inte samma resultat som man får om man filmar med en stereoskopisk kamera, och sen spelar upp det med 3D utrustning. Vilket medgivits gång på gång i tråden, då man svävande uttrycker sig som att den här metoden ger sämre djup. Fullt naturligt, eftersom det trots allt bara är en illusion.
B!

Båda ögonen ser inte exakt samma sak, ögat med ett filter ser bilden med något förskjutet perspektiv, ögonen ser alltså två separata bilder. Det är mer eller mindre samma resultat som man får med traditionell stereoutrustning, skillnaden är att med traditionell 3D stereo så kan du justera interaxialavståndet samt konvergensen manuellt och på så vis bestämma hur stort eller litet stereodjupet ska vara. Men eftersom du fortfarande inte förstår hur tekniken fungerar kan jag mer än gärna citera Wikipedia artikeln igen:

"Imagine a camera which starts at position X and moves right to position Y. If a viewer then watches this segment with a dark lens over the left eye, then when the right eye sees the image recorded when the camera is at Y, the left eye will be a few milliseconds behind and will still be seeing the image recorded at X, thus creating the necessary parallax to generate 3D perception."

Översättning:
Tänk dig en kamera som filmar position X och rör sig till höger till position Y. Om en åskådare tittar på detta segment med ett mörkt filter över vänster öga, sen när höger öga ser bilden på position Y så kommer vänster öga att vara några millisekunder efter och fortfarande se perspektivet från position X, som då skapar bildförskjutningen/perspektivförskjutningen för att generera 3D djup.

Vilken del av texten är det som du inte förstår? I så fall kan jag hjälpa dig genom att förklara.

Skrivet av Albinfiskare:

Testade med två par (pol) solbrillor och ett par bioglasögon (tog ur glasen istället för att klippa sönder dom). Testade även med mitt polfilter till kameran. Om jag vrider det så det ena ögat blir tillräckligt "mörkt" så får jag viss 3d effekt eftersom dammet på skärmen blir mer synligt av någon anledning.

Funkar ikke för mig.

Se till att ha en ren skärm, då partiklarna på skärmen stör bilden. Sedan prova gärna med bioglasögonen igen, men luta (rotera) glasögonen uppåt lite så att du kan släppa igenom lite ljus från skärmen. Har du för mycket ljusgenomsläpp så fungerar inte effekten, har du för lite ljusgenomsläpp så blir bilden för ögat med filtret för mörkt och du tappar effekten. Se även till att prova scener ur spel där du rör dig i sidled, höger/vänster, med perspektivet fäst framåt. I sidledsrörelser är effekten som starkast. Du kan även på ett lättare sätt uppleva effekten i följande demonstrationsvideo:

PS. Jag diggar alla personer som ger tummar upp åt folk som gör felaktiga utlåtanden och som inte fattat hur tekniken egentligen fungerar, men ändå påstår saker till höger och vänster. Snacka om att vara enkelspåriga och grunt sinnade. Tröttsamt hur låg nivån på detta forum är alltså.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xaves:

Se till att ha en ren skärm, då partiklarna på skärmen stör bilden. Sedan prova gärna med bioglasögonen igen, men luta (rotera) glasögonen uppåt lite så att du kan släppa igenom lite ljus från skärmen. Har du för mycket ljusgenomsläpp så fungerar inte effekten, har du för lite ljusgenomsläpp så blir bilden för ögat med filtret för mörkt och du tappar effekten. Se även till att prova scener ur spel där du rör dig i sidled, höger/vänster, med perspektivet fäst framåt. I sidledsrörelser är effekten som starkast. Du kan även på ett lättare sätt uppleva effekten i följande demonstrationsvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=1mnWI_u_zBg

Det kan också vara värt att nämna att det kan vara viktigt att vara i ett mörkt rum och ha väldigt hög ljusstyra på skärmen. Jag kan omöjligt se någon skillnad i ett normalljust rum. Släcker jag däremot ner och skruvar upp ljusstyrkan på skärmen kan jag se en viss skillnad. Det kan dock skilja från person till person också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Båda ögonen ser inte exakt samma sak, ögat med ett filter ser bilden med något förskjutet perspektiv, ögonen ser alltså två separata bilder.

Ah, så med ett mörkt glas för ena ögat visar skärmen två bilder samtidigt... Nä du. Båda ögonen ser exakt samma sak, det förskjutna perspektivet är för att du ser samma bild med ena ögat, som andra ögat såg för en stund sedan. Det är med andra ord inte ett förskjutet perspektiv, utan bara en fördröjd bild, och orsaken till varför det inte fungerar när du inte har rörlig bild.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Båda ögonen ser inte exakt samma sak, ögat med ett filter ser bilden med något förskjutet perspektiv, ögonen ser alltså två separata bilder. Det är mer eller mindre samma resultat som man får med traditionell stereoutrustning, skillnaden är att med traditionell 3D stereo så kan du justera interaxialavståndet samt konvergensen manuellt och på så vis bestämma hur stort eller litet stereodjupet ska vara. Men eftersom du fortfarande inte förstår hur tekniken fungerar kan jag mer än gärna citera Wikipedia artikeln igen:

"Imagine a camera which starts at position X and moves right to position Y. If a viewer then watches this segment with a dark lens over the left eye, then when the right eye sees the image recorded when the camera is at Y, the left eye will be a few milliseconds behind and will still be seeing the image recorded at X, thus creating the necessary parallax to generate 3D perception."

Översättning:
Tänk dig en kamera som filmar position X och rör sig till höger till position Y. Om en åskådare tittar på detta segment med ett mörkt filter över vänster öga, sen när höger öga ser bilden på position Y så kommer vänster öga att vara några millisekunder efter och fortfarande se perspektivet från position X, som då skapar bildförskjutningen/perspektivförskjutningen för att generera 3D djup.

Vilken del av texten är det som du inte förstår? I så fall kan jag hjälpa dig genom att förklara.

Se till att ha en ren skärm, då partiklarna på skärmen stör bilden. Sedan prova gärna med bioglasögonen igen, men luta (rotera) glasögonen uppåt lite så att du kan släppa igenom lite ljus från skärmen. Har du för mycket ljusgenomsläpp så fungerar inte effekten, har du för lite ljusgenomsläpp så blir bilden för ögat med filtret för mörkt och du tappar effekten. Se även till att prova scener ur spel där du rör dig i sidled, höger/vänster, med perspektivet fäst framåt. I sidledsrörelser är effekten som starkast. Du kan även på ett lättare sätt uppleva effekten i följande demonstrationsvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=1mnWI_u_zBg

PS. Jag diggar alla personer som ger tummar upp åt folk som gör felaktiga utlåtanden och som inte fattat hur tekniken egentligen fungerar, men ändå påstår saker till höger och vänster. Snacka om att vara enkelspåriga och grunt sinnade. Tröttsamt hur låg nivån på detta forum är alltså.

Ah nu ser jag effekten! Dock känns det inte som jag hade använt den som upplevelseförhöjare (gillar inte bio 3d heller).

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det är vad de flesta tror, eftersom man är inkörd på det traditionella sättet att skapa stereodjup på så finns det inget annat sätt. Men jo, man kan faktiskt skapa en tredimensionell bild av en tvådimensionell bild. Detta är hur det hela funkar: Pulfrich effekten skapar en 3D- effekt genom att ena ögat täcks av en kraftigt tonade lins och det andra ögat utan. Bilden som visas genom den mörka linsen når hjärnan på en något senare tid jämfört med den som inte har någon lins. Detta följer konceptet att låga ljusnivåer reagerar långsammare när det gäller att skicka visuell information från ögat till hjärnan. Den relativa fördröjning i bilduppfattning för det här systemet ger en variation mellan bilderna ses av vänster öga och det högra ögat. Även om det fungerar liknar anaglyf 3D-glasögon, så ändrar detta system inte bildernas färger.

Du försöker förklara något i tusentals tecken på ett forum, när det faktiskt är du som inte förstår.

Om jag skriver ut en bild som ger illusionen av att röra sig ( finns div mönster som lurar ögat ) och sedan säger att jag uppfunnit konsten att visa animeringar på papper, ger det mig rätt då ?

Att du upptäckt att ögat kan luras att det finns någon form av djup om man bländar ena ögat får det fortfarande inte att bli "3D".

Det är en synvilla. Faktum.

Jag är både ganska skarpsynt ( ibland på jobbet får folk kolla på saker i mikroskop för att se sådant jag hittar lätt och ledigt med blotta ögat ) och sportskytt, så jag känner även till hur ögonen luras kraftigt av olika ljusförhållanden.
Hur många vet att träffbilden kan flytta sig ett antal centimeter beroende på soligt eller molnigt ? (med öppna riktmedel)
Man siktar ju precis lika dant båda gångerna. Det beror på att vad vi ser och vad det faktiskt ÄR inte alltid stämmer överens.
Men för att få ett djupseende behövs två ögon, det är helt omöjligt annars (jag känner några enögda personer och de har helt klart ett handikapp med avståndsbedömning..). Men två ögon och en bildinformation är inte ett dugg bättre än ett öga och två bilder. Hjärnan skapar ett djup genom att bearbeta informationen från två punkter med vinkelavvikelse mot det man ser, det är påtagligt då avståndsbedömningen avtar kraftigt med avståndet. Allt annat är en illusion. Precis som bilder som ser ut att röra på sig fast de står still.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Det kan också vara värt att nämna att det kan vara viktigt att vara i ett mörkt rum och ha väldigt hög ljusstyra på skärmen. Jag kan omöjligt se någon skillnad i ett normalljust rum. Släcker jag däremot ner och skruvar upp ljusstyrkan på skärmen kan jag se en viss skillnad. Det kan dock skilja från person till person också.

Kan nog vara så att effekten syns bättre i ett mörkt rum ja. Sedan spelar det väl roll vilken skärm man har. Jag har en VA panel som producerar 400 cd/m2, det kan jämföras med mer vanliga TN paneler som ligger mellan 300-350 cd/m2. Hur vida effekten funkar olika från person till person låter jag vara osagt, dock är det inte omöjligt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ah, så med ett mörkt glas för ena ögat visar skärmen två bilder samtidigt... Nä du. Båda ögonen ser exakt samma sak, det förskjutna perspektivet är för att du ser samma bild med ena ögat, som andra ögat såg för en stund sedan. Det är med andra ord inte ett förskjutet perspektiv, utan bara en fördröjd bild, och orsaken till varför det inte fungerar när du inte har rörlig bild.B!

Det sade jag aldrig, skärmen visar inte två olika bilder. Två olika bilder blir det när hjärnan och ögonen tolkat bilden från skärmen på olika sätt.

"Det är med andra ord inte ett förskjutet perspektiv, utan bara en fördröjd bild"

Jo, det blir ett förskjutet perspektiv på grund av fördröjningen. Här, låt mig citera Wikipedia igen åt dig:

"Tänk dig en kamera som filmar position X och rör sig till höger till position Y. Om en åskådare tittar på detta segment med ett mörkt filter över vänster öga, sen när höger öga ser bilden på position Y så kommer vänster öga att vara några millisekunder efter och fortfarande se perspektivet från position X, som då skapar bildförskjutningen/perspektivförskjutningen för att generera 3D djup."

Tror det är ganska glasklart va? Eller du kanske behöver läsa texten ett par gånger till. Inte mig emot.

Skrivet av Albinfiskare:

Ah nu ser jag effekten! Dock känns det inte som jag hade använt den som upplevelseförhöjare (gillar inte bio 3d heller).

Glad att det funkar för dig. Nej alla uppskattar inte stereodjup, speciellt eftersom tekniken dras med nackdelar så som förlust i ljusstyrka.

Skrivet av Karaff:

Du försöker förklara något i tusentals tecken på ett forum, när det faktiskt är du som inte förstår.

Om jag skriver ut en bild som ger illusionen av att röra sig ( finns div mönster som lurar ögat ) och sedan säger att jag uppfunnit konsten att visa animeringar på papper, ger det mig rätt då ?

Att du upptäckt att ögat kan luras att det finns någon form av djup om man bländar ena ögat får det fortfarande inte att bli "3D".

Det är en synvilla. Faktum.

Jag är både ganska skarpsynt ( ibland på jobbet får folk kolla på saker i mikroskop för att se sådant jag hittar lätt och ledigt med blotta ögat ) och sportskytt, så jag känner även till hur ögonen luras kraftigt av olika ljusförhållanden.
Hur många vet att träffbilden kan flytta sig ett antal centimeter beroende på soligt eller molnigt ? (med öppna riktmedel)
Man siktar ju precis lika dant båda gångerna. Det beror på att vad vi ser och vad det faktiskt ÄR inte alltid stämmer överens.
Men för att få ett djupseende behövs två ögon, det är helt omöjligt annars (jag känner några enögda personer och de har helt klart ett handikapp med avståndsbedömning..). Men två ögon och en bildinformation är inte ett dugg bättre än ett öga och två bilder. Hjärnan skapar ett djup genom att bearbeta informationen från två punkter med vinkelavvikelse mot det man ser, det är påtagligt då avståndsbedömningen avtar kraftigt med avståndet. Allt annat är en illusion. Precis som bilder som ser ut att röra på sig fast de står still.

Hej, och kul att du vill delta i diskussionen.

Anledningen att det har behövts tusentals tecken är att folk inte förstår hur tekniken fungerar, folk har ogiltigförklarat tekniken, påstått att det är placebo, första-maj skämt, och så vidare. Sedan är folk helt inkörda på vad som är Stereo 3D för de, och enbart det sättet är det riktiga sättet, vad som också stärker folks misstro är att Pulfrich effekten strider mot logiken som vanlig traditionell handlar om, nämligen två separata bilder som var sitt öga fångar upp.

Ska ta och citera dig här så det blir lättare för dig att relatera till vilka delar jag svarar för:

"när det faktiskt är du som inte förstår"
Det du menar här är att Wikipedia artikeln inte förstår. Så kan man ju se det om man vill. För det jag har pratat om stämmer överens med vad som står i artikeln. Det är där ifrån jag tagit mina referenser, samt egna erfarenheter i omfattande tester av tekniken.

"Om jag skriver ut en bild som ger illusionen av att röra sig ( finns div mönster som lurar ögat ) och sedan säger att jag uppfunnit konsten att visa animeringar på papper, ger det mig rätt då ?"
Det du pratar om är klassiska optiska illusioner, och det är inte riktigt samma sak som det här. Ja, båda är optiska illusioner, men eftersom Pulfrich effekten bara fungerar med hjälp av vissa medel, samt förskjuter bilden på en praktisk och fysisk nivå, så tillhör den inte samma typ av optiska illusioner.

"Att du upptäckt att ögat kan luras"
Det kommer ner på en praktisk och fysisk nivå. För att förklara vad jag menar med det så kommer här ett citat från Wikipedia artikeln om Pulfrich effekten:

"Förklaringen till det uppenbara djupet är att förminskningen av ljuset till näthinnan avkastar en motsvarande fördröjning i signalförsändelsen, förlänar en ögonblicklig relativ skillnad för objekt i rörelse. Detta händer för att det visuella systemet snabbare reagerar på ljusare föremål jämfört med mörkare."

Som du kan läsa ovan handlar det om att det mänskliga visuella systemet uppfattar bildsignaler långsammare i mörker än i ljus, det är en ren fysisk mänsklig funktion.

"att det finns någon form av djup om man bländar ena ögat får det fortfarande inte att bli "3D""
Jo, det blir så kallad 3D med Pulfrich tekniken, fast jag skulle hellre vilja använda ordet stereodjup. Det blir ett stereodjup om man mörkar ena ögat och ser på en bild i rörelse. Här, återigen ett urklipp från artikeln:

"Pulfrich effekten är en psykofysisk uppfattning där sidorörelser av objekt tolkas av syncentrat av att ha ett djup, på grund av den relativa skillnaden i tid som ögonen uppfattar bildsignalen"

Visst, du kan ju sitta och påstå att Wikipedia artikeln ljuger också, finns väl inget som hindrar dig.

"Det är en synvilla. Faktum"
Det stämmer, det är en synvilla:
Citerat från artikeln:
"As in other kinds of stereoscopy, glasses are used to create the illusion of a three-dimensional image"
Samt
"Because the Pulfrich effect depends on motion in a particular direction to instigate the illusion of depth"

Dock är det inte en synvilla i vanlig mening, då den inte fungerar som klassiska synvillor.

"Men för att få ett djupseende behövs två ögon, det är helt omöjligt annars"
Stämmer mycket bra.

"Men två ögon och en bildinformation är inte ett dugg bättre än ett öga och två bilder."

Fel, med två ögon + ett mörkt filter över ena ögat + en bildinformation så uppfattar ögonen två olika bilder i ett lite förskjutet perspektiv. Här låt mig citera Wikipedia igen:

"Förklaringen till det uppenbara djupet är att förminskningen av ljuset till näthinnan avkastar en motsvarande fördröjning i signalförsändelsen, förlänar en ögonblicklig relativ skillnad för objekt i rörelse. Detta händer för att det visuella systemet snabbare reagerar på ljusare föremål jämfört med mörkare."

"Tänk dig en kamera som filmar position X och rör sig till höger till position Y. Om en åskådare tittar på detta segment med ett mörkt filter över vänster öga, sen när höger öga ser bilden på position Y så kommer vänster öga att vara några millisekunder efter och fortfarande se perspektivet från position X, som då skapar bildförskjutningen/perspektivförskjutningen för att generera 3D djup."

Som du kan läsa handlar det om en fördröjning i upptagningen av bilden för ena ögat, och i sidorörelser innebär det att det blir en liten förskjutning i perspektiv för ena ögat i direktrelation till det andra ögat, vilket skapar ett stereodjup. Att bildkällan bara består av en bild spelar ingen roll, då förskjutningen i tid och perspektiv skapar två olika bilder för vardera öga.

"Hjärnan skapar ett djup genom att bearbeta informationen från två punkter med vinkelavvikelse mot det man ser, det är påtagligt då avståndsbedömningen avtar kraftigt med avståndet."

Och det är precis det som händer när ett öga täcks av ett mörkare filter, ena ögat bearbetar informationen något senare än ögat utan filter, ögat med filter ser en annan punk av bilden än ögat utan filter, och det skapas då en vinkelavvikelse för för ena ögat, detta uppstår när bilden är i rörelse.

Hur vore det om du gjorde lite research innan du öppnar munnen och kommer med påståenden i fortsättningen? Det är trevligt att du vill delta i diskussionen, men att haspla ur sig felaktiga saker när man har noll koll på det sättet du och andra gör är bara tröttsamt, speciellt när all information om tekniken finns i en artikel som är länkad i femte inlägget i tråden.

God kväll!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du försöker förklara något i tusentals tecken på ett forum, när det faktiskt är du som inte förstår.

Om jag skriver ut en bild som ger illusionen av att röra sig ( finns div mönster som lurar ögat ) och sedan säger att jag uppfunnit konsten att visa animeringar på papper, ger det mig rätt då ?

Att du upptäckt att ögat kan luras att det finns någon form av djup om man bländar ena ögat får det fortfarande inte att bli "3D".

Det är en synvilla. Faktum.

Jag är både ganska skarpsynt ( ibland på jobbet får folk kolla på saker i mikroskop för att se sådant jag hittar lätt och ledigt med blotta ögat ) och sportskytt, så jag känner även till hur ögonen luras kraftigt av olika ljusförhållanden.
Hur många vet att träffbilden kan flytta sig ett antal centimeter beroende på soligt eller molnigt ? (med öppna riktmedel)
Man siktar ju precis lika dant båda gångerna. Det beror på att vad vi ser och vad det faktiskt ÄR inte alltid stämmer överens.
Men för att få ett djupseende behövs två ögon, det är helt omöjligt annars (jag känner några enögda personer och de har helt klart ett handikapp med avståndsbedömning..). Men två ögon och en bildinformation är inte ett dugg bättre än ett öga och två bilder. Hjärnan skapar ett djup genom att bearbeta informationen från två punkter med vinkelavvikelse mot det man ser, det är påtagligt då avståndsbedömningen avtar kraftigt med avståndet. Allt annat är en illusion. Precis som bilder som ser ut att röra på sig fast de står still.

Well... jag är 32 år gammal, teknikintresserad och påläst. Jag har en HTC-vive, samsung gear och en 3d-skärm och har varit på många 3d-biofilmer

Jag kunde inte låta bli och hämtade solbrillorna. Min förväntan va att hjärnan inte skulle klara av att fatta vad som var djupare och grundare i bilden men efter 5 sekunders autojustering av hjärnan så må jag säga att det är åt exakt samma håll som HTC Vive, Samsung Gear VR, Oculus Rift, 3d-bio och allt annat polariserat 3d-material. Vad ska vi kalla det? En synvilla.. ptja.. precis som med gear-vr och 3d bio utan att du kan flytta ditt perspektiv på de olika axlarna men ändå korrekt stereodjup; populärnamn: 3D

Dagens paff.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jo, det blir ett förskjutet perspektiv på grund av fördröjningen.

Nej, bilden förändras inte, det tar bara längre tid att processa den, så den kommer fram senare. Du får en illusion av 3d, en illusion, då det är samma perspektiv som det andra ögat såg alldeles nyss. Du verkar vara av illusionen att jag påstår att det här inte fungerar, det gör det. Vad jag påstår är att det du ser inte är "3D" utan en illusion. Eftersom det helt enkelt fattas information för att skapa riktig 3D av 2D bildkällan är det allt du någonsin kan få.

Skrivet av sCaz:

En synvilla.. ptja.. precis som med gear-vr och 3d bio utan att du kan flytta ditt perspektiv på de olika axlarna men ändå korrekt stereodjup; populärnamn: 3D

Problemet med den här tekniken är att du inte återger olika information för båda ögonen, vilket gör att "djupet" styrs av hur fort grejerna rör sig, helt enkelt eftersom du inte har en 3D bildkälla. Det är hjärnan och dess sagolikt bra förmåga att fylla i tomrum som gör att man får en illusion av 3D, trots att man bara visar en 2D bild för den.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Xaves:

Anledningen att det har behövts tusentals tecken är att folk inte förstår hur tekniken fungerar, folk har ogiltigförklarat tekniken, påstått att det är placebo, första-maj skämt, och så vidare. Sedan är folk helt inkörda på vad som är Stereo 3D för de, och enbart det sättet är det riktiga sättet, vad som också stärker folks misstro är att Pulfrich effekten strider mot logiken som vanlig traditionell handlar om, nämligen två separata bilder som var sitt öga fångar upp.

Det är ingen "teknik". Pulfrich är en psykofysisk effekt (på ren svenska en optisk illusion) vilken gör att man lurar sig själv att se ett djup i annars tvådimensionella bilder.

Att man uppfattar ett djup i bilden är utom diskussion, det är och har varit en känd effekt i hundra år, men att kalla det "3D" är inte korrekt. Det är en optisk illusion vi pratar om. Och effekten är helt korrekt okontrollerbar, dels för att olika människor uppfattar den olika, och dels eftersom djupet till stor del beror på hur fort bilden rör sig. Den är också i fallet datorspel beroende av att du har en hög nog framerate att de få millisekunders fördröjning filtret ger är nog för att båda ögonen inte ska se samma bild.

Det handlar inte om att man inte förstår, det handlar om att vad du kallar 3D är, för oss, ungefär som att man försöker kalla två tomburkar och ett snöre för telefoni. Visst finns effekten, men det är inte direkt vad vi med 2016 års teknologi skulle kalla för telefoni.

2016 består "3D" i att vi presenterar korrekt 3D (dvs att vardera öga ser faktiskt olika perspektiv) vilket ger en korrekt återgiven rendering där alla människor som kan uppfatta 3D ska se ett korrekt djup och där det fungerar även och särskilt i relativt stillastående bilder. Effekten ska inte vara sämre än polariserande (passiv) 3D, och helst bättre eller motsvarande shutter-(aktiv)-3D.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, bilden förändras inte, det tar bara längre tid att processa den, så den kommer fram senare. Du får en illusion av 3d, en illusion, då det är samma perspektiv som det andra ögat såg alldeles nyss. Du verkar vara av illusionen att jag påstår att det här inte fungerar, det gör det. Vad jag påstår är att det du ser inte är "3D" utan en illusion. Eftersom det helt enkelt fattas information för att skapa riktig 3D av 2D bildkällan är det allt du någonsin kan få.

Problemet med den här tekniken är att du inte återger olika information för båda ögonen, vilket gör att "djupet" styrs av hur fort grejerna rör sig, helt enkelt eftersom du inte har en 3D bildkälla. Det är hjärnan och dess sagolikt bra förmåga att fylla i tomrum som gör att man får en illusion av 3D, trots att man bara visar en 2D bild för den.
B!

Skrivet av Zcenicx:

Det är ingen "teknik". Pulfrich är en psykofysisk effekt (på ren svenska en optisk illusion) vilken gör att man lurar sig själv att se ett djup i annars tvådimensionella bilder.

Det handlar inte om att man inte förstår, det handlar om att vad du kallar 3D är, för oss, ungefär som att man försöker kalla två tomburkar och ett snöre för telefoni. Visst finns effekten, men det är inte direkt vad vi med 2016 års teknologi skulle kalla för telefoni.

2016 består "3D" i att vi presenterar korrekt 3D (dvs att vardera öga ser faktiskt olika perspektiv) vilket ger en korrekt återgiven rendering där alla människor som kan uppfatta 3D ska se ett korrekt djup och där det fungerar även och särskilt i relativt stillastående bilder. Effekten ska inte vara sämre än polariserande (passiv) 3D, och helst bättre eller motsvarande shutter-(aktiv)-3D.

Jag hör vad ni båda säger och jag hör även vad topic-skaparen säger även om jag inte läst vartenda ord

Jag bara slänger ut min reflektionen för att försöka stävja skyttegravarna lite och fortsätta lite på månadens redan intressantaste diskussion

Eftersom pulfrich effekten rent praktiskt verkar beskrivas av er som att samma bildkälla går in genom två(2) organ vars ljusstyrka mha. färgfilter är olika och ljusströmmarna således binds ihop olika snabbt till en uppfattad bild och därmed skapar en illusion av en stereoskopisk bild, har vi inte på ett djupare plan två perspektiv efter en viss punkt i hjärnan då eftersom den ena strömmen ligger efter?

För mig är 3D lite av ett samlingsnamn som man lika gärna kan använda här, även om just detta är en oduglig teknik för att skapa djupkänslan. Ska vi definiera begreppet 3D strikt och sedan försöka isolera det till representation, presentation eller upplevelse så kan vi hålla på hela dagen. Upphör min värld att vara 3D om jag blundar med ett öga? Om man säger; "nej, men ditt stereoskopiska djupseende upphör", ja då mer eller mindre bekräftar vi att begreppet 3D ska appliceras på upplevelsen och oavsett om perspektivförskjutningen sker i hjärnan eller i ögat känns det som om att man kan slänga sig med begreppet 3D.

Min personliga uppfattning är lite åt detta hålla om man ska vara lite mer strikt:
3D: Så fort vi jobbar med både z, x och y -axlar även om jag ritar med papper och penna.
Stereoskopisk presentation: Två olika bilder till vardera öga, t ex. genom att titta runt i världen eller ta på sig en oculus rift.
Stereoskopisk upplevelse: Jag upplever en stereoskopisk bild, t ex. via Viven, 3d-bion, via pulfrich effekten eller bejakar verkligheten.

I tråden finns en länk till youtube där 2600 bilder som representerar 3D vars innehållande objekt byter position och lämpligt är lagda efter varandra som vi är van att se världen, när jag skapar en stor differens i ljusstyrka mellan mina två ögon så blir det även en differens i hur jag upplever dessa bilder som en. Eftersom den ena bildmatningen från ögat går långsammare så blir det en stereoskopisk upplevelse eftersom jag har olika "perspektiv".

Jag har svårt att inte kalla det för 3D.
Samma sak som två polariserade bilder? Nej.
Samma typ av upplevelse i slutändan? Ja.
Samma typ av orsak i hjärnan (olika perspektiv för de två bildströmmar som binds ihop i huvudet)? Ja tydligen även om det sker vid olika tillfällen?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sCaz:

Well... jag är 32 år gammal, teknikintresserad och påläst. Jag har en HTC-vive, samsung gear och en 3d-skärm och har varit på många 3d-biofilmer

Jag kunde inte låta bli och hämtade solbrillorna. Min förväntan va att hjärnan inte skulle klara av att fatta vad som var djupare och grundare i bilden men efter 5 sekunders autojustering av hjärnan så må jag säga att det är åt exakt samma håll som HTC Vive, Samsung Gear VR, Oculus Rift, 3d-bio och allt annat polariserat 3d-material. Vad ska vi kalla det? En synvilla.. ptja.. precis som med gear-vr och 3d bio utan att du kan flytta ditt perspektiv på de olika axlarna men ändå korrekt stereodjup; populärnamn: 3D

Dagens paff.

Kul att det fungerar för dig och att även du uppskattar att effekten är jämförbar (när den uppstår som den ska) med traditionella stereoskopiska tekniker.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, bilden förändras inte, det tar bara längre tid att processa den, så den kommer fram senare. Du får en illusion av 3d, en illusion, då det är samma perspektiv som det andra ögat såg alldeles nyss. Du verkar vara av illusionen att jag påstår att det här inte fungerar, det gör det. Vad jag påstår är att det du ser inte är "3D" utan en illusion. Eftersom det helt enkelt fattas information för att skapa riktig 3D av 2D bildkällan är det allt du någonsin kan få.

Problemet med den här tekniken är att du inte återger olika information för båda ögonen, vilket gör att "djupet" styrs av hur fort grejerna rör sig, helt enkelt eftersom du inte har en 3D bildkälla. Det är hjärnan och dess sagolikt bra förmåga att fylla i tomrum som gör att man får en illusion av 3D, trots att man bara visar en 2D bild för den.
B!

Jo, bilden uppfattas förändrad för ena ögat i förhållande till det andra. Ska vi citera Wikipedia igen? Ja visst, tredje gången gillt, kanske du förstår denna gången, förhoppningsvis:

"Tänk dig en kamera som filmar position X och rör sig till höger till position Y. Om en åskådare tittar på detta segment med ett mörkt filter över vänster öga, sen när höger öga ser bilden på position Y så kommer vänster öga att vara några millisekunder efter och fortfarande se perspektivet från position X, som då skapar bildförskjutningen/perspektivförskjutningen för att generera 3D djup."

Fetmarkerar biten så att du ska kunna uppfatta det väsentliga.

"Eftersom det helt enkelt fattas information för att skapa riktig 3D av 2D bildkällan är det allt du någonsin kan få."

Det fattas ingen information, tillsammans med sidledsrörelsen, den fördröjda bildsignalen samt det förskjutna perspektivet som ena ögat uppfattar så skapas ett riktigt stereodjup. Du har kört fast i tankesättet att det behövs två separata bilder från bildkällan för att stereo ska fungera, det du inte förstår är att ögonen tolkar bilden som två olika, med två olika perspektiv som var sitt öga uppfattar individuellt.. Det är då stereodjupet skapas.

Det är ingen optisk illusion i vanlig mening. Begreppet Optisk Illusion är ett dåligt ordval eftersom effekten skapas på en fysisk nivå med fysiska hjälpmedel, det enda som relaterar Pulfrich effekten till "optiska illusioner" är att man alternerar hur ögat och det mänskliga visuella systemet uppfattar/tolkar en bild, det är lika dumt som att säga att man får en optisk illusion av att ta på sig ett par solglasögon eller titta genom en kikare. Ett bättre namn hade vart Optisk Manipulation. Det är en PSYKOFYSISK funktion hos människan och handlar inte om att lura hjärnan på sätt som klassiska optiska illusioner gör.

Det känns lite som att hur jag än förklarar, och hur jag än citerar wikipedia artikeln så kommer du aldrig att förstå hur tekniken fungerar. Börjar det inte bli lite löjligt nu va? Hur uppenbart det är att du inte förstår dig på tekniken. Men jag tänker inte ge upp om dig, det finns en mikroskopisk chans att du till slut kommer på vad Pulfrich effekten gör, och hur den fungerar.

Skrivet av Zcenicx:

Det är ingen "teknik". Pulfrich är en psykofysisk effekt (på ren svenska en optisk illusion) vilken gör att man lurar sig själv att se ett djup i annars tvådimensionella bilder.

Att man uppfattar ett djup i bilden är utom diskussion, det är och har varit en känd effekt i hundra år, men att kalla det "3D" är inte korrekt. Det är en optisk illusion vi pratar om. Och effekten är helt korrekt okontrollerbar, dels för att olika människor uppfattar den olika, och dels eftersom djupet till stor del beror på hur fort bilden rör sig. Den är också i fallet datorspel beroende av att du har en hög nog framerate att de få millisekunders fördröjning filtret ger är nog för att båda ögonen inte ska se samma bild.

Det handlar inte om att man inte förstår, det handlar om att vad du kallar 3D är, för oss, ungefär som att man försöker kalla två tomburkar och ett snöre för telefoni. Visst finns effekten, men det är inte direkt vad vi med 2016 års teknologi skulle kalla för telefoni.

2016 består "3D" i att vi presenterar korrekt 3D (dvs att vardera öga ser faktiskt olika perspektiv) vilket ger en korrekt återgiven rendering där alla människor som kan uppfatta 3D ska se ett korrekt djup och där det fungerar även och särskilt i relativt stillastående bilder. Effekten ska inte vara sämre än polariserande (passiv) 3D, och helst bättre eller motsvarande shutter-(aktiv)-3D.

Hej "Zcenicx" och välkommen!

Det är en teknik, eftersom det krävs ett mörkt filter för att effekten ska fungera. Precis som med Anaglyfisk 3D, som också är en "teknik" att generera stereodjup. Du kan inte översätta ordet "psychophysical" till optisk illusion.

"att kalla det "3D" är inte korrekt. Det är en optisk illusion vi pratar om."

Som tidigare sagts är 3D ett dåligt ordval här, ett bättre ordval borde vara stereodjup. Men eftersom jag inte tillåts att göra ändringar av första inlägget i tråden så kan jag inte ändra detta. 3D är bara en förkortning på "tredimensionell" För mig är 3D ett samlingsnamn för allt som har med tre dimensioner att göra, det kan vara allt i från de tidiga spelen, där man kunde förflytta sig i tre dimensioner, jämfört med tidigare då spelen byggde på 2D. Det kan betyda tekniker inom surround-ljud, där man upplever ett fler djup i ljudet än hos Mono och Stereo. Det kan betyda mycket som sagt. 3D i det här sammanhanget pekar mot det stereoskopiska djupet man får i bilden, tack vare stereoskopiskt djup i spel och film så läggs det till ytterligare en dimension i bilden. Alltså klassas stereodjup in i samlingstermen "3D". Med Pulfrich effekten så tillkommer ett stereodjup i bilden för användaren, vilket betyder att även den klassas in under 3D. Att tekniken sedan inte går att kontrollera och bara fungerar i vissa rörelseriktningar har inget med saken att göra, det finns olika nackdelar och begränsningar inom alla tekniker och system för att ta fram stereodjup (3D).

Den klassas dumt nog in som en optisk illusion, men ärligt talat, det enda som relaterar Pulfrich effekten till "optiska illusioner" är att man alternerar hur ögat och det mänskliga visuella systemet uppfattar/tolkar en bild. Det är lika dumt som att säga att man får en optisk illusion av att ta på sig ett par solglasögon eller titta genom en kikare. Ett bättre namn hade vart Optisk Manipulation... Dock som med 3D så är optiska illusioner ett samlingsnamn även här, där optiska illusioner kan innebära olika saker, fungera på olika sätt osv. Pulfrich effekten fungerar inte som en traditionell optisk illusion, t.ex den där en elefant ser ut att ha fem ben undertill men fyra ben upptill, eller alla dessa "street-paintings" där man bl.a målat ett stort slukhål i gatan, den optiska illusionen fungerar bara i 2D, men försvinner så fort ett djup tillkommer i bilden. Sedan finns det andra optiska illusioner.

MEN! Som tidigare sagts så är det ingen optisk illusion i vanlig mening. Det är en PSYKOFYSISK funktion hos människan och handlar inte om att lura hjärnan på sätt som klassiska optiska illusioner gör.

"olika människor uppfattar den olika"

Detta är inte på något sätt bekräftat, och kan lika gärna vara bull.

"Den är också i fallet datorspel beroende av att du har en hög nog framerate att de få millisekunders fördröjning filtret ger är nog för att båda ögonen inte ska se samma bild"

Det här stämmer inte. Jag spelade Everybody's Gone To The Rapture i 4K, mitt 980ti pallade bara med runt 20-30 fps, och Pulfrich effekten fungerade trots det klockrent. Så snälla, sluta sitt och gissa saker. Du är en i mängden av personer som kommer in här i tråden som någon slags förståsigpåare, hasplar ur sig massa saker som visar sig vara helt fel. Påståenden som bara är tagna ur luften.

"2016 består "3D" i att vi presenterar korrekt 3D (dvs att vardera öga ser faktiskt olika perspektiv) vilket ger en korrekt återgiven rendering där alla människor som kan uppfatta 3D ska se ett korrekt djup och där det fungerar även och särskilt i relativt stillastående bilder."

Vad bra att du tycker det, varför pratar du om "vi" när detta är vad du tycker? Du verkar ju ha missat vad den här tråden handlar om. Låt mig klargöra för dig då du inte verkar ha en aning:

Tråden handlar inte om:
Att jämföra Pulfrich effekten med traditionell stereo 3D.
Att påstå att Pulfrich effekten är lika bra eller fungerar på samma sätt som traditionell stereo 3D.
Att debattera klassificeringen och meningen av ordet "3D".

Skrivet av sCaz:

Jag hör vad ni båda säger och jag hör även vad topic-skaparen säger även om jag inte läst vartenda ord

Jag bara slänger ut min reflektionen för att försöka stävja skyttegravarna lite och fortsätta lite på månadens redan intressantaste diskussion

Eftersom pulfrich effekten rent praktiskt verkar beskrivas av er som att samma bildkälla går in genom två(2) organ vars ljusstyrka mha. färgfilter är olika och ljusströmmarna således binds ihop olika snabbt till en uppfattad bild och därmed skapar en illusion av en stereoskopisk bild, har vi inte på ett djupare plan två perspektiv efter en viss punkt i hjärnan då eftersom den ena strömmen ligger efter?

För mig är 3D lite av ett samlingsnamn som man lika gärna kan använda här, även om just detta är en oduglig teknik för att skapa djupkänslan. Ska vi definiera begreppet 3D strikt och sedan försöka isolera det till representation, presentation eller upplevelse så kan vi hålla på hela dagen. Upphör min värld att vara 3D om jag blundar med ett öga? Om man säger; "nej, men ditt stereoskopiska djupseende upphör", ja då mer eller mindre bekräftar vi att begreppet 3D ska appliceras på upplevelsen och oavsett om perspektivförskjutningen sker i hjärnan eller i ögat känns det som om att man kan slänga sig med begreppet 3D.

Min personliga uppfattning är lite åt detta hålla om man ska vara lite mer strikt:
3D: Så fort vi jobbar med både z, x och y -axlar även om jag ritar med papper och penna.
Stereoskopisk presentation: Två olika bilder till vardera öga, t ex. genom att titta runt i världen eller ta på sig en oculus rift.
Stereoskopisk upplevelse: Jag upplever en stereoskopisk bild, t ex. via Viven, 3d-bion, via pulfrich effekten eller bejakar verkligheten.

I tråden finns en länk till youtube där 2600 bilder som representerar 3D vars innehållande objekt byter position och lämpligt är lagda efter varandra som vi är van att se världen, när jag skapar en stor differens i ljusstyrka mellan mina två ögon så blir det även en differens i hur jag upplever dessa bilder som en. Eftersom den ena bildmatningen från ögat går långsammare så blir det en stereoskopisk upplevelse eftersom jag har olika "perspektiv".

Jag har svårt att inte kalla det för 3D.
Samma sak som två polariserade bilder? Nej.
Samma typ av upplevelse i slutändan? Ja.
Samma typ av orsak i hjärnan (olika perspektiv för de två bildströmmar som binds ihop i huvudet)? Ja tydligen även om det sker vid olika tillfällen?

Tack för ditt inlägg, du har full koll på läget! Äntligen någon som förstår effekten på riktigt och som inte bara slänger ur sig felaktiga påståenden till höger och vänster.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jo, bilden uppfattas förändrad för ena ögat i förhållande till det andra. Ska vi citera Wikipedia igen? Ja visst, tredje gången gillt, kanske du förstår denna gången, förhoppningsvis:

Du kan få citera hur många gånger du vill. Det förändrar inget. Det är exakt samma bild som visas. Vi går vidare till ditt exempel:

Skrivet av Xaves:

"Tänk dig en kamera som filmar position X och rör sig till höger till position Y. Om en åskådare tittar på detta segment med ett mörkt filter över vänster öga, sen när höger öga ser bilden på position Y så kommer vänster öga att vara några millisekunder efter och fortfarande se perspektivet från position X, som då skapar bildförskjutningen/perspektivförskjutningen för att generera 3D djup."

Du ser att man hänvisar till position X i båda fallen? Det är alltså exakt samma bild, det har inte skett någon perspektivsförändring, och illusionen av djup skapas av att hjärnan uppfattar det som att det ena ögat ser bilden senare, och fyller i tomrummet för att ge en illusion av 3D.

Skrivet av Xaves:

Fetmarkerar biten så att du ska kunna uppfatta det väsentliga.

Jag är mest imponerad av att du kan fetmarkera halva texten som klart och tydligt säger vad jag har sagt hela tiden, och försöka få det till att den säger något annat.

Skrivet av Xaves:

Det fattas ingen information, tillsammans med sidledsrörelsen, den fördröjda bildsignalen samt det förskjutna perspektivet som ena ögat uppfattar så skapas ett riktigt stereodjup. Du har kört fast i tankesättet att det behövs två separata bilder från bildkällan för att stereo ska fungera, det du inte förstår är att ögonen tolkar bilden som två olika, med två olika perspektiv som var sitt öga uppfattar individuellt.. Det är då stereodjupet skapas.

Jag är ledsen, men vi provar en gång till. Riktigt seende med 2 ögon sker ur lite olika vinklar, man ser helt enkelt olika delar av ett runt föremål. Riktig 3D utrustning återger båda dessa vinklarna, med vars en bild. Den här illusionen återger samma vinkel för båda ögonen, och hjärnan fyller i tomrummet med den förväntade informationen för att komplettera, och det är orsaken till varför man inte får en korrekt 3D återgivelse.

Skrivet av Xaves:

Det känns lite som att hur jag än förklarar, och hur jag än citerar wikipedia artikeln så kommer du aldrig att förstå hur tekniken fungerar. Börjar det inte bli lite löjligt nu va? Hur uppenbart det är att du inte förstår dig på tekniken. Men jag tänker inte ge upp om dig, det finns en mikroskopisk chans att du till slut kommer på vad Pulfrich effekten gör, och hur den fungerar.

Jag är ledsen, men jag har till fullo förstått hur det här fungerar, och jag har använt tekniken för 20-25 år sedan vid filmtittande, så jag vet hur det upplevs.

Skrivet av Xaves:

Äntligen någon som förstår effekten på riktigt och som inte bara slänger ur sig felaktiga påståenden till höger och vänster.

Du vet... Bara för att någon inte håller med dig betyder det inte att denna någon har fel. Det är få som har sagt att det här inte fungerar, skillnaden är att de flesta inser att det här är en optisk illusion, där hjärnan fyller i informationen som kommer från en ensam 2D bild, för att ge djupet, medan "riktig" stereoskopisk teknik förser en med 2 olika perspektiv för att återskapa vad man faktiskt hade sett, om man var på platsen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Hej "Zcenicx" och välkommen!

Det är en teknik, eftersom det krävs ett mörkt filter för att effekten ska fungera. Precis som med Anaglyfisk 3D, som också är en "teknik" att generera stereodjup. Du kan inte översätta ordet "psychophysical" till optisk illusion.

Umm, ursäkta mig. I anaglyfisk 3D (exempelvis röd-gröna filter) har du två överlappande bilder, i två perspektiv, och använder filter för att höger och vänster öga ska uppfatta varsin av dem. Rent praktiskt fungerar alltså anaglyfisk 3D precis lika väl som exempelvis polariserande glasögon. Det är en teknik att generera ÄKTA stereodjup eftersom det är stereoskopisk 3D - det vill säga två bilder som visas i stereo.

Pulfricheffekten genererar inte äkta djup. Det lurar hjärnan att uppfatta ett djup. Motsvarigheten i musik är att du lurar hjärnan att uppfatta ett djup i monofoniskt ljud genom att lägga in en lätt fördröjning mot den ena högtalaren. Du kan aldrig få ett faktiskt, äkta, djup eftersom monofoniskt ljud faktiskt inte innehåller djupet stereofoniskt ljud ger, och hjärnan kan inte återskapa det heller utan ger ett simulerat, illusoriskt djup som enbart kontrolleras av släpningen mellan de två signalerna. Du får alltså ett konstant och konstlat djup.

I faktiskt stereoljud varierar den här släpningen mellan olika ljudkällor, och ger därför ett variabelt djup. En gitarr kan låta som om den kommer från vänster och en trumma som om den kommer från höger. Och så vidare. Men i Pulfrichsimuleringen kan du aldrig få det här äkta djupet eller variabiliteten eftersom den "datan" helt enkelt inte existerar.

Därav uttrycket illusion, för det är precis vad det är. Har du samma perspektiv i båda ögonen kan det ju inte finnas ett faktiskt djup i bilden, eller hur? Alltså är det en illusion, rätt?

Citat:

Som tidigare sagts är 3D ett dåligt ordval här, ett bättre ordval borde vara stereodjup.

Men definitionen av "stereodjup" måste ju vara att du har två bilder i "stereo", vilket du med Pulfrich inte har. Som sagt, du upplever ett djup, men det är ett djup som faktiskt bara existerar i din egen hjärna och som inte går att kvantifiera med mer än att det existerar. Det är inte ens ett korrekt djup, på samma sätt som i ljudexemplet ovan.

Stereodjup, det vill säga att ögonen ser två helt separata bilder med olika perspektiv, ger ett korrekt stereodjup på samma premisser som vi faktiskt ser och uppfattar verkligheten omkring oss. Samma gäller förstås stereofoniskt ljud där vi kan höra ljuden runtomkring oss eftersom öronen uppfattar två olika ljudbilder i stereo, istället för samma men med lätt släpning.

Citat:

Med Pulfrich effekten så tillkommer ett stereodjup i bilden för användaren, vilket betyder att även den klassas in under 3D.

Varför? Då ska ju andra optiska illusioner som gör att du uppfattar djup, som hologram eller andra optiska illusioner, också räknas som 3D? Eller? Rent praktiskt skulle till och med perspektivbilder räknas in?

Citat:

Att tekniken sedan inte går att kontrollera och bara fungerar i vissa rörelseriktningar har inget med saken att göra, det finns olika nackdelar och begränsningar inom alla tekniker och system för att ta fram stereodjup (3D).

Grundpelaren måste ju vara att det är ett pålitligt och förutsägbart system, vilket Pulfrich definitivt inte är, utan dess funktion är dels individuell och dels beroende på hur fort och i vilken riktning din bild rör sig. I stereoskopisk 3D (en bild per öga, oavsett teknik) har du ett 100% pålitligt och 100% förutsägbart utfall.

Dessutom vill jag gärna veta vad begränsningen i att ta fram stereodjup med aktiva shutterglasses eller ett VR-headset är? (annat än att man är begränsad till skärmytan och behöver bära glasögonen) Där kan du till och med få negativt djup (dvs utstickande ur skärmen, eller svävande över skärmen, föremål) vilket du inte kan skapa med Pulfrich.

Citat:

Den klassas dumt nog in som en optisk illusion, men ärligt talat, det enda som relaterar Pulfrich effekten till "optiska illusioner" är att man alternerar hur ögat och det mänskliga visuella systemet uppfattar/tolkar en bild. Det är lika dumt som att säga att man får en optisk illusion av att ta på sig ett par solglasögon eller titta genom en kikare. Ett bättre namn hade vart Optisk Manipulation...

Nej, för det är inte optiken du manipulerar (vad du faktiskt ser) utan perceptionen, (hur hjärnan uppfattar vad du ser).
Därav illusion, inte manipulation. En optisk manipulation är snarare ett hologramtryck, eller att se en 2D-bild genom någon sorts prisma och därmed skapa intrycket.

Citat:

MEN! Som tidigare sagts så är det ingen optisk illusion i vanlig mening. Det är en PSYKOFYSISK funktion hos människan och handlar inte om att lura hjärnan på sätt som klassiska optiska illusioner gör.

Varför tror du det heter psykofysisk om den inte lurar hjärnan?

Citat:

Det här stämmer inte. Jag spelade Everybody's Gone To The Rapture i 4K, mitt 980ti pallade bara med runt 20-30 fps, och Pulfrich effekten fungerade trots det klockrent. Så snälla, sluta sitt och gissa saker. Du är en i mängden av personer som kommer in här i tråden som någon slags förståsigpåare, hasplar ur sig massa saker som visar sig vara helt fel. Påståenden som bara är tagna ur luften.

Du verkar ha svårt att överhuvudtaget acceptera att folk inte håller med dig, så kyl ner dig lite och ta ett djupt andetag.

Om du ser den här effekten i 30 FPS, dvs med 1/30s fördröjning mellan två frames, så har du antingen väldigt långsamma ögon eller är väldigt känslig för den här typen av optiska illusioner. Särskilt om du uppfattar djupet i 30 FPS, för då har du alltså så långsamma rörelser att ögonen rent praktiskt inte ska kunna uppfatta olika perspektiv. 1/30 s är gott och väl inom ramen för vad ögonen kan uppfatta, även med filter.

Jag är det inte, men så ser jag utan problem skillnad på 30 och 60 FPS också, eller för den delen 60 och 144. Som sagt, det är individuellt. Alla ser inte hologram eller stereoskopisk 3D heller, och vissa är så känsliga att de kan bli illamående av det.

Och jodå, jag både har testat och vet att Pulfrich fungerar. Jag vet att du uppfattar ett djup i bilden. Men jag skulle aldrig ens komma på tanken att jämställa det med mina 3DVision-glasögon, vilket är vad du faktiskt försöker göra, för har man jämfört Pulfrich med faktisk 3D... För att återgå till vad jag sade i min förra post, att jämföra dem är ungefär som att jämföra två konservburkar med ett snöre mellan dem med modern telefoni.

Citat:

Vad bra att du tycker det, varför pratar du om "vi" när detta är vad du tycker? Du verkar ju ha missat vad den här tråden handlar om. Låt mig klargöra för dig då du inte verkar ha en aning:

Tråden handlar inte om:
Att jämföra Pulfrich effekten med traditionell stereo 3D.
Att påstå att Pulfrich effekten är lika bra eller fungerar på samma sätt som traditionell stereo 3D.
Att debattera klassificeringen och meningen av ordet "3D".

Läs din egen förstapost igen så förstår du varför folk som mig attackerar din ståndpunkt. Du påstår inte att du erbjuder ett fullgott alternativ till exempelvis 3Dvision eller VR, och om du testat 3DVision eller VR så vet du nog egentligen bättre än att tro det heller, men vad du påstår är att du ger ett stereodjup motsvarande 3D - och det har vi redan upprepade gånger sagt att om du använder den nomenklaturen, då jämför du med just dessa tekniker.

Vad du kallar 3D är ointressant i sammanhanget, likaså är vad man kallade 3D 1980 eller 1990 eller 2000. Idag likställs uttrycken "3D" och "Stereodjup" med åtminstone den "3D-upplevelse" man kan förvänta sig när man använder uttrycket i fallen bio, spel eller TV. Det vill säga stereoskopisk 3D.

Och du kan inte påstå att du med Pulfricheffekten kan nå ens den taskiga 3D-standard vi förväntar oss att se på en SF-bio, än mindre vad jag förväntar mig om jag sätter på mig mina 3DVision-glasögon och börjar spela. Pulfrich är, om något, någon sorts "manipulerad monoskopisk fusk-3D". Så långt kan jag sträcka mig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync